گزیده خبرهای 9 اردیبهشت -94 . قسمت-2

گزیده خبرهای 9 اردیبهشت -94 . قسمت-2
 
نشست مشترک فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با سردار قاسم سلیمانی برگزار شدکاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری نشست مشترک مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در تالار شهید مدرس با سردار سلیمانی با حضور رییس مجلس خبر داداو در تشریح این نشست گفت: نشست امروز با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم‌چنین برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس برگزار شد که در ابتدای نشست رییس مجلس توضیحاتی درباره وضعیت کنونی کشور و شرایط منطقه‌یی ارائه کردجلالی ادامه داد: در این نشست سردار سلیمانی تحلیل جامعی از اوضاع منطقه اعم از افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان ارائه کرد و وضعیت منطقه را برای نمایندگان تبیین کرد که به نظر من تحلیلی بسیار جالب و جامع بود و نمایندگان از اوضاع منطقه و مسائل کنونی منطقه کاملا آشنا شدندرییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس افزود: بی‌تردید حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی است و در این راستا کشوری که صادقانه در جهت مبارزه با مقوله تروریسم حرکت کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. از طرف دیگر وقتی می‌بینیم کسانی با عنوان پرطمطراق ائتلاف علیه داعش به میدان آمده‌اند، نتوانستند در این حوزه به کم‌ترین توفیقی دست یابندوی ادامه داد: امیدواریم این توان جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از ثبات و صلح در منطقه و هم‌چنین مبارزه با پدیده تروریسم و حمایت از مردم مظلوم منطقه انجام می‌دهد، بتواند در نهایت به یک نوع توازن و ثبات در منطقه تبدیل شود.
در پی پیگیری‌های به عمل آمده، مشکل اداری معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران حل شد و دقایقی قبل حجت‌الاسلام میثم امرودی کویت را به مقصد تهران ترک کردبه گزارش فارس، یک منبع مطلع پیش از این در گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفته بود که مشکل روادید معاون شهردار تهران رفع شده و قرار است با اولین پرواز به تهران بازگرددوی عدم انطباق نام قید شده در روادید با گذرنامه امرودی را عامل مشکل به وجود آمده در فرودگاه کویت برشمرد.  ظهر امروز اخباری مبنی بر بازداشت حجت‌الاسلام میثم امرودی در فرودگاه کویت به هنگام بازگشت به تهران منتشر شده بود.  بر اساس این گزارش امرودی به دعوت انجمن دوستی ایران و کویت برای حضور در مراسمی به این کشور سفر کرده بود که امروز هنگام بازگشت در فرودگاه دستگیر شدوی سال‌ها پیش رئیس مدارس ایرانیان کویت بوده و فعالیت‌های ضدصهیونیستی داشته است.  یکی از مسئولان شهرداری تهران پیش از این گفته بود که مشکلی در روادید امرودی ایجاد شده که در حال برطرف شدن است.
تلاش نفس‌گیر آتش‌نشانان کرجی موجب شد تا این کلانشهر در برابر یک آتش‌سوزی بزرگ ایمن بماندبه گزارش روابط عمومی شهرداری کرج، با توجه به اینکه کلانشهر کرج یکی از مناطق حادثه‌خیز استان البرز به لحاظ کثرت آتش‌سوزی‌ها و دیگر سوانح است، آتش‌نشانان و نیروهای عملیاتی این کلانشهر از آمادگی مطلوبی برخوردارند که امشب با حضور به موقع از وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در عظیمیه کرج جلوگیری کردنددر راستای تماس تلفنی شهروندان با سامانه آتش‌نشانی (125)، حریقی در مجتمع ورزشی پامچال واقع در بخش جنوبی عظیمیه گزارش شد و نیروهای عملیاتی به سرعت به محل حادثه اعزام شدندحادثه مذکور در انباری که روی پشت بام مجتمع ورزشی پامچال قرار داشت، رخ داده بود و نیروهای سه ایستگاه آتش‌نشانی را درگیر کرددر این انبار که زیربنای آن 50 متر مربع بود، حدود 1500 لیتر سوخت گازوییل، موتوربرق و مقداری کف پوش سالن ورزشی (تاتامی) وجود داشت که به علت نامعلوم دچاری آتش‌سوزی شدبه منظور اطفای حریق در این انبار، 5 دستگاه خودرو امدادی و 13 نیروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند، گفتنی است علت حادثه نامعلوم است و کارشناسان در حال بررسی این مهم همچنین میزان خسارت وارده به مکان ورزشی مذکور هستند.
پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روزنامه دنیای اقتصاد نوشتبانک‌ها توافق کردند که سود سپرده‌های یک ساله را به 20 درصد کاهش دهند.» اگر این خبر در جراید یکی از اقتصادهای آزاد دنیا منتشر می‌شد بلافاصله نهادهای ضد‌انحصار آن کشور دست به‌کار می‌شدند و بانک‌ها را به جرم تبانی و تثبیت قیمت (price fixing) به پرداخت جرایم سنگینی محکوم می‌کردند. تامل در این شیوه کار و هماهنگی بین بانک‌ها پرده از واقعیتی برمی‌دارد که بخشی از معضل اقتصاد کشور با نظام بانکی است و آن انحصار به‌وجود آمده ناشی از رفتار تراست‌گونه بانک‌ها در کشور استاما آن روی دیگر سکه هم دست کمی از این رو ندارد. اخبار گوشه و کنار حاکی از این است که این کاهش بنا به فشار و دستور دولت انجام شده است و با تصویب این کاهش در شورای پول و اعتبار این دخالت دستوری جنبه قانونی به‌خود خواهد گرفت.تجربه دخالت دولت در قیمت‌گذاری، حتی تعیین نرخ سود بانکی هیچ‌گاه نه موفق بوده است و نه منطبق با راهبرد آزادسازی اقتصاد کشور که مرتبا از آن دم زده می‌شود.واقعیت این است که با کاهش قابل توجه نرخ تورم و به‌دنبال آن افزایش تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها در کنار کاهش حجم واقعی تقاضای تسهیلات‌گیرندگان برای استقراض از بانک‌ها، کاهش نرخ سود بانکی باید در مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد.شیوه موجود در نظام بانکی کشور در صورت عدم اصلاح موجب ادامه یافتن واگرایی بین نظام بانکی و بخش واقعی اقتصاد می‌شود. به این صورت که قدرت چانه‌زنی بانک‌ها همواره، متکی به قدرت هماهنگی بانک‌ها با یکدیگر، بالا خواهد بود و قدرت چانه‌زنی مشتریان متفرق و پراکنده بسیار پایین و آن‌گاه دولت برای تنظیم این شکاف مرتبا دست به مداخله می‌زند.از آن سو کاهش نرخ سود عقود مشارکتی که وعده شورای هماهنگی بانک‌ها در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌هاست در ظاهر نویدی به بخش تولید برای کاهش هزینه تامین مالی تلقی می‌شود؛ اما در واقع نظام بانکی، شکاف تامین مالی (فاصله بین حجم کل تقاضا برای تسهیلات و تسهیلات اعطایی) را با این شیوه کماکان در حد ممکن بالا نگاه می‌دارد و معضل همیشگی دسترسی به تسهیلات برای بخش تولید و به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط به قوت خود باقی خواهد ماند.انتظار می‌رود در پی توافقات هسته‌ای، ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی و استفاده از منابع مالی ارزان‌قیمت بین‌المللی، نظام تامین مالی کشور را از اتکای مطلق به بانک‌ها خارج کند و آنها را ناچار به انعطاف بیشتر کند؛ اما دولت و بانک مرکزی باید با پیش‌بینی این پیامد از هم‌اکنون ساز و کار تقویت و توسعه رقابت و جلوگیری از تبانی را در میان بانک‌های کشور فراهم کنند. نخست اینکه هرگونه مداخله خود را در تعیین دستوری نرخ سود متوقف کنند و دوم اینکه نهادهای ضد‌رقابت در نظام بانکی را اصلاح یا حذف کنند.
مرد جوان بعد از زخمی‌شدن زنی که با او رابطه پنهانی داشت از ترس افشای رازش، این زن را به‌جای رساندن به بیمارستان به قتل رساند.تحقیقات کارآگاهان جنایی استان گلستان درباره این پرونده از اواخر فروردین در پی اعلام شکایت مردی که همسرش به نام مینا فوت شده بود، آغاز شد. این مرد گفت: «من و همسرم به‌عنوان راننده سرویس، کار می‌کنیم و هرروز بعدازظهر با هم از خانه خارج می‌شویم سپس هریک به سمت محل کار خودش می‌رود. دیشب بعد از بازگشت به خانه از تأخیر همسرم نگران شدمدخترم به من گفت مادرش با او تماس گرفته و خواسته شام را آماده کنم اما از آن به بعد خبری از مینا نداشتیم و نمی‌دانستیم چه اتفاقی رخ داده است تا اینکه امروز صبح با من تماس گرفتند و گفتند جسد زنم کنار جاده‌ای افتاده است؛ وقتی به آنجا رفتم پیکر بی‌جان مینا را دیدم».کارآگاهان در گام اول تحقیقات به بررسی گوشی تلفن همراه مقتول پرداختند و شماره‌هایی را که مینا با آنها در تماس بود، استخراج کردند. زن جوان آخرین بار با مردی تلفنی صحبت کرده بود. وقتی مأموران سراغ این مرد رفتند، او گفت: «مینا را می‌شناسم. او مشتری من بود و هر ازگاهی جنس می‌خرید، چندی قبل نیز چکی به من داد. دیروز تماس گرفت و از من خواست چک را با خودم به محل کارم ببرم تا او بیاید و آن را پس بگیرد و پول را نقدی بپردازد، من هم قبول کردم ولی هرچه منتظر ماندم از مینا خبری نشد تا اینکه فهمیدم او کشته شده است».افسران جنایی در ادامه سراغ دومین شماره تلفن که متعلق به زنی جوان بود، رفتند. او گفت: خط تلفن همراهش در اختیار شوهرش است. به این ترتیب دومین مظنون به نام امیر تحت بازجویی قرار گرفت و به ارتکاب جنایت اقرار کرداو گفت: «من و مینا از مدتی قبل با هم رابطه داشتیم. روز حادثه همسرم را به مجلس ختم مادر یکی از دوستانش بردم و خودم با مینا قرار گذاشتم و با هم به خانه ما رفتیم. یکی، دو ساعتی آنجا بودیم تا اینکه مینا خواست برود. هنگام خروج او از اتاق، صدای فریاد شنیدم و وقتی به سمتش دویدم، دیدم مینا از پله‌ها زمین افتاده است. چند بار صدایش زدم اما جواب نداد. زن جوان در حال جان‌دادن بود و سختی می‌کشید. اگر او را به بیمارستان می‌رساندم موضوع رابطه ما فاش می‌شد، به همین دلیل برای اینکه بیشتر عذاب نکشد چاقویی برداشتم و گلوی او را بریدم، بعد هم جسد را کنار یک جاده انداختم».بنابر این گزارش، متهم در حال حاضر در بازداشت است و تحقیقات از او ادامه دارد.
