تعدادی از متخلفان در شهرداری تهران بازداشت شدند

تعدادی از متخلفان در شهرداری تهران بازداشت شدند 8مهر-97
تهران - ایرنا - شهردار تهران اعلام کرد: تاکنون تعدادی از افراد متخلف در شهرداری را خودمان به قوه قضاییه معرفی کرده ایم و این افراد در بازداشت هستند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سید محمد علی افشانی در همایش فصلی مدیران و کارکنان شهرداری تصریح کرد: اداره بازرسی ما با فساد به شدیدترین وجه برخورد می کند، افرادی که مرتکب فساد شوند بدانند بزودی سراغشان خواهیم آمد و نقطه امنی برای اقداماتشان در شهرداری وجود ندارد.
وی با اشاره به عزم جدی خود برای مقابله با فساد گفت: در سازمان های شهرداری بازرسان پنهان حضور دارند و بنا دارم با شدت با فسادهای احتمالی مقابله کنم.
شهردار تهران اضافه کرد: این سازمان با مردم سروکار دارد و مطمئنم اگر صادقانه با فساد مقابله کنیم مردم هم از ما حمایت خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم افراد معدودی با فساد خود، سازمان شهرداری را بدنام جلوه دهند.
افشانی بر لزوم مقابله با فساد در شهرداری تاکید و بیان کرد: بارها گفته ام وقتی در سازمانی فساد باشد دیگر نباید انتظار توسعه از آن داشت زیرا فساد پایه های سازمان را ویران می کند.
وی یکی از راه های مقابله با فساد را هوشمندسازی اقدامات ذکر و با بیان اینکه شهرداری تهران نمی خواهد برای خود حق و قدرت چانه زنی در اموری مانند صدور مجوز داشته باشد خاطرنشان کرد: صدور مجوز باید هوشمند شود و متقاضی بدون حضور در شهرداری با محاسبه دقیق اطلاعات محل ساخت و ساز خود تمام فیش ها و عوارض مربوطه را بپردازد و مجوز را دریافت کند.

**
فریب خشکسالی نخورید
شهردار تهران در ادامه خطاب به شهرداران مناطق عنوان کرد: فصل پاییز فرارسیده و بارها بر این نکته تاکید کرده ام که فریب خشکسالی را نخورید، شهر باید آمادگی مواجهه با بحران هایی نظیر سیل و توفان را داشته باشد.
وی ادامه داد: ممکن است در روزهای آینده با بارندگی های شدید مواجه شویم که نظیرش را ندیده ایم؛ از اکنون اقدامات مربوط به لایروبی مسیل ها و مسیرهای آب و زیر پل ها انجام شود؛ در کنار آن باید رودهایی که به تهران ختم می شوند بررسی تا مشخص شود به کدام سمت آب را هدایت می کنند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید هر لحظه آمادگی مقابله با هر حادثه ای را داشته باشیم گفت: موضوع زلزله در تهران را باید جدی گرفت چراکه بافت های فرسوده ممکن است با هر تکانی آسیب ببیند.
وی با اشاره به برخی انتقادها از عملکرد شهرداری همزمان با برف سال گذشته، آمادگی بیشتر قسمت های مربوطه در شهرداری را خواستار شد.

**
تاکید بر درآمدهای پایدار
افشانی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد درآمدهای پایدار در شهر تهران تاکید و بیان کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهری که در دولت تصویب شده اتفاق بسیار خوبی است زیرا سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد به 50 درصد رسید.
وی اضافه کرد: حتی به درخواست ما دولت یک فوریت برای این لایحه در نظر گرفت تا هر چه سریع تر تصویب شود؛ این گامی اساسی بود که برداشته شد.

