گزیده خبرهای 8 اردیبهشت 94 قسمت -3

گزیده خبرهای 8 اردیبهشت 94  قسمت -3
 
خبر فروش پارک پردیسان که منتشر شد، اولین مشتری،‌ شهرداری تهران بود که برای گسترش سرانه فضای سبز پایتخت نشینان، خواهان پارک 275 هکتاری شمال غرب شد، خبری که فورا تکذیب شد.به گزارش ایسنا، پارک طبیعت پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است که این روزها بحث واگذاری آن به مدیریت شهری بار دیگر از سوی شورای‌ شهر مطرح شده است و حتی در تریبون نمازجمعه این هفته تهران نیز این موضوع توسط مهدی چمران رییس شورا مجدد تکرار شد.معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران گفت: در این مورد قرار نیست واگذاری اتفاق بیفتد.وی در مورد پیشنهاد مدیران شهری برای استفاده شهروندان از تمامی فضای پارک پردیسان با بیان اینکه درهای پارک پردیسان به روی همه مردم تهران باز است، گفت: این موضوع در طرح جامع نیز دیده شده است و ان‌شاء‌الله سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری بخش‌های مختلف نسبت به اجرای این مهم قدم برمیدارد.وی با رد هرگونه واگذاری پارک پردیسان به هر بهانه گفت: واگذاری‌ای در این مورد نداریم.این در حالیست که آنگونه که رحمت الله حافظی یک از اعضای شورای شهر بیان کرده، قرار است واگذاری این بوستان به شهرداری تهران در جلسه آتی دیدار اعضای شورای شهر با رئیس جمهور مطرح شود و حالا باید دید روحانی چه تصمیمی در مورد اصرارها و انکارهای مسئولان مدیریت شهری و معاون محیط زیست خود خواهد گرفت.
فرزند «فریدون حافظی» نسبت به دو طبقه شدن قبر پدرش در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) اعتراض کرد.نازیلا حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چهارشنبه‌ی هفته پیش از خانه موسیقی با مادرم تماس گرفتند و گفتند که قطعه‌ی هنرمندان پر شده است و باید قبرها دو طبقه شوند. همچنین گفتند شما چه بخواهید چه نخواهید این اتفاق می‌افتد.او ادامه داد: در نهایت، برگه‌ای را برای مادر من آوردند و از او خواستند آن را امضا کند. سن مادر من زیاد است و برای انجام این کار، هیچ مشورتی هم با من نشد.حافظی بیان کرد: افرادی مانند پدر من، انگشت‌شمار هستند. نباید با هنرمندان قدیمی این‌گونه برخورد شود و به آن‌ها بی‌حرمتی کنند. حتی وقتی پدر من در قید حیات بود با ایشان درست برخورد نشد. او در زمان حیات، ماهی 180 هزار تومان حقوق می‌گرفت. به نظر شما این بی‌حرمتی نیست؟وی افزود: اگر قرار است که قبرها دو طبقه شود، آیا درست است که اول به سراغ استادان این مملکت بروند؟ مگر وقتی این‌ها در قید حیات بودند کاری برای آن‌ها کردند که حالا این اقدام را انجام می‌دهند؟به گزارش ایسنا، فریدون حافظی نوازنده‌ی تار و سه‌تار بود و در زمان حیاتش قطعات زیادی ساخت. او تا واپسین روزهای زندگی‌اش به تربیت شاگردانش مشغول بود. این هنرمند خردادماه سال 92 در سن 87سالگی از دنیا رفت.
رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی درباره اتهامات مطرح شده علیه خود توضیحاتی ارائه کرد.  به گزارش ایسنا، سعید مرتضوی در پایان دومین جلسه رسیدگی به اتهامش در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: مفاد جلسه و مذاکرات غیرعلنی و محرمانه است و من به این قسمت اشاره نمی کنم، ولی آن چیزی که می توانم توضیح دهم و منتهی شد به اینکه دادگاه استعلام هایی انجام دهد این بود که وکیل محترم شاکی و وکیل تامین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعتقاد داشتند که ما از اجرای رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه رئیس مجلس شورای اسلامی استنکاف کرده ایموی گفت: رئیس مجلس در این مصوبه اعلام کرده‌اند که نام سازمان تامین اجتماعی غیرقانونی است، یعنی اینکه مصوبه دولت این را به عنوان سازمان تصویب کرده غیرقانونی است و باید نام آن "صندوق" باشدمرتضوی گفت: نکته بعدی هم این بود که وکیل سازمان تامین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص مجلس ادعا داشتند که شرایط سرپرستی باید همان شرایط مدیرعاملی باشد یعنی همان مدارک و نوع تسهیلاتی باشد که برای مدیرعامل شرط است. من در پاسخ به آن‌ها، دو موضوع را مطرح کردم که قرار شد دادگاه نسبت به آن‌ها استعلام کند و جلسه بعدی را هم چهارشنبه هفته آینده تعیین کرد تا پاسخ استعلامات واصل شود.
