گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 4 مهر -97
پس از 10 بار درخواست براي ديدار با مقامات ايران ترامپ نعل وارونه زد
رئيس جمهور آمريکا که پيش از اين بارها اعلام کرده بود که خواستار ديدار با مقام هاي ايران است، پس از امتناع مقامات ايراني، نعل وارونه زده و اعلام کرده که «برنامه اي براي ديدار با رئيس جمهور ايران ندارم»!
    
    
سرويس سياسيدونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در يک توئيت اعلام کرد که طرحي براي ديدار با همتاي ايراني خود در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل ندارد.
    
ترامپ نوشت: «به رغم درخواست ها، من هيچ برنامه اي براي ديدار با حسن روحاني رئيس جمهور ايران ندارم. شايد روزي در آينده ديدار کنيم. من مطمئنم که او يک مرد فوق العاده دوست داشتني است
    
رئيس جمهور آمريکا همچنين در ديدار همتاي فرانسوي خود در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل مدعي شد که «سياست آمريکا در اعمال تحريم ها عليه ايران نتيجه بخش بوده و اقتصاد اين کشور ضعيف شده است در نتيجه براي گفت وگو [با ايران] خيلي زود است
    
اين اظهارات در حالي از سوي رئيس جمهور آمريکا مطرح شده که وي بارها مدعي شده بود که آماده گفت و گو و ديدار با مقام هاي ايران است و حتي در ادعايي بي اساس گفته بود که براي ديدار بدون هرگونه پيش شرطي آمادگي دارد.
    
به گزارش فارس، پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا روز سه شنبه مدعي شد که «درخواست» براي ديدار با همتاي ايراني اش را رد کرده، يک عضو هيئت نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد گفت ايران چنين درخواستي نداشته است.
    «
عليرضا ميريوسفي» سخنگو و رايزن مطبوعاتي دفتر نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در نيويورک در اين مورد به خبرگزاري «رويترز» گفته است: «ايران درخواست ملاقات نداده است
    
ترامپ که پيش از اين بارها اعلام کرده بود که خواستار ديدار با مقام هاي ايران است، پس از امتناع مقامات ايراني، نعل وارونه زده و اعلام کرده که «برنامه اي براي ديدار با رئيس جمهور ايران ندارم»!
    
رئيس جمهور آمريکا و دولت وي به شدت نيازمند يک نمايش سياسي و قرارگرفتن روساي جمهور ايران و آمريکا در يک قاب است. هدف طرف آمريکايي نه مذاکره است نه امتياز دادن به ايران و نه رفع تحريم ها، هدف اصلي تسليم ايران و امتيازدهي کشورمان در حوزه موشکي و منطقه اي و تکميل پازل برجام است.
    
ترامپ قمارباز و فريبکار با ترفندهاي مختلف به خيال خام خود در پي اجراي اين اقدام ضدايراني است.
خبر ويژه 
مدعيان حمايت زيرپاي روحاني را در آستانه سخنراني خالي كردند
فضاسازي ديروز برخي محافل سياسي و رسانه اي در آستانه سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل، عجيب و سوال برانگيز بود.
    
ديشب دو ساعت مانده به سخنراني آقاي روحاني، حسام الدين آشنا و معصومه ابتکار ويدئويي منتشر کردند با عنوان «روحاني نباز»! انگار که قرار است روحاني ببازد!! و اين در حالي بود که دست رئيس جمهور به اعتبار بدعهدي آمريکا در برجام و حمايتش از تروريست هايي که 25 نفر از هموطنان مان را به شهادت رسانده بود، پر بود. در واقع آنها تصويري منفعل از روحاني مخابره مي کردند... تصوير کردن چهره اي از پيش باخته از روحاني و دعوت به اينکه نبازد، در حالي است که همين محافل دولتي مي گفتند 3 گل به آمريکا زده و 2 گل خورده ايم!
    
چند ساعت قبل از اين اقدام آشنا و ابتکار، سايت دولتي خبر آن لاين تيتر زد: «روحاني صداقت ايران را نشان ندهد، بازار نا اميد مي شوند»(!)
    
خبر آن لاين ضمنا از قول کارشناس خود نوشت: «واقعيت اين است که دولت روحاني در يک سال گذشته دو گل خورده و يک گل زده در کارنامه ديپلماسي و اقتصادي خود دارد. دولت در عدم خروج آمريکا از برجام کوشش جدي موفقي نکرد و دوم اينکه پيش بيني ها و آمادگي هاي لازم براي مهار تبعات خروج آمريکا از خود نشان نداد. اما يک موفقيت داشت و آن اين بود که تندروهاي داخلي را متقاعد کرد که خروج کشور از برجام به سود منافع ملي نيست.(!)
    
