موساد یک «تیم ویژه» برای تحقیق درباره انفجار در دهلی‌نو فرستاد؛ «هواپیمای ماهان بازرسی شد»

 موساد یک «تیم ویژه» برای تحقیق درباره انفجار در دهلی‌نو فرستاد؛ «هواپیمای ماهان بازرسی شد» 13-بهمن-99

این اقدام تروریستی  جزو پروژه تروریستی  وعده  گرفتن انتقام سخت خامنه ای رمال و فرماندهان سوپر مشنگ پاسداران جنایتکار از آرمریکا و اسراییل به خاطر کشته شدن پاسدار تروریست قاسم سلیمانی و پار محسن فخری زاده است.

فرنوش رام (اسرائیل)

نیروهای امنیتی هند در حال بررسی محل انفجار

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه ۱۲ بهمن خبر دادند که موساد، سازمان جاسوسی و اطلاعات خارجی اسرائیل، یک تیم ویژه را برای «مشارکت» در تحقیقات مربوط به انفجار اخیر در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو، راهی هند کرده است.

در این میان، رسانه‌های هند فاش کردند که ساعاتی پس از آن انفجار، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی که در آستانه پرواز از دهلی‌نو به سوی ایران بود، برای ساعاتی در فرودگاه هند متوقف شد تا سرنشینان و بارهای آن‌ها به‌دقت بازرسی شود.

در انفجار یک شیئی تخریبی در روز دهم بهمن در فاصله‌ای نزدیک به ساختمان سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، کسی کشته یا زخمی نشد و شیشه سه خودروی پارک شده در اطراف خرد شد.

ابتدا حدس زده می‌شد هدف این انفجار، ناراندرا مودی، نخست‌وزیر و رام‌نات کوویند، رئیس‌جمهوری هند بودند که در آن ساعت در مراسم رسمی سالروز استقلال هند در نزدیکی محل انفجار بودند، اما پلیس و نیروهای ضد ترور هند تحقیقات را حول این ظن ادامه داده‌اند که سفارت اسرائیل در محله لوتین، احتمالا هدف یک حمله با «انگیزه‌های تروریستی» بوده است.

انفجار یاد شده همزمان با بیست‌ونهمین سالروز برقراری روابط سیاسی میان اسرائیل و هند رخ داد.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که یوسی کوهن، رئیس موساد، روز یکشنبه تیمی را برای «مشارکت» در تحقیقات مربوط به انفجار، راهی دهلی‌نو کرده است.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، نیروهای موساد از جمله روی این موضوع کار می‌کنند که شهروندان احتمالی چه کشورهایی در نزدیکی سفارت اسرائیل تردد کرده‌اند.

سابرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، در تماس تلفنی با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود، گفته است که دهلی‌نو این رویداد را با جدیت بسیار تلقی کرده و بیشترین محافظت را از سفارت و دیپلمات‌های اسرائیلی به عمل خواهد آورد.

راجیو رانجان، از مسئولان ارشد پلیس هند، تایید کرده که تدابیر امنیتی و شمار نیروهای نظامی در فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی در دهلی‌نو افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و هند، سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، کنسولگری اسرائیل در بمبئی، محل زندگی سفیر و دیپلمات‌های اسرائیلی و سایر مراکز مرتبط با یهودیان و اسرائیل در دیگر نقاط هند تحت تدابیر شدیدتر امنیتی قرار گرفته است.

روزنامه هندوستان تایمز روز ۱۲ بهمن خبر داد که ساعاتی پس از انفجار در دهلی‌نو، یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر که قرار بود به سوی تهران پرواز کند، در فرودگاه پایتخت متوقف شد و مسافران و بارهای آن‌ها با دقت بیشتری بازرسی شدند.

به گزارش شبکه کان، سطح هشدار در مراکز دیپلماتیک اسرائیلی در سایر کشورها نیز افزایش یافته است.

رونی مالکا، سفیر اسرائیل در دهلی‌نو، گفته است در پی افزایش حملات نسبت داده شده به اسرائیل علیه ایران، مانند کشته شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی و انفجار در سایت هسته‌ای نطنز، اسرائیل احتمال داده بود که ممکن است مراکز سیاسی‌اش در جهان مورد حمله قرار گیرد.

رسانه‌های اسرائیلی از به‌دست آمدن نامه‌ای در محل انفجار خبر دادند که به ادعای آن‌ها، اسم محسن فخری‌زاده و قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، در آن آمده است. این رسانه‌ها گفته‌اند که در این نامه «تهدید» شده که رویدادهای بیشتری از این دست «در راه خواهد بود».

