گزیده ها قسمت دوم 8 مهر -97


 گزیده ها قسمت  دوم 8 مهر  -97
خبر ويژه 
ارگان كارگزاران: ريشه مشكل اقتصادي بي تصميمي و بي انگيزگي مديران دولت است
ارگان رسمي حزب کارگزاران از احزاب ائتلافي دولت تصريح کرد آشفتگي فعلي بازار بيش از هر چيز محصول بي تصميمي و بي انگيزگي برخي مديران دولتي است.
    
سازندگي درحالي که عکس تمام قد صفحه خود را به تصوير گوجه فرنگي اختصاص داده و با اشاره به بي ثباتي قيمت ها در اقلام مختلف مي نويسد: قيمت کالاها حتي براي يک هفته پايدار نيست. صنايع خودروسازي خواستار گران کردن 40 درصدي قيمت محصولات خود هستند.
    
برخي محاسبات آماري تاييد مي کند حساب هاي پشتيبان بانکي به عنوان يکي از دلايل اصلي رشد نرخ نقدينگي، طي چند ماهه گذشته نزديک به 100 هزار ميليارد تومان نقدينگي به کشور تحميل کرده اند و با اين حساب تورم 13/5 درصدي شهريورماه احتمالا در مهرماه به اعداد بالاتري مي رسد. همگي اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد که کشور از نظر تامين منابع ارزي دچار بحران نيست. درحالي که درد و درمان مشخص است ولي هيچ مسئول دولتي اي جرات تصميم گيري قطعي در مورد نرخ ها را ندارد.
    
مديران دولتي در دهه هفتم عمر خود دچار بحران بي تصميمي شده اند. تعدادي از آنها بهانه گيري هاي نهادهاي نظارتي را دليل رفتار خود مي دانند و عده اي ديگر هم تدبيري براي اين روزهاي اقتصاد ندارند. اقتصاد کشور به اين ترتيب بيش از ترامپ، از بي انگيزگي مديران ضربه مي خورد. گفته مي شود هفته گذشته به کشتي هاي نزديک به بنادر جنوبي کشور اعلام شده بود که بنادر امکان ايجاد امکانات پهلو گرفتن براي آنها را ندارند. اين خبر به گوش يک مقام علي رتبه مي رسد و تذکر شديد او درهاي گمرک را باز مي کند به طوري که تنها از يک گمرک آمار ترخيص روزانه 200 کانتينر به بيش از 4هزار کانتينر رسيده است. اين درحالي است که در دوره حضور کرباسيان در وزارت اقتصاد و با نظارت ها و فشارهاي او گمرکات به مرحله ترخيص روزانه و برخط رسيده بودند. اين اطلاعات نشان مي دهد که اقتصاد خطر جدي «مديران بي انگيزه و تصميم» قرار گرفته است.
    
يادآور مي شود اعضاي کارگزاران طي چند ماه اخير، ضمن انتقاد از آشفتگي هاي تصميم سازي در دولت، از ادبياتي نظير دولت سرگشته، دولت بزم نه دولت رزم و «چوب خشک بهتر از اين دولت مي توانست مديريت کند»، استفاده مي کنند و اين درحالي است که عضو مرکزيت اين حزب (جهانگيري) معاون اول رئيس جمهور است.
خبر ويژه 
منت گذاري به جاي عذرخواهي؛ تورم را پنج سال عقب انداختيم!
معاون رئيس جمهور مي گويد تورم و آسيب هايي که قرار بود در سال 92 اتفاق بيفتد، با تلاش دولت 5 سال فرصت براي مردم ايجاد کرد و عقب افتاد!
    
معصومه ابتکار در گفت وگو با خبر آن لاين درباره تورم لجام گسيخته يک سال اخير و انتقادها به بي حسي دولت نسبت به گراني ها گفت: خير اين طور نيست، دولت برنامه دارد. البته اعتراض حق مردم است. يقيناً مردم با سختي هاي خيلي زيادي مواجه هستند اما دولت همه تلاش خود را براي مقابله با روند تورمي و گراني انجام داده و مي دهد که بعضاً نيز اين تلاش ها موفق بوده است.
    
