گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت -5

گزیده خبرهای 10 شهریور -94 قسمت -5
 
مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی از شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خواستار استماع شهادت شهود و ارجاع پرونده به کارشناس شد.سید محمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مشغول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی است افزود: از دادگاه تجدیدنظر، درخواست درخواست ارجاع به کارشناس و استماع شهادت شهود کردیم.وکیل مدافع مهدی هاشمی اضافه کرد: متاسفانه در دادگاه بدوی خلاف تمام ضوابط پذیرفته شده، شهود ما را احضار نکردند تا شهادت شان را استماع کنند و مسایل دقیق مالی بود که بدون نظر کارشناس نمی‌شد تصمیم گرفت اما به کارشناس ارجاع ندادند.علیزاده‌طباطبایی ادامه داد: ما درخواست ارجاع به کارشناس و استماع شهادت شهود دادیم و منتظر تصمیم شعبه تجدیدنظر هستیم.وکیل مدافع مهدی هاشمی در پاسخ به این سئوال که آیا دادگاه زمانی را برای مراجعه حضوری تعیین کرده است یا خیر گفت: طبق قانون، رسیدگی در تجدیدنظر الزاما حضوری نیست ولی با صلاحدید دادگاه، می تواند حضوری هم‌باشد. هنوز دادگاه چیزی به ما اعلام نکرده است.به گزارش تسنیم، از جمله مهمترین پرونده‌های دستگاه قضایی در سال ۹۳، پرونده مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بهرمانی بود. مهدی هاشمی پس از سفر تقریباً طولانی به فرنگ به‌بهانه آنچه «ادامه تحصیل» عنوان کرده، دوم مهر ماه سال ۹۱ به ایران بازگشت و یک روز پس از ورودش به کشور به دادسرای امنیت رفت تا پاسخگوی اتهامات مالی و امنیتی مطرح‌شده باشد. دادستانی تهران در ساعات پایانی همان روز یعنی سوم مهر ۹۱ اعلام کرد که مهدی هاشمی از سوی بازپرس پرونده تفهیم اتهام شد و با صدور قرار بازداشت موقت به زندان رفت.وی پس از حدود ۳ ماه بازداشت موقت در زندان اوین، ۲۷ آذر ۹۱ با تودیع وثیقه ۱۰میلیارد تومانی آزاد شد. کمتر از یک ماه بعد یعنی ۲۰ دی ۱۳۹۱ عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای مهدی هاشمی خبر داد و گفت: این کیفرخواست مشتمل بر ۱۲۵ صفحه با ۱۲ عنوان اتهامی است.پس از تعیین قاضی ناصر سراج برای رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، با تعیین وقت قبلی قرار بود نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، ۱۵ اردیبهشت ۹۲ در دادگاه انقلاب برگزار شود ولی به‌دلیل موافقت دادگاه با استمهال مهدی هاشمی و همچنین وجود نقص در کیفرخواست این پرونده به دادسرا بازگشت. ناصر سراج چندی بعد درباره وضعیت رسیدگی به این پرونده در جمع خبرنگاران گفت که پرونده مهدی هاشمی ایرادات سنگینی دارد و ارسال آن از دادسرا به دادگاه زمان زیادی می‌برد.پس از وقفه طولانی برای رفع نواقص مد نظر دادگاه در دادسرا و تعیین قاضی و شعبه جدید به‌علت انتصاب سراج به‌عنوان رییس سازمان بازرسی کل کشور، نخستین جلسه محاکمه مهدی هاشمی ۱۱ مرداد ماه در شعبه ۱۲۸ دادگاه انقلاب به‌ریاست قضای مقیسه برگزار شد. با برگزاری ۲۶ جلسه محاکمه، دادگاه با برخی تحقیقات و استعلام‌ها، تنفس اعلام کرد.در نهایت، شعبه رسیدگی کننده طی دو جلسه، آخرین دفاعیات مهدی هاشمی را اخذ کرد و وکلای وی نیز (سید محمود علیزاده طباطبایی و وحید ابوالمعالی) لایحه آخرین دفاع خود را ارایه کردند.اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که حکم دادگاه انقلاب صادر و ۲۶ اسفند ماه به مهدی هاشمی ابلاغ شد و به‌گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، وی به حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمت محکوم شده است.برخی رسانه‌ها میزان حبس هاشمی را ۱۵ سال عنوان کردند اما ابوالمعالی(یکی از وکلای مهدی هاشمی) این رقم را نادرست خواند و گفت میزان حبس موکلش کمتر از نصف این رقم است.طبق قانون، مهدی هاشمی ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم می‌توانست به رأی صادر شده اعتراض کند اما در آخرین روز (۱۹ فروردین) و آنگونه که وکیلش عنوان کرده، با اصرار مادرش به حکم دادگاه اعتراض کرد و پرونده به شعبه ۵۴ تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.
