نبویان در
گفتوگوی مشروح با فارس:اگر برجام
اقتصاد ایران را نابود کرد FATF
امنیت ما را نابود خواهد کرد 8مهر-97
امروز قرار است در مجلس ارتجاع لایحه FATF تصویب شود . برای همین مهره مصباح یزدی که در
اختیار اهداف اطلاعات سپاه پاسداران است از سوی خبرگزاری پاسداران به بازی گرفته شده است اسناد بردست در مخالفت با تصویب FATF
خوشرقصی کند . چون پیام دریافتی را انتقال
داده زیرا مدعی شده چنانچه برجام اقتصاد کشوررا نابود کرد FATF امنیت را نابود خواهد کرد . برای اینکه پاسداران نمی توانند سیاست پول شویی وتأمین مالی
سازمان های تروریستی را به پیش ببرند.
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس
شورای اسلامی گفت: اگر برجام اقتصاد ایران را نابود کرد FATF امنیت ما را نابود
خواهد کرد.
حجتالاسلام و المسلمین سید محمود
نبویان دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار
حوزه دولت خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد از عملکرد مجلس و دولت در تصویب لوایح مرتبط
با FATF گفت: بعد از آنکه در برجام کشورهای اروپایی و آمریکا وعده
100 درصدی دادند که اگر تعهدات خود را انجام دهید، ما رابطه بانکی را برقرار و
تحریمهای این حوزه را برمیداریم. برداشتن این تحریمها مشروط بر این بود که ما
تعهدات خود را انجام دهیم و آژانس آن را تأیید کند.ما تعهداتمان را عمل کردیم و
آژانس هم آن را تأیید کرد و به جایی رسید که قرار شد طرفهای دیگر برجام تعهدات
خود را عملی کنند.
*کلاهی که در برجام سرمان رفت در
FATF منتظرمان
است
وی ادامه داد: روز اجرای تعهدات طرفین
دیگر برجام، 27 دیماه 1394 بود. در آن روز آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه
اعلام کردند که چون ایران تعهدات خود را عمل و آژانس نیز تأیید کرده است، در «روز
اجرا» تحریمها را برمیداریم و متأسفانه روزنامههای اصلاحطلب تیتر زدند ایران
بدون تحریم و آقای روحانی هم اعلام کرد که ایران دیگر تحریم نخواهد داشت.
روحانی خاطر نشان کرد: قریب به سه ماه
دیگر 27 دی ماه 97 از راه میرسد هیچ رابطه بانکی برقرار نشد و تحریمهای بانکی
روز به روز بیشتر میشود. سؤال این است که ما در FATF قرار است با چه کسانی
قرارداد ببندیم؟ طرف مقابل ما در همین قرارداد نیز آمریکا و اروپا است!
وی در مورد FATF بیان داشت: به نظرم
کمی تخصصی باید این بحث مطرح شود، FATF مخفف
Financial Action Task Force on Money Laundering است که به معنای گروه
ویژه اقدام مالی است و از سال 1989 و زیر نظر گروه «جیــ7» ایجاد شد.
*آغاز FATF از کجا و چگونه
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس
شورای اسلامی تصریح کرد: مأموریت این گروه طراحی استانداردها جهت مقابله با
«پولشویی (AML)، مقابله با تأمین مالی تروریسم
(CFT) و
«دیگر تهدیدات» علیه نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی ــ آمریکا،
انگلستان، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن ــ گروه کاری اقدام مالی را در
نشست پاریس 1989 تشکیل دادند و سران جیــ7 در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی
را برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی بیان کردند.
*دامی به اسم مبارزه با پولشویی و
تروریسم اما با نظارت عربستان و اسرائیل
نبویان در مورد شروط پیوستن به
FATF خاطرنشان
کرد: اولین شرط این بود که پولها نباید به سمت پولشویی برود اما پس از حملات 11
سپتامبر شرط دیگری گذاشتند که مبارزه با تأمین مالی تروریست بود و در آن بانکها
نباید به تروریستها پول دهند؛ ظاهر قضیه خیلی خوب است هم پولشویی نباید
باشد و هم کمک مالی به تروریست.
