وزش تند باد۹۷ کیلومتری در شهر اردبیل

 وزش تند باد۹۷ کیلومتری در شهر اردبیل/ وارد شدن خسارت به مبلمان شهری و لغو برخی از پروازهای فرودگاه اردبیل 12-بهمن-99وزش تند باد۹۷ کیلومتری در شهر اردبیل/ وارد شدن خسارت به مبلمان شهری و لغو برخی از پروازهای فرودگاه اردبیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: براساس اطلاعات اداره کل هواشناسی سرعت وزش باد در شهر اردبیل در یک لحظه به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسیده است و وزش باد در طی روز های اخیر سبب وارد آمدن خسارت های مختلف به تاسیسات و مبلمان شهری شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، تند باد نسبتا شدیدی که از صبح امروز در نواحی مختلف استان اردبیل شدت گرفته بود باعث به بار آمدن خسارت‌هایی در نقاط شهری و  لغو برخی از پروازهای فرودگاه اردبیل شده است.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اردبیل بیشترین سرعت باد در ۲۴ ساعت گذشته در مشگین شهر با ۸۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید که براساس این گزارش میزان سرعت باد در اردبیل به ۶۵ و در فرودگاه اردبیل به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

امروز براساس داده‌های اطلاعات پرواز فرودگاه اردبیل شدت وزش باد باعث شد تا برخی پروازها کنسل یا با تاخیر همراه باشد.

پیش از این اداره کل هواشناسی استان اردبیل اخطاریه‌ای را مبنی بر وقوع وزش باد تند تا شدید در سطح استان صادر کرده بود که براساس این اطلاعیه وزش باد تا عصر یکشنبه در مناطق مختلف استان اردبیل ادامه‌‌دار خواهد بود.

در این اخطاریه آمده است؛ بر اثر وزش باد شدید در مناطق مرکزی، جنوبی و شهرستان گرمی احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلوها، بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شسکستن درختان، ذوب برف در کوه‌های استان و احتمال رخداد بهمن، کولاک برف در گردنه‌های برف‌گیر و اختلال در عملیات پرواز و... وجود دارد.

همچنین در این اخطاریه توصیه شده تا کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند و همچنین سازه‌های موقت استحکام یابند، در عبور از ساختمان‌های نیمه کاره احتیاط به عمل آمده و اقدامات لازم جهت محفاظت از تاسیسات کشاورزی معمول شود.

وزش باد به تاسیسات شهری خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل از افزایش سرعت باد به حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در برخی از مناطق استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: عصر امروز در شهر اردبیل سرعت وزش باد در یک لحظه به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید که وزش باد سبب وارد شدن خسارات به مبلمان شهری شده است.

فرهاد عبدالعلی پور تصریح کرد: وزش باد در اردبیل و گرمی علاوه بر خسارت  به مبلمان و تاسیسات شهری باعث شد نمای برخی از ساختمان‌ها نیز ریزش کند و همچنین وزش تند باد باعث قطعی برق در طی روزهای گذشته و امروز در شهرستان گرمی و بخش‌هایی از اردبیل و مشگین شهر شده است.

وی با اذعان به اینکه وزش باد تا عصر یکشنبه در سطح استان اردبیل ادامه خواهد داشت، افزود: از کلیه هموطنان ساکن استان اردبیل درخواست می‌شود در شرایط هوای بادی و طوفانی توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند.

گفتنی است؛ طی هفته گذشته و هفته جاری براساس فعل و انفعالات آب و هوایی، وزش بادهای شدیدی در سطح استان به وقوع پیوسته که انتظار می‌رود از عصر یکشنبه هفته جاری از سرعت وزش باد کاسته شود.