گزیده ها 8 مهر - 97


گزیده  ها 8 مهر - 97
خواستگار قلابی پس از جلب اعتماد دختران جوان در فیس‌بوک و سایت همسریابی نقشه کلاهبرداری‌هایش را اجرا می‌کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ 9 مرداد زن 30 ساله‌ای به شعبه دهم بازپرسی دادسرای ناحیه 3 تهران رفت و از کلاهبرداری مردی به‌نام علیرضا شکایت کرد.
او گفت: مدتی قبل از طریق فیس‌بوک با مردی آشنا شدم که خودش را دانشمند فیزیک هسته‌ای و مقیم امریکا معرفی کرد. علیرضا می‌گفت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی به ایران دعوت شده است.بعد از مدتی او را ملاقات کردم و در همین مدت کوتاه به من پیشنهاد ازدواج داد و به این بهانه وارد خانواده‌ام شد.
ظاهری آراسته و بسیار موجه داشت و اعتماد اعضای خانواده‌ام را نیز جلب کرد. می‌گفت به خاطر کارش مجبور است مدام محل اقامتش را تغییر دهد و در هتل‌های چند ستاره اقامت دارد.بعد از مدتی علیرضا مدعی شد که می‌تواند با شرایطی خاص برای من و خانواده‌ام خودرو تهیه کند آن هم بواسطه روابطی که داشت. با پیشنهاد او موافقت کردیم و بیش از 100 میلیون تومان به‌عنوان ثبت‌نام اولیه برای خرید خودرو به او دادیم، اما بعد از پرداخت پول علیرضا ناپدید شد. چند روزی از خاموش شدن گوشی تلفن همراه علیرضا گذشته بود که متوجه شدم طلاهایم نیز به سرقت رفته است.
*
کلاهبرداری‌های سریالی
با شکایت دختر جوان تحقیقات آغاز شد و در بررسی پرونده‌های مشابه در تهران و سایر شهرستان‌های مشهد، اصفهان و کرمان کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی دریافتند متهم فراری تحت عنوان «سرمایه‌گذاری و پیش خرید خودرو با شرایط ویژه» و در چندین مورد نیز به بهانه «اخذ اقامت دائم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا» اقدام به کلاهبرداری کرده است.
بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه علیرضا شناسایی و مشخص شد او یک دختر 8 ساله دارد اما از چند ماه قبل خانواده خود را رها کرده است. درنهایت متهم 38 ساله درحالی که خودش را به عنوان پزشک معرفی کرده بود در ویلایی در شهرستان محمودآباد شناسایی و دستگیر شد.
علیرضا پس از دستگیری به ده‌ها فقره کلاهبرداری در شهرستان‌های مختلف به شیوه و شگرد فوق اعتراف کرد و گفت: «از طریق شبکه‌های مجازی مانند سایت‌های همسریابی یا فیس‌بوک یا [ملاقات] حضوری با دختران جوان آشنا می‌شدم و خودم را دکتر، مهندس یا استاد دانشگاه معرفی کرده و در این مدت وضعیت مالی آنها را بررسی می‌کردم. وقتی متوجه می‌شدم که وضع مالی خوبی ندارند، به بهانه دستیابی به سود بالا بعد از جلب اعتمادشان پیشنهاد خرید خودرو با شرایط ویژه را مطرح می‌کردم. به آنها می‌گفتم که می‌توانند با مبلغی مناسب، خودرو خریداری کرده و درعوض در بازار آزاد آن را با مبلغی بالاتر به فروش برسانند
سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی‌پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: متهم طعمه‌های خود را از تهران، مشهد، سمنان، گرگان، مازندران، گیلان، شیراز، اصفهان، کرمان و تبریز انتخاب کرده است. کسانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ با انتشار تصویر قاتل فراری که دریک کارگاه خیاطی جوانی افغانستانی را به قتل رسانده بود، از شهروندان خواست که وی را شناسایی کنند.
