نامه‌ها وصدای شما

به عمل کار برآید به سخندانی نیست!!
اخیراً معاون وزیر نیرو از وضعیت قرمز در 96 سد کشور خبر داد. خبری که موجب اندوه و تاثر از کم‌آبی و بحران آب در تابستان سال 1397 را به همراه دارد.
او ادامه می‌دهد: برای باروری ابرها نیاز به خرید 4 فروند هواپیما یا اجاره آن از شرکت‌های هواپیمایی داخلی می‌باشد و باتوجه به رشد بودجه 9 میلیارد تومانی جهت باروری ابرها در سال جاری، متاسفانه تنها 2 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.
یک کارشناس نیز در پاسخ به پرسش در زمینه تاثیر پارازیت‌ها بر عقیم‌سازی ابرها گفته است البته علمی نیست، اما نیازمند تحقیق و بررسی بیشتری است!
آری، بحران کم‌آبی نشات گرفته از اقلیم نیمه خشک، تغییرات شرایط اقلیمی و مدیریت نامناسب در بهره‌برداری از منابع مشترک آب است که شاید دلیل مستند برای بحران کم‌آبی تلقی کرد.
بحران کم‌آبی را باید در سطح ملی فراتر از یک مشکل اصلی دانست و در راه‌اندازی پروژه‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری کلان شهرها، استفاده از آب‌های تصفیه شده فاضلاب‌ها در مصارف غیرشرب و تدوین نظام بهره‌برداری از آب در کشور، نباید کوتاهی و اتلاف زمان و فرصت‌سوزی شود. امروز دیگر فرصتی نیست که با دست روی دست گذاشتن و به انتظار روزنه‌های امید نشستن کارساز نخواهد بود فصل گرما در راه است و کاسه چه کنم را نباید در فصل گرما به دست گرفت. قبل از آغاز فصل پاییز مسئولان هواشناسی خبر از پائیز گرم و بدون بارش را اعلام کرده بودند اما حال که به روزهای پایانی سال چیزی نمانده و دومین ماه فصل زمستان خشک و بدون بارش را پشت سر می‌گذاریم. همچنان برای باروری ابرها دچار تنش منابع مالی و خرید یا اجاره هواپیما هستیم!!
به عمل کار برآید به سخندانی نیست!!
محمدرضا کاظمیان - تهران

*محمدرضا حسینی از تهران: چرا ماموران شهرداری منطقه 5 در این روزهای برفی و یخ‌بندان خیابان‌های تحت پوشش منطقه خود را مانند (خیابان‌های نیلوفر – شربیانی – فرساد (آلاله) – عدالت) مبادرت به نمک و شن‌پاشی نکردند، حتی به جمع‌آوری درختان شکسته شده که راه تردد عابران را دچار اختلال کرده هم اقدامی انجام نداده‌اند! ظاهراً دور و بر شهرداری منطقه از پاکیزگی انگار نه انگار که برفی آمده است! لطفاً صدای ما را به گوش مسئولان ذیربط برسانید شاید ترتیب اثر دهند.
*
یک شهروند تهرانی: انتصاب مدیرعامل جدید آرامستان بهشت‌زهرا(س) را تبریک می‌گویم، امیدوارم ایشان نسبت به جمع‌آوری متکدیان در این آرامستان اقدام کنند.
*
محمدرضا کاظمی از تهران: درپی بارش برف اخیر، متاسفانه مدیریت بحران و شهرداری منطقه 2 همانند سال‌های گذشته همچنان غافلگیر شده و از ریختن شن و نمک در خیابان‌های منطقه و محلات، به خصوص شهرک‌های تعاونی‌نشین درمانده شده است. به عنوان مثال در شهرک کیهان، تامین اجتماعی و مخابرات تنها به یکی از خیابان‌ها اکتفا و بقیه را به حال خود رها کرده است. چرا نظارت بر کار پیمانکاران و ستاد برفروبی نیست؟ لابد پس از آب شدن برف و یخ خیابان‌ها و معابر و کوچه‌ها، آماری چند تُنی از مصرف شن و نمک توسط مسئولان ارائه می‌دهند که جای سوال باقی است!؟