سفیر اسرائیل در هند از پاسخ به این پرسش شبکه کان که آیا خود او این «نامه» را دیده است، طفره رفت و گفت این‌ها بخشی از تحقیقاتی است که پلیس هند کماکان در دست بررسی دارد.

از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل یا هند هنوز معلوم نیست که «نامه» یادشده را ماموران امنیتی خود سفارت اسرائیل در اطراف ساختمان یافته و به دست پلیس هند داده‌اند یا نیروهای امنیتی هند ابتدا به آن دسترسی پیدا کرده‌اند.

رسانه‌های هند روز شنبه تنها از به‌دست آمدن یک پاکت که روی آن نوشته شده بود «برای سفارت اسرائیل»، خبر داده بودند.

دولت هند که با ایران دوستی وارتباط نزدیک دارد، اتهام رسمی علیه کشور خاصی مطرح نکرده اما برخی از رسانه‌های اسرائیل مانند سایت وای.نت، روز یکشنبه بدون ارائه شواهدی مدعی شدند که ایران، مستقیم یا غیرمستقیم، در این انفجار دست داشته است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گمانه‌زنی کرده‌اند که «جیش الهند» که در نامه یاد شده مسئولیت حمله را بر عهده گرفته، ساخت و پرداخته جمهوری اسلامی ایران است.

بازرسی از هواپیمایی ماهان

در این میان، روزنامه هندوستان تایمز روز یکشنبه ۱۲ بهمن نوشت که ساعاتی پس از انفجار در دهلی‌نو، یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر که قرار بود به سوی تهران پرواز کند، در فرودگاه پایتخت متوقف شد و مسافران و بارهای آن‌ها با دقت بیشتری بازرسی شدند.

بر اساس این گزارش، قرار بود که پرواز ماهان‌ایر در ساعت پنج دقیقه به بامداد روز ۱۱ بهمن به وقت دهلی‌نو، هند را ترک کند اما ۹۴ سرنشین آن ساعت‌ها مورد تفتیش قرار گرفتند.

یک مقام رسمی فرودگاهی هند، که خواست نامش برده نشود، به هندوستان تایمز گفته است، از دو ساعت مانده به پرواز، برای مقامات فرودگاه روشن بود که هواپیما و مسافرانش تحت تدابیر شدید امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته و سر وقت حرکت نخواهد کرد.

نیروهای اطلاعاتی هندی با عنوان اینکه «تهدید به بمب‌گذاری» در هواپیما مطرح است، پرواز را هشت ساعت معطل کرده و در آن مدت، به تفتیش دقیق‌تر از سابقه مسافران و اسکن کردن مجدد بارهای آن‌ها مشغول بودند.

تیم ویژه خنثی‌سازی بمب نیز به محل رسید و بارها و هواپیما را بررسی، و احتمال وجود بمب را رد کرد.

یک افسر هندی مطلع از این تحقیقات به هندوستان تایمز گفت، جزئیات مسافرانی که راهی ایران و نیز عراق بودند، بررسی و تایید شد.

به نوشته این روزنامه، همزمان هویت و پیشینه تمام مسافران ایرانی و عراقی تازه رسیده از این دو کشور به هند، احراز و با سازمان‌های امنیتی کشورهای متحد هند به اشتراک گذاشته شد.

این روزنامه افزوده است که حساسیت امنیتی نسبت به شهروندان برخی کشورهای معین که در چند هفته گذشته وارد هند شده‌اند، افزایش یافته و سازمان‌های ذیربط هندی در همکاری با سازمان‌های امنیتی کشورهای متحد خود، در حال بررسی سوابق افراد هستند.

پرواز ماهان ایر با شماره «و۵ ۰۷۰» بعد از حدود هشت ساعت، پیش از ظهر روز شنبه به سوی تهران پرواز کرد. ماهان ایر به مراجعه روزنامه هندوستان تایمز برای واکنش نشان دادن به این رویدادها، پاسخ نداده است.

جمهوری اسلامی ایران به مطرح شدن نامش در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اسرائیلی در ارتباط با انفجار روز جمعه در پایتخت هند واکنش نشان نداده اما در موارد مشابهی در گذشته مدعی شده که اسرائیل خود عامل این نوع رویدادها برای لطمه زدن به وجهه ایران بوده است.