سرهنگ بابک نمک‌شناس در تشریح جزئیات این خبر گفت: ساعت 30 دقیقه بامداد اول مهرماه سال 1395 از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 وقوع یک فقره جنایت در خیابان امین، کوچه شهیدعبداللهی به کلانتری 131 شهرری اعلام شد که باحضور ماموران کلانتری 131 شهرری در محل مشخص شد جوان 20 ساله افغانستانی به‌نام "ناصر" از ناحیه گردن مورد اصابت جسم تیز قرارگرفته است.
وی با بیان اینکه تا پیش از حضور تیم اورژانس در محل و انجام اقدامات درمانی مقتول به‌دلیل شدت جراحت و خونریزی شدید فوت کرد، گفت: برادر مقتول نیز که از ناحیه سر مجروح شده بود بلافاصله برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شد.
نمک‌شناس با اشاره به انجام تحقیقات اظهارکرد: یکی از اهالی محل در اظهاراتش به ماموران گفت که درحال بدرقه مهمان بودم که ناگهان مقتول درحالیکه گردنش را گرفته و خون زیادی از گردنش می‌رفت به من نزدیک شد و عنوان کرد که چند نفر داخل کارگاه ریخته و او و برادرش را با چاقو زده‌اند. در همین زمان با توجه به خون زیادی که از وی رفته بود به زمین افتاد و تا قبل از رسیدن اورژانس فوت کرد.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه کارآگاهان اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ با حضور در بیمارستان به تحقیق از برادر مقتول پرداختند، گفت: برادر مقتول در اظهاراتش به کارآگاهان گفت که حدودا ساعت 22:30 با برادرش در کارگاه خیاطی درحال استراحت بودیم که زنگ کارگاه به صدا درآمد. همان لحظه برادرم نزدیک در کارگاه ایستاده بود که در را باز کرد و ناگهان دو نفر وارد کارگاه شدند. یکی از آنها محمدرضا. ج 23 ساله بود که وارد کارگاه شد. برادرم را هل داد و سراغ فردی به‌نام مهدی را گرفت. برادرم چون ترسیده بود که آن دو نفر سارق باشند سعی کرد تا از ورودشان جلوگیری کند که ناگهان محمدرضا با چاقویی که از کمرش درآورد، برادرم را از ناحیه گردن مجروح کرد. به قصد کمک کردن به برادرم به سمت محمدرضا رفتم که نفردوم از پشت سر مرا گرفت و محمدرضا با چاقو مرا نیز از ناحیه سر مجروح کرد و پس از آن هر دو نفر به سرعت از کارگاه خارج شده و با موتورسیکلت از محل فرار کردند.
نمک‌شناس با بیان اینکه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با انجام اقدامات ویژه پلیسی موفق به شناسایی متهم دوم پرونده بنام "امیر" شدند، گفت: این فرد در شب جنایت همراه با عامل جنایت در محل حضور داشت که با شناسایی مخفیگاه امیر.پ در خیابان 15 خرداد، وی در 22 آذرماه سال 1395 دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
وی افزود:امیر در اعترافاتش در خصوص علت حضورش در محل جنایت به کارآگاهان گفت که محمدرضا به بهانه دیدن یکی از دوستانش از من خواست تا او را به شهرری ببرم. پس از رسیدن به کارگاه خیاطی او از من خواست تا به‌همراهش وارد کارگاه خیاطی شوم و داخل کارگاه بودیم که ناگهان محمدرضا چاقویی را از زیر لباس خود خارج کرد. پس از درگیری محمدرضا از من خواست که زود سوار موتور شوم و من نیز درحالیکه بسیار ترسیده بودم سوار موتور شده و هر دو نفر به سرعت از محل دور شدیم.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده جنایت در کارگاه خیاطی در منطقه شهرری، هماهنگی لازم با بازپرس شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرری برای انتشار بدون پوشش تصویر به دست آمده از قاتل متواری انجام شد. ضمن آنکه متهم دستگیر شده نیز به اتهام معاونت در قتل از طریق تسهیل وقوع جرم با صدور قرار قانونی روانه زندان شد.
