گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم  10 آبان - 95
امام جمعه تبريز: دريافت كنندگان حقوق هاي نجومي بايد به سرعت مجازات شوند
امام جمعه تبريز گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب و ملت عزيز ايران تعيين تکليف وضعيت دريافت کنندگان حقوق هاي نجومي و استرداد دريافتي ها و مجازات سريع آنان است.
    آيت الله محسن مجتهد شبستري در جمع مردم تبريز، با اشاره به اينکه از جمله منکرات اقتصادي ربا، رشوه خواري و رانت خواري است اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما افرادي هستند که با پارتي بازي از بانک ها با سود کم وام دريافت مي کنند و همان وام را در بانک ديگري با سود بيشتر مي گذارند. آيا اين مصداق بارز رانت خواري نيست؟

    وي افزود: اين موضوع مصداق روشن منکر اقتصادي است و در جريان حقوق هاي نجومي چه در ميان مديران و چه پزشکان دولت بايد جلوي آن را بگيرد.

    امام جمعه تبريز گفت: زماني که از مسئولان قضايي مي پرسيم چرا به موضوع حقوق هاي نجومي رسيدگي نمي کنيد، مي گويند دولتي ها ليست اين افراد را به ما معرفي نکرده اند.

    آيت الله مجتهد شبستري خاطرنشان کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب و ملت عزيز ايران تعيين تکليف وضعيت اين افراد و استرداد دريافتي هاي آنان است و اين افراد که مفسدين اجتماعي هستند، بايد به سرعت مجازات شوند.
«تارتازين» زعفران مشهد را تقلبي با خطر ابتلاء به سرطان كرده است
مديرکل تعزيرات خراسان رضوي گفت: با توجه به تحقيقات انجام شده روي 7هزار نمونه زعفران توزيع شده در مشهد اين نتيجه حاصل شد که 78 درصد محصولاتي که توزيع مي شود به رنگ مصنوعي «تارتازين» آلوده هستند.
    حميدرضا کريم اظهار داشت: رنگ مصنوعي «تارتازين» ماده اي است که در درازمدت سبب ابتلاي افراد مصرف کننده به سرطان شده و براي سلامتي بسيار مضر است.

    وي با تاکيد بر اينکه از اين به بعد فروش «زعفران فله» در واحدهاي آجيل و خشکبار و ساير فروشگاه هاي متفرقه تخلف محسوب شده و افراد بايد مراتب را به مراجع مربوطه گزارش دهند، تصريح کرد: اتحاديه زعفران فروشان 400 عضو مجاز دارد که 70 نفر از آنها داراي کارخانه بسته بندي بوده و برند آنها اعتبار مناسبي دارد و افراد مي توانند از اين فروشگاه ها خريد خود را انجام دهند.

    مديرکل تعزيرات خراسان رضوي با بيان اينکه بهتر است زائران و مجاوران بارگاه منور رضوي از خريد «زعفران فله» خودداري و نياز خود را از محصولات برندهاي صاحب نام و شناخته شده که مجوزات لازم را اخذ کرده اند تامين کنند، خاطرنشان کرد: مشاهده شده در بعضي از موارد بسته بندي ها نيز جعلي بوده و واحدي که کارت و آدرس داخل آنها گذاشته شده؛ وجود خارجي ندارد.

    کريم تصريح کرد: علاوه بر اين اصناف مجازي که اقدام به فروش زعفران فله مي کنند نيز بايد مجوز رنگ را از استاندارد گرفته و اطمينان لازم از محصولات خريداري شده را حاصل کنند.
انتظار 37 ساله اهالي 86 روستاي مشگين شهر براي آب
کشاورزان اردبيلي که پيشگامان مشارکت در آبياري نوين بوده اند و قرار بود بعد از دو سال آبياري رايگان، اقساط بانک را بپردازند، بدون استفاده از يک قطره آب مجبور به پرداخت وام پروژه نيمه تمام شده اند و 37 سال است در انتظار انتقال آب از سد سبلان هستند.
    سد سبلان مشگين شهر در سال 85 با نزديک به شش هزار ميليارد ريال هزينه احداث شده است، قرار بود اين سد 15 هزار هکتار از اراضي کشاورزي روستائيان ارشق، لاهرود و فخرآباد را تحت پوشش قرار دهد و آب آشاميدني موردنياز 86 روستا را تامين کند.

