ذوق زده بودند توريست ها را سرمايه گذار ديدند!

اوین نامه ی کیهان 2اردیبهشت - 94
ذوق زده بودند توريست ها را سرمايه گذار ديدند!
اوین نامه ی کیهان سر بازجو شریعت نداری  با موچ گیری کردن از طرح گردآوری توریست های سرمایه دارآمریکایی با کشتی به سوی ایران گزارش از آدرس غلط  دادن مدعيان اصلاحات درباره سفر ۲۴ آمريكايي به ايران داده و نقش پوششی توریست بودن شان را فاش کرده است.
سفر اخير يک هيئت 24 نفره آمريکايي به ايران، حواشي و البته تفسيرهاي زيادي را به دنبال داشته است. نخستين بار اين روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز بود که روز دوشنبه گزارشي از اين سفر منتشر کرد. تيتر گزارش نيويورک تايمز اين است؛ «بيلبورد ها در ايران مي گويند مرگ بر آمريکا، اما مقامات مي گويند بياييد مذاکره کنيم»!    سرويس سياسي- به نوشته اين روزنامه، اين 24 نفر از تجار و سرمايه داران آمريکايي هستند که براي بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري راهي ايران شده اند. البته با ويزاي توريستي و در اين سفر خود را توريست معرفي مي کنند و تاکيد دارند اين سفر از هياهوي رسانه اي به دور باشد، درست مثل نظر مسئولاني که با آنان ديدار غيررسمي داشته اند!    فرستادگان آمريکا در رستوراني مجلل در شمال پايتخت با برخي کارشناسان اقتصادي و مسئولان ايراني ديدار مي کنند و ظاهراً از اين ديدارها کاملاً راضي هم هستند و مي گويند؛ مقامات ايراني با آغوش باز از ما استقبال کردند.     يکي از اعضاي اين هيئت درباره عنوان توريست و ديدارهايشان با مقامات و چهره هاي اقتصادي ايران اينگونه مي گويد: «ما توريست هستيم؛ اما طبيعي است که بسياري از کمپاني هاي ما پتانسيل و تمايل حضور در ايران را دارند، چون معاملات بسيار مهمي را رهبري مي کنند
        
فالوده با معاون وزير!
    ند لامونت که نيويورک تايمز وي را يک متخصص و سرمايه گذار در زمينه ديجيتال و البته سياستمدار سابق معرفي مي کند، ديدار هاي هيئت در رستوران مجلل در منطقه الهيه را اينگونه روايت مي کند : « روز پنجشنبه در رستوراني لوکس در تهران، کوروش رزاقي، مشاور برجسته اقتصادي در ايران و ديگر سخنرانان در مورد پتانسيل اقتصاد ايران براي سرمايه گذاران آمريکايي سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزير ارتباطات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران، براي مخاطبان در مورد ظرفيت هاي ايران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگليسي گفت: «از جمعيت ٨٠ ميليوني ايران ٤٠ ميليون نفر از گوشي هوشمند استفاده مي کنند و شبکه هاي ٣G و ٤G به سرعت در ايران در حال توسعه است
    نصرالله جهانگرد؛ شخصي که برخي وي را نفر اصلي وزارت ارتباطات بعد از واعظي معرفي مي کنند، يکي از چهره هاي اصلي ديدار کننده با هيئت تجار آمريکايي بوده است؛ هياتي که ظاهرا طرف ايراني بيشتر مايل بوده که محتواي ديدار را محرمانه نگه دارد. البته در گزارش نيويورک تايمز جزئيات بيشتري از افرادي که در جمع آمريکايي ها سخنراني کرده اند وجود ندارد.
        
