گزیده ها 11 بهمن -96

گزیده ها 11 بهمن -96
در این هوای برفی سارقان روش جدیدی را برای پیدا کردن خودروهایی که صاحبانشان از آنها غافل شده اند، پیدا کرده‌اند.
این روزها که تهران همچون عروس لباسی سپید از جنس برف به تن کرده و هوا به میزان قابل توجهی سرد شده است، اغلب افراد جز در موارد اضطراری و در صورت داشتن کاری فوری از منازل خود بیرون نمی‌آیند و می‌توان گفت که از اتفاقات خارج از منزل بی‌خبرند.
همچنین بسیاری از همشهریان تهرانی به دلیل نداشتن فضایی به عنوان پارکینگ برای پارک کردن ماشین خود از فضای موجود در جلوی درب منازل خویش به این منظور استفاده کرده و فارغ از در نظر گرفتن نکات ایمنی، اتومبیل خویش را برای چندین ساعت در فضای مذکور رها می‌کنند.
سردی هوا و بارش برف زمستانی که اغلب اجسام از جمله اتومبیل‌ها را به استتار درآورده است، فرصت غنیمتی را برای سارقان فراهم کرده است، تا از میزان برفی که بر روی ماشین‌ها نشسته بتوانند زمان آخرین سرکشی صاحبان خودروها را حدس بزنند و از غفلت چندین و چند ساعته آن‌ها برای سرقت لوازم خودرو و اشیای داخل آن استفاده کنند.
نکته‌ای که ممکن است از دید بسیاری از همشهریان پایتخت نشین به دور مانده باشد و پس از مراجعه مجدد به خودروی خود با شیشه‌های شکسته آن و همچنین سرقت ابزار و وسایلی که در آن وجود داشته مواجه شوند.
سارقان از هر فرصتی که فضای مناسبی را برای پیش برد اهداف آن‌ها به وجود بیاورد استفاده می‌کنند و بهتر است شهروندان تهرانی پس از بارش برف، در اولین فرصت نسبت به پاک سازی اتومبیل خود از برفی که بر آن نشسته است اقدام کرده و از سرقت لوازم خودروی و همچنین وارد آمدن خسارت به وسیله نقلیه شان جلوگیری به عمل بیاورند.
کوچه‌ها و مکان‌هایی که با کلانتری‌ها در محلات شهر فاصله دارند فضای بسیار خوبی را برای سارقان در هوای برفی و سرمای شدید این روزها مهیا کرده است و شهروندان باید نکات ایمنی را در حفظ هر چه بهتر وسایل نقلیه خود به خاطر داشته باشند.
خبر ويژه 
دولت با اصلاح برخي رويه ها مي تواند به اقتصاد رونق بدهد
دولت با اصلاح برخي سياست هاي خود مي تواند به اقتصاد رونق بدهد، بدون اينکه الزاماً منتظر سرمايه گذاري خارجي باشد.
    
روزنامه صبح نو در تحليلي نوشت: از ظواهر امر چنين بر مي آيد كه تيم اقتصادي دولت محترم كه به اجراي برجام و ورود سرمايه هاي خارجي اميد زيادي بسته بود، حس مي کند بدون سرمايه خارجي يا دلارهاي نفتي، در اداره اقتصاد ايران به بن بست مي رسد.
    
درست است كه براي به حركت درآوردن اقتصاد ايران، سرمايه گذاري لازم است اما خيلي راه ها وجود دارد كه بدون سرمايه گذاري يا تخصيص بودجه هاي هنگفت، مي توان رشد و رونق و اشتغال ايجاد كرد.
    
براساس ماده 7 قانون اصل 44 از 10 سال پيش دولت وظيفه داشته شرايط صدور مجوزهاي كسب وكار را شفاف، بسيار سهل، سريع و راحت كند. اجراي اين سياست كه تولد كسب وكارها و ايجاد اشتغال را سرعت خواهد داد، هزينه اي ندارد اما دولت در اجراي آن ناموفق بوده است
    
براساس قوانين و مقررات موجود، بسياري از مسئولان در مواردي كه خود ذي نفع هستند، تصميم مي گيرند. نظير تعيين تعرفه خدمات درماني توسط پزشكان يا حضور برخي اعضاي هيئت مديره بانك هاي غيردولتي در شوراي پول و اعتبار. انسان هرقدر هم پاك دست باشد، هنگام تعارض منافع، در معرض وسوسه و لغزش قرار مي گيرد.
    
يافتن و حذف تعارض منافع هزينه اي ندارد ولي با اجراي آن، از انحراف در سياست ها جلوگيري مي شود و كارآمد شدن تصميم ها، منافع كلاني نصيب كشور مي كند.
    
