گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت    هفتم  30 دی - 96
کاهش قدرت خرید کارگران
علی اکبر لبافی اظهار کرد: امروز با دو چالش اساسی در کشور مواجه هستیم یکی بحث قدرت خرید مردم و کارگران که خود را در بازار مصرف هم نشان داده و دیگری قیمت تمام شده تولید.
یک کارشناس حوزه کار می‌گوید قدرت خرید مردم و کارگران نسبت به ۱۰ سال گذشته نه تنها ثابت مانده است ،‌ بلکه در برخی از موارد کاهش یافته است.به اعتقاد وی دولت باید برای رونق تولید و بازار کار بنگاه‌های اقتصادی را حمایت و سبد معیشت کارگران را تقویت کند.
به گزارش ایسنا، علی اکبر لبافی اظهار کرد: امروز با دو چالش اساسی در کشور مواجه هستیم یکی بحث قدرت خرید مردم و کارگران که خود را در بازار مصرف هم نشان داده و دیگری قیمت تمام شده تولید.
وی ادامه‌ داد: آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون ظرفیت تولید دو برابر شده است، ولی نسبت به ۱۰ سال قبل قدرت خرید مردم و کارگران نه تنها ثابت مانده، ‌ بلکه بعضا کاهش هم یافته است. این وضعیت موجب خالی ماندن ظرفیت بنگاه‌ها شده است تا نتوانند در یک ظرفیت تکمیلی کار کنند و طبیعی است که در ظرفیت پایین ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد.
این کارشناس حوزه کار، خاطرنشان کرد: متاسفانه در داخل هم قدرت خریدی وجود ندارد، چون نسبت به ۱۰ سال قبل با کاهش مواجه هستیم. در نتیجه‌ امکان حضور در بازارهای داخلی و حتی خارجی عملا به وجود نمی آید، لذا در تعیین مزد هم باید بنگاه اقتصادی و هم قدرت خرید را در نظر گرفت.
به اعتقاد لبافی اگر به دنبال رونق هستیم، دولت باید وارد میدان شود، چون طرح‌هایی که اکنون در حال‌ حاضر در حال اجرا است نمی‌تواند تحرک اشتغالی و بهبود اقتصادی ایجاد کند تا به افزایش قدرت خرید منجر شود.
او ادامه‌ داد: هیچ کدام از دولت‌ها و وزرای کار طرح جدیدی را برای بهبود قدرت معیشت کارگران و یا ارتقای دستمزد آنها ارائه نکرده‌اند و به همان رویه سال‌های قبل در قالب سبد خانوار و تورم عددی را مشخص کردند.
این کارشناس بازار کار با بیان این که مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید وضعیت معیشت نیروهای کار خود را در نظر بگیرند، اظهار کرد: لازم است تلفیقی از بنگاه اقتصادی و شاغل را در قالب توانمندسازی مردم و نیروی کار و به کار بردن بهره وری و قدرت خرید ببینیم.
لبافی در ادامه صحبت‌های خود همچنین، افزود: مدیران بنگاه‌های اقتصادی می دانند اگر کارگر قدرت خرید نداشته باشد نمی‌توان ظرفیت‌هایی که تولید می‌شود را استخراج کرد، لذا دولت باید به سمت کاهش هزینه‌های تولید حرکت کند.
به گفته این کارشناس حوزه کار دولت باید از خود مایه بگذارد و بنگاه‌ها را در قالب هزینه‌های بیمه‌ای، مالیاتی و عوارض کمک کند تا هم موجب کاهش قیمت تمام شده شود و هم به ارتقای توان خرید مردم و کارگران کمک کند.
یکی از رویکردهای تئاتر همواره نقد دولتمردان، صاحبان منصب و شرایط . خصایص اجتماعی بوده است. در ایران نیز این رویکرد همواره وجود داشته و ازجمله، چند سالی است که هم در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و هم پس از آن، نمایش‌های مختلفی در قالب آثار هنری به نقد آن پرداخته‌اند. در جشنواره کنونی تئاتر فجر هم آثاری چون «مفیستو» حضور دارند که علاوه بر رویکردشان، برخی بخش‌هایشان مستقیما در نقد آن دوران است.