 
مرتضوی گفت: یکی از موارد این بود که کش و قوس ها و مناقشاتی که چندین ماه وقتگیر بود، نهایتا منتهی به نظر رئیس مجلس شد مبنی بر اینکه باید نام سازمان تامین اجتماعی، صندوق باشد. ما از این نظر تمکین کردیم و از آن به بعد ابلاغ من به عنوان سرپرست صندوق صادر شد منتها کسی که الان از این نظر تمکین نمی کند وزیر محترم فعلی و مدیر عامل جدید سازمان است. من بخشنامه ای از ایشان ارائه کردم که طی دستور اداری به واحدهای سراسر کشور گفته اند که " چون معاونت حقوقی رئیس جمهور طی نظریه مورخه 17/ 10/ 93 گفته اند که نام سازمان برای تشکیلات تامین اجتماعی قانونی است، از این به بعد از نام صندوق استفاده نشود".  مرتضوی ادامه داد: این بخشنامه در تاریخ 25/ 12/ 93 به تمامی واحدهای کشور ابلاغ شده است؛ بنابراین کسی که از نظر رئیس محترم مجلس استنکاف کرده، وزیر فعلی و مدیر عامل فعلی تامین اجتماعی است زیرا هم آقای وزیر ابلاغ جدید را به عنوان مدیرعامل سازمان معرفی کردند و هم مدیرعامل از این نظر استنکاف کرده اند، اما بی جهت آمده اند از ما شکایت کردند با این عنوان که ما استنکاف کرده ایم در حالی که همه ابلاغ هایی که ما صادر کرده ایم با عنوان صندوق بوده است و نهایتا دادگاه قرار شد این موضوع را استعلام کند.
 
دادستان سابق تهران گفت: در رابطه با بحث حقوق و مزایایی که ادعا دارند نیز ما توضح دادیم که این حقوق و مزایا مربوط به دوره سرپرستی است. سرپرستی تامین اجتماعی به موجب ماده 14 اساسنامه هیچ قیدی ندارد ولی وکیل تامین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص قبول نمی کردند و می گفتند سرپرست باید همان شرایط مذکور در قانون برای مدیر عامل را داشته باشدمرتضوی تصریح کرد: ما مدرکی از آقای ربیعی وزیر وقت ارائه کردیم که طی آن ایشان برای آقای فیروزی، ابلاغ سرپرستی تامین اجتماعی صادر کرده اند در حالی که آقای فیروزی رشته ادبیات فارسی خوانده اند. بنابراین اگر دکترای حقوق نمی تواند سرپرست باشد چطور شما برای کسی که رشته ادبیات فارسی خوانده ابلاغ سرپرستی صادر کرده اید؟ لذا شما نمی توانید شاکی این موضوع باشید. دادگاه قرار شد در این مورد هم استعلام کندمرتضوی با بیان اینکه در این جلسه نیز درخواست علنی بودن دادگاه پذیرفته نشده است گفت: اصرار ما برای این که دادگاه علنی باشد به این جهت است که مردم، شرکای تامین اجتماعی و اصحاب مطبوعات می فهمند که همه این ادعاها دروغ و مدرک‌سازی است و تنویر افکار عمومی انجام می‌شودمرتضوی همچنین گفت: بخش دیگری از پرونده در مورد گزارش خلاف واقع است که من بر اساس آن به 200 هزار تومان محکوم شدم و دیوان آن را نقض کرد. در جلسه بعدی پس از پایان رسیدگی به پرونده تامین اجتماعی نیز این موضوع مورد رسیدگی قرار می گیردوی در پاسخ به این سوال که آیا اولیای دم کشته شده های کهریزک به اتهام معاونت در قتل از شما شکایت کرده اند؟ گفت که فقط آقای روح امینی شکایت کرده است.
