نمايندگان تسليم فشار دولت نشوند

اوین نامه ی کیهان 10 بهمن -96
انحراف 80 درصدي از بودجه 95 آينه عبرت بودجه 97
نمايندگان تسليم فشار دولت نشوند

 اوین نامه ی کیهان وهم قطاران شان که مخالف برجام ودولت روحانی اند و این مخالفت را با هر بهانه ای با شدت دنبال می کنند غافل ازدرک این واقعیت اند که بر سرشاخ نشسته وبن می برند . برای اینکه جامعه انفجاری آبستن وقوع وقایع مهم غیر قابل پیش بینی است  . طوریکه کروبی درحصر نامه به خامنه ای نوشته و از وی خواسته به جای انتقاد کردن پاسخگوی 3 دهه عملکردش باشد که منجر به شرایط نابسامان کنونی شده  است . بنابراین اینگونه یقه گیری و عقدهای گشایی های باندی وجناحی که هیچ ربطی به مردم ومطالبات شات ندارد که از سوی اوین نامه کیهان دنبال می شود نقش بنزین برروی آتش دارد چون خشم مردم ناراضی را افزایش می دهد.

به رغم تهديد و فشار دولتي ها براي تحميل «بودجه ميلي» خود به مجلس، وکلاي ملت که به لطف گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسابات، فاجعه انحراف 80 درصدي در «بودجه95» دولت تدبير اميد را به عنوان آينه عبرتي در برابر خود دارند، تنها بايد در مسير منافع مردم حركت كنند و از هجمه هاي مختلف نهراسند و بودجه اي که به تعبير کارشناسان و نمايندگان مجلس غير عملياتي و غير کارشناسي است را با ظرافت و حساسيت بيشتري بررسي نمايند.
    
    
سرويس سياسي- روز يکشنبه در اقدامي بي سابقه کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور با اکثريت آراء از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رد شد، به گونه اي که وکلاي ملت با ۱۲۰راي مخالف در برابر ۸۳ راي موافق و ۹ راي ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماينده حاضر در صحن علني مجلس به اين لايحه راي منفي دادند.
    
مخالفت قاطع نمايندگان مجلس با لايحه بودجه دولت در حالي صورت گرفت که محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه با حضور در مجلس همه کار کرد تا اين لايحه پر ابهام راي بياورد
    
وي در حضور نمايندگان ضمن بيان اين نکته که رد لايحه بودجه پيام منفي به جامعه صادر مي کند، گفت: «اگرچه شما مي توانيد با رد کليات نسبت به تغيير ارقام اقدام کنيد، اما پس از تصويب کليات نيز خواهيد توانست اين کار را -بدون القاء پيام منفي به جامعه مبني بر اينکه مجلس لايحه بودجه دولت را رد کرد- انجام دهيد». 
    
نوبخت در حالي اين سخنان را به زبان آورد که به خوبي مي دانست رد لايحه بودجه تنها يک پيام به فضاي عمومي جامعه مخابره مي کند و آن هم مخالفت نمايندگان مجلس با «سياست هاي اقتصادي دولت» است. سياست هايي که حتي حرف و گمانه زني هايشان هم بي ثباتي را بر بازارهاي اقتصادي حاکم و مردم را نگران و مضطرب از فرداي اقتصادي کشور کرده و از طرفي آينه تمام نماي انحراف 80 درصدي بودجه 95 است
    
    
بودجه چرا تصويب نشد؟ 
    
مهرداد لاهوتي عضو کميسيون تلفيق درباره دلايل رد لايحه به سه نکته اشاره کرده و گفته: «بازخورد منفي موضع دولت در مورد گزارش تفريغ بودجه ۹۵، نبود سازوکار حذف بيش از ۳۰ ميليون يارانه بگير و نگراني از نحوه هزينه کرد بودجه عمراني سه دليل عمده رد تاريخي لايحه بودجه بود
    
وي با اشاره به بازخورد منفي موضع دولت در مورد گزارش تفريغ بودجه 95 ، گفت: به هر حال ديوان محاسبات به وظيفه قانوني خود عمل کرده بود و موضع دولت درخصوص گزارش تفريغ باعث واکنش منفي نمايندگان و در نهايت رد کليات لايحه بودجه شد.
    
لاهوتي تاکيد کرد: يکي از دلايل ديگر رد کليات لايحه نگراني نمايندگان مجلس درخصوص حذف بيش از 30 ميليون يارانه بگير بوده است. به هر حال سازوکار حذف يارانه بگيران مشخص نشده و اين موضوع مي تواند تبعات منفي براي کشور داشته باشد.
    