انتقاد از کنگره به دلیل تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات هسته‌ای، تأکید بر نظارت‌های سختگیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران و نهایتا تهدید به تحریم و اقدام نظامی در صورت نقض توافق بخشی از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «بوستون گلوب» است.به گزارش فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه خود در مورد مذاکره با ایران، بار دیگر به کنگره توصیه کرد از تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر گفت‌وگوها دست بردارد، چراکه واشنگتن در صورت توافق بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد و در صورت لزوم می‌تواند بار دیگر ایران را تحریم کند و «گزینه نظامی» هم فورا در دسترس خواهد بود.آقای کری که در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه صورت گرفته و امروز (چهارشنبه) منتشر شد، به روزنامه «بوستون گلوب» در مورد احتمال مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای، گفت گزینه‌های پیش رو، یک توافق و یک توافق بهتر نیست، بلکه واشنگتن و 1+5 باید بین توافق یا عدم توافق یکی را انتخاب کنند.وی در این مورد به «اسکات لهای» خبرنگار بوستون گلوب، گفت: «ببین، اگر روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا که همه آن‌ها برنامه هسته‌ای دارند، این (توافق) را امضا کنند و کارشناسان آن‌ها هم بگویند که این یک توافق خوب است، بعد آنوقت کنگره به دلایل سیاسی بخواهد توافق را از بین ببرد، آن‌ها (1+5) پا پس خواهند کشیدوزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در آنصورت رژیم تحریم‌های ضدایرانی از میان می‌رود، گفت: «دیگر تحریمی نخواهد بود، چراکه اگر آن‌ها احساس کنند که ما به توافق معقول رسیده‌ایم، اما فقط کنگره تصمیم به رد آن گرفته، هیچ‌کدامشان دیگر تحریم‌ها را اجرا نخواهند کردآقای کری ایده تحریم تا سر حد به زانو درآوردن ایران را نیز رد کرد و تأکید کرد که چنین اتفاقی نمی‌افتد. وی گفت: «افسانه‌پردازی‌هایی که از (بنیامین) نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) خطاب به جمهوری‌خواهان شنیده‌ام که می‌گوید "آن‌ها را تا سر حد مرگ تحت فشار قرار دهید و تحریم‌ها را افزایش دهید"، اتفاق نخواهد افتادوی در پاسخ به سوالی در خصوص تناقض میان متون منتشر شده از سوی ایران و آمریکا در خصوص تفاهم چارچوب که ماه گذشته در شهر لوزان سوئیس به دست آمد، گفت از این مسئله چندان نگران نیست. وی افزود: «اگر این چیزی نباشد که تصور می‌کنیم بر سر آن توافق شده و اگر آن چیزی که باید، نباشد، توافق را امضا نخواهیم کردوزیر خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به منتقدان توافق هسته‌ای، به نظارت‌های سختگیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «ما 25 سال، که زمانی بسیار طولانی است، از بازرسی‌های روزانه تمام چرخه سوخت را به دست آوردیم، تمام اورانیوم، از معدن تا آسیاب، تا کیک زرد، تا گاز، تا سانتریفیوژ و تا پسماندجان کری در پایان بار دیگر تهدید اقدام نظامی را نیز مطرح کرد و گفت: «اگر دیدیم که آن‌ها به سمت آن (برنامه تسلیحاتی)، می‌روند، که قطعا می‌توانیم ببینیم، آنوقت می‌توانیم اگر خواستیم سریعا به تحریم‌ها بازگردیم یا فورا به سراغ گزینه نظامی برویم