وی بیان داشت: پس از مدتی
G7 به
G20 تبدیل
شد که شامل کشورهایی چون آرژانتین، استرالیا، اتریش، برزیل، کانادا، فرانسه و
آلمان میشود. اما نکته حائز اهمیت این است که دوکشور عربستان و اسرائیل
ناظر FATF هستند که مبادا پول برای تروریستها هزینه شود!اینها
اصلاً خودشان دولت تروریست هستند. تروریست معنایش در تفسیر FATF متفاوت از معنای واقعی
آن در جهان است. تمام حرف اینجاست FATF از ما خواسته است که
تمام اطلاعات مالی و مراودات بانکی داخلی و خارجی را به این کارگروه بدهیم.
یعنی همه اطلاعات را از ما میخواهند که به آمریکا، اسرائیل و عربستان بدهیم. این
کشورها برای اینکه به FATF معنا دهند، آن را ذیل
قطعنامههای شورای امنیت بردند تا به لحاظ بینالمللی الزامآور شود.
وی در مورد طریقه تعقیب اهداف
گروه ویژه اقدام مالی خاطرنشان کرد: گروه ویژه اقدام مالی در 4 مرحله اهدافش
را تعقیب میکند. ابتدا اقدام به تولید و انتشار توصیهها و دستورالعملها میکند
یعنی تولید استانداردهای بینالمللی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و
مسأله اشاعه، اقدام دیگر رصد که به بررسی اجرا و پیاده شدن توصیهها در
کشورهای مختلف میپردازد.
نبویان تصریح کرد: مرحله بعدی
رتبهبندی است کشورها به همکار، غیرهمکار، غیرهمکار
پرریسک و کشورهای غیرهمکار پرریسکی که باید علیه
آنها اقداماتی انجام شود، تقسیم میشوند، و در انتها در بیانیهها نتایج
نهایی از جمله کشورهای پرریسک، کشورهایی که باید در مقابل آنها اقدام متقابل
سختگیرانه انجام شود و کشورهایی که در تعامل دوطرفه نقشه عمل را پذیرفتهاند، مشخص
میشود. در بررسی و رصد کشورها از سوی FATF دو کشور ایران و کره
شمالی در لیست دارای ریسک بالا قرار گرفته که باید علیه آنها «اقدامات متقابل»
(counter measures) انجام شود.
*تعهدات FATF سیاسی است
این استاد دانشگاه تاکید کرد: چنانکه
ملاحظه میشود، ملاک تقسیمبندی انجامشده در FATF مدرن بودن سیستم بانکی
و توانمند بودن آن و اطلاع دقیق بر تراکنشهای مالی نیست، بلکه ملاحظات سیاسی و
نظام قدرت ملاک اصلی میباشد، زیرا میدانیم نظام بانکی ایران بسیار پیشرفتهتر از
نظام بانکی کشورهایی مانند سومالی، یمن و بسیاری از کشورهای عقبافتاده عربی منطقه
میباشد، اما هیچیک از آن کشورها در لیست فوق قرار نمیگیرند و صرفاً دو کشوری که
در برابر زورگوئیهای آمریکا ایستادگی میکنند، در این لیست قرار گرفتهاند.
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس
شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بند 36 دستورالعملهای FATF آمده است که کشورهایی
که میخواهند عضو FATF شوند باید کنوانسیون پالرمو را امضاء کنند، سؤال اینجاست
چرا دولت پالرمو را به مجلس داد، چون به FATF تعهد داد. نکته دومی
که تعهد داده شده است پیوستن به کنوانسیون
مبارزه تأمین مالی تروریسم است که آن را نیز در همین بند 36 از ما خواستهاند.
برای همین دولت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بینالمللی تأمین مالی تروریسم را
به مجلس داده که قرار است ظرف روزهای آینده مجدداً در مجلس مطرح شود.