وي مي افزايد: با خروج از برجام و تعقيب جدي و فراگير تحريم ها تمام تلاشها و اميدبخش هاي تکنوکرات و اصلاح طلب ايران براي عادي سازي به حاشيه رفت اکنون با توجه به نوع تعامل متکبرانه؛ غيرصادقانه و ناعادلانه ترامپ با جامعه ايران، رغبت و انگيزه هاي اندکي براي جريان داخلي ايران براي گام برداري به سوي روابط عادي باقي گذاشته است ولي با اين وجود انتظارات شارع و بازار ايران از دولت روحاني بسيار زياد است.
    
اين به اصطلاح کارشناس همچنين گفته: «ترامپ مغرور؛ خودشيفته و يا غيرقابل اعتماد، يک واقعيت مسلط بر روابط بين الملل است. بايد آزمود و براي صلح و امنيت ملتها حتي با شيطان وارد گفت وگو شد، نبايد فرصت گفت وگو را از دست داد چه بسا اگر پارسال پيشقدم شده بوديم امروز ترامپ هنوز در برجام بود و ما چند گام در جهت منافع ملي جلو بوديم و مي توانستيم روايت غالب ايران هراسي را يکبار ديگر در جهان شکست و اميد به صلح پايدار در خاورميانه را تقويت کرد
    
اين حملات در حالي است که رئيس جمهور تصريح کرده با عنايت به کارشکني ها و بدعهدي ها و تخريب پل هاي موجود، اساسا مذاکره با دولتي با مختصات دولت ترامپ معنا و امکان ندارد.
    
يادآور مي شود ديروز صبح نيز روزنامه زرد و اجاره اي آرمان از قول زيباکلام تيتر زد: «روحاني با شاخه زيتون، آمريکا را منفعل کند».
    
زيباکلام البته عمدا به ياد نمي آورد که دکتر مصدق نخست وزير سکولار و کراواتي دوران نهضت ملي شدن نفت، با شاخه زيتون به نيويورک و ملاقات رئيس جمهور وقت آمريکا رفت اما به فاصله کوتاهي، سيلي غفلت خود را با کودتاي 28 مرداد خورد. همچنين ياسر عرفات نخست وزير دولت خودگردان فلسطين نيز معتقد به کنار گذاشتن مقاومت و دست گرفتن شاخه زيتون صلح بود. او حتي مشترکا با صهيونيست ها نامزد جايزه صلح نوبل شد. اما هر مذاکره و توافق وي، باعث از دست رفتن بخشي از حاکميت ملي فلسطيني ها، اشغالگري بيشتر صهيونيست ها و کاريکاتوري شدن دولت خودگردان فلسطين شد. با اين وجود صهيونيست ها، همين عرفات سازشکار شاخه زيتوني را ترور بيولوژيک کردند و او با سرطان از بين رفت.
خبر ويژه 
آمريكا با جنايت تروريستي اهواز به راهبرد خود شليك كرد
ارتکاب تحرکات تروريستي کور نشان مي دهد پروژه آشوب جواب نداده و دشمن مرتکب رفتارهايي مي شود که ناقض راهبرد اختلاف افکني است.
    
روزنامه فرهيختگان با اشاره به جنايت تروريستي در اهواز نوشت: پيام آشکار حمله تروريستي در اهواز آن هم توسط گروهکي جدايي طلب که آشکارا از ارتباطش با دولت هاي مرتجع منطقه مي گويد، در وهله اول تغيير راهبرد محور ضدايراني از آشوب داخلي به حمله تروريستي است.
    
تصميم سازان و تصميم گيران هيئت حاکمه ايالات متحده در مواجهه 40 ساله با جمهوري اسلامي احتمالا به تجربه مهمي رسيده اند، اينکه مواجهه سخت و فيزيکال اعم از جنگ يا اقدام تروريستي با جمهوري اسلامي عموما منجر به ايجاد وحدت داخلي، انسجام در ادبيات مسئولان و کم شدن فاصله مردم و مسئولان مي شود. آثار پسيني تجربه انباشته جنگ تحميلي و اقدامات مسلحانه سازمان منافقين در دهه 60 در همين پارادايم بازخواني مي شود.
    
اما چه شد که محور ضدايراني به چنين نقطه اي رسيد؟ تحولات داخلي ايالات متحده و چالش هاي آن در سياست خارجه با چين، کره شمالي و حتي اروپا و البته چالش هاي درون حاکميتي عربستان سعودي و البته اوضاع دراماتيک سعودي ها در يمن نوعي شتاب زدگي را در رفتار آنها با ايران پديد آورده که ممکن است اشتباهات محاسباتي اين چنيني را پديد آورد. البته دليل مهم تر براي اين خطاي محاسباتي بزرگ محور غيرايراني عدم نتيجه گيري مطلوب آنها از راهبرد ايجاد آشوب از دي ماه 96 تا شهريور 97 است.
    