یکی از رویکردهای تئاتر همواره نقد دولتمردان، صاحبان منصب و شرایط . خصایص اجتماعی بوده است. در ایران نیز این رویکرد همواره وجود داشته و ازجمله، چند سالی است که هم در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و هم پس از آن، نمایش‌های مختلفی در قالب آثار هنری به نقد آن پرداخته‌اند. در جشنواره کنونی تئاتر فجر هم آثاری چون «مفیستو» حضور دارند که علاوه بر رویکردشان، برخی بخش‌هایشان مستقیما در نقد آن دوران است.
به گزارش ایسنا، نمایش «مفیستو» که متن آن را آریان منوشکین برمبنای رمانی از کلائوس مان (با ترجمه ناصر حسینی مهر) نوشته، با کارگردانی مسعود دلخواه، سه اجرا در تالاری مولوی و در بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشت.
این نمایشنامه‌ی آلمانی در واقع با پرداختن به سال‌ها قبل از به قدرت رسیدن هیتلر و ناسیونال سوسیال‌ها در کشور بحران‌زده‌ی آلمان، تا زمان به قدرت رایش رسیدن او قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، در واقع اثری در بررسی ارزش‌های انسانی و در عین حال در به چالش کشیدن حکومت‌ها و جامعه‌های توتالیتر است.
در بخش‌هایی از این نمایش، در دیالوگی طنزگونه، از برخی کلیدواژه‌ها، عبارت‌ها و طرح‌های دوران دولت‌های نهم و دهم، ازجمله طرح مسکن مهر (با عنوان مسکن سپتامبر) و توزیع سیب‌زمینی برای خرید رای و همچنین برخی تعبیرهای خاص رییس دولت آن زمان در توصیف جهان، خود و یاران و همفکرانش، استفاده شده بود.
طول اجرای این نمایش حدود سه و نیم ساعت بود که با احتساب یک ربع ساعت زمان استراحت میان آن و نیز تاخیر رایج در استقرارهای اجراهای جشنواره‌ای، حدود یک ساعت نیز به کلیت آن افزوده شد، ماراتن دیگری طولانی‌تر از نمایش محمد رضایی راد در جدول این جشنواره رقم زد.
کارگردان اثر برای مقابله با تاثیر مخرب این شرایط و همچنین خرده روایت‌های متکثر و موازی که در چندین سیزن طراحی شده بود، علاوه بر تعیین زمان استراحت میانه، از فاصله‌گذاری‌هایی با استفاده از اجراهای یک گروه نوازندگان حدود 15 نفره و گروه همسرایان، در فواصل اجرای نمایش بهره گرفته بود.
در این پروژه‌ی بزرگ که به‌نوعی استفاده از ظرفیت‌های متنوع هنر نمایش، از تئاتر کلاسیک گرفته تا بهره‌های استعاری و نوعی نمایش موزیکال هم محسوب می‌شود، گروه به‌نسبت پرشماری از بازیگران حرفه‌ای و آماتور، دلخواه را همراهی کرده‌اند که شاید به‌نوعی بتوان گفت، یکی از نقطه ضعف‌های این اجرا، تفاوت سطح مشهود بازی‌ها بود؛ به حدی که احساس می‌شد برخی از بازیگران نقش‌های فرعی، ظاهرا نخستین حضورشان بر صحنه‌ی یک تئاتر جدی است.
از ویژگی‌های بارز مثبت این اجرا، متن شسته رفته، به‌دور از اصرار بر استفاده از واژه‌های خارج از ادب که این روزها کارگردان‌های سرشناس نیز به دام آن افتاده‌اند و نیز استفاده‌ی بجا از کلام ایرانی در قالب همخوانی بود که گویا توسط خود کارگردان نوشته شده بود.
با این حال، شرایط دشوار صندلی‌های تالار مولوی که مانند تالارهایی همچون «چهارسو» که آن‌هم میزبان نمایش طولانی "فعل" بوده، مناسب این‌گونه نمایش‌های طولانی نیست، در کنار ضعف‌هایی در نورپردازی و نیز تکثر خط‌های موازی در قصه، از نکته‌هایی بود که تماشاگران و منتقدان حاضر در اجرا، پس از پایان نمایش درباره‌ی آن سخن می‌گفتند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمنان مشکلات اقتصادی کشورمان را برای اعمال فشار و جلوگیری از پیشرفت‌های ملت ایران مورد سوء استفاده قرار می‌دهند که باید همه مسئولان برای حل این مشکلات و گرفتاری‌های معیشتی مردم اقدام عاجل کنند.
