وزیر بهداشت: قانون گریزی و تبعیض مردم را ناراضی می کند

 وزیر بهداشت: قانون گریزی و تبعیض مردم را ناراضی می کند11دی-96
قانون گریزی یابی قانونی و تبعیض همراه با بی عدالتی وفقر و بیکاری و... تاریخ 4 دهه دارد برای همین موجب فریادهای اعتراضی مردم ناراضی درشهرهای ایران شده است.
تهران-ایرنا- وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: قانون گریزی و تبعیض، مشکلات مردم و نارضایتی ها را افزایش می دهد، باید از پارتی بازی و عملکرد سلیقه ای پرهیز کنیم و هر سه قوه برای احقاق حقوق شهروندی باید نظارت کنند.
به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز دوشنبه در همایش حقوق شهروندی در نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همه ما از نگهبان تا وزیر برای رسیدگی به حقوق مردم باید خودمان را جای مردم بگذاریم و ببینیم اگر جای آنها بودیم، از مسئولان چه انتظاری داشتیم.
وی گفت: ضعف های زیادی برای رسیدگی به حقوق شهروندی وجود دارد، یا آموزش کافی نداده ایم یا اشتباهات مدیریتی داریم یا هر دو،قانون گریزی در کشور زیاد شده است، البته اجرای قانون آرامش می خواهد اما وقتی تبعیض هست، مردم ناراضی می شوند، درست مانند وقتی که در خانه والدین نسبت به فرزندان تبعض قائل می شوند.
هاشمی ادامه داد: نباید وضعیت به گونه ای باشد که هر کس، هر کاری خواست بکند و هر جا امکانی برای قانون گریزی، بی نظمی و تبعیض بود این مسائل اتفاق بیفتد، زیرا مشکلات مردم را مضاعف می کند.
وزیر بهداشت گفت: همه ما مسئولان باید تلاش کنیم که تابع قانون باشیم، عملکرد سلیقه ای، خطای انسانی است و وظیفه قوه قضاییه، مقننه و دولت است که جلوی بی قانونی و عملکرد سلیقه ای را بگیرد.
وی افزود: احقاق حقوق شهروندی با یک سخنرانی و با یک جلسه و سمینار برقرار نمی شود، اعمال و کردار و عملکرد ماست که باعث می شود، این مشکلات بر طرف شود، اگر من به عنوان یک مسئول حقوق مردم را رعایت نکردم نمی توانم انتظار داشته باشم در جای دیگری در اجتماع حقوق من رعایت شود.
هاشمی گفت: اساسا ما برای همین انقلاب کردیم که تبعیض و بی قانونی نباشد بنابراین باید تلاش کنیم این اهداف محقق شود.
وزیر بهداشت گفت: ما در وزارت بهداشت وظیفه ای ، جز رسیدگی به حقوق شهروندان نداریم و اساسا دولت وظیفه ای غیر از این ندارد که حقوق مردم را به آنها برگرداند، اجرای طرح تحول سلامت که از دولت گذشته شروع شد، دقیقا برای رسیدن به همین هدف بود.
وی افزود: هدف از اجرای طرح تحول سلامت، کاهش هزینه های مردم در نظام سلامت و در مراکز درمانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت به خصوص در مناطق محروم و دورافتاده و حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم بود و نظرسنجی های معتبر دستگاه های مختلف از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی،مرکز آمار و صدا و سیما نشان می دهد که در این زمینه موفق بوده ایم زیرا رضایتمندی مردم از خدمات سلامت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: نظرسنجی های این مراکز معتبر است و در بسیاری از انتخابات، پیش بینی های علمی این مراکز به نتایج به دست آمده بسیار نزدیک بوده است، در این نظرسنجی ها در اغلب موارد وزارت بهداشت، بالاترین نمره را وزارت بهداشت داشته است.
هاشمی اضافه کرد: البته نمره بالای وزارت بهداشت به این معنی نیست که کم نقص بوده ایم و بخشی از این دستاورد به علت بزرگواری مردم است که برکت خدا هم شامل آن شده ؛ضمن اینکه کارهای انجام شده نیز به هیچ وجه نمایشی نبوده است.
وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت 24 هزار تخت بیمارستانی که معادل یک چهارم کل تخت های بیمارستانی تاریخ کشور است، اضافه شد، تخت های مراقبت های ویژه 50 درصد افزایش یافت،12 هزار پزشک عمومی و متخصص به مناطق محروم اعزام شدند، پوشش خدمات بهداشتی در مناطق محروم به 100درصد رسید و حدود پنج هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی -درمانی جدید ساخته شد.
وزیر بهداشت گفت: حاشیه شهرها نیز که به علت خشکسالی و افزایش مهاجرت در سال های گذشته گسترش یافته بود و در حالی که بیش از 11میلیون نفر در حاشیه شهرها ساکن هستند برای اولین بار تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفتند و به ازای هر دو هزار و 500 نفر در حاشیه شهرها یک نفر مراقب سلامت بکارگیری شد.
وی افزود: در چهار سال گذشته بیماران خاص و صعب العلاج که در گذشته مدام به علت کمبود دارو و مشکلات درمانی تجمع داشتند، تجمعی نداشتند که البته ارتباط نزدیک وزارت بهداشت با انجمن های این بیماران و تلاش برای رفع مشکلات آنها بی تاثیر نبود.
هاشمی گفت: 30 درصد ظرفیت آموزش پزشکی در چهار سال گذشته در رشته های پزشکی و پیراپزشکی افزایش یافت و ضوابط غیر ضرور در حوزه غذا، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز حوزه پژوهش حذف شد و البته هنوز مواردی هست که باید حذف شود.
وی افزود: زیرمیزی ها با اصلاح تعرفه های پزشکی و حرکت به سمت واقعی شدن آن حذف شد،البته همکاری جامعه پزشکی در رسیدن به این هدف بسیار موثر بود، با این حال نظارت ها در این حوزه بیشتر شود،هیچ کدام از این کارها نمایشی و تبلیغی نبوده است و در هر شهر و روستایی که بروید، اثری از اجرای طرح تحول سلامت دیده می شود.
وزیر بهداشت گفت: همین الان در سیستان و بلوچستان 570 طرح عمرانی بهداشتی-درمانی در حال انجام است و بیش از 6 هزار طرح عمرانی سلامت در کشور فعال است، کار ایثارگونه ای انجام شده است که با اخلاص امیدواریم در دولت دوازدهم همین مسیر ادامه پیدا کند و بتوانیم بر کیفیت این خدمات بیفزاییم.
وی اظهار کرد: البته مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به آنها اعتراف کنیم، اعتراف به مشکل زمینه حل آن را فراهم می کند، بشارت و انذار باید در کنار هم باشد، واقعیت این است که زیرساخت های نظام سلامت قدیمی و فرسوده است باید برای جبران عقب ماندگی گذشته پرونده الکترونیک سلامت را کامل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: علت 80 درصد مرگ و میر مردم، بیماری های غیر واگیر است باید برای افزایش تحرک و کاهش چریی، نمک و شکر در غذای مردم تلاش بیشتری بکنیم.
وی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه پرداختی از جیب مردم از 58درصد به 38 درصد کاهش یافته است، هر یک درصد کاهش این هزینه 700 میلیارد تومان هزینه دارد اما وزارت بهداشت با یک سوم این رقم این دستاورد را رقم زده است.
وزیر بهداشت افزود: از نظر شکلی برای اجرای 11 مصداق و 69 تکلیف حقوق شهروندی ابلاغی رئیس جمهوری 270 راهنما استخراج و برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. سامانه 190 نیز برای اینکه صدای مردم به مسئولان وزارت بهداشت برسد، راه اندازی شده است و بسیار فعال است ؛ برای گسترش خدمات آنلاین( برخط) وزارت بهداشت نیز تلاش هایی شروع شده است.
خبرنگار: افشین شاعری** انتشار: لیلا خطیب زاده