رییس پلیس امنیت عمومی پایتخت از عملیات پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ برای دستگیری یک شرور در محدوده عبدل آباد خبر داد و گفت: این متهم به جرم ایجاد نزاع و درگیری و اخاذی از کسبه محدوده مذکور تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد.  به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا لطفی، افزود: این متهم به ایجاد نزاع و درگیری و همچنین اخاذی از کسبه تحت تعقیب بود که با تلاش ماموران پایگاه هشتم بازداشت شداین مقام انتظامی ادامه داد: با شکایت های ارایه شده از سوی شهروندان و کسبه محدوده عبدل آباد در خصوص اقدامات مجرمانه یکی از اراذل و اوباش این محدوده پرونده ای از سوی دادسرا به ماموران پایگاه هشتم این یگان ارجاع شد و ماموران اقدامات خود را در این خصوص آغاز کردندوی افزود: در تحقیقات انجام شده از سوی ماموران مشخص شد که این متهم 'ب' نام دارد و یکی از اراذل و اوباش سطح سه محدوده مذکور می باشد که با مدتی پیش با ایجاد درگیری و نزاع ضمن بر هم زدن آرامش شهروندان و نظم عمومی، اقدام به اخاذی از کسبه کرده استلطفی گفت: در تحقیقات بعدی مخفیگاه متهم که پس از درگیری به آنجا فرار کرده و پنهان شده بود در محدوده مذکور شناسایی شده و ماموران پایگاه هشتم این یگان موفق شدند در عملیاتی ضربتی این متهم را در مخفیگاه خود بازداشت و برای تحقیقات به پلیس امنیت منتقل کنندرییس پلیس امنیت عمومی پایتخت گفت: متهم در بازجویی های انجام شده به ایجاد درگیری و نزاع در محدوده های جنوب تهران، زورگیری، حمل سلاح سرد و برهم زدن نظم عمومی اعتراف کرده و پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قضایی در اختیار دادسرا قرار گرفت.
کمیته عالی انتخابات سودان با تاکید بر برگزاری شفاف انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای استانداری این کشور، نسبت مشارکت در این انتخابات را بیش از 46 درصد اعلام کرد.به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، رئیس کمیته عالی انتخابات سودان امروز (دوشنبه) نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را که 24 تا 27 فروردین برگزار شد، اعلام کرد که این نتایج قابل اعتراض از سوی کاندیداهای شرکت‌کننده در انتخابات است.بنا بر اعلام کمیته برگزار کننده انتخابات، عمر حسن البشیر، رئیس جمهور کنونی سودان با کسب بیش از 5 میلیون و 252 هزار رای از مجموع بیش از 6 میلیون آرای صحیح انتخابات و با نسبت 94.5 درصد، بار دیگر به عنوان رئیس جمهور سودان انتخاب شد.در این انتخابات 15 نامزد با البشیر بر سر کرسی ریاست جمهوری رقابت کردند که به گفته برگزار کنندگان انتخابات تنها توانستند کمتر از 6 درصد آرای ریخته شده به صندوق‌ها را نصیب خود کنند.انتخابات ریاست‌جمهوری سودان از سوی بیشتر احزاب سیاسی اپوزیسیون تحریم شده بود. مخالفان سودانی میزان مشارکت در انتخابات را به مراتب پایین تر از مقدار اعلام شده می‌دانند.
همایش ارائه نتایج کارآزمایی بالینی داروی سوپریمون در روز پنج شنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ با حضور جمع کثیری از اساتید، محققان، دانشمندان و متخصصین محترم بیماریهای کلیه، پیوند و مجاری ادراری با حمایت شرکت داروسازی اکتوورکو برگزار گردید.  حرکت به سوی تولید داخلی داروهای مورد نیاز بیماران، جزو اولویت‌های سازمان غذا و دارو بوده و سیاستهای کلان این سازمان در راستای حمایت از تولید داخل و تقویت شرکتهای تولید کنندۀ دارو در حوزه‌های فناوری و علمی تدوین گردیده است.  شرکت اکتوورکو که از حدود نیم قرن پیش در زمینۀ تولید داروهای مورد نیاز کشور فعالیت داشته است، در راستای تبعیت از سیاستهای کلان سازمان غذا و دارو گامهای ارزشمندی در این حوزه برداشته وزمینه انتقال دانش فنی و فناوری تولید داروهای متعددی از جمله داروهای مورد استفاده در پیشگیری از دفع پیوند را فراهم ساخته است.  داروی مایکوفنولات موفتیل جزء جدایی ناپذیر رژیم‌های درمانی پیشگیری ازدفع پیوند کلیه است، که از سال ۱۹۹۵ مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را دریافت نموده و عمدتاً در کنار داروهای سیکلوسپورین و پردنیزولون برای بیماران دریافت کننده پیوند کلیه تجویزمی گردد. داروی) Suprimon (Myclausenاولین معادل ژنریک داروی مایکوفنولات است که از نظر فارماکوبیولوژیک کاملاً مشابه داروی برند می‌باشد.  