گزیده ها قسمت سوم
19 مهر – 95
خبر ويژه
احتمال دست اندازي دولت به منابع صندوق توسعه و حساب ذخيره ارزي
احتمال دست اندازي دولت به منابع صندوق توسعه و حساب ذخيره ارزي
يک روزنامه اصلاح طلب از احتمال دست اندازي دولت به منابع صندوق
توسعه و حساب ذخيره ارزي و همچنين افزايش نرخ ارز براي تامين مخارج دولت خبر داد.
در حالي که دولت در يکي دو ماه اخير از رشد اقتصادي 4-5 درصد خبر مي دهد، روزنامه اعتماد نوشت: اين روزها برنامه ششم توسعه در کميسيون هاي تخصصي مجلس در حال بررسي است تا سند توسعه اي پنج سال آينده تدوين و اجرا شود.
به بخش پربحث دخل و خرج دولت در طول سال هاي برنامه ششم که مي رسيم، همچنان معضل وابستگي نفتي و کسري هاي احتمالي بودجه اي پررنگ تر از ساير بخش ها، خودنمايي مي کند. سندي که احتمال کسري تراز عملياتي در آن همچنان وجود دارد و به اين ترتيب دست اندازي به منابع صندوق توسعه و حساب ذخيره ارزي اتفاقي نزديک به واقعيت است. همزمان با بررسي هايي که کميسيون هاي تخصصي مجلس روي جزئيات برنامه انجام مي دهند، مرکز پژوهش هاي مجلس پيش بيني ها و برآوردهايي از اين دست اندازي ها و جبران کسري ها دارد.
پيش بيني شده است در مجموع پنج سال يعني از سال 1395 تا 1399، ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي به منظور جبران کسري بودجه به نيم تريليون تومان يا به عبارت دقيق تر 476 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
مهم ترين ويژگي بودجه عمومي دولت، وابستگي آن به درآمدهاي نفتي و ميعانات گازي است. اين منابع هم از سه متغير قيمت نفت خام، ميزان صادرات و نرخ تبديل ارز به ريال تاثير مي گيرد.
اعتماد همچنين از احتمال جبران کسري ها از طريق افزايش نرخ ارز خبر داد. برخي محافل مي گويند دولت قصد دارد به رسم تک نرخي کردن ارز، قيمت دلار را از 3600 تومان فعلي به 4 هزار تومان برساند که مابه التفاوت 400 توماني آن، موجب درآمد براي دولت مي شود (هر چند که موجب تورم 7 تا 15 درصدي در حوزه هاي غذا و دارو و... مي شود).
اعتماد مي نويسد: در حال حاضر که بخشي از منابع ارزي در دسترس نيست به دليل نياز خزانه به ريال بانک مرکزي ممکن است وارد شود تا معادل ريالي اين ارزها را به خزانه واريز و در مقابل باخريد صوري ارز از دولت، خالص دارايي هاي خارجي بانک مرکزي افزايش مي يابد.
در حالي که دولت در يکي دو ماه اخير از رشد اقتصادي 4-5 درصد خبر مي دهد، روزنامه اعتماد نوشت: اين روزها برنامه ششم توسعه در کميسيون هاي تخصصي مجلس در حال بررسي است تا سند توسعه اي پنج سال آينده تدوين و اجرا شود.
به بخش پربحث دخل و خرج دولت در طول سال هاي برنامه ششم که مي رسيم، همچنان معضل وابستگي نفتي و کسري هاي احتمالي بودجه اي پررنگ تر از ساير بخش ها، خودنمايي مي کند. سندي که احتمال کسري تراز عملياتي در آن همچنان وجود دارد و به اين ترتيب دست اندازي به منابع صندوق توسعه و حساب ذخيره ارزي اتفاقي نزديک به واقعيت است. همزمان با بررسي هايي که کميسيون هاي تخصصي مجلس روي جزئيات برنامه انجام مي دهند، مرکز پژوهش هاي مجلس پيش بيني ها و برآوردهايي از اين دست اندازي ها و جبران کسري ها دارد.