وي ادامه داد: تلاش دولت باعث شده تورم و آسيب هايي که قرار بود در سال 92 اتفاق بيفتد 5 سالي فرصت براي مردم ايران باشد و ديديم در اين مدت چقدر رشد، پيشرفت و اتفاقات خوب رخ داد. حالا اين مشکلات هم است. فکر مي کنم دولت بايد بيشتر تلاش کند همه نيز اين را مي دانند و هيچ کس بي تفاوت نشده است.
    
وي گفت: گيرنده هاي حسي دولت کاملاً فعال است و گوش شنوا دارد.
    
ادعاي خانم ابتکار مبني بر اينکه «دولت تورمي را که قرار بود در سال 92 اتفاق بيفتد، 5 سال به عقب انداخته»، او که همان موضع فرار از مسئوليت و متهم کردن دولت قبل از خود در کنار ترساندن مردم از روي کارآمدن حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در انتخابات 96 است.
    
اخيراً غرويان از حاميان دولت گفته بود اگر رئيسي رئيس جمهور شده بود، دلار اکنون 20 هزار تومان بود.
    
يادآور مي شود سال 92 (پايان دولت دهم)، قيمت دلار 3300 تومان بود اما 5 سال بعد، پس از اجراي برجام و تعطيلي 80 درصد برنامه هسته اي کشورمان، دلار به 18 هزار تومان صعود کرده است. در سال 92، نرخ دلار 32 درصد عنوان مي شد اما اکنون همين نرخ در بسياري از اقلام ضروري و مهم، از 70 تا 150 درصد را شامل مي شود. با اين وصف، ادعاي اينکه سال 92 قرار بود تورم امروز اتفاق بيفتد، حرف بيهوده اي است مگر اينکه برجام در همان چند ماه اول منعقد مي شد و آثار درخشان خود را همان زمان نشان مي داد!!
    
اين نکته هم گفتني است که برخي مقامات دولتي بارها ادعا کردند اتوبوس اقتصاد در زمان دولت قبل ته دره بوده و ما چنان رونقي به اقتصاد مي دهيم که مردم از پول ناچيز يارانه بي نياز شوند.
خبر ويژه 
«
كي بود كي بود من نبودم» از كارگزاران پذيرفته نيست
موضع گيري اخير دبيرکل حزب کارگزاران، کاسبکارانه توام با بي صداقتي است.
    
روزنامه رسالت در يادداشتي مي نويسد: رئيس حزب اشرافي کارگزاران که اعضا و کادرهاي آن در دولت ائتلافي بيشترين سهم را دارد گفته است؛ روحاني استعفا بدهد!
    
به نظر مي رسد اگر آقاي روحاني يک دوست مثل کرباسچي داشته باشد ديگر نيازي به دشمن ندارد. کرباسچي گفته است؛ «استعفا تصميم سختي است. روحاني بايد بگويد ايهاالناس من مي خواستم کاري کنم نشد و به ديوار بسته خوردم حالا کنار مي روم. اين ممکن است کمک کند که اگر او قهرمان نيست حداقل منفور هم نباشد
    
نفر دوم دولت آقاي روحاني آقاي اسحاق جهانگيري رئيس شوراي مرکزي کارگزاران است. کرباسچي در مورد جهانگيري هم گفته است؛ «اول ببينيم جهانگيري معاون اول کارگزاراني است يا معاون اول خودش. متاسفانه اداره کشور ما اداره حزبي نيست. واقعيت اين است که جهانگيري از ما تبري جسته و اعلام کرده من در شوراي مرکزي حزب کارگزاران نيستم
    
از اين پيام کرباسچي معلوم مي شود حساب و کتاب درستي هم در درون حزب کارگزاران برقرار نيست. وقتي نفر دوم حزب مي گويد من نيستم معلوم نيست نفر سوم و چهارم و پنجم حزب مشغول چه کاري هستند!
    