وی بیان داشت: این قوانین در خود
کشورمان مصوب شده است و دیگر لازم نیست حرفهای آمریکا،اسرائیل و کشورهای دیگر را
قبول کنیم. من نکتهای میگویم و آن این که اصلاً
FATF در
مجلس نیامده است و تنها تعدادی از زیرمجموعه آن مثل پالرمو و کنوانسیون بینالمللی
تحریم مالی تروریسم مطرح شده است. مقام معظم رهبری هم با این موضوع مخالفت کردهاند
و متأسفانه آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس علیرغم مخالفت صریح مقام معظم
رهبری و ضررهای آشکاری که به ملت ایران میزند، اینها را به
مجلس آورده است.
*چرا با داشتن قانون مبارزه با تروریسم
در داخل به سراغ لوایح جدید رفتید؟
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس
شورای اسلامی گفت: سؤال مهم و اصلی آن است که با وجود قانون مصوب مبارزه با تأمین
مالی تروریسم و علیرغم ابلاغ اجرایی آن از سوی آقای روحانی در سال 1394، چهنیازی
به دادن تعهد به طرف غربی در برنامه اقدام (Action Plan) جهت تصویب کنوانسیون
بین المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم در سال 1395 و دادن لایحه آن از سوی دولت
آقای روحانی به مجلس و تصویب آن در مجلس وجود داشته است؟
نبویان ادامه داد: در قانون مصوب
مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ که براساس منافع ملت بزرگ ایران و مطابق قانون اساسی
تنظیم شده است، بهویژه در تعریف تروریسم تأکید گردیده که مبارزات ملت فلسطین علیه
اشغالگری صهیونیستها، مبارزات ملت لبنان در خارج کردن صهیونیستها از سرزمینشان،
مبارزات ملت سوریه، عراق و یمن علیه اشغالگران صهیونیست و آمریکایی و ... فعالیت
تروریستی محسوب نمیشود.
وی اضافه کرد: در تبصره دوم ماده اول
در قانون مبارزه با تروریسم مصوب آمده است:«این قانون داخلی بود و بر اساس منافع
ملی قانون اساسی خودمان و گزارههای اسلامی بود.» حضرت امیرالمؤمنین (ع) بر اساس
آموزههای دینی خطاب به امام حسن و حسین (ع) فرمودند، کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ
لِلمَظلُومِ عَونًا یعنی برای مظلوم کمک
باشید.
*تکرار داستان حمایت لاریجانی از تفکرات
دولت
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در تاریخ
22 اسفند 94 آقای علی لاریجانی به آقای روحانی نامه میزند و قانون تأمین مالی
تروریسم را جهت اجرا ابلاغ میکند. جالبتر اینکه دقیقاً 5 روز بعد رئیسجمهور 27
اسفند 94 به دو وزارتخانه این قانون را جهت اجرا ابلاغ میکند.باید توجه کرد این
قانون یک ساز و کار داخلی داشته نه کنوانسیون بینالمللی، قانون مبارزه با تأمین
مالی تروریسم غیر از کنوانسیون بینالمللی تأمین مالی است و یکی قانون داخلی است
که ما آن را برای منافع ملت در مجلس قبل مصوب کردیم. آقای روحانی ضمن نامهای به
دو وزارتخانه، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد و دارایی آن را ابلاغ میکنند.
پس قانون مبارزه با تأمین مبارزه با تروریسم مصوب شده است و جهت اقدام هم ابلاغ
شده بود.
نبویان افزود: اما آمریکا قطعاً این
قانون که به نفع منافع ملی است قبول ندارد زیرا با منافع خودش سازگاری ندارد و میخواهد
قانونی که خودش میگوید را به مجلس ببریم، اتفاقاً از طرف دولت آقای روحانی به
FATF تعهد
داده شد که قانونی که آنها یعنی آمریکا و اسرائیل میگویند را به مجلس بیاورند و
آن را مصوب کنند.
این استاد حوزه بیان داشت: نکته
اساسی آن است که در نظر آمریکا و اروپای مستکبر، حزبالله لبنان، حماس، ملت سوریه
و عراق و یمن، و کلیه کسانی که در مقابل سلطهجوییها و ظلمهای آنها مقاومت میکنند،
تروریست محسوب شده و باید با آنها مبارزه شود، و با عنایت به اینکه قانون مصوب
مبارزه با تأمین مالی تروریسم سال 1394، تعریف دیگری از تروریسم دارد، آن قانون
باید عوض شود، و تعریف دیگری از تروریسم ارائه گردد.
