گزیده خبرهای 6 شهریور – 94 قسمت -2

گزیده خبرهای 6 شهریور – 94  قسمت -2
درگیری مسلحانه در ایستگاه اتوبوسی در منطقه بایرام پاشای شهر استانبول ۸ زخمی بر جا گذاشت.به گزارش مهر، شبکه خبری تورک اعلام کرد: درگیری مسلحانه در داخل ایستگاه اتوبوسی در شهر استانبول به وقوع پیوست و منجر به زخمی شدن ۸ نفر شد.بنا بر اعلام خبر تورک، دو گروه از مردم ابتدا با هم درگیری لفظی پیدا کرده و سپس با سلاح به روی یکدیگر آتش گشودند. در پی این حادثه پلیس ترکیه به منظور حفظ آرامش در منطقه مستقر شد. این در حالی است که اخیرا حملات مسلحانه در شهرهای مختلف ترکیه تشدید یافته است.
نا آرامی هایی از این دست در ترکیه چند هفته پس از حمله انتحاری به فعالان هوادار کردها در شهر سوروچ در جنوب ترکیه و نزدیک مرز سوریه که ۳۱ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی بر جا گذاشت، شدت گرفته است.دولت ترکیه پس از این حمله انتحاری و ترور دو مامور پلیس با عنوان انتقام گیری از این حمله انتحاری، به آتش بس دو ساله با حزب منحله کارگران کرد ترکیه « پ ک ک» پایان داده و حملات هوایی به مواضع این گروه در عراق را آغاز کرده است. از آن زمان تا کنون دهها مامور پلیس و نیروی نظامی ترکیه در ناآرامی ها کشته و یا زخمی شده اند.
نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به برخی نکات مثبت موجود در گزارش فصلی مدیرکل آژانس درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، در عین حال گفت که «نحوه گزارش نویسی» به­تر از این هم می توانست باشد.رضا نجفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به گزارش جدید مدیرکل آژانس درباره ایران که اولین گزارش فصلی آژا­نس پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت ­است،گفت: مدیرکل در جای جای گزارش خود به لغو ت­مام قطعنامه های قبلی شورای امنیت بر اساس­ قطعنامه 2231 ، بصورت 9 بار در پانوشت ها، ا­شاره کرده است. البته نحوه گزارش نویسی به­تر از این هم می توانست باشد.وی گفت: در این گزارش مدیر کل به تحولات چند ­ماه اخیر از جمله ملاقات مدیرکل آژانس با ­ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و دبیرمح­ترم شورایعالی امنیت ملی در تهران، تصویب ­برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایرا­ن و گروه 1+5 در وین، تصویب قطعنامه 2231 ­شورای امنیت مبنی بر لغو تمام قطعنامه های­ قبلی و همچنین توافق ایران و آژانس در خ­صوص نقشه راه برای پایان دادن به مسایل گ­ذشته اشاره کرده است.نماینده دایم ایران در آژانس ادامه داد: این گزارش همچنان نشان می دهد که تمام ­فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات ه­سته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد ­و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته ا­ست. البته متاسفانه گزارش مجددا همراه با جزییات­ فنی و غیر ضروری است، رویه ای که باره­ا مورد اعتراض جنبش عدم تعهد نیز بوده است.
وی تصریح کرد: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبا­نه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا­ بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط ­آژانس صحه گذاشته است. اهمیت این موضوع ب­خاطر آن است که در برجام نیز آژانس مشابه­ همین وظیفه را برعهده خواهد داشت، وظیفه ­ای صرفا فنی و حرفه ای که خالی از هر گونه­ قضاوت است و منجر به رفع تحریم ها در روز­ اجرای توافق خواهد شد.
نجفی با مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی اظهار کرد: این گزارش بار­ دیگر نشان می دهد آژانس مطلب جدیدی در­ رابطه با وظیفه اصلی اش یعنی اجرای پادما­ن در ایران، برای ارائه ندارد و به جز تکرار­ محتویات گزارش های قبلی که البته اعداد و­ ارقامش تغییر کرده مطالبش همان مطالب پیش­ین هستند.نماینده دایم ایران در آژانس در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD نیز گفت: آژانس بار دیگر در بخش کوچکی از گزارش به ­تکرار این موضوع پرداخته است. همانطور که قبلا ه­م اعلام کرده ایم تکرار این بخش نه تنها­ بر اعتبار ادعاهای بی اساس قبلی نمی افزا­ید بلکه نشان از بی خاصیت شدن این بخش از ­گزارش آژانس دارد. مضحک تر اینکه ادعا شد­ه یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی مح­ل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده ا­ست که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس د­ارد؟ ایران برای ساخت و ساز در اماکن خود ­نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس ­بخواهد با عکس های ماهواری آن را رصد کند.وی در مورد اجرای نقشه راه برای حل مسایل ­گذشته نیز گفت: مدیرکل، گزارش کرده که ایران با ار­ائه توضیحات در 15 اوت اولین گام را اجرا ­کرده است. حالا نوبت آژانس است که بررسی ­هایش را تکمیل کند.
مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند ماهشهر گفت: انتشار گاز در این مجتمع در بامداد جمعه، یک کشته و یک مسموم برجای گذاشت.
