انتخابات آمریکا: مدیر اف بی آی به اقدام جناحی متهم شد

انتخابات آمریکا: مدیر اف بی آی به اقدام جناحی متهم شد  10 آبان - 95

·       باورود ترامپ یا مدل ا حمدی نژاد آمریکایی در پروسه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب سنت شکنی  عجیبی در شیوه رقابتی- تبلیغاتی  شده است .
هیلاری کلینتون - جیمز کومی

Image copyrightAP
Image captionاقدام آقای کومی در نزدیکی انتخابات با انتقاد شدید دمکرات ها روبرو شده است
رهبر دمکرات ها در سنای آمریکا می گوید که جیمز کومی مدیر اف بی آی با علنی کردن تحقیقاتی درباره ایمیل های یک نماینده سابق مجلس که شاید به کشف ایمیل های هیلاری کلینتون منجر شود احتمالا قانون را نقض کرده است.
اشاره هری رید به قانونی است که می گوید مقام های دولتی نباید در انتخابات نفوذ کنند.
جیمز کومی مدیر سازمان تحقیقات جنایی فدرال روز جمعه به کنگره اطلاع داد که تحقیقات درباره آنتونی وینر، نماینده سابق مجلس، ممکن است به کشف ایمیل های دیگری از خانم کلینتون منجر شده باشد.
این درحالی است که کمتر از دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و در این دو روز اخبار مربوط به تحقیقات اف بی آی بر مبارزات سایه افکنده است.
یکشنبه گزارش شد که اف بی آی مجوز لازم برای جستجوی مجموعه ای از ایمیل های هما عابدین، دستیار ارشد خانم کلینتون، را کسب کرده است.

ایمیل های هما عابدین ظاهرا روی لپتاپ شوهرش آنتونی وینر که از او جدا شده کشف شد. تحقیقات درباره آنتونی وینر به ارسال پیام های صریح جنسی به یک دختر ۱۵ ساله مربوط می شد.
اف بی آی معتقد است که این ایمیل ها ممکن است به تحقیقات سابق درباره استفاده خانم کلینتون از یک سرور شخصی برای مبادله ایمیل در زمان سکانداری وزارت خارجه در دولت اوباما "مربوط" باشد.
تحقیقات درباره استفاده خانم کلینتون از ایمیل شخصی در ماه ژوئیه بدون طرح اتهام خاتمه یافت.
آنتونی وینر در ارتباط با رسوایی مربوط به ارسال پیام های جنسی از کنگره استعفا داد. همسرش هما عابدین هم در همین ارتباط از او جدا شد هرچند هنوز رسما طلاق نگرفته اند.
'اقدام جناحی'
آقای رید در نامه ای آقای کومی را متهم کرد با هدف کمک به یک حزب سیاسی در مقابل دیگری رفتاری دوگانه داشته است.
او گفت آقای کومی احتمالا "قانون هچ" که استفاده از موقعیت دولتی برای نفوذ در انتخابات را منع می کند را زیر پا گذاشته است.
او گفت: "شما با اقدامی جناحی احتمالا قانون را شکسته اید."آقای رید همچنین مدیر اف بی آی را متهم کرد از افشای "اطلاعات شدیدا جنجالی در مورد پیوندهای نزدیک میان دونالد ترامپ، مشاوران ارشد او و دولت روسیه" خودداری کرده است.
او گفت: "افکار عمومی حق دارد درباره این اطلاعات بداند. من چند ماه پیش به شما نوشتم و خواستار انتشار این اطلاعات شدم."ریچارد پینتر استاد حقوق در دانشگاه مینه سوتا که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ وکیل دولت جورج بوش بود روز یکشنبه گفت که شکایتی علیه اف بی آی تسلیم مراجع مربوطه کرده است. شکایت او هم به نقض قانون هچ از سوی مدیر اف بی آی مربوط می شود.

آقای پینتر گفت که در انتخابات مقدماتی از چند جمهوری خواه از جمله جب بوش و جان کیسیک حمایت می کرد اما در انتخابات عمومی خواهان پیروزی کلینتون است.
او در مقاله ای در ستون آزاد نیویورک تایمز نوشت: "هرگز فکر نمی کردم اف بی ای در ارتباط با یکی از تحقیقاتش به سیرک انتخابات کشیده شود."
نزدیک تر شدن رقابت
درحالی که انتخابات روز ۸ نوامبر برگزار خواهد شد نظرسنجی از افکار عمومی نشان می دهد که دونالد ترامپ قبل از فاش شدن مساله تحقیقات اف بی آی فاصله اش را از هیلاری کلینتون کم کرده بود.
یک نظرسنجی ای بی سی نیوز/واشنگتن پست که یکشنبه منتشر شد خانم کلینتون را یک درصد در سطح ملی جلو نشان می دهد.
با این حال کارشناسان می گویند میانگین نظرسنجی ها در ایالت های حساس نشانگر آن است که خانم کلینتون همچنان "به آسودگی" شانس اول برای پیروزی در انتخابات است.
خانم کلینتون اقدام آقای کومی را "بی سابقه" و "عمیقا نگران کننده" خوانده است.
اما آقای ترامپ با ستایش از اف بی آی، وزارت دادگستری را متهم به حفاظت از خانم کلینتون در "یک سیستم ناسالم" کرده است.
آقای ترامپ در تجمعی در نوادا گفت: "وزارت دادگستری شدیدا سعی می کند از فعالیت مجرمانه هیلاری کلینتون محافظت کند."
وزارت دادگستری اف بی آی را ترغیب کرده بود در فاصله اندک از انتخابات مساله تحقیقات را علنی نکند تا بر افکار عمومی تاثیر نگذارد.