*آغاز همکاری نا متعارف ایران با
FATF بوسیله
طیب نیا و با هدایت روحانی
وی تصریح کرد: متأسفانه به نمایندگی
از دولت آقای روحانی آقای طیبنیا وزیر وقت اقتصاد و دارایی سه ماه بعد از تصویب
قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس به FATF تعهد میدهد که تعریف
آمریکاییها را به مجلس بیاورند و آن را مصوب کنند. بسیار جای تعجب است که وزیر
اقتصاد وقت دولت آقای روحانی ــ یعنی آقای علی طیبنیا ــ با هدایت دیپلماسی دولت
و دستور آقای روحانی بدون طی مراحل قانونی و برخلاف اصل 77 قانون اساسی (اصل 77:
عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بین المللی باید بهتصویب
مجلس شورای اسلامی برسد)، چنین قراردادی را در خرداد 1395 امضا کرده است.
نبویان گفت: ما در تبصره 2 ماده یک
قانونی که به نفع منافع ملی در مجلس قبل مصوب کردیم آوردیم که کارهایی که مردم
مظلوم فلسطین، یمن و کشورهایی از این دست انجام میدهند تروریستی نیستند و از
خودشان دفاع میکنند و شما آمدید آنها را اشغال کردهاید در بخش تعیین مصادیق نیز
(تبصره 2: اعمالی که افراد، ملتها و یا گروهها و سازمانهای آزادیبخش برای
مقابله با اموری از قبیل سلطه، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی انجام میدهند
از مصادیق اقدامات تروریستی موضوع این قانون نمیباشد، تفسیر شناخت تروریستها طبق
این قانون با شورای عالی امنیت ملی است) ما معتقدیم گروههای مقاومت از خودشان
حفاظت میکنند و تروریست نیستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جالب است
همین اقدام تروریستی که هفته گذشته در اهواز اتفاق افتاد، آمریکا، عربستان و
اسرائیل از واژه تروریستی استفاده نکردند در حالی که پایگاه اینها در فرانسه و
انگلیس است، اصلاً این اقدامات را تروریستی نمیدانند.
وی ادامه داد:آقای طیبنیا پس از امضای
توافقنامه با FATF و پذیرش مواد 41 گانه برنامه
اقدام در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم در شهریورماه 1395 بر همین امر تأکید کرده و
گفته است: «بر اساس مذاکرات با FATF در یکی از تبصرههای
ماده آمده است، شورای امنیت ملی مصادیق تروریستی را تعیین میکند، هیچ گونه
اعتراضی به آن ندارد، ضمن اینکه حق شما است که مصادیق گروههای تروریستی را
تعیین کنید، ضمن اینکه در حقوق بین الملل هیچ گونه تعریف متحدی نسبت به تروریسم
وجود ندارد و هیچ گونه فهرستی از گروههای تروریستی هم در FATF وجود ندارد.»
نبویان افزود: بنابر این عین جمله آقای
طیبنیا این است که باید تعریف را از تروریست اصلاح کنیم یعنی باید تعریف آمریکا
را بپذیریم و الان دولت و مجلس دارند همین کار را انجام میدهند این خیانت محض
است، تصویب این لوایح خیانت محض است. متأسفانه دولت بدون طی روال قانونی این
تعهدات را در FATF پذیرفت بدون اینکه مجلس شورای اسلامی با خبر شود.
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس
شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اگر ما تعهدات خود به
FATF را
انجام دهیم اروپا و آمریکا رابطه بانکی خودشان را با ما انجام میدهند یا خیر،گفت: جالب است
در این تعهدات اسمی از رابطه بانکی وجود ندارد و تأکید شده آنچه
FATF میگوید
بدون استثنا باید انجام شود و اصلا کاری به قانون اساسی یا کشور ندارد. در آن
نوشته است اگر آنچه که ما گفتید انجام دادید ما گامهای بعدی را در نظر خواهیم
گرفت این گامهای بعدی چه چیزی است رابطه بانکی است؟ خیر هیچ چیزی در آن نیامده
است.
