۲۰۲۰ و خسارت هزار میلیارد دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

 ۲۰۲۰ و مهمترین تحولات منطقه و جهان

۲۰۲۰ و خسارت هزار میلیارد دلاری کرونا برای اقتصاد جهان

تهران- ایرنا- ۲۰۲۰ ، سالی سخت و مشقت بار برای اقتصاد جهان بود؛ بحران شیوع کرونا و اقدامات مقابله با آن، بنیان های اقتصاد جهان را لرزاند به گونه ای که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) خسارات اقتصاد جهان ناشی از تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم این ویروس را در سال ۲۰۲۰ هزار میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ بحران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ و اقدامات مقابله با آن از جمله تعطیلی مشاغل و کسب و کارها و محدودیت های تردد در جهان، خسارات هنگفتی به اقتصاد جهان وارد کرده و فقر، بیکاری و تنگنای معیشت بسیاری از افراد در اقصی نقاط جهان را تهدیدمی کند.

  کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) خسارات اقتصادی جهانی را در سال ۲۰۲۰ هزار میلیارد دلار تخمین زده است. سازمان بین المللی کار (ILO) هشدار داده است که تقریباً  معیشت نیمی از نیروی کار جهان، به دلیل کاهش مداوم ساعات کاری ناشی از تعطیلی های کسب و کارها به منظور مقابله با گسترش کرونا در معرض خطر قرار گرفته است. ماه بعد، بانک جهانی تأیید کرد که جهان  بدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم را تجربه کرده است.

تارنمای رسمی سازمان ملل نوشت: اگرچه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از بازارهای نوظهور و کم درآمد تا حدی حمایت کرده اند؛ اما آنکتاد با هشدار سونامی اقتصادی قریب الوقوع در جهان اعلام کرد که بر اساس پیش بینی های انجام شده، نزدیک به شش میلیارد افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، چشم انداز امیدوار کننده ای از لحاظ بهبود شرایط اقتصادی در انتظار آن ها نیست.

تارنمای رسمی سازمان ملل افزود: در ماه مه، دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (DESA) پیش بینی کرد که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۳.۲ درصد کوچکتر خواهد شد. چه در کشورهای ثروتمند و چه در کشورهای در حال توسعه، کارگران با مهارت کم، آسیب های سختی را متحمل شده اند. موج اخراج گسترده در بخش خدمات، به ویژه در صنایعی مانند گردشگری، خرده فروشی، هتل داری و همچنین صنعت حمل و نقل است، صورت گرفته است.

در ماه دسامبر، گزارش های منتشره از سوی سازمان بین المللی کار  نشان می دهد افزایش دستمزد به ندرت صورت گرفته و یا حتی روند معکوس داشته و در این میان، جوانان، زنان و کارگران با حقوق کمتر را بیش از همه تحت تأثیر قرار می دهد. در ماه مه، بیش از یک ششم کارگران کار خود را از دست داده اند و کسانی که هنوز کار می کنند تقریباً ۲۳ درصد ساعت کارشان کاهش یافته است.