گزیده خبرهای 8 اردیبهشت 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 8 اردیبهشت 94  قسمت -4
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولین دیدار خانواده شهید مطهری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از انتخاب ایشان به عنوان رهبری انقلاب، گفت: رهبری در آن دیدار گفتند که اگر مطهری الان زنده بود خودش رهبر بودبه گزارش ایسنا، علی مطهری در مراسم سالگرد بزرگداشت آیت‌الله شهید مطهری در دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که اگر شهید مطهری امروز زنده بود چه نظری درباره حصر داشت؟ گفت: من از عالم غیب خبر ندارمنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اگر شهید مطهری زنده بود الان 96 ساله بود. البته این حرف از طرف من که فرزند ایشان هستم درست نیست، اما در اولین ملاقات خانواده ما با مقام معظم رهبری بعد از انتخاب ایشان، خود ایشان گفتند اگر مطهری زنده بود الان رهبر بود. البته روش‌ها فرق می‌کند و قطعا اگر ایشان رهبر بود تفاوت‌هایی داشت.
وزیر خارجه کشورمان عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار می‌کندبه گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که در راس هیئتی برای شرکت در کنفرانس بازنگری ان پی تی به نیویورک سفر کرده است عصر امروز به وقت نیویورک با همتای آمریکایی خود در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دوجانبه دیدار می‌کندهمچنین قرار است ظریف تا ساعاتی دیگر با یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل و وزیران خارجه الجزایر و مصر دیدار کند.  پس از آن ظریف در مراسم افتتاحیه کنفرانس بازنگری ان پی تی که ساعت ده و نیم به وقت محلی آغاز می‌شود شرکت و در جایگاه ریاست جنبش غیرمتعهدها در این کنفرانس سخنرانی می‌کند.  همچنین وزیر خارجه کشورمان عصر امروز با وزیر خارجه ژاپن نیز دیدار دارد.
پس از آنکه نخست وزیر کره جنوبی در پی متهم شدن به دریافت وجوه انتخاباتی غیرقانونی از یک تاجر از سمت خود استعفا کرد، رئیس جمهوری این کشور امروز (دوشنبه) استعفای وی را پذیرفت.به گزارش  ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی که سال آینده میلادی به دنبال به دست گرفتن کنترل پارلمان این کشور در انتخابات سراسری است، در پی مطرح شدن رسوایی مالی علیه چند تن از مقامات دولتش با کاهش محبوبیت مواجه شده است.حزب مخالف اصلی دولت کره جنوبی پیشتر تقاضا کرده بود تا به سبب این رسوایی، رئیس دفتر پارک گئون های از سمت خود کنار گذاشته شده و یک دادستان مستقل درباره ادعاهای سونگ وان جونگ، تاجر کره‌ای که فاش ساخته بود به دستیاران رئیس جمهور و اعضای اصلی حزب وی کمک‌های انتخاباتی غیرقانونی پرداخته کرده تحقیقات انجام دهد.لی وان کو، نخست وزیر کره جنوبی در پی مطرح شدن این رسوایی ، دریافت هرگونه وجوه انتخاباتی از این تاجر را رد کرد اما به دنبال گزارش‌های خبری در خصوص اینکه او با این تاجر آشنایی زیادی داشته، فشارها بر او برای استعفای دادن افزایش یافت.نخست وزیر کره جنوبی امروز در حالی که استعفای خود را از سمتش اعلام کرد، از بابت این مناقشه عذرخواهی کرد اما اشاره‌ مستقیمی به اتهامات مطرح شده علیه خود و یا تکرار انکار این اتهامات نکرد.وی به مقامات دولت کره جنوبی در مراسم اعلام استعفای خود گفت: من چیزهای زیادی را می‌خواهم بگویم اما یک خلا را باقی خواهم گذاشت و اعتقاد دارم که حقیقت روزی مطمئنا گفته خواهد شد.جسد سونگ وان جونگ که به اتهام فریبکاری و رشوه‌خواری تحت تحقیقات قرار داشت، اوایل ماه جاری میلادی در حالی که از یک درخت حلق‌آویز شده بود پیدا شد. این در حالی است که رئیس دفتر فعلی و سابق پارک گئون های دریافت هرگونه پول از وی را رد کردند.این در حالی است که شخص رئیس جمهوری کره جنوبی شخصا در این رسوایی دخیل نبوده است.یک نظرسنجی امروز (دوشنبه) نشان داد که محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی به میزان 8 / 36 درصد بوده که نسبت به ماه مارس کاهش نشان داده است.وی هنوز گزینه جدیدی برای پست نخست وزیری معرفی نکرده است.
معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: جنجال سازی رسانه ای برخی افراد تندرو در مجلس ممکن است منافع ملی را در روند مذاکرات هسته ای به خطر اندازد.حجت الاسلام مجید انصاری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی در خصوص جنجال سازی رسانه ای برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه برای چندمین بار شاهد هستیم در شرایط حساس و دشواری که سرداران لایق عرصه دیپلماسی کشور برای تامین منافع ملی با قدرت های بزرگ جهانی در قالب مذاکرات 1+5 مشغول به تلاش ارزشمند و مذاکرات نفس گیر هستند، افرادی در داخل کشور با طرح موضوعات نادرست به اعمال فشار روانی بر آنان اقدام می کنند.وی ادامه داد: مطمئنا این اقدام بر خلاف منافع ملی و سفارش مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت است.معاون پارلمانی رییس جمهوری افزود: همه نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت قاطع مردم ایران به تیم مذاکره کننده هسته ای، به تدابیر دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهوری اعتماد کامل و بالایی دارند.معاون پارلمانی رییس جمهوری افزود: بهتر است اقلیت دلواپسان خود را با خواست عمومی مردم هماهنگ کنند.انصاری گفت: پرونده هسته ای و مذاکرات آن از آغاز تاکنون با اشراف، نظارت و هدایت راهگشا و اطمینان بخش رهبر معظم انقلاب همراه بوده است و مطمئنا فرزندان این ملت مذاکره کنندگان هسته ای در چارچوب سیاست های تعیین شده و با رعایت منافع ملی اقدام خواهند کرد و هر توافقی نهایتا بر پایه نقشه راه ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری خواهد بود.وی خطاب به اقلیت مورد اشاره خود، تصریح کرد : بهتر است در شرایطی که دولت همه توان خود را برای ساماندهی اقتصاد کشور و رفع مشکل بیکاری جوانان وبهبود معیشت مردم و رشد و توسعه همه جانبه کشور همت گماشته است و رییس جمهوری فرهیخته ما با تکیه بر دانش و تجربه شجاعانه در وسط میدان مشغول خدمت است، به جای بهانه جویی های نا موجه به کمک دولت و ملت بشتابند و از القاء مطالبی که نتیجه اش جز ایجاد زمینه و دستاویزی برای رسانه های بیگانه و بدخواهان کشور ندارد خودداری کنند.انصاری افزود: دولت خود را به پاسخگویی مردم متعهد می داند و آنها را صاحب کشور و محرم همه اسرار می داند ؛ مردمی که رییس جمهوری و دولت را انتخاب کردند تا از منافع آنان دفاع کنند و لازمه آن، اقدام هوشمندانه و جلوگیری از جریان سازی های رسانه ای است که ممکن است منافع ملی را در جریان مذاکرات به خطر اندازد.معاون پارلمانی رییس جمهوری در پایان، اضافه کرد: البته باید از حمایت های اکثر نمایندگان مجلس بویژه رییس مجلس شورای اسلامی در اعلام حمایت از تیم مذاکره کننده سپاسگزاری کنم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور انتشار فکت شیت ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را تکذیب کرد.بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آن چه که با آژانس مورد مذاکره قرار می‌گیرد برای حل و رفع ابهامات ساختگی در چارچوب مطالعات ادعایی است. نکته‌ای که آقای صالحی در سخنان اخیرشان در تلویزیون در رابطه با حل مساله انتظارات قوی مطرح کردند، منظور بسته شدن همه مسائل در یک مرحله بوده است.او در رابطه با انتشار فکت شیت ایرانی گفت:‌ من فکر می‌کنم همه اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گرفته است. برخی جزییات گفته نشده آن هم به دلیل ماهیت مذاکرات اما آن‌چه تا به حال توسط مذاکره‌کنندگان به ویژه آقای صالحی و آقای ظریف گفته شده مهم‌ترین مسائل است و به نوعی فکت شیت ایرانی است.وی درباره آن‌چه گفته شده است که لغو تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکایی‌ها پذیرفته شده است گفت: آقای صالحی گفتند اختلاف نظرهایی در دوره اخیر به وجود آمده است که بخشی از آن‌ها در مذاکرات وین رفع شده است و امیدواریم باقی ابهام‌ها در مذاکرات جاری حل شود.سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که برخی مسوولان و مقامات مدعی هستند و اعلام می‌کنند که مقام معظم رهبری دستور به انتشار فکت شیت ایرانی داده‌اند؟ گفت: اگر از جانب ایشان دستوری داده شود دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود. اگرچه سازمان انرژی اتمی مسوول فکت شیت نیست اما دستوری در این رابطه از جانب ایشان نبوده است.
