ديپلماسي فرهنگي دولت اعتدال!

نكته 
ديپلماسي فرهنگي دولت اعتدال! 8 اردیبهشت -94
نويسنده: مصطفي روزبهاني
پنجاه و ششمين دوسالانه بين المللي ونيز با ديپلماسي فرهنگي دولت اعتدال و حذف هنر انقلاب کليد مي خورد و اين دقيقا همان ديپلماسي فرهنگي دولت اصلاحات است که به بخش خصوصي و به هنرمنداني که نسبتي با انقلاب نداشتند در قالب «ان جي او»ها و انجمن هاي صنفي و گروهي ميدان مي داد و در مقابل هنرمندان انقلاب را حذف مي کرد. حضور طيف هنرمندان حراج کريستي در بي ينال ونيز از ديگر نکات قابل تامل در سازماندهي و مديريت غرفه ايران است. عکاس معلوم الحالي که حجاب را به سخره مي گيرد؛ خوشنويسي که جلاي وطن کرده؛ خانمي که مقيم آمريکاست و... مشت نمونه خروارند.    مدير مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد در اخبار بيست و سي شنبه شب سيما گفت: «از هنرمندان دستچين شده دوسالانه ونيز 2015 به خاطر ايراني بودن و هويت کارهايشان دفاع مي کند
    
بايد از اين مدير ارشاد پرسيد که هنرمندان دستچين شده شما و بنياد فيض نيا و کيوريتور ايتاليايي «مارکو منگوتزو» تا چه حد با هنر معاصر ايران اسلامي و هنر انقلاب نسبت دارند؟ نسبت اين دستچين شدگان با هويت فرهنگ ايراني اسلامي در چيست؟ و سوال اصلي اينکه رويکرد کنوني هنرهاي تجسمي کشور به ويژه در رويدادهاي جهاني بايد چگونه باشد و چه تفاوتي با هنرپروري دولت اصلاحات داشته باشد؟ چرا در گزينش ها و سياستگذاري هايتان هنرمندان معتقد به انقلاب را از قلم انداخته و آنها را منزوي مي کنيد؟
    
مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرمودند: «فرهنگ هويت يک ملت است» و حالاپرسش اينکه وزارت ارشاد چه هويتي از فرهنگ معاصر ما را با چه ملاک و معياري در دوسالانه ونيز به نمايش مي گذارد؟ آيا آثار «شادي قديريان» و هنرمنداني از سنخ او هويت ايران اسلامي است؟
    
اين مدير وزارت ارشاد در گفت وگويي اظهار کرده:
    «
بخش خصوصي مي تواند بدون کمک دولت در اينگونه نمايشگاه ها حضور داشته و درآمد اقتصادي کسب کند... بخش خصوصي در اين موضوع نه نگاه سياسي داشته و نه اقتصادي. «بنياد فيض نيا» به عنوان اينکه بي ينال ونيز فرصتي است که مي تواند هنر ايران را در منطقه نمايش بدهد تمام هزينه هايش را پرداخت کرده است»!!!
    
پرسش آخر اينکه اگر بخش خصوصي بي نياز از دولت است چرا بايد فرصت و سرمايه اش را بدون- هيچ عايدي اقتصادي، فرهنگي يا سياسي بدهد دست وزارت ارشاد و تن دهد به همکاري با دولت؟ آيا اين ساده لوحي نيست؟