*بی ارزش دانستن قانون داخلی!!!
وی بیان داشت: اگر دولت آقای
روحانی به صورت جدی معتقد به تعریف ملت ایران از تروریسم بوده و تعریف آمریکا را
نادرست می داند و نیز معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، چرا قانون
مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب سال 1394 که براساس منافع ملت ایران و قانون
اساسی تنظیم شده و خود ایشان آن را ابلاغ کرده است، را بی ارزش دانسته و لایحه
جدیدی که متضمن قانون مورد نظر آمریکا و اروپا است، را ارائه داده است؟
نبویان خاطر نشان کرد: خدا پدر برجام را
بیامرزد. آنجا اسماً آمده است که اگر ایران تعهدات خود را انجام دهد روابط بانکی
انجام میشود. در برجامی که واژه
روابط بانکی آمده است چند سال است ما را سر کار گذاشتند حال در اینجا که اصلاً
نامی از روابط بانکی نیامده چگونه قرار است این اتفاق رخ دهد و تنها میگوید ما
گامهای بعدی را در نظر میگیریم حال این گامهای بعدی چه چیزی است معلوم نیست.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای
اسلامی گفت: با توجه به اینکه پذیرش دستورالعملهای FATF برای ایجاد رابطه
بانکی و رفع تحریمهای بانکی بوده است، علیرغم اینکه ایران به تمام دستورات آنها
عمل میکند، اما در مقابل، وعده رفع تحریمهای بانکی داده نمیشود، بلکه به همین
مقدار اکتفا میشود که بیان شود: «ما گامهای بعدی را در نظر میگیریم!» هدف از
پذیرش FATF رفع تحریمهای بانکی بوده است یا برداشتن گامهای بعدی.
مراد از گامهای بعدی چیست؟ آیا رفع تحریمهای بانکی است؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا
به آن تصریح نشده است؟ آیا مراد از آن اجرای دستورالعملهای دیگر است؟ آیا با هر
عقبنشینی قرار است عقبنشینیهای دیگری صورت گیرد؟
وی بیان داشت: نکته بعدی این است
که وقتی اینها رفتند تعهدات را در FATF امضاء کردند
FATF بیانیه
خوشامدگویی داده است و در آن آمده است برای 12 ماه suspend «تعلیق» میکند.
آقایانی که میگویند اگر FATF را انجام دهید رابطه
بانکی انجام میشود بدانند اصلا در متن ننوشته که رابطه بانکی برقرار میشود قول
دادند اقدامات متقابل تعلیق شود و لغو نمیشود تفاوت لغو با تعویق در این است در
تعلیق امکان بازگشت دارد اما لغو دیگر امکان بازگشت ندارد.
دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای
اسلامی بیان داشت: خرداد 95 که این تعهدات را امضاء کردهاید ما برای 12 ماه تحریمهای
روابط بانکی را FATFمدعی تعلیق شده و حتی چند بار دیگر نیز به اصطلاح تعلیق
کردند. سوال اینجاست آیا پس از خرداد 95، که این تعهدات داده شد و به اصطلاح تحریمهای
بانکی چند بار تعلیق آن تمدید شد آیا تأثیری در نظام بانکی داشته؟ آنها قول دادند
که اگر FATF را امضاء کنیم تحریمهای بانکی را برمیدارند آن را امضاء
کردید. آیا انجام دادند یا نه، در برجام هم گفتند انجام میدهند تعهدات خود را که
انجام ندادند. دولت باید بداند مخاطب ما آمریکا و اسرائیل است آیا آنها نسبت به
رفع تحریمهای بانکی اقدام میکنند؟! آیا اینها سادگی نیست؟
*داشتن حق شرط دروغ محض است
وی در پاسخ به این سوال که دولت مدعی
گرفتن حق شرط در FATF است، تاکید کرد: ادعای دولت این است که ما در
FATF حق
شرط میگذاریم که بر اساس منافع خودمان است جواب این است که اصلا در بیانیه
FATF آمده
که ما هیچگونه حق شرطی نداریم و آنچه گفتهایم باید انجام شود. در ماده
6 کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم مورد نظر آمریکا هرگونه
تفسیر از مواد کنوانسیون و بیان حق شرط را ممنوع اعلام کرده است. در این ماده آمده
است:«هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را از جمله در صورت اقتضاء از طریق تدوین
قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل نماید اعمال کیفری در حیطه
شمول این کنوانسیون، تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی،
مذهبی و یا سایر ملاحظات با ماهیت مشابه قابل توجیه نباشد.»