براساس ماده 24 قانون بهبود مستمر محيط كسب وكار، مسئولان اجرايي حق ندارند سياست ها، مقررات موجود را بدون اعلام قبلي، تغيير دهند. در واقع اگر تغيير در سياست يا مقرراتي ضروري بود، بايد مدتي مقتضي قبل از اجراي تصميم خود آن را اعلام كنند
    
براساس ماده 19 قانون بهبود مستمر محيط كسب وكار، سازمان برنامه و بودجه وظيفه دارد اسناد همه معاملات دولتي شامل مناقصه، فروش، اجاره در همه دستگاه هاي اجرايي را به تفكيك دستگاه، موضوع معامله، شهرستان و استان، در پايگاه جامع اطلاع رساني معاملات بخش عمومي منتشر كند.
    
سازمان برنامه و بودجه علاوه بر اين، بعد از عقد قرارداد با برنده مناقصه نيز، بايد اطلاعات معامله شامل مشخصات و قيمت مورد معامله و هويت كامل طرف قرارداد با دولت را در همان سايت اعلام كند.
    
اجراي درست اين حكم هزينه چنداني ندارد اما درصد بسيار بالايي از مفاسد اقتصادي و اختلاس ها و ارتشاها را منتفي و يكي از مهم ترين موانع سرمايه گذاري بخش خصوصي در ايران را محو خواهد كرد.
    
حدود نيمي از ظرفيت دريافت ماليات در ايران با روش هاي مختلف از پرداخت ماليات فرار مي كنند اما در بانك هاي اطلاعاتي از خود ردي به جا مي گذارند. مي توان با تقاطع دادن بانك هاي اطلاعاتي حساب هاي بانكي، ثبت اسناد و املاك، مالكان خودرو، صاحبان پروانه كسب، مسافران به خارج و... درصد بالايي از فراريان مالياتي را شناسايي كرد. دولت بايد در حساب هاي مردم سرك بكشد و بداند چه كسي چقدر درآمد دارد. سرك كشيدن دولت به حساب هاي مردم، فقط امنيت دزدها، فراريان مالياتي و صاحبان درآمدهاي نامشروع را به خطر مي اندازد.با اخذ ماليات از فراريان مالياتي، هم نياز تاريخي دولت ايران به افيون نفت برطرف مي شود، هم از بحران بودجه اي موجود رها مي شود و هم مردم در هزينه كرد بيت المال كه همه اش ماليات هاي خودشان است، حساس تر مي شوند و دولت ناچار خواهد بود در هزينه ماليات شهروندان، بيشتر پاسخگو باشد.
خبر ويژه 
دو پاسخ متناقض به معماي عدم طرح سوال نمايندگان از روحاني
درحالي که رئيس مجلس مي گويد کسي مانع سوال از رئيس جمهور نشده، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت رئيس مجلس مخالف طرح سوال از رئيس جمهور است!
    
علي لاريجاني ديروز در پاسخ به تذکر نصرالله پژمان فر نماينده مردم مشهد درباره جلوگيري از طرح سوال از رئيس جمهور در مورد موسسات مالي گفت: کسي مانع اين سوال نشده و گزارش مربوطه موسسات مالي در صحن مجلس مطرح شده است.
    
نصرالله پژمان فر در تذکري به هيئت رئيسه مجلس گفت: اگر اجازه طرح سوال ۱۸۰ نماينده از رئيس جمهور درباره موسسات مالي داده مي شد، مشکلات از خيابان ها سر در نمي آورد.
    
وي افزود: ۱۸۰ نماينده، ۶ ماه اين مسئله را مطرح و اين موضوع را مطرح کردند اما اجازه نمي دهيم از مسير قانوني حقوق مردم پيگيري و سوال تحقيق و تفحص مطرح شود. اين يک اشکال اساسي است.
    
رئيس مجلس در پاسخ به اين تذکر گفت: تعجب مي کنم اين را مي گوييد و عدم طرح سوال از رئيس جمهور را عامل اغتشاش مي دانيد. سوال در مورد موسسات مالي مطرح بود و ما از قبل موضوع را پيگيري کرديم. در جريان هستيد که نمايندگي از مجلس، قوه قضائيه و دولت چقدر تلاش کردند موضوع حل شود و گزارش هم در صحن مجلس مطرح شد.
    
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: کسي مانع طرح سوال نيست چرا کار را با دست خودتان تضعيف مي کنيد؟
    
اما بهروز نعمتي سخنگوي هيئت رئيسه مجلس به ايلنا درباره علت تعلل هيئت رئيسه در اعلام وصول سوال نمايندگان از رئيس جمهور گفت: رئيس مجلس در حال حاضر معتقد است باتوجه به اين که دولت گرفتار موضوعات مختلفي است، شايد بهتر باشد که اين موضوع طرح سوال فعلاً معطل بماند يا به نوعي تعديل شود.
    