عضو کميسيون تلفيق بودجه با اشاره به نگراني نمايندگان درخصوص محل تامين بودجه جايگزين طرح اشتغال دولت از محل بودجه عمراني گفت: بعد از آنکه نمايندگان با افزايش قيمت حاملهاي انرژي و درآمد 17 هزار ميليارد توماني مد نظر دولت مخالفت کردند کميسيون تلفيق مصوب کرد که از محل بودجه هاي فني عمراني بخشي از اين درآمد تامين شود، بر همين اساس يک نگراني به وجود آمد که بودجه عمراني محدود کشور صرف محل مصرف ديگر تحت عنوان اشتغال شود، به همين دليل نمايندگان براي اولين بار در تاريخ تصميم گرفتند با رد کليات لايحه بار ديگر اين موضوع در کميسيون تلفيق بررسي شود.
    
شواهد امر نشان مي دهد بودجه پيشنهادي دولت آن قدر ايراد داشته که حتي چکش کاري اعضاي کميسيون تلفيق هم نتوانست نظر نمايندگان را درباره آن تغيير دهد. نمايندگان منتقد افزايش قيمت حامل هاي انرژي و ارتباط دادن آن به موضوع اشتغال هستند. از طرفي بار تورمي افزايش قيمت سوخت را بر زندگي مردم نگران کننده و عامل فشار بر اقشار آسيب پذير جامعه مي دانند.
    
    
ابهام در اشتغال،يارانه ،حامل هاي انرژي، درآمد شرکتهاي دولتي
    
جبار کوچکي نژاد پس از رد کليات بودجه 97 گفت : « قانون برنامه ششم دولت را موظف کرده تا بودجه را عملکردي ببيند و در حالي که دولت معتقد است بودجه را براساس عملکرد ارائه داده، اما ما چيزي از عملکرد در بودجه نمي بينيم
    
جلال ميرزايي نماينده مردم ايلام نيز انتقاد خود را به سمت مسئله اشتغال در بودجه روانه کرده و گفته: « در رابطه با اشتغال مبلغي که براي آن در نظر گرفته شده هدفمند نيست و به نوعي با اين اقدام سياست هاي بنگاه هاي زودبازده را تکرار مي کنيم. ايجاداشتغال و فرصت هاي شغلي در بخش خدمات و صنعت کشور نياز به اصلاح دارد
    
آزادي خواه نماينده مردم ملاير نيز درباره حذف حدود نيمي از يارانه بگيران گفت: «معتقديم حذف حدود 33 ميليون يارانه بگير يک شبه کار ريسک پذير و خطرناکي است. دولت مي توانست تدبير کند و اگر مي خواست صادقانه وارد عمل شود در طول دولت قبل از انتخابات در 4 سال گذشته هر سال تعدادي از اين يارانه بگيران را حذف مي کرد
    
وي همچنين گفت : « حذف 33 ميليون يارانه بگير بعد از انتخابات سياسي کاري دولت است. معتقديم اگر بودجه بر مبناي برنامه ششم توسعه بسته شده است در قانون تصريح کرديم دولت موظف است حقوق خانواده هاي کميته امداد و بهزيستي را تا 3 برابر حداقل ميزان دريافتي بالا ببرد. اگر واقعا مي خواهيم يارانه ها را ساماندهي بکنيم بايد درآمد ناشي از آن را براي ساير يارانه بگيراني که ذکر شد خرج کنيم
    
محمدحسين فرهنگي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است بودجه ۹۷ کشور را بدهکارتر از گذشته مي کند او گفته: «در بودجه ۹۷ حدود ۳۲ هزار ميليارد تومان از بدهي سال هاي قبل به جهت اوراق در نظر گرفته شده و در جريان رسيدگي تلفيق نه تنها اين ميزان کاهش نيافته بلکه افزايش نيز داشته است و ۵۷ هزار ميليارد تومان علاوه بر ۳۲ هزار ميليارد تومان اضافه شد که بخش قابل توجهي از آن در بخش جاري استفاده مي شود
    
ابوالفضل حسن بيگي نائب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز به ابهام در موضوع درآمد 860 هزار ميليارد توماني شرکت هاي دولتي اشاره کرد و گفت : «يکي از ابهامات بزرگ بودجه 97 موضوع درآمد شراکت هاي دولتي است که در بودجه نمي آيد، با وجود آنکه يک ميليون و 200 هزار ميليارد تومان در بودجه سال 97 از درآمد شرکت هاي دولتي بايد لحاظ مي شد، شاهد هستيم که تقريباً 380 هزار يا 400 هزار ميليارد تومان در صحن مجلس آمده و قرار است اينجا مصوب شود، بنابراين بودجه 860 هزار ميليارد توماني شرکت هاي دولتي در صحن مجلس براي بررسي نيامده است».
    