نبویان خاطر نشان کرد: براساس مواد
فوق، اعلامیه تفسیری دولت نمی تواند حق شرط باشد، زیرا اولا: با عنایت به ماده 6
که حق هر گونه تفسیری را مردود اعلام کرده است، اعلامیه تفسیری دولت با این ماده
در تعارض است، ثانیا: با هدف کنوانسیون نیز در تعارض می باشد. هدف کنوانسیون،
مبارزه با سازمان های آزادیبخش براساس تعریف مطلوب آمریکا و اروپا از تروریسم است.
به همین دلیل، آمریکا و اروپا با حق شرط و اعلامیه های تفسیری که دولت های اسلامی
صادر کرده اند تا «مبارزات جنبش های آزادیبخش به عنوان اعمال تروریستی شناخته
نشوند» به استناد «مغایرت با هدف کنوانسیون» صریحا مخالفت کرده اند، برای نمونه،
کشورهای آمریکا، آلمان، هلند، سوئد، نروژ به شروط کشورهای سوریه، اردن، مصر و یمن
اعتراض و مخالفت کرده اند (متن نامه ها و مخالفت ها در سایت سازمان ملل موجود است).
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در
پاسخ به این سوال که بالاخره معنای تروریست در این لوایح و کارگروه مالی
FATF چیست،
تصریح کرد: تروریست ملت فلسطین، لبنان، سوریه، از دیده
آنها میشود حامیان تروریست از دید اینها کیست ملت ایران، سردسته اینها هم قاسم
سلیمانی است پس باید چه کنیم از دید FATF باید با اینها مبارزه
کنیم.
وی گفت: ما یکبار ذلت را در برجام
پذیرفتیم هر چه آمریکا و کشورهای اروپایی گفتند پذیرفتیم سر ما را کلاه گذاشتند
قرار بود ارتباطات بانکی انجام شود که نشد آیا دوباره باید یک بار دیگر در چنین
دامی بیفتیم .اقتدار ملت ایران سه چیز است ابتدا بحث هستهای داشتیم که آن را از
ما گرفتند آنهایی که میگویند الان هستهای هست دروغ میگویند 90 درصد هستهای
رفته است. باز هم تأکید میکنم من آماده مناظره تلویزیونی در مورد برجام هستم هیچ
کدامشان از وزیر امور خارجه تا تیم مذاکره حاضر به مناظره نشدند. متأسفانه
تلویزیون برای ما ممنوع است دولت فشار آورده و ما خط قرمز صدا و سیما شدهایم 90
درصد هستهای ما از بین رفته است. دو اقتدار دیگرمان بحث قدرت منطقهای و قدرت
موشکی ما است الان دنبال این هستند که قدرت منطقهای را از ما بگیرند. منطقه با
FATF گرفته
میشود.
نبویان اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل میگویند
ایران طرفدار تروریسم است مگر ما طرفدارداعش هستیم؟!. خیلی جالب
است دولت دو ذلت را پذیرفت هستهای را در برجام داد، قدرت منطقهای را در
FATF میخواهد
بدهد حال سوال اینجاست دستمزد ما چه میشود؟ اینجا نکته جالبی است در بیانیه جهانی
FATF آمده
است ایران حامی مالی کل تروریستها است.