نمک‌شناس از شهروندانی که موفق به شناسایی تصویر قاتل فراری به‌نام محمدرضا از اتباع افغانستانی شده و اطلاعاتی در خصوص محل تردد یا مخفیگاه خود دارند خواست تا هرگونه اطلاعات در این خصوص را از طریق شماره تماس 51055429 در اختیار کارآگاهان اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قراردهند. 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی در استان‌های شمالی کشور گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر بروز گرد و غبار در منطقه زابل در استان سیستان و بلوچستان است.
احد وظیفه در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بارش پراکنده باران در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود، گفت: افزایش نسبی دما در غرب سواحل خزر و استان اردبیل خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امروز (8 مهرماه) با نفوذ جریانات شمالی روی دریای خزر، در استان‌های گیلان و مازندران بارش باران و گاهی رعد و برق رخ می‌دهد که در روز دوشنبه (9 مهرماه) دامنه ناپایداری علاوه بر استان‌های گیلان و مازندران به استان گلستان و خراسان شمالی نیز کشیده خواهد شد علاوه بر این استان‌ها در بعدازظهر روز دوشنبه (9 مهرماه) در بخش‌هایی از شمال غرب کشور ابرناکی همراه با بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه همچنین اظهار کرد: در سه روز آینده در ساعات بعد از ظهر در بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب و جنوب غرب کرمان، رشد ابر، رگبار پراکنده باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
وی تاکید کرد: در منطقه زابل وزش باد شدید، گاهی همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان در مورد شرایط جوی پایتخت طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران امروز و فردا (8 و 9 مهرماه) صاف، گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. بیشترین و کمترین دمای تهران طی این دو روز به ترتیب 29 و 17 درجه سانتیگراد و 30 و 19 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
پیش‌بینی بارندگی بیش از حد نرمال برای مهرماه
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی بارش و دمای پاییز 97 را پیش‌بینی کرد و گفت: در ماه جاری در اغلب مناطق کشور به‌ویژه در غرب و شمال غرب بارندگی بیش از حد نرمال خواهد بود. در آبان‌ و آذرماه نیز بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور درحد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
ایمان بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت بارش ایران طی ماه‌های آینده اظهار کرد: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی و شرایط پدیده‌های دورپیوندی در مجموع بارش کل کشور در شش ماهه دوم سال 1397 در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های فصلی در پاییز سال جاری بیشترین بارش‌ها در نیمه شمالی و زاگرس رخ می‌دهد همچنین در این بازه سه ماهه انتظار داریم که بارش‌ها در شمال، غرب و شمال غرب در شرایط نرمال باشد.
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه در ماه جاری در اغلب مناطق کشور به ویژه در غرب و شمال غرب بارندگی بیش از نرمال خواهد بود،اظهارکرد: در آبان‌ماه نیز بارش‌ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود البته انتظار داریم که در بخش‌هایی از جنوب غرب بارش‌ها کمتر از حد نرمال باشد.
بابائیان افزود: پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های آذرماه در حد نرمال باشد. همچنین بارندگی در اولین ماه زمستان سال جاری در بخش‌هایی از غرب کشور متمایل به کمتر از نرمال و در بهمن‌ماه با فعال‌تر شدن سامانه‌های جنوبی، بارش در محدوده نرمال خواهد بود.
این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین در مورد وضعیت دمایی ایران طی ماه‌های آینده اظهار کرد: در پاییز میانگین دمای مناطق شمالی و غربی در حدود نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در شرق کشور تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت درست منابع آب کشور اظهار کرد: با اینکه پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بارشی در فصل پاییز در حد نرمال باشد اما کشورهمچنان با خشکسالی شدید آب‌شناسی (هیدرولوژی) مواجه خواهد بود بنابراین مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سهم استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی با هدف پایداری منابع آب یک ضرورت است.