حسن بيگي اظهار کرد: «در حالي که اين درآمدهايي است که براي شرکت هاي دولتي حاصل مي شود، از جمله درآمدهاي حاصل از آب، برق، گاز و تلفن و پخش نفت و شرکت هاي بزرگ ديگر درآمدزاي دولت مي بايست در مجلس بررسي و رسيدگي شود، اما اين گونه نيست و ما تقريباً يک سوم بودجه کل کشور را رسيدگي مي کنيم».
    
در اين ميان اما ماجراي گزارش تفريغ بودجه ۹۵ و نوع مواجه دولت در تمسخر و اتهام زني به ديوان محاسبات ظاهرا بيشتر جلب توجه کرده است
    
نوبخت در حالي گزارش تفريغ بودجه ۹۵ را تشويش اذهان عمومي خوانده بود که عادل آذر رئيس ديوان محاسبات پس از قرائت اين گزارش، سوالات زيادي را در ذهن کارشناسان و نمايندگان مجلس ايجاد کرده است. وي که خود از مديران ارشد دولت يازدهم و گزينه روحاني براي حضور در ديوان محاسبات بوده حالا گزارشي را قرائت کرده که چندان به مذاق دولتي ها خوش نيامده و سخنگوي دولت به دنبال رد اتهامات و ابهامات وارده به عملکرد اقتصادي دولت است.
    
    
آشفتگي مخارج دولت در سال ۹۵!
    
گزارش تفريغ بودجه ۹۵ نشان مي دهد دولتي که منتقد دولت سابق بود و از بي انضباطي بودجه اي آن انتقاد مي کرد، حالا خود به يکي از بي انضباط ترين دولت ها در اين زمينه تبديل شده است. فاجعه عملکرد دولت آنجا اهميت دارد که «بخش بزرگي از درآمد به خزانه واريز نشده» و مشخص نيست اين درآمدها کجا هزينه شده است. بدتر از آن، اين موضوع است که دولت ۸۰ درصد از تبصره ها و احکام بودجه مصوب را اجرا نکرده يا ناقص اجرا کرده است
    
بررسي اين گزارش نشان مي دهد سرنوشت برخي منابع در سال ۹۵ نامشخص است؛ از آن جمله مي توان به ۷ ميليون بشکه نفت اشاره کرد. بر اساس آنچه از جداول و جزئيات اين گزارش مکتوب ديوان محاسبات در حوزه نفت برمي آيد، ۱۴۱۸ ميليون بشکه نفت در سال ۹۵ توليد شد که از اين ميزان، ۷۶۵ ميليون بشکه صادر شد و ۶۰۹ ميليون بشکه به فروش داخلي رسيد. همچنين ميزان موجودي تا پايان سال ۹۵، معادل ۳۷ ميليون بشکه نفت بود. اين ارقام نشان مي دهد گزارشي از سرنوشت ۷ ميليون بشکه نفت در سال ۹۵، موجود نيست و ديوان محاسبات نيز در گزارش خود به سرگذشت اين تعداد بشکه نفت اشاره نکرده است.
    
گزارش تفريغ همچنين عجايب ديگري ازجمله عدم واريز به خزانه و عدم توجه به اهداف را هم موردتوجه قرار داده است!
    
دولت اما در مواجهه با گزارش تخلفات خود در تفريغ بودجه ۹۵ به تمسخر و اتهام زني به ديوان محاسبات رو آورد و براي نخستين بار در تاريخ اقتصادي کشور، گزارش رسمي يک نهاد نظارتي را تشويش اذهان عمومي عنوان کرد. وي همچنين در اظهار نظر عجيب تر و خلاف قانون گفت: «انتظار مي رفت گزارش تفريغ بودجه اي که ارائه شده، برمبناي گزارش قوه مجريه باشد(!) اما ديوان خود اقدام به تهيه گزارش کرده حداقل کار اين بود که دولت را از گزارش مطلع کرده تا راجع به شبهات و ابهامات پاسخ دهد تا تشويش اذهان عمومي مورد سوءاستفاده رسانه هاي خارجي قرار نگيرد(!)»
    
