کاهش حساسیت مردم ایلام نسبت به کرونا نگران کننده است

 کاهش حساسیت مردم ایلام نسبت به کرونا نگران کننده است  10-بهمن-99

کاهش حساسیت مردم ایلام نسبت به کرونا نگران کننده است


ایلام - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کاهش حساسیت و رعایت پروتکل های بهداشتی در مردم، اماکن و اصناف بسیار نگران کننده است و با اندکی غفلت وضعیت به حالت قبل باز می گردد.

دکتر جمیل صادقی فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین میزان استفاده از ماسک نیز به وضوح در استان کاهش یافته در صورتی که در ۲ هفته قبل استفاده از ماسک در هیچ شهرستانی کمتر از ۷۵ درصد نبوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت استان در شرایط بهتری قرار دارد، افزود: عدم استفاده از ماسک در شهرستان ها به ۴۵ درصد کاهش یافته و خطرناک است و با اندک غفلتی می توان طی ۴۸ ساعت یا ۷۲ ساعت وضعیت به حالت قبل بازگردد.

دکتر صادقی فر یادآور شد: در ارتباط با وضعیت بستری یک خیز ملایم آغاز شده است  و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و تمامی اصناف ضرورت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به فعالیت تالارها نیز اشاره کرد و گفت: برخی تالارها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی  و به صورت غیر قانونی در حال فعالیت هستند که بطور قطع با آنها برخورد و پلمب می شوند.

دکتر صادقی فر تاکید کرد: مردم استان بدانند مبارزه با کرونا تمام نشده و باید همچنان با رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی شاهد بازگشت پیک بعدی نباشیم.

وی تصریح کرد: حضور افراد در اماکن تجمعی مانند بانک ها، دفاتر پیشخوان، پاساژها و سایر اماکن بسیار اهمیت دارد و نیازمند رعایت شدید پروتکل ها است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در پیک آبان ماه بین هفت یا هشت فوتی به ازای هر ۲۴ ساعت در استان وجود داشت و محدودیت ها و سختگیری هایی ایجاد شد که پس از آن همزمان با کشور این موج فروکش کرد.

دکتر صادقی فر اظهار داشت: با آغاز طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذر  وضعیت استان به لحاظ بستری، فوت و ابتلا بهتر شد و به مدت ۲۳ روز در دی ماه فوتی نداشتیم و از متوسط ۷۰ یا ۸۰ بستری به متوسط هفت یا هشت بستری رسیدیم.

وی افزود: هم اکنون در مجموع کمتر از ۳۰ بستری در ایلام وجود دارد و در بیمارستان شهید مصطفی درمان می شوند همچنین در شهرستان ها بیماران بستری نمی شوند.

دکتر صادقی فر به افزایش نمونه گیری ها اشاره کرد و گفت: شهرستان ایوان بعنوان شهرستان پایلوت کشوری در ارتباط با رهگیری هوشمند مناسب عمل کرده و تعداد نمونه گیری ها را افزایش داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تایکد کرد: انتظار داریم افراد دارای علامت حتما به مراکز منتخب کرونا مراجعه کنند، هیچ محدودیتی برای تست گیری وجود ندارد.

دکتر صادقی فر یادآور شد: ۹ شهرستان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان آبدانان و دره شهر در وضعیت زرد قرار دارند و عمده اصناف بجز تالارها مجوز فعالیت دارند.

وی اضافه‌ کرد: برای بازگشایی تالارها در انتظار پروتکل وزارتی هستیم که بزودی ابلاغ می شود سایر اصناف مجوز بازگشایی دارند اما همایش ها و اجتماعات همچنان ممنوع هستند.