گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت -2

 گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت -2
 
مدیرکل استاندارد تهران از شناسایی ۸ برند در کم‌فروشی محصولات لبنی خبر داد و گفت: هم اکنون امکان انتشار نام این شرکت‌های لبنی وجود نداردمسلم بیات، از شناسایی 8 برند در کم فرروشی محصولات لبنی خبر داد و اظهار داشت: سازمان استاندارد ایران در روند پایش قیمت انواع محصولات لبنی پر مصرف و مغایرت آنها در وزن و حجم  107 نمونه گیری انجام داده است که در این بررسی 7.5 درصد نمونه‌گیری‌ها مغایر با قیمت‌ها از لحاظ وزن و حجم بودندوی با اشاره به اینکه اعلام جرم شرکت‌های لبنی استان تهران به مراجع غذایی ارسال شده است، افزود: اخطارهای لازم را به واحدهای تولیدی لبنی ارائه کرده‌ایم و در صورت تکرار برخورد دیگری را با آنها انجام خواهیم دادمدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون امکان انتشار نام این شرکت‌های لبنی وجود ندارد، گفت: سازمان استاندارد پس از رأی دادگاه و محرز شدن جرم با توجه به ملاحظات جامعه در مورد انتشار اسامی شرکت‌های متخلف تصمیم‌گیری می‌کندبیات با بیان این‌که علاوه بر محصولات لبنی در مجموع 801 نمونه برداری از انواع بسته‌های فراوده‌ غذایی در قالب 267 نمونه‌گیری انجام شده است، گفت: از 40 نمونه گیری از فراوده‌های قنادی 17.5 درصد محصولات مغایر با قیمت در وزن و حجم بودند.
معاون دریایی سازمان بنادر ادعای شبکه خبری الجزیره مبنی بر آزادسازی کشتی توقیف شده مرسک را تکذیب کردهادی حق شناس در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده درباره آزادسازی کشتی توقیف‌ شده خطوط کشتیرانی مرسک، این کشتی کماکان در توقیف استوی ادامه داد: کشتی مذکور همچنان در موقعیت قبلی (بندر شهید باهنر) است و خبر آزادسازی آن تکذیب می‌شودلحظاتی پیش شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که ایران کشتی توقیف شده لاینر مرسک را آزاد کرده است‌روز گذشته ‌‌ایران یک کشتی باری را با 34 خدمه‌ توقیف کرد‌شناور یادشده متعلق به شرکت «maersk» (مرسک) است؛ کشتی مذکور با‌ پرچم جزایر مارشال تردد داشته است و شکایت شاکی ‌منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ 25 اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال این شرکت شده بودبنا به گفته معاون دریایی سازمان بنادر شرکت ایرانی مبلغی از ‌شرکت مذکور طلب دارد و دادگاه نیز شرکت مرسک را به پرداخت بدهی خود محکوم کرده است؛ دادگاه این موضوع را به سازمان بنادر و دریانوردی ارجاع می‌دهد، سازمان بنادر هم موضوع را به اطلاع ستاد مشترک نیروهای مسلح می‌رساند و آنها هم از طریق گارد ساحلی عمل می‌کنند و کشتی مذکور توقیف می‌شود.
علیرضا معظمی نیا از لیست متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس کنار گذاشته شدعلیرضا معظمی نیا خریدار ناشناس پرسپولیس دیر به جلسه باز کردن پاکت ها رسید و با اعلام پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی از مزایده کنار گذاشته شد. با این حساب تنها دو شرکت استیل آذین و بهنام پیشرو کیش متقاضی خرید هستند و رقابت بین آن هاستپوری حسینی در این مورد گفت: «فیش واریزی سپرده شرکت در مزایده همراه معظمی نیا بود و به این دلیل که او دیر رسید، برخلاف میل باطنی ام این فرد از جمع متقاضیان خرید پرسپولیس خارج می شود
آژانس جاسوسی کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ۱۵ نفر از مقامات ارشد این کشور را در سال ۲۰۱۵ میلادی اعدام کرده استبه گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس جاسوسی کره جنوبی در حالی از اعدام 15 تن از مقامات رسمی کره شمالی توسط رهبر این کشور خبر داده است که ظاهرا اعدام برخی از این افراد به علت مخالفت با سیاست های رهبر جوان پیونگ یانگ بوده استخبرگزاری یونهاپ نیز اعلام کرده است که افراد اعدام شده شامل دو نفر در سطح معاون وزیر بوده اند. هر دو نفر به خاطر مخالفت و اعتراض به سیاست های رهبر کره شمالی اعدام شده اندخبرگزاری فرانسه افزود: خاندان کیم بیش از 6 دهه است که قدرت را در کره شمالی در اختیار دارند و با سیاست مشت آهنین اداره امور پیونگ یانگ را حفظ کرده انداین خبرگزاری غربی نوشت: کیم جونگ اون نیز مانند پدر و پدر بزرگش از اعدام برای تصفیه نظام سیاسی و اطمینان از نظم و وفاداری نیروهای سیاسی به حاکمیت استفاده می کندرهبر کره شمالی اواخر سال 2013 میلادی شوهر عمه خود را به اتهام خیانت و فساد اعدام کرده است. شوهر عمه کیم جونگ اون نقش مهمی در تثبیت حاکمیت و رهبری وی داشت. کیم جونگ اون در دسامبر 2011 میلادی پس از مرگ کیم جونگ ایل به رهبری کره شمالی رسید.
