نیروهای ناتو بعد از «ضرب‌الاجل ماه مه» نیز در افغانستان باقی می‌مانند

 نیروهای ناتو بعد از «ضرب‌الاجل ماه مه» نیز در افغانستان باقی می‌مانند  13-بهمن-99

این اقدام ناتو موجب خنثی شدن  طرح مشترک رژیم ولایت فقیه وطالبان برای بازگرداندن طالبان واحیای دوران حکومت طالبان- القاعده در افغانستان می شود.

هم اکنون ۱۰ هزار نیروی ناتو از جمله ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

چندین فرمانده ناتو به خبرگزاری رویترز گفته‌اند نیروهای نظامی پیمان آتلانتیک شمالی بعد از ضرب‌الاجل ماه مه که میان طالبان و آمریکا توافق شده بود نیز در افغانستان حضور خواهند داشت.

بر اساس توافق میان ایالات متحده و طالبان، قرار بود نیروهای ناتو تا آخر ماه آوریل از افغانستان خارج شوند، اما فرماندهان این نیرو روز یکشنبه ۱۲ بهمن به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نظامیان ناتو در افغانستان حداقل تا پایان ماه مه در این کشور باقی خواهند ماند و بعدا درباره این موضوع تصمیم گرفته خواهد شد.

در حالی که سه ماه تا ضرب‌الاجل خروج نیروهای ناتو از افغانستان باقی مانده، حملات طالبان در خاک افغانستان اوج گرفته است و اخیرا مقامات ایران نیز دیدارهایی با برخی از رهبران این گروه افراطی داشته‌اند.

هیات سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان هفتم بهمن وارد تهران شد و با برخی مقامات ایران، از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز نیز یکشنبه با آقای برادر دیدار و بر تشکیل «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان تاکید کرد.

همزمان با ادامه یافتن خشونت‌های طالبان در افغانستان و به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح با این گروه، اتحادیه اروپا روز یکشنبه در اعلامیه مشترکی با نمایندگی‌های سیاسی چند کشور دیگر و نماینده غیرنظامی ناتو گفته است که ادامه اقدامات خشونت‌بار طالبان، جامعه جهانی را خشمگین خواهد کرد.

بیشتر در این باره:

ظریف در دیدار با طالبان از تشکیل «حکومت فراگیر اسلامی» در افغانستان حمایت کرد

 یک مقام ناتو به رویترز گفته است شرایط در افغانستان فعلا رضایت‌بخش نیست و با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا به رهبری جو بایدن تغییراتی در سیاست ناتو اتفاق خواهد افتاد و باید استراتژی خروج از افغانستان را با محسابات بیشتری اتخاذ کنیم.

دولت بایدن می‌گوید در حال بازبینی توافق دولت قبلی آمریکا با طالبان است.

بر اساس توافقی که دولت دونالد ترامپ با طالبان بسته بود، در ازای خروج نیروهای ناتو، این گروه شورشی بایستی تضمین‌هایی برای امنیت کشور بدهند؛ اما گزارش‌های تازه حاکی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی بر اثر حمله‌هایی که بیشتر گروه طالبان را مسئول آن‌ها می‌دانند، در پنج ولایت حوزه جنوب غرب افغانستان، ۳۱۵ غیرنظامی جان باخته و ۳۹۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس این توافق، دولت ترامپ تا ابتدای ماه جاری میلادی شمار نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۱ است.

منابع ناتو گفته‌اند هنوز تصمیم نهایی درباره برنامه این سازمان برای خروج از افغانستان گرفته نشده است و این موضوع در نشست روز ۱۷ و ۱۸ ماه فوریه ناتو مرود بررسی قرار می‌گیرد.

مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان نیز از سپتامبر پارسال آغاز شده، اما خشونت‌ها در سطح بالا باقی مانده است.

سخنگوی ناتو به رویترز گفته است این پیمان نمی‌خواهد بیشتر از نیاز افغانستان در این کشور باقی بماند، اما باید واضح بگوییم که خروج ناتو از افغانستان بسته به شرایط دارد.

او گفته است ناتو خواستار استفاده همه طرف‌ها از فرصت تاریخی به دست آمده برای برقراری صلح است، اما فعلا این تشکیلات در حال بررسی وضعیت است و از دولت افغانستان حمایت کامل می‌کند.

هم اکنون ۱۰ هزار نیروی ناتو از جمله ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

دولت افغانستان می‌گوید طالبان تاکنون به تعهدات خود پای‌بند نبوده و ارتباطش با گروه‌های تروریستی مانند القاعده را قطع نکرده است. طالبان این ادعا را رد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر