تدابیر امنیتی در اطراف پارلمان برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهورلبنان


تدابیر امنیتی در اطراف پارلمان برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان    10 آبان - 95


میشل عون
در حالی که قرار است ظهر امروز (دوشنبه) چهل و ششمین جلسه انتخاب رئیس جمهور لبنان برگزار شود، تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف مقر پارلمان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الدیار در حالی که پارلمان لبنان قرار است امروز صحنه رقابت بین دو نامزد یعنی میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح و سلیمان فرانجیه، رئیس جریان المرده برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور باشد نیروهای امنیتی تدابیری را در اطراف مقر پارلمان اتخاذ کردند. همچنین پیش بینی می‌شود مراسم و جشن‌هایی به مناسبت تعیین رئیس جمهور برگزار شود از این رو تعداد نیروها در تمامی مناطق لبنان افزایش یافته است.
منابع امنیتی اوضاع کشور را بسیار خوب و رضایت بخش توصیف کرده و گفته‌اند: هیچ نگرانی امنیتی وجود ندارد.
منابع امنیتی از شهروندان خواستند به شایعاتی که اخیرا درباره عملیات امنیتی احتمالی همزمان با تعیین رئیس جمهور منتشر شده، توجه نکنند.
منابع افزودند: نیروهای امنیتی در سراسر لبنان مستقر هستند و برای هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای آماده‌اند و هیچ جای نگرانی و ترس نیست.
این در حالی است که مقدمات مراسم و جشن‌ها در اقصی نقاط جنوب لبنان آغاز شده و حامیان جریان آزاد ملی عکس‌های میشل عون را در سراسر مناطق چسبانده و پلاکاردهایی بر در و دیوار زده‌اند که در آن عون را رئیس جمهور خطاب کرده است.
در تمام مناطق صدای موسیقی حماسی به گوش می‌رسد.
در پی اعلام حمایت جریان المستقبل به رهبری سعد حریری، حزب سوسیال پیشرو به رهبری ولید جنبلاط، حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع به اضافه حزب الله پیش بینی می‌شود عون پیروز امروز میدان باشد.
عون به ۸۶ رای برای پیروزی در دور اول انتخابات نیاز دارد اما اگر به رایی کمتر از این دست یابد انتخاب رئیس جمهور به دور دوم کشیده شده و حد نصاب نمایندگان برای دور دوم حضور نیمی از نمایندگان به اضافه یک تن یعنی کسب ۶۵ رای در دور دوم است.
براساس ماده ۴۹ قانون اساسی انتخاب رئیس جمهوری در یک رای گیری محرمانه با اکثریت دو سوم اعضای پارلمان در دور اول انجام می‌شود.
دو نامزد ریاست جمهوری یعنی میشل عون و فرنجیه متعلق به  گروه هشت مارس هستند که موافق حضور حزب الله در سوریه است.
اما عون با سعد حریری برای بی‌طرف کردن لبنان در بحران سوریه به عنوان یکی از شروط رسیدن وی به کاخ بعبدا توافقنامه‌ای را امضا کردند.
لبنان از ۲۵ ماه مه ۲۰۱۴ از خلأ ریاست جمهوری رنج می‌برد و پارلمان ۴۵ بار به علت تحریم تعدادی از فراکسیون‌های پارلمانی، در انتخاب رئیس جمهور شکست خورده است. همواره فراکسیون‌هایی که جلسات پارلمان را تحریم کرده‌اند فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست عون و فراکسیون حزب الله بوده‌اند.

انتظار می‌رود میشل عون سیزدهمین رئیس جمهور لبنان از زمان استقرار لبنان در سال ۱۹۴۳ باشد و به این ترتیب به مرحله دشوار خلأ ریاست جمهوری که به تعطیلی عملکرد پارلمان و دولت، نابسامانی اوضاع اقتصادی و خدماتی منجر شده، خاتمه دهد.