پيش بيني شده است در مجموع پنج سال يعني از سال 1395 تا 1399، ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي به منظور جبران کسري بودجه به نيم تريليون تومان يا به عبارت دقيق تر 476 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
مهم ترين ويژگي بودجه عمومي دولت، وابستگي آن به درآمدهاي نفتي و ميعانات گازي است. اين منابع هم از سه متغير قيمت نفت خام، ميزان صادرات و نرخ تبديل ارز به ريال تاثير مي گيرد.
اعتماد همچنين از احتمال جبران کسري ها از طريق افزايش نرخ ارز خبر داد. برخي محافل مي گويند دولت قصد دارد به رسم تک نرخي کردن ارز، قيمت دلار را از 3600 تومان فعلي به 4 هزار تومان برساند که مابه التفاوت 400 توماني آن، موجب درآمد براي دولت مي شود (هر چند که موجب تورم 7 تا 15 درصدي در حوزه هاي غذا و دارو و... مي شود).
اعتماد مي نويسد: در حال حاضر که بخشي از منابع ارزي در دسترس نيست به دليل نياز خزانه به ريال بانک مرکزي ممکن است وارد شود تا معادل ريالي اين ارزها را به خزانه واريز و در مقابل باخريد صوري ارز از دولت، خالص دارايي هاي خارجي بانک مرکزي افزايش مي يابد.
. به علت عدم حمايت دولت، درختان گردوي كرمان در حال نابودي است
يک گياه پزشک با اشاره به شيوع شديد آفت كرم خراط در باغهاي
گردوي کرمان هشدار داد «اگر دولت به كمك روستاييان نيايد يك درخت گردو هم سالم
نخواهد ماند.»
زهرا خواجويي درباره خسارت هاي كرم خراط به درخت گردو، مي گويد: «لاروهاي اين حشره چوبخوار هستند و باعث ضعف شديد درختان مي شوند. خسارت اين آفت در بعضي مناطق از جمله نيشابور بسيار شديد بوده است. آفت در نهايت باعث خشكي سرشاخه ها و حتي در صورت حمله به تنه اصلي باعث خشكي و مرگ درخت مي شود.»
اين گياه پزشک با اشاره به مخاطرات كرم خراط براي باغداران، مي افزايد: «كرم خراط وسعت عظيمي از زمين هاي كشاورزي را از بين برده است. در حال حاضر 2500 هكتار از زمين هاي روستاي بيدخوان کرمان به اين آفت آلوده شده اند و در معرض خطر بزرگي قراردارند. اگر سريع تر به داد درختان گردو نرسيم اين وضعيت بدتر شده و كرم خراط آرام آرام در كل استان کرمان پخش خواهد شد. در حال حاضر چون بسياري از كشاورزان دست تنها هستند و دولت به كمك آنها نيامده، نااميد شده اند و درختان خود را رها كرده و براي يافتن شغل به شهر رفته اند. روستاييان امكانات لازم براي مبارزه با كرم خراط را ندارند. درخت هاي گردو ارتفاع بلندي دارند و كشاورزان به دستگاه هاي بالابر نيازمند هستند. برخي از درختان قدمتي 300 تا 400 ساله دارند و بسيار پربار هستند. واقعا حيف است كه با اين كرم ها مبارزه نكنيم و مانعي در برابر گسترش آنها ايجاد نكنيم. ما بايد حافظ پتانسيل هاي روستا باشيم و قدرشان را بدانيم. اگر دولت به كمك روستاييان نيايد يك درخت گردو هم سالم نخواهد ماند.»
مطالعات انجام گرفته نشان مي دهد رشد و نمو كرم خراط غالبا در باغ هايي صورت مي گيرد كه اصول داشت در آنها به خوبي اجرا نمي شود. همچنين در باغ هايي كه از نظر آبياري و تغذيه و انجام عمليات هرس به طور صحيح رسيدگي شده اند، كرم خراط به ندرت مشاهده شده است. لازم به ذكر است از جمله عواملي كه آبياري نامنظم و غلط و در نهايت زمينه لازم براي حمله كرم خراط را موجب شده، خشكسالي سال هاي اخير است.استفاده از سموم تدفيني، خارج كردن لاروهاي كرم خراط با استفاده از سيم هاي مفتولي، كوددهي و آبياري صحيح و به موقع درختان از بهترين روش هاي دفع اين آفت است. در عين حال لازم است بهره برداران و گردوكاران از جايگزيني روش هاي سنتي بدون مشورت با كارشناسان و مهندسان كشاورزي خودداري كنند. مبارزه با كرم خراط آسان تر و كم هزينه تر از چيزي است كه تصور مي شود و بهترين راه مبارزه با آن تغذيه مناسب درخت از طريق آبياري و دادن کود حيواني است. كرم خراط دوست دارد، شاخه هاي خشكيده گردو را بخورد و اگر آبياري مناسب و دادن كود حيواني به درخت مورد توجه قرار بگيرد، در نتيجه با زنده نگه داشتن شاخه ها خيلي سريع مي توان با اين آفت مبارزه كرد. فروردين و ارديبهشت ماه هر سال بهترين زمان براي مبارزه با آفت كرم خراط گردو است.