     
بايد تخلفات دولت پيگيري شود
    
با وجود تلاش دولتي ها براي تبرئه خود اما کارشناسان و نمايندگان مجلس معتقدند دولت اين تخلفات را انجام داده است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تاکيد دارد قوه مقننه بايد گزارش هاي تفريغ بودجه سنواتي را به صورت جدي دنبال کند. سيدناصر موسوي لارگاني در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به آخرين گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات کشور، از تاثيرگذاري اين گزارش بر جلوگيري از تخلفات گفت و افزود: مجلس بايد چند هفته کارهاي روال خود را کنار بگذارد و فقط روي گزارش تفريغ بودجه سنواتي که از سوي ديوان محاسبات ارائه مي شود کار کند، چرا که با اين روند مي توان بسياري از مشکلات کشور را حل کرد.
    
    
سوال از رئيس جمهور را اعلام وصول نمي کنند!
    
وي همچنين با اشاره به سوال از رئيس جمهور، گفت: تاکنون 3 سوال از رئيس جمهور درباره مشکلات کشور مطرح شده است اما هيچ کدام اعلام وصول نمي شود. در چنين وضعيتي چگونه مي توان وظيفه نظارتي خود را انجام داد، از سوي ديگر وقتي با تخلفي برخورد نشود، مسئول مربوط براي گسترش تخلف در سال آينده جسارت بيشتري پيدا مي کند. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه گزارش هاي تفريغ بودجه بي اثر است، اظهار داشت: اگر طبق اين گزارش ها با تخلف برخورد شود، بخوبي مي توان مانع فساد در کشور شد.
    
    
پيگيري تخلفات بودجه 95 در کميسيون برنامه
    
از سوي ديگر محمدعلي پورمختار عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي از عدم تاثيرگذاري گزارش هاي تفريغ بودجه در بودجه ريزي کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: «تخلفاتي که از سوي ديوان محاسبات در عملکرد بودجه هاي سنواتي ارائه مي شود بايد از سوي همين ديوان پيگيري و براي رسيدگي به تخلفات پرونده اي تشکيل شود». 
    
وي با بيان اينکه تخلفات در تامين منابع و صرف هزينه ها انجام شده است، بيان داشت: «با وجود اينکه گزارش تفريغ بودجه سنواتي، هر ساله ارائه و قرائت مي شود اما از آنجايي که نسبت به تخلفات پيگيري صورت نمي گيرد، شاهد اصلاح روند بودجه ريزي در کشور نيستيم. نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس دهم شوراي اسلامي تاکيد کرد: اين موارد تنها ايراد گزارش تفريغ نيست، تمام گزارش هاي نظارتي بي اثر است و تنها از سوي مسئول مربوط قرائت مي شود. توقع مي رود تخلفات ارائه شده از سوي ديوان محاسبات در کميسيون تخصصي مجلس مورد ارزيابي و پيگيري قرار گيرد و در صورت لزوم از ماده 236 آيين نامه داخلي براي معرفي متخلفان احتمالي به قوه قضائيه استفاده شود».
    
    
بودجه 95، عبرتي که در برابر نمايندگان است
    
طبق قانون، کميسيون تلفيق ۷۲ ساعت فرصت دارد تا به اصلاح و درج پيشنهادات نمايندگان در لايحه بودجه سال 97 بپردازد و روز شنبه 14 بهمن ، لايحه دوباره در صحن علني مورد بحث و بررسي قرار گيرد. چالش حذف يارانه ها، افزايش قيمت حامل هاي انرژي، بحث اشتغال در بودجه و کسري ۸۴ هزار ميليارد توماني از يک سو و تهديد و فشار دولتي ها براي تحميل «بودجه ميلي» خود به مجلس از سوي ديگر نشان مي دهد، بهارستان نشينان کار سختي پيش رو دارند
    
به رغم اينکه رئيس جمهور، بارها ضمن تضعيف جايگاه مجلس، براي بهارستان نشينان خط نشان کشيده و صراحتا تهديد کرده که در صورتي که لايحه بودجه عينا به تصويب نرسد «مجلس» را به عنوان منشا عدم حل مشکلات معرفي خواهند کرد و مسئوليت بودجه را نخواهد پذيرفت، اما مجلس بايد نقش نظارتي خود را به خوبي اجرا كند.
    
همچنين نمايندگان به عنوان وكلاي ملت که به لطف گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات، فاجعه انحراف 80 درصدي در بودجه 95 دولت تدبير و اميد را به عنوان آينه عبرتي در برابر خود دارند، تنها بايد در مسير منافع مردم حركت كنند و از هجمه هاي مختلف نهراسند و بودجه اي که به تعبير کارشناسان و نمايندگان مجلس غير عملياتي و غير کارشناسي است و کليات آن نشان از استمرار رکود، بيکاري، تامين مخارج دولت از جيب مردم و در نهايت نارضايتي اقشار آسيب پذير دارد را با ظرافت و حساسيت بيشتري بررسي نمايند.