    با اين حال مسئولان ذي ربط در چند سال گذشته اين همه سرمايه عظيم را در خدمت پرورش ماهي برخي شرکت هاي خصوصي قرار داده اند، بعدها وقتي داد روستائيان ارشق از نبود آب آشاميدني بلند شد، مسئولان گفتند آب سد سبلان آلوده است و به درد آشاميدن نمي خورد.

    مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان اردبيل با اشاره به اينکه 26 ميليارد تومان براي اتمام پروژه انتقال آب از سد سبلان به روستاي ارجق و روستاهاي همجوار اعتبار نياز است، اظهار داشت: در اين زمينه دولت با محدوديت اعتبار روبه رو بوده و مشکلات به وجود آمده مربوط به کمبود اعتبارات است.

    داوود نجفيان با بيان اينکه 7 هزار و 700 هکتار از اراضي حوزه شبکه سبلان طراحي شده است، افزود: در اين زمينه 3 هزار و 200 هکتار از ناحيه عمراني فرعي اجرا شده است و 64 ميليارد تومان براي اين امر هزينه شده است.

    وي با اشاره به اينکه شبکه فرعي انتقال آب از سد سبلان به پايان رسيده است، گفت: بيش از 3 ميليارد تومان تسهيلات توسط بانک کشاورزي به روستاييان ارائه شده است که متاسفانه به دليل کمبود اعتبارات و عدم اتمام پروژه روستاييان با دغدغه و نگراني روبه رو شدند.
استاندار سيستان و بلوچستان: طوفان شن شرايط زندگي مردم سيستان را مختل كرده است

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: طوفان شن شرايط عادي زندگي جمعيت 500 هزار نفري مردم سيستان را مختل کرده که نگاه ويژه دولت را مي طلبد.
    علي اوسط هاشمي در جلسه شوراي مبارزه با مواد مخدر و بررسي آسيب هاي اجتماعي، ستاد مبارزه با گرد و غبار و ستاد بازآفريني پايدار شهري استان سيستان و بلوچستان که با حضور وزير کشور در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: محروميت هاي تاريخي در سيستان و بلوچستان به گونه اي عميق است که تلاش هاي بعد از انقلاب هم نتوانسته آن طور که بايد، اين محروميت را کم کند.

    وي با اشاره به ضرورت استفاده بهتر از ظرفيت دسترسي به تنها بندر اقيانوسي کشور که در جنوب استان وجود دارد، گفت: اين استان راه ورود به آب هاي آزاد است ولي متاسفانه تاکنون ما حداقل سهم را در زمينه بهره گيري از اين ظرفيت عظيم، در کشور ايجاد کرده ايم.

    وي با اشاره به حجم بالاي حاشيه نشيني در استان سيستان و بلوچستان، تصريح کرد: حدود 470 هزار نفر از مردم استان حاشيه نشين هستند و اين حاشيه نشيني در پي عواملي چون 18 سال خشکسالي پياپي، ناامني هايي که در بخش هايي از استان وجود داشته و درگيري هاي قومي و طايفه اي ايجاد شده است.

    اين مقام مسئول افزود: سيستان و بلوچستان نيازمند يک اراده و نگاه خاص براي رفع مشکلات حاشيه نشيني از سوي دولت است.

    هاشمي گفت: در حال حاضر بيش از 150 هزار نفر در سطح استان از دسترسي به شبکه آب لوله کشي محروم هستند و آب آنها با تانکرهاي آبرساني تامين مي شود.

    استاندار سيستان و بلوچستان تاکيد کرد: دولت در زمينه تخصيص اعتبارات و به ويژه در زمينه رفع حاشيه نشيني نبايد به استان محروم سيستان و بلوچستان به صورت برابر با ديگر استان هاي کشور بنگرد و بايد سيستان و بلوچستان را در اولويت قرار دهد.

    هاشمي تصريح کرد: مردم پنج شهرستان منطقه سيستان 150 روز سال را به طور مداوم با طوفان شديد و ريزگردها دست و پنجه نرم مي کنند.

    وي خطاب به وزير کشور گفت: 30 درصد از عايدات فروش اموال توقيفي را به سيستان و بلوچستان اختصاص دهيد تا استان بتواند در مسير رفع مشکلات از آن استفاده کنيم