اردوي جهادي براي مبارزه با كرم خراط
با عنايت به ارزش غذايي و اهميت اقتصادي ميوه درخت گردو براي باغداران، سازمان هاي بسيج كشاورزي و سازندگي با سازماندهي و اعزام مهندسان بسيجي به مناطق تحت تاثير كرم خراط، در پي مبارزه با اين آفت از طريق آموزش به باغداران ايراني هستند. با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، مهندسان بسيجي متخصص در امر كشاورزي اردوهاي تخصصي يك روزه و كوتاه مدت در مناطق مختلف كشور برگزار مي كنند تا باغداران را براي مبارزه با كرم خراط صاحب دانش و تجربه كنند.روستاهاي شهرستان بردسير كرمان از جمله مناطقي است كه به دليل شدت حملات كرم خراط، رسيدگي به وضعيت آن در اولويت مهندسان بسيجي قرارگرفته است. عسگر پور مسئول بسيج مهندسين كشاورزي كرمان در همين رابطه، مي گويد: «اردوي جهادي يك روزه كانون بسيج مهندسين كشاورزي در روستاي ببدخوان بردسير با محوريت مبارزه با كرم خراط برگزار شد. اجراي عمليات اجرايي بيرون آوردن و امحاء اين آفت، آموزش نحوه آبياري صحيح درخت گردو و پيشگيري از ورود اين آفت به باغات به كشاورزان از جمله دستوركارهاي اين اردوي جهادي بود.
زهرا خواجويي درباره خسارت هاي كرم خراط به درخت گردو، مي گويد: «لاروهاي اين حشره چوبخوار هستند و باعث ضعف شديد درختان مي شوند. خسارت اين آفت در بعضي مناطق از جمله نيشابور بسيار شديد بوده است. آفت در نهايت باعث خشكي سرشاخه ها و حتي در صورت حمله به تنه اصلي باعث خشكي و مرگ درخت مي شود.»
اين گياه پزشک با اشاره به مخاطرات كرم خراط براي باغداران، مي افزايد: «كرم خراط وسعت عظيمي از زمين هاي كشاورزي را از بين برده است. در حال حاضر 2500 هكتار از زمين هاي روستاي بيدخوان کرمان به اين آفت آلوده شده اند و در معرض خطر بزرگي قراردارند. اگر سريع تر به داد درختان گردو نرسيم اين وضعيت بدتر شده و كرم خراط آرام آرام در كل استان کرمان پخش خواهد شد. در حال حاضر چون بسياري از كشاورزان دست تنها هستند و دولت به كمك آنها نيامده، نااميد شده اند و درختان خود را رها كرده و براي يافتن شغل به شهر رفته اند. روستاييان امكانات لازم براي مبارزه با كرم خراط را ندارند. درخت هاي گردو ارتفاع بلندي دارند و كشاورزان به دستگاه هاي بالابر نيازمند هستند. برخي از درختان قدمتي 300 تا 400 ساله دارند و بسيار پربار هستند. واقعا حيف است كه با اين كرم ها مبارزه نكنيم و مانعي در برابر گسترش آنها ايجاد نكنيم. ما بايد حافظ پتانسيل هاي روستا باشيم و قدرشان را بدانيم. اگر دولت به كمك روستاييان نيايد يك درخت گردو هم سالم نخواهد ماند.»