با تشدید نبردهای منطقه ای
یک دیپلمات عرب می گوید: «ایران هیچ پرونده ای را زمین نمی گذارد. به عبارت دیگر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اجازه نمی دهد وارد هیچ پرونده منطقه ای شوند و مستقیما در چیزی دخالت کنند. این مساله باعث ایجاد ناامنی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می شود.» با وجود این که عربستان اواخر هفته گذشته اعلام کرد که عملیات حملات هوایی به الحوثی ها را متوقف می کند و از حالا به بعد دیگر وارد فرایند سیاسی یمن می شود، اما همچنان حملات جنگنده های عربستانی به یمن ادامه دارد. از سویی همچنان این سوال مطرح است که چه شد عربستان در این وضعیت به فکر حمله به یمن افتاد و به خصوص چرا وقت فعلی را انتخاب کرد؟ چرا عربستان حمله خود را از واشنگتن (توسط سفیر خود در امریکا، عادل الجبیری) اعلام کرد؟ چرا عربستان منتظر نشست اتحادیه عرب که تنها چند روز بعد از آغاز عملیاتش در یمن در قاهره تشکیل شد، نشد تا به این ترتیب پوشش عربی هم برای کار خود داشته باشد؟
 
یک دیپلمات عربی حوزه خلیج فارس در پاسخ به این سوال ها می گوید: «باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا رهبران عرب خلیج فارس را برای شرکت در نشستی در کمپ دیوید دعوت کرد. قرار است این نشست در 13 و 14 می برگزار شود. یعنی بعد از امضای توافق نهایی میان واشنگتن و تهران. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این باور رسیده اند که این توافق واشنگتن و تهران را به دوستان یکدیگر تبدیل خواهد کرد. در نتیجه اوباما در نشست کمپ دیوید از کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ خواهد خواست که روابط خود را با ایران بهبود ببخشند.» وی در ادامه می گوید: «ما با این کار مشکل نداریم. حتی خواهان بهترین روابط با ایران هستیم اما ایران به سمت ویران کردن جوامع عربی رفته و می خواهد با کشورهای عربی بجنگد! نگاهی به کشورهایی که به جایی برای نفوذ عظیم ایران تبدیل شده اند، بیندازید: یمن، سوریه، لبنان و عراق. هر چهار کشور با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می کنند. ایران هیچ پرونده ای را زمین نمی گذارد. به عبارت دیگر به کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ اجازه نمی دهد وارد هیچ پرونده منطقه ای شوند و مستقیما در چیزی دخالت کنند. این مساله باعث ایجاد ناامنی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می شود
 
روایت دیگری در تحلیل این رفتار عربستان می گوید که ریاض با عملیات "طوفان قاطعیت" در یمن تلاش دارد شرایط خود را برای مذاکره ای که انتظار می رود با رئیس جمهوری امریکا داشته باشد، تقویت کند. مذاکراتی که پیش بینی می شود در نشست کشورهای عربی در کمپ دیوید انجام شود. در عین حال از آن جا که پیش بینی می کند تحت فشار امریکا مجبور به مذاکره با ایران خواهد شد، برای همین می خواهد در مذاکره احتمالی با ایران با دست پر وارد شود. به عبارت دیگر عربستان تلاش دارد دستاوردهای بزرگی تا قبل از آغاز مذاکرات عربی احتمالی با ایران زیر نظر امریکا به دست آورده باشد. مذاکراتی که احتمالا بعد از نشست کمپ دیوید بیش از هر زمانی احتمال انجام آن وجود دارد، یعنی دقیقا بعد از امضای توافق نهایی با ایران در ماه ژوئن.  