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (شنبه) به ریاست آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی شاهرودی مسئله اقتصاد و معیشت کشور را یکی از اولویت‌های اصلی کشور دانست و با اشاره به جنگ اقتصادی که امروز آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفته است، اظهار داشت: امروز دشمنان مشکلات اقتصادی کشورمان را به عنوان زمینه‌ای برای اعمال فشار و جلوگیری از پیشرفت‌های ملت ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و ضرورت دارد همه مسئولان کشور برای حل معضلات اقتصادی و گرفتاری‌های معیشتی مردم اقدام عاجل نمایند.
وی توجه به سیاست‌های کلی نظام را در قانون‌گذاری و اجرا بسیار مهم دانست و گفت: باید در تدوین آیین‌نامه نظارت مجمع، موضوع ضمانت اجرایی به جد مدنظر قرار گیرد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه نظام سلامت کشور را نمونه‌ای از سیاست‌های حیاتی کشور که با جان و زندگی مردم سروکار دارد، مورد توجه قرار داد و خواستار نظارت مستمر بر آن شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به داشته‌های علمی کشورمان در حوزه طب قدیم را خواستار شد و افزود: توجه به طب سنتی به معنای بی‌توجهی به یافته‌ها و پیشرفت‌های پزشکی روز نیست، بلکه مقصود احیای طب قدیم و تبدیل آن به علم روز و مکمل پزشکی نوین است.
وی همچنین از الطاف و دعای خیر آحاد مردم در جریان بیماری اخیر خود، تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارشی از بررسی لایحه بودجه سال 97 در کمیسیون نظارت گفت: براساس بند 7 آیین‌نامه نظارتی، مجمع می‌بایست طرح‌ها و لوایح پیشنهادی به ویژه قوانین برنامه و بودجه را از جهت انطباق با سیاست‌های کلی نظام همزمان با مجلس بررسی نماید، که برای این منظور جلسات کمیسیون نظارت در دبیرخانه آغاز شده است.
رضایی همکاری مجلس شورای اسلامی با کمیسیون نظارت را مطلوب ارزیابی کرد و در توضیح سازوکار نظارت مجمع افزود: در جریان رسیدگی همزمان مجمع و مجلس، مواردی که در کمیسیون مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده شود، در مجلس اصلاح می‌شود و در صورتی که پس از تصویب نهاییِ مجلس، مواردی از مغایرت‌ها باقی مانده باشد، پس از طرح و تصویب در جلسه شورای مجمع به شورای نگهبان اعلام خواهد شد.
بنا بر این گزارش همچنین در جلسه امروز با رأی اعضا، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل و اعضای آن انتخاب شدند.
براساس این رأی، علاوه بر رئیس و دبیر، آقایان: نبوی، ایروانی، مظفر، وحیدی، انصاری، مصباحی‌مقدم، میرسلیم، آقامحمدی، توکلی، باهنر، دانش‌جعفری، درّی نجف‌آبادی و رئیسی به عنوان اعضای این هیئت نظارت انتخاب شدند.
سخن آخر این که بعد از این گفتگوها، خوب است به یک نتیجه مشترک موردقبول «برد _ برد» برسیم که معتقدم باید هدف نهایی همه ما باشد و آن اینکه آقای رئیس جمهور محترم، بیشتر به وظایف اصلی و اولویت‌های امروز مردم بپردازند تا طرح موضوعات حاشیه‌ساز و منحرف کننده، که باعث دلسردی مردم از کارآمدی مسئولان می‌شود.
ضرغامی خطاب به مدیر مسئول روزنامه جمهوی اسلامی نوشت: آقای روحانی، صفات برجسته و ممدوحی هم دارند که پیشنهاد می‌کنم آنها را الگوی خود قرار دهید، نه نحوه مواجهه‌ی ایشان با منتقدان!
عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به یادداشت امروز روزنامه جمهوری اسلامی یادداشتی را در کانال تلگرامش منتشر کرد:
«بسمه تعالی»
برادر گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای مسیح مهاجری
باسلام و تجدید دوستی و ارادت
احتراماً، در مورد سرمقاله امروز تحت عنوان «سخنی با بزرگان و روحانیت» و مواضع روزهای اخیر روزنامه جمهوری اسلامی در مورد سخنان رئیس جمهور، لازم دانستم از باب ادب و احترام به جنابعالی، موارد زیر را به استحضارتان برسانم.