امروز براي بخش هاي زيادي از مردم روشن شد آنچه ربات ها و لشکر اجير شده سايبري در توئيتر و ... از مبارزه طرح مي کنند دقيقا چيست؟ جسد شهيد چهارساله اهوازي تابلوي دقيقي از خروجي مطلوب اين تروريست هاي سايبري است. اثر ديگر اين اقدام ايجاد سوالات جدي درخصوص برخي معيارهاي دوگانه نظام بين الملل است، حالا که بحث کارگروه FATF داغ است يک سوال مهم اين است که نسبت اين کارگروه با تروريست هايي مانند الاحوازيه چيست؟ آيا کارگروه FATF که ادعاي شفاف سازي منابع مالي گروه هاي تروريستي را دارد از منابع اين گروه تروريستي خبر دارد؟ اگر خبر ندارد که نشان مي دهد اين مجموعه کارايي ندارد و کار کردن با آن اقدامي عبث است و اگر خبر دارد حالا که دولت ايران داوطلبانه بخش هاي عمده اي از درخواست هاي اين کارگروه را اجرا مي کند. FATF حاضر است منشا و مبدا منابع اين گروه وگروه هاي مشابه تروريستي را که در غرب و جنوب شرق ايران عليه مردم اقدام تروريستي مي کنند دراختيار افکار عمومي ايران و دنيا قرار دهد؟
خبر ويژه 
نقض عهد بي هزينه شركت هاي اروپايي برخلاف وعده مقامات دولتي
برخلاف ادعاي متعدد مقامات دولتي، شرکت هاي اروپايي طرف قراردادهاي پسابرجامي، نه به تعهدات خود عمل کردند و نه خسارت پرداخت کردند.
    
به گزارش روزنامه قدس، حداقل تا يک ماه پيش، بيشتر از 53 شرکت خارجي، کشورمان را از ترس تحريم هاي آمريکا و پيش از آغاز اين تحريم ها ترک کردند. اين شرکت ها در هشت صنعت عمده ايران يعني نفت، حمل و نقل، خودرو، بانک و بيمه، برق، هواپيمايي، معدن و فلزات و فناوري ارتباطات فعال بوده اند. در اين ميان صنعت نفت بالاترين سهم رااز تعداد اين شرکت ها داشته و صنايع حمل و نقل و خودرو در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفته اند. از ميان 53 شرکت از 21 کشور جهان، 9 شرکت فرانسوي و هشت شرکت آلماني بوده اند که در مقايسه با ساير کشورها بالاترين سهم را در توقف مناسبات اقتصادي با ايران داشته اند.
    
اين در حالي است که عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه و از مذاکره کنندگان برجام در برنامه تلويزيوني «رودررو» شبکه چهار سيما در تاريخ 14 شهريور ماه درباره ضرر ناشي از خارج شدن شرکت هاي خارجي و قطع ادامه همکاري آن ها با ايران گفته بود: «به همين دليل است که اروپايي ها حاضر به خروج از ايران و خروج از برجام نيستند چرا که ضرر و زيان ناشي از خروج از برجام در قرارداد شرکت هاي اروپايي پيش بيني شده و هر شرکتي که خارج شود، خسارت پيش بيني شده را پرداخت مي کند و خارج مي شود
    
اين ادعا در حالي توسط معاون وزير امور خارجه مطرح شد که بيژن زنگنه، وزير نفت در تاريخ 28 ارديبهشت ماه درباره خروج توتال از ايران صراحتاً گفت: «در قرارداد جريمه اي وجود ندارد، اما مبلغي که توتال تاکنون در اين قرارداد هزينه کرده است تا زمان اجراي کار، بازپرداخت نمي شود.
    
مسئله مهم تر از پرداخت جريمه توسط شرکت هاي خارج شده از ايران، اين است که اين جريمه ها در اصل ابزاري براي جلوگيري از خروج اين شرکت ها در صورت اعمال تحريم و متعاقب آن رها کردن قراردادها و تکرار تجربه دوره قبلي تحريم ها بوده است. اين موضوعي است که عراقچي در بخش ديگري از اين برنامه تلويزيوني صراحتاً به آن اشاره کرد و گفت: «شرکت هاي ديگر هم که از قرارداد با ايران خارج شوند، براساس قواعد و عرف حاکم، خسارت مي پردازند و پرداخت اين خسارت به مراتب کمتر از جريمه هاي تحميلي از سوي آمريکايي هاست که بخواهند به تحريم عليه ايران بي اعتنا باشند و با همکاري با ايران ادامه دهند
    
البته کارشناسان در زمان عقد اين قراردادها با شرکت هاي خارجي بخصوص اروپايي ها هم درباره اين موضوع به مسئولان دولتي هشدار داده بودند، ولي از آنجا که اين مسئولان نسبت به غرب خوش بين بودند، به اين هشدارها بي توجهي کردند و اکنون شاهد خروج بي دردسر اين شرکت ها هستيم. به عنوان مثال، بيژن زنگنه، وزير نفت در جلسه 21 تير ماه 1396 صحن علني مجلس درباره قرارداد توتال درباره اين موضوع گفت: «برخي مطرح مي کنند با تحريم ها اين شرکت ايران را ترک مي کند در حالي که تعدد حضور اين شرکت ها موجب مي شود تحريم ها هرگز اتفاق نيفتد زيرا خود آن ها ضرر مي کنند