سهل انگاری خانواده ای در شهرستان چرداول از توابع استان ایلام کودک هشت ساله را به کام مرگ فرستاد.مدیر شبکه بهداشت و درمان چرداول به خبرنگار ایرنا گفت: این کودک ساکن روستای پیازآباد بخش هلیلان که قصد آشامیدن آب داشت، به دلیل نداشتن آگاهی، شربت حاوی متادون را به جای آب مصرف می کند که خانواده وی نسبت به عوارض مصرف این دارو و اعزام سریع کودک به پزشک سهل انگاری کرده و اقدامی انجام نمی دهند.آرش جعفری زاده افزود: کودک آن شب را به صبح رسانده و خانواده وی روز بعد با عدم هوشیاری کودک مواجه می شوند و وی را به مراکز بهداشتی درمانی مرکز هلیلان اعزام می کنند.وی ادامه داد: پزشک و پرستاران منطقه اقدام به انجام اعمال احیاء و تنفس کودک می کنند و با وجود انتقال وی به مراکز درمانی شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه به دلیل تاخیر در مراجعه و فاصله یک روز از مصرف متادون کودک جان خود را از دست می دهد.مدیر شبکه بهداشت و درمان چرداول یکی از مشکلات مردم منطقه به ویژه در دهستان زردلان این شهرستان را نبود مرکز بهداشتی و درمانی عنوان کرد و یادآور شد: با وجود اجرای موفقیت آمیز طرح تحول نظام سلامت مردم منطقه زردلان بخش هلیلان شهرستان چرداول به دلیل دوری از مرکز استان از فقر امکانات بهداشتی و درمانی در رنج هستند که امیدوایم با مساعدت مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی شاهد ارتقا خدمات پزشکی در این منطقه دور دست باشیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما هم اکنون در خلیج عدن حضور داریم، امروز صبح ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش در قالب ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر در ورودی باب المندب در حال گشت زنی بودند.به گزارش تسنیم، دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی ارتش جمهوری اسلامی در حاشیه برگزری مراسم روز معلم در دانشگاه عالی دفاع ملی، در پاسخ به سوالی درباره حضور ناوگروه نداجا در خلیج عدن، اظهار داشت: هم اکنون سی و چهارمین ناوگروه‌های نیروی دریایی در خلیج عدن حضور دارد؛ ما از سال 87 به طور مستمر برای برقراری امنیت خطوط کشتیرانی و نفت‌کشی در باب المندب، خلیج عدن، دریای سرخ و حتی برخی از موارد در غرب هندوستان یعنی محدوده مالاکا حضور داشتیم.وی افزود: اینکه عنوان کردند به ناوگروه ما تذکر داده‌اند و ناوهای نیروی دریایی ارتش آنجا را ترک کرده‌، اصلاً چنین چیزی اتفاق رخ نداده است.فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما هم اکنون در خلیج عدن حضور داریم، امروز صبح ناوگروه 34 نیروی دریایی ارتش در قالب ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر در ورودی باب المندب در حال گشت زنی بودند.دریادار سیاری گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین بین المللی در آب‌های هیچ کشوری وارد نمی‌شود و در مسیری که قانون مشخص کرده است، گشت‌زنی کرده و امنیت را برای خطوط کشتیرانی، کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی را برقرار می‌کند.وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: ما به برخی از کشتی‌های کشورهای جهان نیز کمک کردیم و 24 یا 25 مورد در این زمینه سابقه داریم. بنابراین ناوگروه 34 ما نیز در آنجا حضور دارد و در مدت زمان مأموریتش که تا اول تیرماه است در آنجا استقرار خواهد داشت و بعد هم ناوگروه 35 به آنجا خواهد رفت.فرمانده نیروی ارتش جمهوری اسلامی درباره علت این حضور گفت: ما نمی‌توانیم از منافعی که آنجا داریم عبور کنیم. منافع حفظ خطوط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت برای کشتی‌های ایران برای ما مهم است و ما نمی‌توانیم به راحتی اجازه دهیم کشتی‌های ما را دزدان دریایی ببرند. مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی و در چارچوب قوانین تعیین شده امنیت را در آنجا برقرار می‌کنیم به صورت مستمر نیز آنجا بوده‌ایم هم اکنون نیز حضور داریم و به آب‌های هیچ کشوری نیز وارد نشده‌ایم.وی افزود: افتخار دارم که دانش آموخته دانشگاه عالی دفاع ملی هستم و به عنوان مدرس در این دانشگاه درس شناخت محیط ملی و نظامی را تدریس می‌کنم و در خدمت دانشجویان برای تنظیم رساله‌ها و پایان نامه‌هایشان هستم.
در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها، آمار تصادفات سال گذشته و نوروز امسال بررسی شد، آماری که نشان می‌دهد در 45 درصد از تصادفات جاده‌ای پراید، پژو 405 یا موتور سیکلت‌ها حضور داشته‌اند.بر اساس آمار در سال گذشته در مجموع ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون شهری رخ داده است که ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در ۵ هزار و ۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند.در جریان بررسی دستور کار «ارزیابی وضعیت ایمنی حمل‌ونقل طی طرح نوروزی ۹۴» آماری از تصادفات فوتی در نوروزی امسال در مقایسه با نوروز ۹۳ ارائه شد.بر اساس آمار ارائه شده در بخش تصادفات فوتی برون شهری در نوروز ۹۳، ۵۶۴ نفر در ۳۵۷ فقره تصادف جان خود را (در صحنه تصادف) از دست دادند که این میزان در نوروز امسال فوت ۳۹۱ نفر (درصحنه تصادف) در ۲۹۲ فقره تصادف بود.این آمار نشان می دهد میزان تعداد تصادفات فوتی ۱۸ درصد و تعداد تلفات ۱۶ درصد نسبت در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته کاهش داشته است.در بخش تصادفات جرحی برون شهری نیز، تعداد تصادفات جرحی در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته ۱ درصد و تعداد مجروح نیز ۱۶ درصد کاهش را نشان می دهد به طوری که تعداد تصادفات جرحی در نوروز سال گذشته ۴ هزارو ۸۸۹ نفر در ۲ هزار و ۹۷۴ تصادف بود که این میزان در نوروز ۹۴، جرح ۴ هزار و ۷۲۳ نفر مجروح در ۲ هزار و ۹۳۲ تصادف بود.در مجموع تصادفات (فوتی- جرحی) برون‌شهری در نوروز سال گذشته ۳ هزار و ۳۳۱ تصاف شد که ۵ هزار و ۳۵۴ نفر فوت یا مجروح شدند که این میزان در نوروز ۹۴ فوت و جرح ۵ هزار و ۱۱۴ نفر در ۳ هزار و ۲۲۴ تصادف بود.همچنین بررسی آماری ترددها(آمار مرکز مدیریت راههای کشور وزارت راه‌وشهرسازی) نشان می‌دهد:۱میانگین نرخ جریان ترد در طرح نوروزی ۴۰۲ وسیله نقلیه در ساعت بوده، که نسبت به طرح نوروزی ۹۳ حدود ۳.