وی بیان داشت: خیلی جالب است برجام ذیل
قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رفته است. یادم میآید در کمیسیون ویژه برجام
که بنده دبیرش بودم آقای عراقچی در آن شرکت کرد که گفت، ما طبق برجام که ذیل
قطعنامه 2231 شورای امنیت است 700 نهاد و فرد را از تحریم خارج کردیم. البته کسی
خارج نشد و تنها روی کاغذ این مسئله مطرح شد. اما در ادامه آقای عراقچی میگوید
این 700 نفر آزاد شد الی 178 نهاد و فرد؛ گفتم که چرا آقای عراقچی به چه علتی این
178 نهاد و فرد را خارج نکردید،گفت ملت ایران به 4 دلیل هستهای، موشکی، دفاع از
تروریست و حقوق بشر تحریم شدند. آقای عراقچی گفت افرادی که به دلیل موشکی و
تروریست و بحث حقوق بشر تحریم هستند به جای خود باقی است.
وی در مورد اینکه افراد مشمول تحریم چه
کسانی هستند اضافه کرد: در تحریم های گوناگون، آمریکا ضمن تلاش گسترده برای حفظ
ساختار تحریم ها، با نظارت جدی و گسترده بر فعالیت های اقتصادی ایران در جهان،
پیوسته افراد، شرکت ها و حتی نهادهای حقوقی ایرانی و غیر ایرانی جدیدی را به لیست
افراد حقیقی و حقوقی قوانین تحریم خود می افزاید. دفتر کنترل دارایی های خارجی
آمریکا که یکی از مراکز مهم وزارت خزانه داری آمریکاست، مسئول این فعالیت است تا
مطابق با اهداف آمریکا به إعمال تحریم ها و
مجازات ها علیه این افراد، شرکت ها و نهادها بپردازد. این دفتر، افراد، نهادها و
مراکزی که باید مورد تحریم قرار بگیرند را در «فهرست تحریم Specially Designated Nationals (SDN) List
» قرار
می دهد.
نبویان تاکید کرد: این فهرست همواره در
حال به روز شدن است و در زمان های مختلف لیستی از افراد و نهادها به دلایل مختلف
به آن اضافه می شود.کافی است نام سردار سلیمانی را در لیست SDN جستجو کنیم. در لیستی
که در تاریخ 24 می 2017 به روز رسانی شده است ده ها بار نام سردار قاسم سلیمانی
ذکر شده است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: با
عنایت به درخواست FATF نسبت به إعمال تغییرات در
تعریف تروریسم و در نتیجه مصادیق تروریست ها و نیز با عنایت به اینکه نهادهایی در
ایران مانند وزارت دفاع و سپاه پاسداران و افرادی مانند سردار سلیمانی تحت لیست
تحریم های آمریکا به بهانه موشکی و دفاع از تروریسم باقی مانده اند، در دستورالعمل
های FATF از ایران در برخورد با این افراد و نهادها،
درخواست های بسیار شدیدی شده است.
وی در مورد برخورد با اسامی که در لیست
SDN آمده
است گفت: اموال آنهایی که اسمشان آمده است مثل سردار سلیمانی مصادره شود دولت تعهد
این کار را داده است و آقای لاریجانی و نمایندگان مجلس میخواهند آن را مصوب کنند
همین حاجقاسمی که جلویش را گرفتهاید و خانهنشین شده است و اگر با داعش در عراق و
سوریه نجنگیده بود باید الان باداعش و تروریستها در خاک
مثل اهواز و مجلس مبارزه کنید این یعنی ناامن کردن کل کشور. برجام یعنی نابودی
اقتصاد که مردم آن را دارند میبینند. FATF یعنی نابودی امنیت ملت
ایران.
*طبق FATF در صورت درخواست باید
سردار سلیمانی را تحویل آمریکا دهیم
این استاد دانشگاه گفت: برای
تروریسم دو تعریف وجود دارد؛ تعریف آمریکا و اروپا براساس لیست
SDN و
تعریف ملت ایران براساس آموزه های اسلامی، ملی و قانون اساسی. بخلاف غربی ها، در
نظر ملت ایران، مبارزه برای رهایی از ظلم، سلطه و اشغال خارجی فعالیت
تروریستی نیست. اما در مواد 11، 15، بند 4 ماده 7 و بند پ ماده
16 FATF
به
موضوع استرداد پرداخته است.