این در حالی است که ایران نیز تلاش می کند دستاوردهای میدانی خود را نیز بهبود ببخشد تا بتواند شرایط خود را بر طرف مقابل تحمیل کند. برای همین از ماه فوریه تلاش های تازه ای را آغاز کرده که بارزترین آن هماهنگی تازه سپاه پاسداران و حزب الله و گارد فاطمی ها (متشکل از مبارزان افغانی) برای ایجاد شکاف در جبهه جنوبی سوریه است که می تواند تا مرزهای اردن هم برسد. ایران در شمال سوریه توانسته با کمک به ارتش سوریه پیشرفت های قابل توجهی به دست آورد و با پیش روی در شهرهای نبل و الزهرا، گامی بلند برای بازپس گیری شهر مهم و استراتژیک حلب در سوریه بردارد. در مرکز سوریه نیز توانسته است پیشروی هایی داشته باشد و در جنگ چریکی علیه جبهه النصره و ارتش آزاد پیشروی کند و در غرب القلمون پیشروی کند و خطوط امدادی خود را مجددا احیا کند. در حال حاضر نیز توانسته الزبدانی را از مخالفان سوری پس بگیرد که به این ترتیب راه بیروت – دمشق احیا شده است. اما این بخشی از وضعیت جاری در سوریه است. مخالفان در بخش دیگری از سوریه توانسته اند حالت تهاجمی به خود بگیرند و بر شهر ادلب و جسر الشغور مسلط شوند. آنها همچنین توانسته اند گذرگاه نصیب در مرز سوریه با اردن را نیز تصاحب کنندبه این ترتیب کاملا روشن است که ایران و عربستان تلاش دارند تا قبل از نشستن پشت میز مذاکره دستاوردهای میدانی خود را تکمیل کنند تا وقتی که رو به روی هم می نشینند از موضع ضعف با یکدیگر مذاکره نکنندمنبع: العربی جدیدترجمه: دیپلماسی ایرانی
با پایان مهلت 10 روزه تعیین شده برای پرواز هواپیماهای خالی ایرانی به سمت عربستان و بازگرداندن حجاج باقی‌مانده به کشور تا اطلاع ثانوی رسما پروازهای عمره به تعلیق درآمد.پس از دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لزوم توقف پروازهای حج عمره به مقصد عربستان تا زمانی که این کشور تکلیف دو مامور خاطی خود را روشن کند پروازهای ایرانی از تهران و دیگر شهرهای کشور به مقصد عربستان از تاریخ 25 فروردین‌ماه متوقف شد.پس از آن و به دنبال اعلام سازمان حج و زیارت فرودگاه‌های کشور اعلام کردند تا اطلاع ثانوی هیچ برنامه پروازی به مقصد عمره نخواهند داشت و تا زمانی که سیاست کشور تغییر نکند، در این رابطه برنامه‌ جدید و یا جایگزینی نیز ارائه نمی‌شود.در شرایطی که پروازهای رفت به مقصد عربستان به تعلیق در آمدند، ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردند تا زمانی که تمام مسافران ایرانی حاضر در عربستان از این کشور خارج نشوند، پروازهای یکطرفه خود را به مقصد این کشور ادامه می‌دهند و با فرستادن هواپیما‌های خالی عمره‌گذاران ایرانی باقی‌مانده در عربستان را به مقصد کشور باز می‌گردانند.در طول ماه‌های گذشته سه ایرلاین ایران‌ایر، ماهان و هواپیمایی سعودی وظیفه جابه‌جایی مسافران ایرانی را برعهده داشتند که طبق اعلام آنها تا 10 روز پس از تعلیق پروازهای عمره از سوی ایران پروازهای یکطرفه‌شان برای بازگرداندن عمره‌گذاران ایرانی به کشور صورت می‌گرفته است.با پایان یافتن این برنامه‌های سفری و خالی‌شدن عربستان از عمره‌گذاران ایرانی رسما پروازهای عمره به حالت تعلیق همه‌جانبه در آمد و تا زمانی که سازمان حج و زیارت برنامه جدید خود برای بازگرداندن پروازهای عمره به چرخه برنامه‌های زیارتی ایران را اعلام نکند این پروازها برقرار نخواهد شد.