بهروز نعمتي با اشاره به آخرين وضعيت رسيدگي به سوال خود و حدود ۹۰ نفر از نمايندگان مجلس از رئيس جمهوري درباره وضعيت بازار ارز اعلام کرد: ابتداي هفته جاري نيز با رئيس مجلس در اين رابطه به طور مفصل صحبت کردم و قرار شد آقاي لاريجاني مواردي را در اين رابطه پيگيري کند.
    
عضو ائتلاف اميد يادآور شد: ما به عنوان امضاءکنندگان اين طرح سوال، از آقاي رئيس جمهور توقع داريم که به اين طرح سوال توجه داشته باشد و همچنين از رئيس مجلس نيز توقع داريم امکان مطرح شدن سوال در مجلس را فراهم کند.
    
اين نماينده مجلس همچنين در پاسخ به پرسشي ديگر درباره نگراني هايي که همزمان با رسانه اي شدن طرح سوال از رئيس جمهور در مورد بازار ارز، نسبت به فعاليت تخلف آميز افرادي خاص مطرح شد، گفت: اتفاقاً بعضي از اسامي که اخيراً در اين رابطه منتشر شد، همان افرادي هستند که آن زمان نسبت به فعاليت شان در بازار ارز ابراز نگراني کرده بودم. بنابر اين دولت بايد فکري اساسي به حال اين بازار کند.
    
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس همچنين درباره سوال تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس از رئيس جمهور درباره موسسات مالي و اعتباري و عدم اعلام وصول آن باوجود سپري شدن چندين ماه، اعلام کرد: مشکل موسسات مالي تا حدود زيادي مرتفع شده است اما به هر حال اگر سوال کنندگان اصرار داشته باشند، بايد پيگيري کنند.
    
نعمتي در پايان با بيان اين که نسبت به سوال ديگري درمورد عملکرد سازمان محيط زيست اطلاع ندارد، در پاسخ به اين سوال که مصلحت انديشي در اداره مجلس و عدم اعلام وصول سوالات نمايندگان از رئيس جمهور تا چه زماني ادامه خواهد يافت، گفت: مسئله اين است که اگر اين مصلحت انديشي ها براي حل يک مشکل باشد، ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد اما فکر مي کنم در درازمدت به مشکل برمي خوريم و بايد فضا عوض شود.
خبر ويژه 
مشكل نقل و انتقالات بانكي پس از برجام سر جاي خود باقي است
برخلاف ادعاي اخير معاون وزير خارجه، فعالان اقتصادي و محافل رسانه اي حامي دولت، از ادامه مشکلات بانکي و نقل و انتقال ارزي خبر مي دهند.
    
در حالي که عباس عراقچي تصريح کرده بود مشکل نقل و انتقالات بانکي و ارزي برطرف شده، محمد لاهوتي رئيس کنفدراسيون صادرات به ايلنا گفت: هنوز نقل وانتقال ها توسط صرافي ها انجام مي شود.
    
وي با اشاره به تهديدهاي آمريکا گفت: کشورهايي همچون چين، ترکيه و امارات که در زمان تحريم ها سختگيري نمي کردند اين بار به خاطر مسائل سياسي سختگيري هاي خود را اعمال مي کنند به طوري که علاوه بر ايجاد مشکل براي صادرکنندگان ما و حضور شرکت هاي ايراني در آن کشورها حساب هاي بانکي ايراني ها را نيز بررسي و برخي از آنها را مسدود مي کنند.
    
لاهوتي در خصوص وضعيت نقل و انتقال پولي براي فعالان اقتصادي گفت: برجام تاثيري در نقل و انتقال براي بخش خصوصي نداشته است البته معاملات راحت تر صورت مي گيرد اما هنوز نقل و انتقال ها توسط صرافي ها انجام مي شود و همان هزينه هاي زمان تحويل را دارد.
    
درحالي که تصور مي شد پس از برجام وضعيت حداقل مشابه سال هاي نخستين دهه 80 خواهد شد و به هرحال مراودات حداقل با کشورهاي اروپايي به سمت عادي شدن خواهد رفت، سرکار آمدن دونالد ترامپ بسياري از اين خوش بيني ها را نقش بر آب کرد. با گذشت چند سال از برجام هنوز بانک هاي کشور قادر نيستند مراودات بانکي را از سر بگيرند و همچنان نقل وانتقال پول به کشور ازطريق صرافي ها و به اشکال غيرعادي صورت مي گيرد. اين واقعيتي است که در نوسانات اخير بازار ارز هم مي توان نقش آن را جست و اگر اين وضعيت کنترل نشود در آينده نزديک اثرات آن به مراتب بيش از ميزان فعلي خواهد بود.