آدرس غلط به آمريکايي ها
    نکته مهم و قابل تامل در اين ميان، هدف اصلي اين هيئت تجاري يا توريستي است. در حالي که نيويورک تايمز و به دنبال آن بي بي سي و روزنامه هاي زنجيره اي در داخل کشور مدعي هستند اين هيئت براي اهداف اقتصادي و تجاري به ايران آمده اند، اما محتواي ديدارها و برخي نشانه ها به روشني حاکي است، اقتصادي بودن اين سفر چيزي جز پوشش و ساده سازي عامدانه موضوع نيست. اين چه هيئت تجاري يا توريستي است که به قم رفته و به نوشته نيويورک تايمز با يک «آيت الله اصلاح طلب»! گفت و گو مي کند. 
    حساسيت عجيب و غريب هيئت آمريکايي درباره شعار «مرگ بر آمريکا» يکي از اين نشانه هاي قابل تامل است. در ديدار مذکور يکي از آمريکايي ها از آيت الله ادعايي و البته ناشناس درباره شعار «مرگ بر آمريکا» مي پرسد و آيت الله اصلاح طلب در پاسخ مي گويد؛ اين شعار در دوره متفاوتي سرداده مي شد و شما با ايران جديدي مواجه ايد! و تاجر آمريکايي با شعف به نيويورک تايمز مي گويد؛ اين پاسخها متفاوت و اميدوارکننده است.    نکته جالب آنکه نيويورک تايمز نامي از آيت الله ادعايي نبرده و جالب تر آنکه بي بي سي و روزنامه هاي زنجيره اي که از حساسيت مردم نسبت به چنين القابي اطلاع دارند، «آيت الله اصلاح طلب» را «روحاني» ترجمه کرده اند!
    يکي از روزنامه هاي زنجيره اي و ذوق زده همين خط تابوشکني و زمينه سازي رسانه اي براي رابطه با آمريکا را پي گرفته و در گزارش خود از اين سفر مي نويسد؛ در ايران دلواپسان و شعارسازان، بي توجه به شرايط زمانه و منافع ملي، همچنان شعار هاي ٣٠ سال گذشته را بازنويسي مي کنند!

        
توريست، تاجر يا سناتور؟!
    مثلث رسانه اي نيويورک تايمز، بي بي سي و زنجيره اي ها، اين گروه را تاجر و توريست مي نامند اما ند لامونت همان فردي که خبرنگار نيويورک تايمز سعي مي کند بيشتر از زبان وي تهران و وقايع رخ داده براي گروه را روايت کند فقط يک متخصص ديجيتال و سرمايه گذار در تلويزيون هاي کابلي نيست.
    به نوشته فارس، با بررسي سابقه لامونت مشخص مي شود که وي يک عضو حزب دموکرات و سناتور ايالت کنتيکت در مجلس سناي آمريکا بوده است. اما در اين ميان نکته قابل تامل تري نيز در سابقه لامونت ديده مي شود؛ سابقه اي که حضور وي در ايران را با ابهامات بيشتري همراه مي کند.    لامونت در بيانيه اي که درباره خاورميانه و رژيم صهيونيستي به حمايت جدي از اين رژيم در برابر آنچه تهديدات منطقه اي مي خواند، پرداخته است.لامونت در بيانيه خود با اشاره به لزوم حفظ امنيت رژيم جعلي اسرائيل، تصريح مي کند: «وقتي که امنيت اسرائيل تهديد مي شود آمريکا بايد بدون ابهام در کنار اسرائيل باشد    اين سناتور سابق آمريکايي تاکيد مي کند: «آمريکا بايد در کنار اسرائيل بماند تا زماني که مطمئن شود متحدش در امنيت کامل بسر مي برد»         حيدرپور: نظر مردم درباره آمريکا تغيير نکرده است
    در همين حال عوض حيدر پور نماينده شهرضا در مجلس شوراي اسلامي درباره سفر اين هيئت در گفت و گو با کيهان گفت: اينکه يک گروه به اصطلاح تجار آمريکايي به ايران بيايند، اشکالي ندارد. بيايند و فضاي اقتصادي و بازار ايران را ببينند که با وجود تحريم ها بازار ما و فعاليت هاي اقتصادي ما غني و بي نياز هست و نياز به سرمايه گذاري آنان نيست. از همان ابتداي انقلاب تا الآن مردم ما نسبت به جنايات و روحيه استکباري آمريکا بدبين بودند و اگر در عرصه اقتصادي شعار مي دادند که کالاي خارجي مصرف نکنند، بيشتر تحريم کالاهاي آمريکايي مطرح بود. بنابراين بازار اقتصادي ما براي هر کشوري هم اگر باز شود، براي سرمايه گذاران آمريکايي همچنان بسته مي ماند.
    اين عضو کميسيون امنيت ملي درباره تلاش عده اي براي زمينه سازي ارتباط با آمريکا گفت: ملت ما از ابتدا نفرت خود را به آمريکا و شيوه هاي استثماري آن نشان داده است و همچنان پاي شعارهاي انقلاب ايستاده اند. اين مردم در عمل نيز ايستادگي خود را بارها نشان داده اند و همان مردم هستند اما عده اي در محاسبات خود دچار خطا شده اند. بد رفتاري ها و نقض عهد آمريکايي ها همواره در ياد و خاطره ملت ايران مانده است و هر سال در سالروز انقلاب اسلامي اين مسئله را جهان مي بيند. اگر آمريکايي ها که در مذاکرات هسته اي نقض عهد مي کنند و مانع توافق مي شوند، دست از بدرفتاري هاي خود با ملت ايران بردارند ممکن است مردم در آينده در برخورد خود با آمريکا تجديد نظر کنند اما چيزي که الآن مي بينيم نفرت از آمريکا بين توده هاي ملت است و رفتار ما در برابر آمريکا و ستم هايش هيچ تغييري نکرده است.
        