1- قبل از هر چیز، از اقدام انقلابی شما در چاپ یادداشت تفصیلی من در اردیبهشت 78 و در دفاع از شهید مطهری(ره) تحت عنوان «خویش را تأویل کن نی ذکر را»، سپاسگزاری می‌کنم.
متأسفانه آن روزنامه دوره اصلاحات که متن مشروح آقای اکبر گنجی تحت عنوان «دین ستیزی و دین گریزی» را در تحریف آراء و افکار شهیدمطهری منتشر کرده بود، حاضر نشد پاسخ علمی و مستند تهیه شده، با حدود 50 ارجاع دقیق را چاپ کند.
حرکت آن روز شما در دفاع از اندیشه ناب روحانیت و شهید مطهری ستودنی است.
2- نمی‌دانم نویسنده سرمقاله امروز خود شما هستید و یا همکار محترم دیگر. اما هر چه هست قاعدتاً این متن مورد تأیید جنابعالی است.
شما علماء و روحانیت را متهم می‌کنید که بدون تحقیق و مطالعه، سخنان رئیس جمهور را نقد کرده‌اند. آیا همین اشکال در مورد خود شما صادق نیست؟
شما چگونه این نسبت را به بزرگان می‌دهید، در حالی که عین ویدئوی سخنان رئیس جمهور در دسترس همه قرار گرفته و آن عزیزان مثل دیگران، مشروح محتوای آن را به صورت کامل رؤیت کرده‌اند.
3- اگر این نوار صدبار هم دیده شود، نتیجه همان است. هم صراحت رئیس جمهور محترم در جملات و هم روح حاکم بر بحث کاملاً مشخص است که منظور چیست. حال اگر دفتر ریاست جمهوری، پس از این اعتراضات، با انتشار بیانیه‌ی اعلام می‌کنند که منظور ایشان چیز دیگری بوده است، سلمنا. می‌پذیریم. تقریباً مثل ده‌ها موضع دیگر آقای رئیس جمهور!
4- سخنان مراجع عالیقدر و علماء برجسته کشور هم همین است که چه لزومی دارد که رئیس جمهور محترم به جای پرداختن به اشتغالات مهم اجرایی کشور وارد این مباحث حساس شوند و نتوانند به درستی از آن خارج شوند!
البته فرصتی هم که شد تا برخی گفتارها و مقالات دقیق و عالمانه و روشنگر هم در همین موضوع منتشر شود که به نوبه خود بسیار لازم و سازنده بود.
5- پیشتر هم آقای رئیس جمهور با استناد به حوادث صدر اسلام، نتیجه‌گیری کرده بود که مواضع معصومین(علیهم السلام) به نوعی مؤید مذاکره با دشمن است و قاعدتاً هم تأییدی بر مواضع انقلابی آن روزشان در مذاکره با آمریکا! رهبری معظم انقلاب در تاریخ 15/7/94 در این باره فرمودند:
«وقتی صحبت مذاکره میشود، میگویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت میکنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره [کرد]. خب اینها نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده‌ی نرسیدن به عمق مسئله است. این‌جور نمیشود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمیشود به مصالح کشور رسید. اوّلاً امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف میزند، او را نصیحت میکند؛ بحث مذاکره‌ی به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله میکرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله میکرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور میفهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل میکنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمؤمنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره‌ی زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتّفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست؛ برای اینکه ما با آمریکا که شیطان بزرگ است، باید مذاکره کنیم یک عدّه‌ای واقعاً با نگاه سهل‌اندیشانه و عوامانه و بدون فهمِ حقیقتِ حال مثال می‌آورند و در روزنامه مینویسند، در سایت مینویسند و در سخنرانی میگویند که چرا امیرالمؤمنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمیکنید؟ یعنی این‌قدر اشتباه در فهم مسئله [وجود دارد]. این که حالا به این معنا مذاکره نبود.»
به نظر می‌رسد آن نگرانی درست بوده است و رئیس جمهور محترم کماکان به همان رویه ادامه می‌دهند. در حالی که برای اثبات ضرورت نقد در جامعه لازم به این همه آسمان، ریسمان کردن نیست. کافی است خودمان به «نقد» پای‌بند باشیم.
6- جنابعالی علماء را متهم کرده‌اید که بر اساس یادداشت کوتاه من، این مواضع را اتخاذ کرده‌اند، و با عباراتی چون «غیرروحانی»، «بی اطلاع از مبانی عقیدتی»، «جناحی» و «جویای نام»، بنده را مورد لطف قرار داده‌اید.