مطالعات انجام گرفته نشان مي دهد رشد و نمو كرم خراط غالبا در باغ هايي صورت مي گيرد كه اصول داشت در آنها به خوبي اجرا نمي شود. همچنين در باغ هايي كه از نظر آبياري و تغذيه و انجام عمليات هرس به طور صحيح رسيدگي شده اند، كرم خراط به ندرت مشاهده شده است. لازم به ذكر است از جمله عواملي كه آبياري نامنظم و غلط و در نهايت زمينه لازم براي حمله كرم خراط را موجب شده، خشكسالي سال هاي اخير است.استفاده از سموم تدفيني، خارج كردن لاروهاي كرم خراط با استفاده از سيم هاي مفتولي، كوددهي و آبياري صحيح و به موقع درختان از بهترين روش هاي دفع اين آفت است. در عين حال لازم است بهره برداران و گردوكاران از جايگزيني روش هاي سنتي بدون مشورت با كارشناسان و مهندسان كشاورزي خودداري كنند. مبارزه با كرم خراط آسان تر و كم هزينه تر از چيزي است كه تصور مي شود و بهترين راه مبارزه با آن تغذيه مناسب درخت از طريق آبياري و دادن کود حيواني است. كرم خراط دوست دارد، شاخه هاي خشكيده گردو را بخورد و اگر آبياري مناسب و دادن كود حيواني به درخت مورد توجه قرار بگيرد، در نتيجه با زنده نگه داشتن شاخه ها خيلي سريع مي توان با اين آفت مبارزه كرد. فروردين و ارديبهشت ماه هر سال بهترين زمان براي مبارزه با آفت كرم خراط گردو است.
اردوي جهادي براي مبارزه با كرم خراط
با عنايت به ارزش غذايي و اهميت اقتصادي ميوه درخت گردو براي باغداران، سازمان هاي بسيج كشاورزي و سازندگي با سازماندهي و اعزام مهندسان بسيجي به مناطق تحت تاثير كرم خراط، در پي مبارزه با اين آفت از طريق آموزش به باغداران ايراني هستند. با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، مهندسان بسيجي متخصص در امر كشاورزي اردوهاي تخصصي يك روزه و كوتاه مدت در مناطق مختلف كشور برگزار مي كنند تا باغداران را براي مبارزه با كرم خراط صاحب دانش و تجربه كنند.روستاهاي شهرستان بردسير كرمان از جمله مناطقي است كه به دليل شدت حملات كرم خراط، رسيدگي به وضعيت آن در اولويت مهندسان بسيجي قرارگرفته است. عسگر پور مسئول بسيج مهندسين كشاورزي كرمان در همين رابطه، مي گويد: «اردوي جهادي يك روزه كانون بسيج مهندسين كشاورزي در روستاي ببدخوان بردسير با محوريت مبارزه با كرم خراط برگزار شد. اجراي عمليات اجرايي بيرون آوردن و امحاء اين آفت، آموزش نحوه آبياري صحيح درخت گردو و پيشگيري از ورود اين آفت به باغات به كشاورزان از جمله دستوركارهاي اين اردوي جهادي بود.
مديرعامل بانك ملي: هنوز محدوديت مبادلات دلاري وجود دارد
مديرعامل بانک ملي گفت: متاسفانه ما محدوديت از طرف آمريکا در
مبادلات دلاري داريم اما در ساير ارزها کار خوب پيش مي رود.
محمدرضا حسين زاده در گفت وگو با تسنيم، در خصوص انتشار برخي اخبار مبني بر بازداشت معاون فناوري اطلاعات بانک ملي گفت: اين خبر توسط مقام هاي مسئول تکذيب شده است.
وي در پاسخ به اين سوال که اخيرا ديوان محاسبات اعلام کرده است که حدود 400 مدير و مقام دريافتي بالاي 20 ميليون تومان داشتند و آيا اين مسئله شامل حال مديران بانک ملي نيز بوده يا خير؟ اظهار داشت: خير ما از اين گونه مديران نداشته ايم؛ دستگاه هاي نظارتي تمامي نهادها، بانک ها و موسسات دولتي را مورد بازرسي قرار داده اند و به گفته خود اين عزيزان در بين همه اينها، بانک هاي دولتي مقرراتي و منضبط تر بودند.
مديرعامل بانک ملي ادامه داد: حتي در بانک ملي نيروهاي سازمان بازرسي و ديوان محاسبات اتاق مخصوصي داشته و آنجا مستقر هستند و تمامي مصوبات و تصميم هاي ما را نيز دارند و گزارش اين عزيزان حاکي از اين بوده که بانک هاي دولتي از همه مقرراتي تر بوده اند و در بين همه بانک ها نيز بانک هاي «ملي و سپه» مقرراتي تر بودند.
