گزیده ها 29 قسمت

گزیده ها 29 قسمت دوم اردیبهشت - 97
رییس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما و بی‌ اساس علیه کشورمان مدعی شد پس از هر مشکلی در خاورمیانه ایران قرار دارد.
رییس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای نخ‌نما و بی‌ اساس علیه کشورمان مدعی شد پس از هر مشکلی در خاورمیانه ایران قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پیش از دیدار با دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا آمریکا خواهان نقش پررنگ‌تر ناتو در سوریه است، ادعا کرد: من فکر می‌کنم که من با خروج از توافق هسته‌ای با ایران که یک توافق وحشتناک برای آمریکا و جهان بود به سوریه کمک کردم. از نظر من سوریه به زودی با ثبات خواهد شد. شما شاهد اتفاق آن خواهید بود.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ترامپ در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به انتقاد از توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: این‌که آمریکا از توافق با ایران خارج شده اتفاق بزرگی است؛ چرا که این توافق احمقانه‌ای برای آمریکا و همچنین برای جهان است.

وی همچنین درباره بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفت: این تحریم‌ها بسیار گسترده خواهند بود و ما این تحریم‌ها را علیه ایران وضع خواهیم کرد.

دونالد ترامپ که پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5  سرانجام خروج خود را از این توافق اعلام کرد در حالی مدعی نقش بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه است که سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ طلبانه آمریکا با همراهی متحدانش در منطقه عامل اصلی تمامی اختلافات و مشکلات خاورمیانه است، اما مقامات این کشور همواره تلاش می‌کنند با فرافکنی و متهم کردن ایران بر واقعیت نقش مخرب و بی‌ثبات کننده خود در این منطقه سرپوش بگذارد.
سرهنگ «علی کریمی» اظهار کرد: اخیراً فردی مسن با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا مراجعه کرده و مدعی شد که فردی ناشناس با استفاده از شبکه اجتماعی و با استفاده از عکس پروفایل وی اقدام به چاپ اعلامیه ترحیم و فرستادن آن برای دیگران کرده که این کار باعث ایجاد مزاحمت و هتک‌حیثیتش شده است.
رئیس پلیس «فتا» ی استان کرمانشاه از دستگیری فردی که به قصد شوخی، اقدام به انتشاراعلامیه ترحیم دوست خود کرده بود، خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ «علی کریمی» اظهار کرد: اخیراً فردی مسن با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا مراجعه کرده و مدعی شد که فردی ناشناس با استفاده از شبکه اجتماعی و با استفاده از عکس پروفایل وی اقدام به چاپ اعلامیه ترحیم و فرستادن آن برای دیگران کرده که این کار باعث ایجاد مزاحمت و هتک‌حیثیتش شده است.
وی افزود: موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت و پس از انجام بررسی‌های تخصصی با تلاش کارشناس پلیس فتا استان و اقدامات فنی و پلیسی، عامل انتشار آگهی ترحیم در شبکه اجتماعی تلگرام شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد.
کریمی گفت: متهم که از دوستان شاکی بود، احضار و در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: متهم در اظهارات خود عنوان کرد که شاکی از دوستان وی بوده و زمانی که از بازنشسته شدنش مطلع شده به قصد مزاح اعلامیه ترحیم او را طراحی و آن‌ را ارسال کرده است.
وی با یادآوری قانون جرائم رایانه‌ای خاطرنشان کرد: هر گونه مزاحمت سایبری که به قصد اذیت و آزار یا انتقام‌جویی و حتی تفریح باشد مجاز نیست و مرتکبین این امر در صورت داشتن شاکی در محاکم قضائی محاکمه خواهد شد.
کریمی از شهروندان خواست در صورت مواجهه شدن با مشکلی در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس WWW.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی در میان بگذارند.
سردار صفوی: آمریکایی‌ها بعد از شکست در عراق و افغانستان در استراتژی نظامی خود نوشتند که آمریکا دیگر جنگی مانند عراق و افغانستان شروع نمی‌کند پس جنگ آینده دورایستا، کوتاه‌مدت و پرشدت بوده و تکنولوژی و فناوری در آن پیچیده خواهد بود.
سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: هدف ما در سال‌های اولیه جنگ این بود که حملات پی در پی انجام دهیم و فرصتی به صدام برای بازسازی ارتش ندهیم. بعضی‌ها تصور می‌کنند عملیات‌هایی که انجام دادیم بی‌حساب و کتاب بوده است.
به گزارش ایلنا او ادامه داد: اما عملیات‌ها با روش‌های عقلانی طراحی و اجرا می‌شد؛ چون برتری فکری داشتیم. صدام فردی بود که برای امضای قرارداد ۱۹۷۵ پیش قدم شد، بزرگترین اشتباه عراق این بود که قدرت امام و ملت ایران و ارتش را دست کم گرفته بود، هر چند ارتش اوضاع خاصی داشت اما هنوز روی پا بود به نحوی که در روز دوم جنگ نیروی هوایی ارتش چنان عراق را بمباران کرد که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. آمریکایی‌ها بعد از شکست در عراق و افغانستان در استراتژی نظامی خود نوشتند که آمریکا دیگر جنگی مانند عراق و افغانستان شروع نمی‌کند پس جنگ آینده دورایستا، کوتاه‌مدت و پرشدت بوده و تکنولوژی و فناوری در آن پیچیده خواهد بود.
غلامحسین باقریان درباره‌ی وضعیت قوانین موجود در مشارکت دادن بخش خصوصی در فرودگاه‌های ایران، توضیح داد: طبق متن قوانین موجود هیچ محدودیتی برای سرمایه‌ گذاری یا مشارکت بخش خصوصی در فرودگاه‌های ایران وجود ندارد. همان طور که مثلا در فرودگاه شهر قم بخش خصوصی مشارکت مستقیم داشت.
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها معتقد است: مشخص نبودن دقیق آینده سرمایه‌ گذاری‌ در فرودگاه‌ها و میزان سودآوری آنها اصلی‌ترین دلیل بخش خصوصی در تردید نسبت به ورود به این مجموعه‌هاست.
به گزارش ایسنا، غلامحسین باقریان درباره‌ی وضعیت قوانین موجود در مشارکت دادن بخش خصوصی در فرودگاه‌های ایران، توضیح داد: طبق متن قوانین موجود هیچ محدودیتی برای سرمایه‌ گذاری یا مشارکت بخش خصوصی در فرودگاه‌های ایران وجود ندارد. همان طور که مثلا در فرودگاه شهر قم بخش خصوصی مشارکت مستقیم داشت.
به گفته وی با توجه به نبود منع قانونی سرمایه‌ گذاران مختلف می‌توانند برای حضور در فرودگاه‌ها اعلام آمادگی کرده و اقدامات‌شان را آغاز کنند.
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها علت اصلی عدم استقبال بخش خصوصی از حضور در فرودگاه‌ها را نبود مسیر روشن سودآوری دانست و گفت: این‌که ما فرودگاهی مانند مهرآباد را داریم که سالانه حدود ۱۷ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند، اما همچنان نه تنها به سودآوری نرسیده که نیاز به تزریق منابع مالی دارد، نشان می‌دهد که فرودگاه‌های ما تا رسیدن به واگذاری راه طولانی دارد.
باقریان ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند برای فرودگاه‌های کوچک برنامه‌ریزی کند، اما وقتی مشخص نباشد که تا چه میزان می‌توان به سودآوری این فرودگاه‌ها امید داشت، نمی‌توان انتظار حضور پرتعداد آنها را در طرح‌های فرودگاهی کشید.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ورود یک شرکت بخش خصوصی در طرح توسعه دو فرودگاه ایران، بیان کرد: این شرکت توقع دارد که در صورت بالارفتن تورم و هزینه‌های موجود نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی نیز افزایش پیدا کند که ما امروز نمی‌توانیم این تضمین را ارائه کنیم، زیرا تعرفه‌های خدمات فرودگاهی از سوی دولت وضع می‌شود و برای مثال در طول سال‌های گذشته هیچ افزایشی را ثبت نکرده است. از این‌رو تضمین سودآوری برای ورود بخش خصوصی به این عرصه هنوز وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها از بیش از ۵۰ فرودگاه فعال در ایران کمتر از پنج فرودگاه از زیاندهی خارج شده‌اند و فقط فرودگاه امام خمینی (ره) به فاز سودآوری وارد شده است.
آخرین آمارهای جهانی حاکی از آن است که فرودگاه‌های بزرگ و سودآور دنیا درآمد خود از خدمات ناوبری را به حدود ۵۰ درصد کاهش داده‌اند و دیگر درآمدهایشان را از طریق فعالیت‌های اقتصادی به دست می‌آورند.
در ایران تنها فرودگاه امام خمینی (ره) با در نظر گرفتن منطقه آزاد تجاری و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی مسیری شبیه به مدل‌های موفق جهانی را در دستور کار دارد.