نوباوه: دولت شفاف سازي کند
    بيژن نوباوه هم درباره اين سفر و حواشي آن به خبرنگار کيهان گفت: در مورد سفر هيئت تجاري و اقتصادي آمريکايي به ايران گفتني هايي هست که انتظار داريم دولت محترم و وزارت خارجه در مورد آن پاسخگو باشند. در داخل اين هيئت، عناصر سياسي وجود داشتند که با مسئولان ايراني از جمله نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري و در شهر قم با گروه هايي ديدار کردند. اين سفر و ديدارها با اين گروه آمريکايي که خودش را به عنوان يک هيئت عادي معرفي کرده در چارچوب مقررات ما نمي گنجد.
    اين نماينده عضو کميسيون فرهنگي مجلس درباره اهداف واقعي اين سفر مي گويد: عده اي در مورد مذاکرات هسته اي عجله مي کنند، در حالي که بايد ديد توافق و نتيجه مذاکرات هسته اي چه مي شود. اساسا نتيجه مذاکرات نه روابط با آمريکا که در مورد مسئله هسته اي است تا آمريکا را نسبت به انجام تعهدات خويش راستي آزمايي کنيم. لذا اين هيئت يک هيئت غيررسمي و غيرقانوني است که سعي کرده با مسئولين ما ارتباط بر قرار نمايد، به عبارتي اين هيئت غيررسمي با اهداف رسمي وارد کشور شده است. بايد پرسيد که با چه هدفي مي آيند و در قم با بعضي آقايان ديدار مي کنند؟ وزارت خارجه بايد پاسخگو باشد.
        
قاضي زاده هاشمي: هدف حذف مرگ بر آمريکاست
    اميرحسين قاضي زاده هاشمي عضو کميسيون اجتماعي مجلس درباره اين سفر و اهداف آن به کيهان گفت: اين موضوع از جهات مختلف قابل تحليل است. يک موضوع اين است که دوستاني که شعار مذاکره را با گفتمان برد – برد شروع کردند، مبنايي دارند که ما بايد طبق اين اصل برد – برد با دنيا تعامل داشته باشيم. به نظر مي رسد يک چرخشي در اين شعار شکل گرفته که توسط دولت بيان نمي شود اما عقبه فکري آنها در رسانه ها و روزنامه هاي زنجيره اي به آن مي پردازند. اظهارات آقاي ابوطالبي که به عنوان نماينده ما در سازمان ملل معرفي شده بود و همچنين آقاي صادق زيبا کلام در همين راستا است که ما در بحث مذاکرات هسته اي دستاوردهايي در کلان به دست آورده ايم و نياز به بررسي جزئي موارد نيست. به نظر مي رسد که اين دستاورد از نگاه اين جماعت حذف شعار مرگ بر آمريکاست و ما با کدخداي دنيا در حال مذاکره ايم و آنها ما را تحويل مي گيرند و جايگاه پيدا کرده ايم! ولو اينکه کل صنعت هسته اي را هم بدهيم و محدوديت هاي غيرقانوني را بپذيريم.
    نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد توجه داشت که مسئله هسته اي يک بهانه براي استحاله نرم در حوزه سياست خارجي ما است چرا که نقطه قدرت و پرچم انقلاب اسلامي ما در آنجاست. آمريکا با اين کارها مي خواهد به دنيا نشان دهد که ايران هم با ما به اشتراک رسيده است و در حوزه هاي فرا هسته اي همکاري دارد.
        
دواتگري: مقامات ديدارکننده پاسخگو باشند
    مهدي دواتگري نماينده مردم مراغه نيز در گفت و گو با کيهان گفت: نکته اول اين است که اين هيئت آمريکايي در پوشش توريست آمده است و بر خلاف پروتکل هاي داخلي کشور اين سفر و ديدارها صورت گرفته است. نکته دوم اين است که اگر با برخي از مقامات نشست هايي انجام شده باشد، قابل بررسي است و آن مقام مسئول بايد توضيح دهد که تحت چه عنواني اين ديدار انجام شده است اما بايد به گونه اي موضوع بررسي شود که به اختلافات داخلي دامن نزند هر چند اگر کار غيرقانوني صورت گرفته باشد، نهادهاي مسئول بايد پاسخگو باشند.