حسين زاده با بيان اين مطلب که دريافتي هاي کارکنان بانک ملي خيلي پايين تر از حد تصور مردم است، تصريح کرد: در بانک هاي دولتي همه سازمان هاي نظارتي نمايندگاني دارند و اين بحث هايي که در رابطه با دريافتي هاي بالامطرح شده بيشتر در بانک هاي خصوصي و نيمه خصوصي بوده و شايد اين دريافتي ها هم براساس قانون بوده است.
وي در خصوص تاثير برجام بر مبادلات بانکي و اينکه گفته شده است برجام تاثير بسزايي بر مبادلات بانکي با کشورهاي اروپايي نداشته است، گفت: برجام واقعا تاثير داشته است. بعد از برجام گشايشي صورت گرفته است و سوئيفت برقرار شده و ما توانستيم با بانک هاي ديگر کشورها وارد مذاکرات شويم.
حسين زاده همچنين با انتقاد از برخي محدوديت هاي مبادلات دلاري توسط آمريکا اظهار داشت: متاسفانه ما محدوديت از طرف آمريکا در مبادلات دلاري داريم اما در ساير ارزها کار خوب پيش مي رود.
محمدرضا حسين زاده در گفت وگو با تسنيم، در خصوص انتشار برخي اخبار مبني بر بازداشت معاون فناوري اطلاعات بانک ملي گفت: اين خبر توسط مقام هاي مسئول تکذيب شده است.
وي در پاسخ به اين سوال که اخيرا ديوان محاسبات اعلام کرده است که حدود 400 مدير و مقام دريافتي بالاي 20 ميليون تومان داشتند و آيا اين مسئله شامل حال مديران بانک ملي نيز بوده يا خير؟ اظهار داشت: خير ما از اين گونه مديران نداشته ايم؛ دستگاه هاي نظارتي تمامي نهادها، بانک ها و موسسات دولتي را مورد بازرسي قرار داده اند و به گفته خود اين عزيزان در بين همه اينها، بانک هاي دولتي مقرراتي و منضبط تر بودند.
مديرعامل بانک ملي ادامه داد: حتي در بانک ملي نيروهاي سازمان بازرسي و ديوان محاسبات اتاق مخصوصي داشته و آنجا مستقر هستند و تمامي مصوبات و تصميم هاي ما را نيز دارند و گزارش اين عزيزان حاکي از اين بوده که بانک هاي دولتي از همه مقرراتي تر بوده اند و در بين همه بانک ها نيز بانک هاي «ملي و سپه» مقرراتي تر بودند.
حسين زاده با بيان اين مطلب که دريافتي هاي کارکنان بانک ملي خيلي پايين تر از حد تصور مردم است، تصريح کرد: در بانک هاي دولتي همه سازمان هاي نظارتي نمايندگاني دارند و اين بحث هايي که در رابطه با دريافتي هاي بالامطرح شده بيشتر در بانک هاي خصوصي و نيمه خصوصي بوده و شايد اين دريافتي ها هم براساس قانون بوده است.
وي در خصوص تاثير برجام بر مبادلات بانکي و اينکه گفته شده است برجام تاثير بسزايي بر مبادلات بانکي با کشورهاي اروپايي نداشته است، گفت: برجام واقعا تاثير داشته است. بعد از برجام گشايشي صورت گرفته است و سوئيفت برقرار شده و ما توانستيم با بانک هاي ديگر کشورها وارد مذاکرات شويم.
حسين زاده همچنين با انتقاد از برخي محدوديت هاي مبادلات دلاري توسط آمريکا اظهار داشت: متاسفانه ما محدوديت از طرف آمريکا در مبادلات دلاري داريم اما در ساير ارزها کار خوب پيش مي رود.
گزارش مركز آمار نشان داد: افزايش فاصله طبقاتي در دولت يازده
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، فاصله طبقاتي و شکاف درآمدي طي
سه سال دولت يازدهم علي رغم روند نزولي آن در سال هاي گذشته، به طور مداوم افزايش
پيدا کرده است،
سرويس اقتصادي- مرکز آمار ايران در جديدترين گزارش خود ضريب جيني در سال 1394 را 0/39 اعلام کرد که بر اين اساس فاصله طبقاتي در کشور در سال 1394 نسبت به سال قبل (که بالغ بر 0/38 اعلام شده بود) به ميزان0/01 بيشتر شده است.