احمد غلامی در روزنامه شرق نوشت:حضرت‌ علی (ع) در  خطبه بیست‌و‌نهم نهج‌البلاغه می‌فرماید: به عذرهاي گمراه‌کننده‌اي متشبث مي‌شويد همچون بدهکاري که [با عذرهاي نابجا] از ادای دين خود سر باز مي‌زند.قطعا جناب عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، پیش و بیش از هرکسی بر این خطبه شریف آگاهی دارد. اما گمان بر آن است و آن‌گونه که خودشان هم گفتند، رسانه‌ها از صحبت‌های ایشان سوءبرداشت کرده‌اند و نظر ایشان آن‌گونه که در مطبوعات مطرح شده، نبوده است. وزیر معتقد است که «رسانه‌های مختلف»، اظهارات ایشان را «ناقص، جهت‌دار، و واقعا تحریف‌شده» در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌اند. اما در انعکاس ماجرای «پول‌های کثیف» کم‌و‌بیش رسانه‌ها، فارغ از جناح‌بندی سیاسی فقط به نقل خبر اکتفا کردنداگر با تسامح گفته‌های ایشان را در صحن علنی مجلس و عذرخواهی‌شان را بپذیریم، اشکال بزرگ‌تری بروز می‌کند که در شأن وزیر نیست. گفتن حرف‌های بی‌پشتوانه و بی‌سند و بعد پس‌گرفتن‌ و عذرخواهی بابتش، هم وزیر را به‌صرف وزیر‌بودنش مورد سؤال قرار می‌دهد و هم جایگاه وزارت کشور را که مهم‌ترین و سیاسی‌ترین رکن دولت استبا پذیرش این اشتباه زندگی سیاسی رحمانی‌فضلی تمام می‌شود و تنها شبحی از او در مسند وزارت باقی می‌ماند. و باز اگر با تسامح بپذیریم که او بیمناک شده و عقب‌نشینی کرده است، خسران بیشتری عارض می‌شود، و آن این است که جایگاه وزیر (صندلی وزارتش) خدشه‌دار می‌شود. در سیاست مدرن میان نفس و جایگاه نفس ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. برای مثال سخنرانی رحمانی‌فضلی به‌عنوان یک فرد حتی در یک روزنامه محلی نیز منعکس نخواهد شد. اما همین فرد براساس جایگاهش می‌تواند روزها و هفته‌ها تیترِ مهم‌ترین روزنامه‌های کشور را به خود اختصاص دهد. پس اگر اشتباه او را بپذیریم، بعد از این او به دشواری می‌تواند بر مسند وزرات تکیه زند و به تمشیت امور بپردازد و مهم‌تر از همه، استان‌های کشور را راهبری و مدیریت کندفرضیه‌های دیگری را هم می‌توان در نظر گرفت؛ اینکه وزیر کشور پروژه‌ای را آغاز کرده و در پسِ پرده به نتایجی که می‌خواسته دست یافته است، و اینک با خیال راحت در معرض و منظر دیگران عذرخواهی می‌کند و درواقع خود را قربانی‌ یک پروژه‌ کرده است. اما اینکه وزیر کشور به خواسته‌اش رسیده یا نرسیده، عقب‌نشینی کرده یا نکرده، و یا پرونده زیر دستش پر از مدرک و سند بوده و باز نشده، هیچ‌کدام در شکستن اعتماد به او و وزارتش تغییری نمی‌دهد. بی‌اعتمادی، هزینه سنگینی است که اغلب مدیران دولتی چندان اعتنایی به آن ندارند و معلوم نیست این تئوری را که مردم بالاخره روزی فراموش می‌کنند، چه کسی در ذهن و زبان آنها جاری کرده استبی‌انصافی است اگر این نکته را در کار وزیر کشور نادیده بگیریم؛ او توانست در یک روز روزنامه‌های تندرو و اصولگرا را با روزنامه‌های اصلاح‌طلب در انتقاد به عملکردش به‌نوعی همسو کند. همه اینها را کنار می‌گذاریم و با ساده‌دلی و خوش‌بینی می‌پذیریم که اشتباه شده است. اما اگر وزیر اشتباه کرده چرا آن را با اشتباه بزرگ‌تری تاخت زده است. در روش‌شناسی علمی، یک تئوری وجود دارد با عنوان «انتخاب هابسون»، که بی‌تناسب با وضعیت آقای وزیر نیست: اگر روی پیراهن‌تان غبار نشست، می‌توانید آن را با نوک انگشتان‌ پاک کنید، اما اگر جوهر ریخت نمی‌توانید آن را با نوک انگشت‌تان پاک کنید، با این کار تنها آن را گسترش می‌دهید.