ظاهراً رفتار آقای رئیس جمهور در برخورد با منتقدان و استفاده از کلماتی چون «افراطی»، «بزدل»، «بی‌سواد»، «عصر حجری»، «بیکار»، «متوهم»، «دروغ پراکنی»، «کارشکنی»، «عقب مانده»، «بروند به جهنم»، «بی‌شناسنامه» الگوی مواضع شما قرار گرفته است.
آقای روحانی، صفات برجسته و ممدوحی هم دارند که پیشنهاد می‌کنم آنها را الگوی خود قرار دهید، نه نحوه مواجهه‌ی ایشان با منتقدان!
7- به جنابعالی پیشنهاد می‌کنم از رئیس جمهور محترم بخواهید، در فرصت مقتضی، موضع قاطع امام خمینی(ره) در صدور حکم اعدام سلمان رشدی مرتد را هم در یکی از نشست‌هایشان تبیین کنند تا علاقمندان به ایشان، تحت تأثیر تحلیل‌های قبلی، سلمان رشدی را صرفاً یک منتقد تلقی نکنند! و آن حکم تاریخی را زیر سؤال نبرند.
8- شهید مطهری در بیان لغزشگاه‌های اندیشه، از عامل «شخصیت گرایی» در کنار سایر عوامل نام می‌برد. آیا اگر این سخنرانی، توسط رئیس جمهور قبلی ایراد شده بود، بازهم شما همین مواضع را داشتید! پاسخ را به وجدان خودتان واگذار می‌کنم.
9- شهید مطهری در تفسیر آیه پنجم از سوره مبارکه «قیامه» می‌گوید: منظور قرآن از جمله «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ» این است، که انکار منکرین معاد، ریشه فکری و اعتقادی ندارد، بلکه آنان چون می‌خواهند گناه و فجور مرتکب شوند، برای آن نظریه پردازی و مکتب سازی می‌کنند! و این کار را هم از انکار مسلمات آغاز می‌کنند.
لزومی ندارد که برای اثبات یک رویه خاص رفتاری، حتماً حوزه‌های قطعی دیگر زیر سؤال رود. باید از مواضع تهمت دوری کرد.
10- شهید مطهری در تفسیر آیه چهارم از سوره مبارکه مطففین هم در تبیین آیات ابتدایی سوره در مورد کم فروشان، که بالاخره روزی خواهد آمد که اعمال‌شان توزین می‌شود، می‌گوید آیه «أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»، در مورد قیامت به واژه «ظن و گمان» اشاره می‌کند نه «یقین». یعنی لازم نیست که حقیقت بسیار مهمی مثل معاد و روز قیامت، موردیقین آدمها قرار گیرد، وقتی محتمل بزرگ است حتی اگر احتمال هم کم باشد، عقل سلیم حکم می‌کند که جانب احتیاط و آینده نگری مراعات شود.
جناب آقای مهاجری عزیز، وقتی نصایح دلسوزانه بزرگان مؤثر واقع نمی‌شود، جز نگرانی از احتمال موج انتقاد و اعتراض به اینگونه مواضع، چه چیزی می‌تواند بازدارنده باشد؟
مقاله «فرار از متن چرا؟» خود شما در هفته قبل مؤید همین حقیقت است.
11- سخن آخر این که بعد از این گفتگوها، خوب است به یک نتیجه مشترک موردقبول «برد _ برد» برسیم که معتقدم باید هدف نهایی همه ما باشد و آن اینکه آقای رئیس جمهور محترم، بیشتر به وظایف اصلی و اولویت‌های امروز مردم بپردازند تا طرح موضوعات حاشیه‌ساز و منحرف کننده، که باعث دلسردی مردم از کارآمدی مسئولان می‌شود.
شخصاً شما را عالمی انقلابی و شجاع با سوابق ارزشمند دوران مبارزه می‌دانم و به دوستی و مراودات گذشته‌ام با شما افتخار می‌کنم.
درخواستی از جنابعالی برای چاپ این یادداشت، در پاسخ به سرمقاله امروز ندارم.
اصل مقاله و پاسخ را در کانال تلگرامی‌ام می‌گذارم و از اینکه انگیزه نوشتن این یادداشت را به من دادید سپاسگزارم.

ممکن است جوانی از بند رسته هم به شاه مصر بگوید که برده‌ای در زندان به نام یوسف «تعبیر خواب» می‌داند، این خیلی خوب است.