ضرب جيني مهم ترين شاخص ارزيابي فاصله طبقاتي و توزيع درآمد است که هر چه بيشتر باشد دلالت بر شکاف بيشتر درآمدي و طبقاتي دارد.
بر اساس اين گزارش شکاف درآمدي در مناطق شهري کشور بيشتر از مناطق روستايي است به طوري که ضريب جيني در مناطق شهري در سال 1394 بالغ بر 0/37 بوده است، شکاف درآمدي در شهرها دراين سال نسبت به سال قبل افزايش داشته است، ضريب جيني مناطق شهري در سال 1393 بالغ بر 0/36 اعلام شده بود.
اما شکاف درآمدي درمناطق روستايي تغييري نداشته است و در سال 1394 همچون سال پيش از آن 0/34 بوده است.
در ميان استان هاي کشور تهران و گلستان بيشترين شکاف درآمدي در مناطق شهري را داشته اند، ضريب جيني در اين دو استان در سال 1394 بالغ به0/38 بوده است، روند ضريب جيني طي 6 سال اخير نمايان گر اين واقعيت است که روند بهبودي فاصله فقرا و ثروتمندان در دولت يازدهم قطع شده است، به عبارت ديگر ضريب جيني کل کشور در سال 1389، معادل 0/41 بوده است که در سال هاي 90 و 91 به 0/37 (که براي اولين بار در دهه 1380 به زير 0/4 رسيد) کاهش پيدا مي کند، به ديگر سخن فاصله طبقاتي در اين بازه (3 ساله منتهي به دولت يازدهم) روند نزولي طي کرده و شکاف درآمدي ميان ثروتمندان و فقرا کمتر شده است.
اما نگاهي به عملکرد دولت يازدهم در اين زمينه نشان مي دهد، با آغاز فعاليت دولت روحاني در سال 1392 و با توجه به اينکه ضريب جيني در اين سال نيز 0/37 بوده است، شکاف طبقاتي رو به افزايش گذاشته و فاصله طبقاتي در کل کشور بيشتر شده است، چنان که در سال دوم کاري دولت مي بينيم که ضريب جيني به 0/38 و در سال سوم کاري اين دولت نيز طبق آخرين آمار منتشر شده توسط مرکز آمار به 0/39 افزايش پيدا کرده است، شاخص دومي که در زمينه نشان دادن فاصله طبقاتي به کار مي رود، نسبت ثروتمندترين به فقيرترين افراد جامعه مي باشد که هر چقدر اين نسبت کاهش پيدا کند نشان دهنده کاهش فاصله ميان ثروتمندان و فقرا مي باشد.
توجه به آمار رسمي مرکز آمار در اين خصوص نشان مي دهد، سهم ده درصد ثروتمندترين به فقيرترين جمعيت در سال 1389 معادل 14/71 بوده است که در دو سال پاياني دولت قبل به ارقام فوق العاده 10/79 و 10/68 کاهش پيدا مي کند ولي هر چند اين شاخص هم با روند نزولي و قابل دفاع خود به دولت يازدهم رسيد اما در اين دولت از 10/68 در سال 1392، به 12/33 و 12/65 در سال هاي 93 و 94 افزايش پيدا کرد.
متاسفانه در سايه اقدامات سياسي و غير کارشناسي دولت يازدهم، طبق آمارهاي رسمي مرکز آمار، هر دو شاخصي که نشان دهنده وضعيت شکاف درآمدي و فاصله طبقاتي مي باشند (ضريب جيني و نسبت ثروتمندان به فقرا) بد تر شده و عجيب تر اينکه در شرايطي اين موضوع رخ داده است که روند بهبود فاصله طبقاتي در دوره 3 ساله قبل از روي کار آمدن دولت يازدهم به سمت بهبودي حرکت مي کرد ولي در بازه 3 ساله روي کار آمدن دولت فعلي با قطع شدن اين روند بهبودي، شکاف طبقاتي رو به افزايش گذاشت.
سرويس اقتصادي- مرکز آمار ايران در جديدترين گزارش خود ضريب جيني در سال 1394 را 0/39 اعلام کرد که بر اين اساس فاصله طبقاتي در کشور در سال 1394 نسبت به سال قبل (که بالغ بر 0/38 اعلام شده بود) به ميزان0/01 بيشتر شده است.
ضرب جيني مهم ترين شاخص ارزيابي فاصله طبقاتي و توزيع درآمد است که هر چه بيشتر باشد دلالت بر شکاف بيشتر درآمدي و طبقاتي دارد.
بر اساس اين گزارش شکاف درآمدي در مناطق شهري کشور بيشتر از مناطق روستايي است به طوري که ضريب جيني در مناطق شهري در سال 1394 بالغ بر 0/37 بوده است، شکاف درآمدي در شهرها دراين سال نسبت به سال قبل افزايش داشته است، ضريب جيني مناطق شهري در سال 1393 بالغ بر 0/36 اعلام شده بود.
اما شکاف درآمدي درمناطق روستايي تغييري نداشته است و در سال 1394 همچون سال پيش از آن 0/34 بوده است.
در ميان استان هاي کشور تهران و گلستان بيشترين شکاف درآمدي در مناطق شهري را داشته اند، ضريب جيني در اين دو استان در سال 1394 بالغ به0/38 بوده است، روند ضريب جيني طي 6 سال اخير نمايان گر اين واقعيت است که روند بهبودي فاصله فقرا و ثروتمندان در دولت يازدهم قطع شده است، به عبارت ديگر ضريب جيني کل کشور در سال 1389، معادل 0/41 بوده است که در سال هاي 90 و 91 به 0/37 (که براي اولين بار در دهه 1380 به زير 0/4 رسيد) کاهش پيدا مي کند، به ديگر سخن فاصله طبقاتي در اين بازه (3 ساله منتهي به دولت يازدهم) روند نزولي طي کرده و شکاف درآمدي ميان ثروتمندان و فقرا کمتر شده است.
اما نگاهي به عملکرد دولت يازدهم در اين زمينه نشان مي دهد، با آغاز فعاليت دولت روحاني در سال 1392 و با توجه به اينکه ضريب جيني در اين سال نيز 0/37 بوده است، شکاف طبقاتي رو به افزايش گذاشته و فاصله طبقاتي در کل کشور بيشتر شده است، چنان که در سال دوم کاري دولت مي بينيم که ضريب جيني به 0/38 و در سال سوم کاري اين دولت نيز طبق آخرين آمار منتشر شده توسط مرکز آمار به 0/39 افزايش پيدا کرده است، شاخص دومي که در زمينه نشان دادن فاصله طبقاتي به کار مي رود، نسبت ثروتمندترين به فقيرترين افراد جامعه مي باشد که هر چقدر اين نسبت کاهش پيدا کند نشان دهنده کاهش فاصله ميان ثروتمندان و فقرا مي باشد.
توجه به آمار رسمي مرکز آمار در اين خصوص نشان مي دهد، سهم ده درصد ثروتمندترين به فقيرترين جمعيت در سال 1389 معادل 14/71 بوده است که در دو سال پاياني دولت قبل به ارقام فوق العاده 10/79 و 10/68 کاهش پيدا مي کند ولي هر چند اين شاخص هم با روند نزولي و قابل دفاع خود به دولت يازدهم رسيد اما در اين دولت از 10/68 در سال 1392، به 12/33 و 12/65 در سال هاي 93 و 94 افزايش پيدا کرد.
متاسفانه در سايه اقدامات سياسي و غير کارشناسي دولت يازدهم، طبق آمارهاي رسمي مرکز آمار، هر دو شاخصي که نشان دهنده وضعيت شکاف درآمدي و فاصله طبقاتي مي باشند (ضريب جيني و نسبت ثروتمندان به فقرا) بد تر شده و عجيب تر اينکه در شرايطي اين موضوع رخ داده است که روند بهبود فاصله طبقاتي در دوره 3 ساله قبل از روي کار آمدن دولت يازدهم به سمت بهبودي حرکت مي کرد ولي در بازه 3 ساله روي کار آمدن دولت فعلي با قطع شدن اين روند بهبودي، شکاف طبقاتي رو به افزايش گذاشت.