بازداشت بیش از پنج هزار نفر از هواداران ناوالنی در اعتراضات روسیه

 بازداشت بیش از پنج هزار نفر از هواداران ناوالنی در اعتراضات روسیه  13-بهمن-99

سیاست قدرت پرستی و سرکوب گری و اوضاع بداقتصادی روسیه موجب رشد جونارضایتی شهروندان روسیه وکاهش حامیان پوتین مستبد جنایتکارشده است . برای همین با اعمال سیاست سرکوب و دستگیری انبوه معترضان ماهیت  استبدادی  وولی فقیه گونه  روسی پوتین روز به روز بیشترآشکار می گردد.

گفته می‌شود تظاهرات هفته گذشته در حمایت از الکسی ناوالنی بزرگترین و گسترده‌ترین تظاهرات در روسیه طی سال‌های اخیر بود

در تازه‌ترین موج دستگیری هواداران آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین، پلیس و نیروهای امنیت روسیه بیش از پنج هزار نفر از هواداران او را که در تجمعات اعتراضی روز یک‌شنبه در شهرهای مختلف شرکت کرده بودند، بازداشت کردند.

تجمعات اعتراضی در روسیه با حضور ده‌ها هزار معترض هوادار ناوالنی در حالی برگزار می‌شود که در برخی شهرها دمای هوا منفی ۴۰ درجه گزارش شده است.

آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت حکومت روسیه، دو هفته پیش به محض بازگشت از آلمان در فرودگاه بازداشت شد. او اواخر تابستان گذشته در پی مسمومیت با گاز اعصاب نووی‌چوک به آلمان منتقل شده بود. روسیه دست داشتن در مسمومیت این منتقد را تکذیب کرده است.

محل تجمع هواداران الکسی ناوالنی در مسکو، در میدان لوبیانکا بود، جایی که ساختمان سرویس امنیت فدرال روسیه در نزدیکی آن قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی است که شمار بازداشت‌شدگان تنها در مسکو به بیش از ۱۶۰۰ تن می‌رسد.

یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی، نیز در میان بازداشت‌شدگان است. او هفته پیش هم توسط ماموران پلیس ضدشورش بازداشت شده بود و کمی بعدتر، آزاد شد.

در سن پترزبورگ نیز هزاران معترض به خیابان‌ها آمدند و به گفته یک گروه ناظران، دست‌کم ۹۰۰ نفر از معترضان در این شهر بازداشت شده‌اند.

الکسی ناوالنی پیشتر ادعا کرده بود که سرویس امنیت فدرال روسیه او را با گازاعصاب نووی‌چوک مسموم کرده است.

پلیس که این تجمع را «بدون مجوز» اعلام کرده، در واکنش به حضور معترضان، خیابان‌های اطراف کاخ کرملین و رستوران‌ها و مغازه‌های واقع در این محدوده را بسته و هفت ایستگاه مترو منتهی به این کاخ را تعطیل کرده است.

حامیان آقای ناوالنی علاوه بر تجمع امروز قصد دارند روز سه‌شنبه، ۱۴ بهمن نیز مقابل دادگاهی که به پرونده این منتقد روسی رسیدگی می‌کند، تجمع کنند.

قرار است روز سه‌شنبه این دادگاه درباره حکم قبلی ناوالنی تصمیم‌گیری کند و انتظار می‌رود که او را به سال‌ها زندان محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرات هفته گذشته در حمایت از الکسی ناوالنی بزرگترین و گسترده ترین تظاهرات در روسیه طی سال‌های اخیر بود و مقامات امنیتی روس در تلاش هستند تا مانع تکرار چنین اعتراضاتی شوند.

آلکسی ناوالنی که در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده٬ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را مسئول و آمر مسمومیت خود می‌داند.

در تجمع‌های اعتراضی اخیر نیز موضوع فساد رئيس‌جمهور روسیه، به‌ویژه یک کاخ مجلل در حاشیه دریای سیاه به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

آقای ناوالنی گفته بود که این کاخ بسیار بزرگ به رئيس‌جمهور روسیه تعلق دارد و آن را با استفاده از رشوه‌هایی که از چهره‌های مافیایی روسیه گرفته است، ساخته است.

سخنگوی کاخ کرملین این موضوع را تکذیب کرد و روز گذشته، رکادی روتنبرگ، میلیاردر روس و دوست قدیمی و نزدیک پوتین گفت او صاحب این کاخ است و می‌خواهد یک مجموعه برای جذب گردشگر بسازد.

با استفاده از گزارش رویترز، آسوشیتدپرس، ای‌بی‌سی‌نیوز و رادیو فردا