۵ درصد رشد داشته است.۲بیشترین حجم تردد در روز ۷ فروردین ۱۳۹۴ بوده است.۳محورهای منشعب از تهران و آزادراههای کرج- قزوین، ایلخچی- تبریز، ساری – قائمشهر، قائمشهر – ساری، آستانه – لاهیجان، مشهد- چناران، بابلسر- فریدونکنار دارای بیشترین حجم تردد در طرح نوروزی ۹۴ بوده‌اند.آخوندی در ادامه این بحث گفت: در موضوع آمار تصادفات و تلفات، شدت تصادف باید با شاخصی مناسب اندازه‌گیری شود. لذا مقرر گردید شاخص ارزیابی شدت تصادف در کارگروه‌های تخصصی تهیه و ارایه شود.قاچاق انسان(عمدتاً افغانیها) و تلفات بالای تصادفات رانندگی خودروهای حامل این افراد از چالش‌هایی است که حوزه حمل‌نقل کشور با آن مواجه است. بنا بر آمار پلیس راه کشور، در روزهای آغازین سال ۹۴، بیش از ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی که خودرو حامل افغانی‌های غیر مجاز بود کشته شدند که متوسط فوتی در این تصادفات بیش از ۱۰ نفر است؛ لذا مقرر گردید گزارش رسمی موضوع جهت شفاف‌سازی افکار عمومی و اطلاع‌رسانی در سطح بین‌الملل در خصوص تصادفات و تلفات ناشی از قاچاق انسان تهیه و مذاکره با سفارتخانه افغانستان و اطلاع‌رسانی رسمی به دولت افغانستان در دستور کار قرار گیرد.گزارش اجمالی سازمان پزشکی قانونی از وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی ۱۳۹۳ نشان می‌دهد تلفات تصادفات رانندگی در سال ۱۳۹۳ بیش از ۶.۳ درصد کاهش داشته است و در این سال و طی تلاش‌های صورت‌گرفته جان بیش از ۱۱۰۰ نفر در مقایسه با سال ۱۳۹۲ در تصادفات رانندگی حفظ شد.آمار پلیس راهور ناجا، در سال گذشته در مجموع ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون شهری رخ داده است که ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در ۵ هزار و ۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند.بر اساس این گزارش در بخش برون شهری ۱۰.۷۶ درصد تصادفات ، فوتی سرصحنه، بیش از ۳۵ % تصادفات ناشی از واژگونی و بیش از ۹ درصد تصادفات، ناشی از برخورد خودرو با عابر پیاده بودند.-

 ۵ استان گیلان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین تعداد تصادفات فوتی و جرحی کشور را دارا هستند.
۵ استان اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در کشور هستند.
همچنین ۵ پاسگاه پلیس‌راه رشت لاهیجان، فومنات، اصفهان شیراز، اصفهان نایین و میاندوآب دارای بیشترین ثبت تصادف در شبکه راهها بوده‌اند.
در بخش تصادفات وسایل نقلیه نیز، در ۴۵ درصد تصادفها ۳ خودروی پراید، موتورسیکلت و پژو ۴۰۵ حضور داشته اند، اتوبوس در ۰.۶درصد تصادفها حضور داشته و در ۰.۵ درصد تصادفات مقصر بوده اند.
از حدود ۴۹ هزار تصادف انجام شده بیش از ۹۰ هزار وسیله نقلیه در آن درگیر بودند که سهم انواع تریلی در صحنه تصادفات در سال گذشته ۳.۲ درصد، سهم انواع کامیون ۵.۵ درصد و سهم انواع کمپرسی در تصادفات نیز ۰.۵۵ درصد بود. سهم انواع وانت پیکان ۵.۲۸ درصد، وانت نیسان ۴.۵۵ درصد و وانت مزدا یک درصد در صحنه تصادفات بود.