**
برنامه سوم شهرداری
شهردار تهران به برنامه سوم توسعه شهر تهران اشاره و عنوان کرد: تفاوت این لایحه با برنامه دوم توسعه در این است که تمام مواد آن طوری طراحی شده که قابلیت اجرا دارد؛ این برنامه از آن برنامه هایی نیست که صرفاً برای نگهداری در کتابخانه مناسب باشد.
وی اظهارداشت: شخصا تعدد مواد برنامه را از 200 ماده به 91 ماده رساندم و برنامه ای ارائه داده ایم که می توان در انتها عملی شدن تک تک مواد آن را مورد ارزیابی قرار داد.
افشانی ویژگی های برنامه سوم توسعه را «زیست پذیر کردن شهر، کاهش شکاف طبقاتی در شهر، مشارکت پذیری، پاسخگو کردن مدیران، توسعه، عدالت، کاهش نابرابری و بهبود وضعیت زندگی در شهر» عنوان و تاکید کرد: در این برنامه به دنبال اصلاح ساختار شهری، هوشمندسازی اداره شهر و مقابله با فساد هستیم.
وی ادامه داد: هوشمندسازی صدور مجوز ساخت و ساز در تهران از جمله مهمترین اقداماتی است که تا پایان سال آغاز و تا شهریور و هفته دولت سال آینده تکمیل خواهد شد.
شهرداد تهران یادآور شد: اقدامات دیگر نظیر آبیاری فضای سبز، روشنایی شهر و یافتن جای پارک در شهر هم قابلیت هوشمندسازی دارد که به دنبال اجرای آنها هستیم.

**
تاکید بر کاهش هزینه ها
وی در ادامه بر کاهش هزینه های تشکیلات شهرداری و صرفه جویی در هزینه ها تاکید و تصریح کرد: معتقدم براحتی می توان 30 درصد هزینه های خود را کاهش داد و این اتفاق باید رخ دهد.
افشانی افزود: یکی از مواردی که بر آن تاکید دارم اقتصادی کردن فعالیت های فرهنگی است؛ تمامی بخش ها در شهرداری برای فعالیت خود طلب پول می کنند در حالی که اعلام کرده ام تا شهریور پول می دهم از مهرماه براحتی نمی توانید از شهرداری پول دریافت کنید.
وی با بیان اینکه تهران شهر بزرگی است و می توانید با فعالیت های فرهنگی منابع لازم را به دست آورید خطاب به مدیران شهری پایتخت تاکید کرد: لازمه این کار آن است که برای حوزه کاری خود وقت بگذارید.
شهردار تهران ادامه داد: شهردار منطقه 6 از ابتدای فعالیت خود جذب منابع و دریافت مطالبات شهرداری از برخی موسسات و شرکت ها را دنبال می کند و موفق هم بوده که در برخی هفته ها ۱۰ میلیارد تومان هم کسب درآمد داشته است.

**
تبعیض مثبت
وی همچنین بر «تبعیض مثبت» به عنوان یکی از سیاست های اصولی شهرداری تهران تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس شاخص های رفاهی هر محله ای که کمترین میزان برخورداری و رفاه را دارد منابع بیشتری دریافت خواهد کرد.
افشانی با بیان اینکه مدیران شهری باید ایمنی و مدیریت بحران را جدی بگیرندتاکید کرد: از امروز کارها را شروع و در هر محله به شیوه هایی مثل انتخابات، افرادی را انتخاب کنید که در مواقع بحرانی نماینده مردم آن محله شوند و خدمات دهندگان به وسیله او بسته های خدماتی را درست در محله توزیع کنند.
به گفته وی الگوهای مدیریت بحران در شهرهایی مثل «پلدختر» برای تهران جوابگو نیست و در تهران بدون مشارکت و سازماندهی مردم امکان کنترل بحران وجود نخواهد داشت.

**
حفظ محیط زیست
افشانی در ادامه بر حفظ و احیای آثار ارزشمند تاریخی در تهران تاکید و خاطرنشان کرد: کوه های تهران یکی از آثار ارزشمند است که با کمربند فضای سبزی که بزودی برایش ایجاد می شود جلو کوه خواری را خواهیم گرفت، این امر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است.
شهردار تهران همچنین بر ایجاد زیست شبانه در تهران و کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

**
تاکید بر تجهیز آتش نشانی
وی در ادامه همچنین به تجهیزات جدیدی که در اختیار آتش نشانان قرار گرفته است اشاره و با بیان اینکه تهران را نمی توان با شهرهای بزرگ اروپایی مقایسه کرد افزود: در این شهر با موضوعی به نام بافت فرسوده مواجه ایم که کمک رسانی به آن در مواقع بحرانی جز با تشکیلاتی مانند آتش نشانی امکان پذیر نیست
افشانی ادامه داد: بر این اساس باید تعداد ایستگاه های آتش نشانی را افزایش و تجهیزات بیشتری در اختیارشان قرار دهیم