نفر سوم حزب کارگزاران يعني آقاي سعيد ليلاز هم چندي پيش در مصاحبه با يورونيوز گفته بود؛ «اگر به جاي روحاني چوب خشک هم اين همه امتيازات داشت کاري براي رونق اقتصاد کشور کرده بود
    
کرباسچي چندي پيش هم از اين دست حملات، عليه روحاني داشت. نمي دانم چه نامي براي اين بي وفايي به رئيس جمهور از سوي حزب کارگزاران مي توان گذاشت. نوع موضع گيري وي، جهت گيري يک نقد مشفقانه توام با ارائه راه حل را ندارد و نوعي تهديد، تخريب و تضعيف را حکايت مي کند. آن هم در حالي است که حزب کارگزاران بيشترين سهم را در تقسيم قدرت دولت در اختيار دارد.
    
رئيس دولت با يک سري شعار و وعده و وعيد به ميدان آمد. همين احزاب دوم خردادي و کارگزاراني از او حمايت کردند حالا به هر دليلي نتوانسته به وعده هاي خود عمل کند خلاف مردانگي و جوانمردي است که همان ها پشت دولت را خالي کنند و زبان به طعن و لعن و نفرين بگشايند.
    
انصاف حکم مي کند بيايند کمک کنند و مشکل را حل نمايند و راه حل بدهند نه اينکه نمک بر زخم ناکارآمدي رئيس جمهور بپاشند. مضافاً اينکه رئيس جمهور استعفا بدهد طبق اصل 131 قانون اساسي معاون اول رئيس جمهور اختيارات و مسئوليت هاي او را به عهده مي گيرد. پس مي شود حدس زد پشت سر پيشنهاد کرباسچي مبني بر استعفاي رئيس جمهور چه گزينه اي براي اداره دولت خوابيده است.
    
همين الان پاي بسياري از تصميم سازي ها و تصميم گيري هاي دولت امضاي آقاي جهانگيري رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران وجود دارد. آقاي کرباسچي فرار به جلو را براي مسئوليت هاي حزب ناشي از حضور در دولت آقاي روحاني انتخاب کرده است.
    
او نمي تواند از منطق «کي بود کي بود من نبودم» براي برون رفت از وضعيت کنوني استفاده کند.
خبر ويژه 
ماكرون: سياست ما و آمريكا در قبال ايران مكمل هم است
راديو فرانسه تصريح کرد: از نظر ماکرون، رويکردهاي آمريکا و اروپا در قبال ايران مي توانند مکمل هم باشند.
    وبسايت اين راديو مي نويسد: رئيس جمهور فرانسه در حاشيه نشست سازمان ملل گفت چه بسا رويکرد دوگانه آمريکا و فرانسه در قبال جمهوري اسلامي ايران به تحول مثبتي بيانجامد. فشارهاي آمريکا بر ايران از يک طرف و گفت وگو هاي اروپا با تهران از طرف ديگر مي توانند به تحولي مثبت منجر شوند.

    امانوئل ماکرون افزود: «همگي ما مرتکب خطا مي شديم اگر در پيروي از رئيس جمهوري آمريکا از برجام خارج مي شديم» زيرا، به اين ترتيب «ايران نيز فعاليت هاي اتمي اش را از سر مي گرفت و اين تنش در منطقه را افزايش مي داد

    رئيس جمهوري فرانسه سپس گفت: «تحريم هاي آمريکا فشار را بر تهران افزايش مي دهد و تشديد فشار بر تهران در کنار رويکرد اروپا شايد بتواند به فرايند سياسي شتاب بخشد.» امانوئل ماکرون در ادامه گفت: وظيفه من اين است که چنين سناريويي به موفقيت برسد.