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی همچنین با اشاره به وابستگی آب‌ مورد نیاز سیستان و بلوچستان به بارش‌های افغانستان تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش بیش از حد نرمال در حوزه رشته کوه هندوکش افغانستان و به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از منابع آب استان سیستان و بلوچستان وابسته به وضعیت بارش خارج از کشور وابسته است، ترمیم منابع آب این استان در سال جاری به مقدار زیاد بستگی به تلاش‌ها برای دریافت حق‌آبه از هیرمند دارد.
بابائیان در پایان در مورد وضعیت بارشی کشور طی سال آبی 97-96 گفت: تا پایان شهریورماه 97 (پایان سال آبی 97-96) داده‌های ثبت شده در شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی حاکی از کاهش 28 درصدی بارش نسبت به شرایط نرمال است. همچنین در سال زراعی که به تازگی به پایان رسیده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد به ترتیب با 75، 67، 66، 56 و 53 درصد بیشترین کاهش بارش را نسبت به حد نرمال داشتند. در این بین تنها دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی 24 و 20 درصد بارش بیش از حد نرمال را تجربه کردند. نقشه خشکسالی نشان از وقوع خشکسالی شدید تا بسیار شدید در غالب استان‌های کشور را دارد که گویای شرایط بحرانی منابع آب است.
هوای تهران سالم است
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه درحال حاضر هوای تهران با میانگین 55 در شرایط سالم قرار دارد، از تداوم همین وضعیت خبر داد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در ایستگاه مهرآباد، به تدریج بر میزان ناپایداری جوی افزوده می‌شود و برای برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی و جنوبی انتظار می‌رود.
به گفته مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با کاهش تدریجی میزان ناپایداری جوی طی امروز تنها برای برخی ساعات وزش باد موثر با جهت غالب جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس احتمال می‌رود بر غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق به طور نسبی افزوده شود.
مسدود شدن جاده «خلخال - پونل» بر اثر ریزش کوه
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال گفت: به‌علت بارش باران و ریزش کوه راه ارتباطی «خلخال - پونل» مسدود شد.
به گزارش ایسنا، «محمد قربانی» د با اعلام این خبر گفت: این جاده به‌علت بارش شدید باران و ریزش کوه در حوالی سد درحال احداث شفارود در حوزه استحفاظی استان گیلان مسدود شده است.
وی خاطرنشان کرد: می‌کوشیم تا این جاده بازگشایی شود بطوری‌که تردد خودروها در این جاده تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
پزشکی قانونی استان تهران با سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در منازل، ادارات و اماکن تجاری نسبت به افزایش مرگ ناشی از گازگرفتگی با گاز CO هشدار داد.
روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، اعلام کرد: در سال گذشته 191 نفر و در 5 ماهه اول امسال 36 نفر در استان تهران به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخته‌اند که نسبت به پنج ماه سال گذشته که 4 مورد بوده 27درصد کاهش داشته است.
استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط از جمله مهمترین دلایل تولید و تجمع گاز CO در منازل و اماکن تجاری و اداری است.
برای تامین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله‌ای متوسل نشوید و چنانچه شهروندان درخصوص اصول ایمنی از کارشناسان این امر کمک بگیرند و در صورت استفاده از وسایل گرمازای دودکش‌دار حتما دودکش‌ها کاملا بررسی شوند. معمولا مسدود بودن دودکش‌های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود.
باتوجه به اینکه گازco بدون بو وطعم است فرد متوجه گازمونواکسیدکربن نمی‌شود و این امرباعث می‌شود فردعلائمی نظیر سرددرد، تهوع، سرفه خشک، احساس ناخوشی ودرمجموع علائم سرماخوردگی که بدون تب و درکودکان تهوع واستفراغ و حالت گیجی وخواب آلودگی و دربرخی موارد با افت سطح هوشیاری وتشنج همراه است.