این دارو محصول شرکت Clausen آمریکای جنوبی است که از سال ۲۰۰۲ وارد بازار دارویی شده و ضمن دارا بودن مجوز سازمان دارویی اروپا (EMA) و همچنین دارا بودن مطالعات بیواکیوالانسی که در سال ۲۰۰۹ در کشور کانادا انجام شده است، در بیش از ۲۵ کشور اروپایی به ثبت رسیده وبه مصرف می‌رسد.  شرکت دارویی اکتوورکو برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ پس از ارائه نمونه‌ها و مستندات علمی، شامل نتایج مطالعات هم ارزی زیستی دارو به سازمان غذا و دارو، مجوز این سازمان را برای ورود دارو به بازار دارویی کشور دریافت نمود و موفق گردید که این دارو را با هزینه ایی کمتر از مشابه خارجی آن در دسترس بیماران قرار دهد.  با توجه به اهمیت این دارو در پیشگیری از دفع پیوند کلیه، یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی استاندارد، بنا به پیشنهاد و با همکاری انجمن نفرولوژی کشور، از سال ۱۳۹۱ به منظور بررسی اثر بخشی و ایمنی این دارو در مقایسه با برند خارجی آغاز گردید.  این مطالعه پس از بررسی و ثبت در مرکز تحقیقات نفرولوژی و ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اخذ مجوز اخلاق از این مرکز همزمان در ۴ بیمارستان شهر تهران شامل بیمارستانهای مدرس، لبافی‌نژاد، هاشمی‌نژاد و شریعتی به انجام رسیدپژوهشگران و مدیران مراکز مطالعه، آقایان دکتر حسن ارگانی، دکتر عزت الله عبدی، دکتر محسن نفر، دکتر محمد گنجی، دکتر ایرج نجفی، دکتر خوشدل، دکتر فرهاد حاتمی و سرکار خانم دکتر ملکوتیان با همکاری سایر محققان و پژوهشگران حوزۀ داروهای پیوند، این مطالعه را در مدت ۲ سال به اتمام رساندهو نتایج بدست آمده را در همایش مذکور ارائه نمودند.  ارزیابی ویژگیهای فراهمی زیستی دارو توسط آزمایشگاه جامع توان و با همکاری آقایان دکتر زرقی، معاون محترم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر شفاعتی عضو هیئت علمی و پژوهشگر آن مجموعه به انجام رسید.  در این مطالعه اثر بخشی و ایمنی داروی سوپریمون در مقایسه با داروی سلسپت در ۱۰۰ بیمار کاندید پیوند کلیه تا ۶ ماه پس از انجام پیوند مورد ارزیابی قرار گرفت و معیارهایی همچون موارد دفع پیوند میزان فیلتراسیون کلیه پیوندی (GFR) و عوارض جانبی ناخواسته در دو گروه مقایسه گردید.  در ادامه همایش، نتایج پژوهشی توسط آقای دکتر حسن ارگانی عضو هیئت علمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن نفرولوژی کشور ارائه گردید. ایشان ابراز نمودند که براساس نتایج بدست آمده، در هر دو گروه بیماران مصرف کننده داروی سوپریمون و داروی برند، بیش از ۹۳% بیماران تا ۶ ماه پس از انجام پیوند، عضو پیوند شده سالم بوده و نیازی به انجام دیالیز وجود نداشت و براساس بیوپسی به عمل آمده و ارزیابی‌های پاتولوژیک انجام شده، در بیش از ۹۴% بیماران، علائم دفع کلیه پیوندی مشاهده نگردید. عوارض جانبی قابل انتظار از مصرف دارو نیز در هر دو گروه مقایسه و تفاوت قابل توجهی از نظر این عوارض بین دو دارو گزارش نشد.  براساس نتایج بدست آمده و بحث‌های مطرح شده در جلسۀ پرسش و پاسخ این همایش، عنوان گردید که دو داروی سوپریمون و برند خارجی آن از نظر اثر بخشی و عوارض جانبی کاملاً مشابه بوده و مصرف داروی سوپریمون برای پیشگیری از دفع عضو پیوندی با اطمینان کامل قابل توصیه می‌باشد.  در ادامه سرکار خانم نهاله نراقی مدیر عامل شرکت اکتوورکو در طی سخنرانی به تشریح سوابق، اهداف و سیاستهای آتی این شرکت پرداخت و تولید داروهای داخلی با بالا‌ترین کیفیت و تبعیت از اصول بین المللی GMP در تولید را از مهم‌ترین رسالت‌های شرکت‌های دارویی برای حفظ اعتماد پزشکان و بیماران به داروهای تولیدی داخل کشور برشمرد. ایشان همچنین خلاصه ایی از اقدامات انجام شده برای انتقال دانش فنی و تولید داروی سوپریمون را تحت لیسانس شرکت Clausen ارائه نمود.  همایش در ‌‌نهایت با تشکر و قدردانی از همه همکاران و دست اندرکاران انجام پژوهش، انجمن نفرولوژی، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات نفرولوژی، آزمایشگاه جامع توان، آزمایشگاه یکتا و واحدهای مدیکال و مارکتینگ اکتوورکو و ارائه لوح تقدیر، توسط آقای دکتر فرهاد حاتمی سعدآبادی، مدیر اجرائی طرح، به اتمام رسید.