ابراهیم چگینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حادثه گازگرفتگی در واحد EPVC این شرکت منجر به فوت یکی از کارکنان واحد بهره برداری و مسمومیت یک پرسنل دیگر شد.وی اظهار داشت: رضا یگانه از کارکنان این شرکت در این حادثه جان خود را از دست داد و علی رجبی فرد نیز دچار مسمومیت شدید شد.مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند افزود: این سانحه در دقایق ابتدایی بامداد امروز رخ داد که علت دقیق آن از سوی کارشناسان در حال بررسی است و نتایج آن بزودی اعلام می شود.شرکت پتروشیمی اروند در سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و در زمینی به مساحت 108 هکتار قرار دارد که از این مقدار حدود 46 هکتار طرح های مجموعه زنجیره واحدهای پلی وینیل کلراید (PVC) کلر آلکالی (CA) اتیلن دی کلراید (EDC) و وینیل کلراید مونومر (VCM) در نظر گرفته شده است.پتروشیمی اروند بزرگ ترین زنجیره تولید PVC جهان بوده که در صورت تولید سالانه 240 هزار تن PVC حدود 25 تا 30 درصد بازار جهانی این محصول شیمیایی در اختیار ایران قرار می گیرد.
معاون فرهنگی شهردار تهران از آمادگی شهرداری برای کمک به سایر سازمان‌ها برای بهبود وضعیت زنان کارتن خواب خبر داد.حجت السلام و المسلمین میثم امرودی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آمار زنان کارتن خواب با بیان اینکه هیچ کس آمار دقیقی ندارد، گفت: همه آمارهای ذهنی است و شهرداری تهران نیز مرجع ارائه امار نیست.وی با بیان اینکه در بهبودسازی وضعیت زنان کارتن خواب سازمان‌هایی همچون شورای اجتماعی کشور، استانداری، بهزیستی و... مسئولیت مستقیم دارند، افزود: آسیب‌های اجتماعی، شهر را لکه دار می‌کند و تنها شهرداری سعی کرده است شهر را قابل دیدن کند.معاون فرهنگی شهردار تهران با اشاره به لزوم بازپیوند زنان کارتن خواب به خانواده‌هایشان گفت: اگر زنجیره حمایت و جمع آوری زنان کارتن خواب همچون ایجاد اشتغال، ترک اعتیاد، بازپیوند به خانواده و... کامل نشود یقینا تعداد این افراد روزبه‌روز افزایش می یابد.امرودی افزود: متاسفانه تعداد بانوان کارتن خواب نه در مقایسه با مردان بلکه با جنس خود نسبت به گذشته زیادتر شده است و شهرداری تهران برای بهبود این وضعیت آمادگی دارد تا به سایر سازمان ها کمک کند.
استاندار تهران با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری برای مقابله با حوادث و بالایای طبیعی نظیر زلزله عنوان کرد: هرچه در زمینه مقابله با زلزله سرمایه گذاری کنیم، کم خواهد بود.به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین هاشمی در ادامه سفر خود به بومهن و پردیس در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به زلزله اخیر در فیروزکوه و جوادآباد ورامین اظهار داشت: ایران کشور زلزله خیز است و شهرهای ایران به جز برخی از شهرها در مسیر کمربند زلزله قرار دارند.استاندار تهران افزود: به دلیل زلزله خیز بودن کشور باید امکانات و تجهیزات کافی برای مقابله با حوادث احتمالی نظیر زلزله را  داشته باشیم.
در زلزله جوادآباد ورامین چند ساختمان ترک خورد
وی با اشاره به زلزله اخیر در جوادآباد ورامین ادامه داد: خوشبختانه زلزله جوادآباد ورامین خسارتی را به همراه نداشت و تنها چند ساختمان دچار ترک شد.هاشمی با اشاره به زلزله چند روز اخیر در فیروزکوه نیز اضافه کرد: در زلزله فیروزکوه که شدیدترین آن ۴.۶ ریشتر بود نیز خوشبختانه خسارتی برای مردم به همراه نداشت.
باید برای مقابله با زلزله سرمایه گذاری کنیم
استاندار تهران با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری برای مقابله با حوادث و بالایای طبیعی نظیر زلزله عنوان کرد: هرچه در زمینه مقابله با زلزله سرمایه گذاری کنیم، کم خواهد بود.وی متذکر شد: امروز دنیا برنامه های متعددی را برای مقابله با حوادث و بلایایی طبیعی پیش بینی و خود را با حوادث غیر مترقبه سازگار کرده و ما نیز باید در این زمینه تلاش کنیم که دولت یازدهم قدم های مقدماتی را در این زمینه برداشته است.
باید امکانات مقابله با حوادث غیرمترقبه در تهران افزایش پیدا کند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امکاناتی که در شهر تهران برای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد، گفت: امروز امکانات خوبی در شهر تهران وجود دارد اما این امکانات نمی تواند جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر را پاسخگو باشد.هاشمی ادامه داد: تصمیم داریم تا دو مرکز در جنوب تهران برای احداث ستاد مدیریت بحران کشور راه اندازی کنیم که در این زمینه، زمین هایی در حومه فرودگاه امام خمینی(ره) و مرقد مطره حضرت امام در نظر گرفته شده است.