وی ادامه داد: از ایران خواسته اند
که ضمن همکاری های گسترده بین المللی –یعنی همگامی کامل با کشورهای غربی-
دستورالعمل های برنامه اقدام FATF را به صورت کامل و
بدون هیچگونه تغییری اجرا کنند. از جمله، به سبب اینکه وزارت اطلاعات، وزارت دفاع،
دانشگاه صنعتی شریف، سردار سلیمانی به بهانه دفاع از تروریسم در لیست تحریمی وزارت
خزانه داری آمریکا –یعنی لیست SDN- قرار دارند، باید مجرم
دانسته شده و اموالشان مصادره شود، نیز در صورت محکومیت آنها توسط دادگاه های
خارجی (مانند دادگاه های آمریکا، آلمان، انگلستان و فرانسه) با آن دادگاه ها
همکاری کامل داشته و در صورت درخواست، این افراد را به عنوان مجرم به آن کشورها
تحویل دهد.
نبویان اضافه کرد: در توصیه 40 اف. ای. تی. اف بر لزوم
همکاری گسترده بین المللی در مبارزه با تروریسم تاکید شده است:«کشورها باید
اطمینان دهند که مقامات ذیصلاح آن ها می توانند به سرعت، به صورت سازنده و به نحوی
موثر،گسترده ترین سطح همکاری بین
المللی را در زمینه مبارزه با پولشویی جرایم منشأ مرتبط و تامین مالی تروریسم
به عمل آورند. کشورها باید هم به صورت خودجوش و هم بنا به درخواست سایر کشورها،
همکاری های بین المللی داشته و از یک مبنای قانونی برای چنین همکاری هایی برخوردار
باشند.»
*اگر برجام اقتصاد ایران را نابود کرد
FATF امنیت
ما را نابود خواهد کرد
وی با تاکید بر اینکه اگر برجام اقتصاد
ایران را نابود کرد FATF امنیت ما را نابود
خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه 61 نهاد و 23 فرد در لیست تحریم های آمریکا در
قطعنامه 2231 که بعد از برجام صادر شده است، باقی مانده اند، (یعنی همان افراد و
نهادهای ذکر شده مانند سردار سلیمانی و وزارت دفاع، سپاه پاسداران و ...)، و با
عنایت به اینکه اجرای همه قطعنامه های شورای امنیت برای کشورهای جهان الزامی است،
به ویژه در 10 بند قطعنامه 2231 به ماده 41 –که از مواد فصل 7 منشور سازمان ملل
است- تصریح شده است، براساس این تعهد در عمل به قطعنامه های تحریمی به بهانه
تروریسم، هر فرد و نهادی که توسط قطعنامه های شورای امنیت مورد تحریم واقع شده
اند، ایران نیز باید آنها را تحریم کند، به همین جهت است که متاسفانه بانک سپه
تقاضای جابجایی وجوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بهانه تحریم رد می کند. در
جوابیه بانک سپه به تقاضای سپاه پاسداران آمده است: «... در شرایط فعلی و با توجه به
مفاد نامه بازگشتی مبنی بر نامبرده شدن متقاضی نامه ها در لیست اشخاص تحریمی،
اجابت درخواست متقاضی امکان پذیر نمی باشد.»
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: معنای
سخن است که ایران به مدت یک سال باید تمام تعهدات خودش را انجام دهد، یعنی
تمام اطلاعات مربوط به تراکنش های مالی داخلی و خارجی خود را به آمریکا و اسرائیل
و سایر کشورهای غربی بدهد، سرداران و مدافعان حرم مانند سردار سلیمانی را تحویل
دهد، از حمایت از ملت های مظلوم و گروه های مقاومت و سازمان های آزادیبخش دست
بردارد، از عمق استراتژیک خود عقب نشینی کند، خود را محصور در مرزهای خود کند، دست
دشمن و گروه های تروریستی را در حمله به ایران و نهادهایی مانند مجلس باز کند و...!!