خامنه ای در ديدار هيئت دولت : خط قرمز اقتصادي فاصله طبقاتي و پايمال شدن فقرا

اوین نامه ی کیهان 5 شهریور-94
خامنه ای در ديدار هيئت دولت تاكيد كردند: خط قرمز اقتصادي فاصله طبقاتي و پايمال شدن فقرا

ادامه ی سخنرانی های دوپهلوگویی خامنه ای در دیدار با روحانی واعضای هیآت دولت همچنان ادامه دار و تکرار شده است . برای همین گزارش خبری این دیدار ازسوی گزارشگرروزی نامه ی جمهوری اسلامی و اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری متضاد  گزارش داده شده است . زیرا یکی تقدیر خامنه ای از پایان دادن به مذاکره هسته ای و مهارتورم و رشد اقتصادی بازتاب داده است .ولی اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری از خط قرمز اقتصادی فاصله ی طبقاتی و پایمال شدن فقراازخامنه ای نقل شده است . البته گفته نشده است که مگر جزاین است که حاصل اقتصاد خری خمینی وعدم باور به تئوری های اقتصادی احمدی نژاد و اقتصاد جهادیو  مقاومتی خامنه ای دردفاع از اهداف نظامی هسته ای منجر به بحران کنونی اقتصاد و شکاف بسیار عمیق طبقاتی شده است . آنگونه که 80% جمعیت کشور زیر خط فقر اقتصادی به سرمی برند. حال برای چه خامنه برای سفیدکاری پرونده ی خودش آدرس غلط داده است؟

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار رئيس جمهور و هيئت وزيران، فلسفه نام گذاري ايام شهادت شهيدان رجايي و باهنر به عنوان هفته دولت را، زنده ماندن شاخص هاي فکري، رفتاري و شخصيتي آن دو شهيد عزيز خواندند و با تقدير از تلاش هاي دولت، از جمله در زمينه کاهش تورم، آرامش و ثبات اقتصادي، سلامت و بهداشت و پايان مذاکرات هسته اي، تاکيد کردند: در روند حرکت عمومي کشور، توجه کامل به تداوم دشمني دشمنان، هوشياري در مقابل رخنه و نفوذ بيگانگان، پرهيز از حاشيه سازي، حفظ شتاب علمي، مديريت عرصه فرهنگ بر مبناي اصول و شعارهاي امام و انقلاب، توجه به عدالت در مسير پيشرفت، مديريت جدي بازرگاني خارجي، تدوين برنامه اي منسجم و زمان بندي شده براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد مورد توجه کامل مسئولان قرار داشته باشد.
    رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار که به مناسبت هفته دولت انجام شد، با تبريک سالروز ميلاد حضرت امام رضا عليه السلام، تقارن اين ميلاد با هفته دولت را مبارک خواندند و خاطرنشان کردند: وجود مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج عليه السلام در ايران از افتخارات کشور است و بايد هرچه مي توانيم در بزرگداشت آن جايگاه رفيع تلاش کنيم.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر تاکيد کردند: يکي از اهداف نام گذاري هفته دولت در اين ايام شاخص قرار گرفتن خصوصيات رفتاري و اخلاقي آن شهيدان سرافراز براي دولتمردان است.

    ايشان، ايمان به اهداف امام (ره)، اخلاص، روحيه خدمتگزاري، مردمي بودن و نشست و برخاست با مردم، وسيله قرار ندادن مسئوليت براي تامين مالي آينده خود و پايبندي به مباني انقلاب اسلامي را از خصوصيات بارز شهيدان رجايي و باهنر برشمردند و خاطرنشان کردند: مسئولان بايد متوجه باشند که رفتار و زندگي و ارتباطات آنان در جامعه فرهنگ سازي مي کند.

    رهبر انقلاب اسلامي بعد از بيان اين مقدمه، از تلاش ها و زحمات رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت در دو سال گذشته تشکر و قدرداني کردند و با اشاره به گزارش تعدادي از وزرا در اين ديدار، افزودند: گزارش ها يي که امروز بيان شد خوب و مناسب بود و بايد به اطلاع مردم رسانده شود.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در عين حال اين نکته را نيز متذکر شدند که گزارش هاي مسئولان بايد به گونه اي باشد که مردم آنها را با توجه به واقعيات زندگي خود، تصديق کنند.

    ايشان در ادامه به برخي اقدامات مثبت دولت اشاره کردند و گفتند: کاهش تورم و آرامش و ثبات نسبي در زمينه اقتصادي و مهار نوسانات تند، يکي از اقدامات خوب دولت است که بايد ادامه يابد.

    رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: البته ما به تورم دو رقمي راضي نيستيم و تورم ساليانه بايد به زير ده درصد برسد.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، تلاش دولت براي خروج از رکود، طرح تحول سلامت، برنامه ريزي براي ادامه حرکت علمي کشور، مهار آب ها، و تلاش براي مديريت مصرف آب در بخش کشاورزي و طرح هاي آبياري را از ديگر اقدامات خوب دولت دانستند و با اشاره به موضوع هسته اي افزودند: پايان دادن به مذاکرات هسته اي يکي از کارهاي بسيار مهمي است که انجام شده و اميدواريم که اگر در اين زمينه برخي مسائل و مشکلاتي هم وجود دارد، برطرف شود.

    رهبر انقلاب، در عين حال، در بحث هسته اي، احتمال بي توجهي به اهداف دشمنان را از جمله نگراني ها و دغدغه هاي خود برشمردند و تاکيد کردند: از اول انقلاب تا امروز دشمني صهيونيست ها و آمريکايي ها با انقلاب و جمهوري اسلامي کم نشده است و اين واقعيت نبايد به هيچ وجه در ذهن مسئولان کمرنگ شود.

    ايشان افزودند: البته روش هاي دشمني و ضربه زدن، ممکن است نو و جديد بشود، اما همه مسئولان «سياسي، اقتصادي، فرهنگي» بايد توجه کنند که مطلقاً در نقشه طراحي شده دشمن قرار نگيرند و تصميمات آنها خواسته يا ناخواسته به اجراي بسته مورد نظر بيگانگان کمک نکند.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: اهداف خصمانه و صريح دشمنان در حرف ها و نوشته هاي آنها، قابل درک است و هيچ کس نبايد فراموش کند که جبهه دشمن با سلاحِ آماده در مقابل ملت و کشور، موضع گرفته است و ما نيز بايد با جبهه بندي دقيق، به اقتضاي موقعيت هاي مختلف، در مقابل دشمنان تصميم گيري و اقدام کنيم.

    رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته ضرورت درک دشمني پايان ناپذير صهيونيست ها و آمريکايي ها، مختص دولتمردان نيست و آحاد مردم به خصوص عناصر دلسوز انقلاب بايد اين واقعيت را مورد توجه قرار دهند، اما وظيفه دولتمردان در اين زمينه بيشتر است.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي هوشياري در مقابل تلاش دشمن براي نفوذ پيچيده و تدريجي را، ضرورتي عيني برشمردند و تاکيد کردند: بايد در هر شرايطي در اتخاذ مواضع انقلابي صراحت داشت و صريح و بدون رودربايستي، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مباني امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بيان کرد.

    ايشان خاطرنشان کردند: اگر غفلت شود ناگهان متوجه مي شويم که دشمن در جاهايي رخنه کرده و مشغول کارهاي خطرناک فرهنگي، اقتصادي و سياسي است، بنابراين بايد کاملاً مراقب باشيم.

    رهبر انقلاب اسلامي حفظ يکپارچگي مردم را از ديگر ضروريات خواندند و افزودند: حتي در راهپيمايي ۲۲ بهمن هم، همه مردم مثل هم و از يک جناح و گروه نيستند اما جهت همه يکي است، بنابراين بايد از يکپارچگي و هم جهتي موجود در جامعه، کاملاً مراقبت کرد.

    ايشان در همين زمينه افزودند: براي مراقبت از يکپارچگي جامعه، بايد از حاشيه سازي و تشتت آفريني دوري کرد و هيچ حرف و سخني که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نياورد.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي سپس در تبيين اولويت هاي اين مقطع، بر حفظ شتابِ پيشرفت علمي کشور تکيه و خاطرنشان کردند: علم، زير ساخت واقعي پيشرفت کشور است و هر قدر در اين زمينه هزينه شود، سرمايه گذاري براي آينده ايران است.

    ايشان افزودند: بايد به گونه اي برنامه ريزي و تلاش کرد که شتاب علمي در دهه دومِ چشم انداز حفظ شود و ان شاءالله بتوانيم به جرگه ده کشور داراي رتبه بالاي علمي دنيا وارد شويم.

    رهبر انقلاب تبديل حرکت علمي به گفتمان عمومي در يک دهه اخير را ضامن حفظ رشد علمي برشمردند و افزودند: اين گفتمان نشاط آور و تحرک برانگيز بايد حفظ و تقويت شود.

    ايشان، تکيه بر شرکت هاي دانش بنيان و پارک هاي علم و فناوري را ضروري و اشتغال آفرين دانستند و افزودند: به گونه اي برنامه ريزي کنيد که دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلي بتوانند وارد بازار کار و فعاليت شوند.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي فرهنگ را اولويت ديگر اين برهه از زمان برشمردند و خاطرنشان کردند: مشکلات اقتصادي موجب پريشاني فکر نمي شود، اما مشکلات فرهنگي، گاه خواب را از انسان مي ربايد.

    رهبر انقلاب، توليد محصولات فرهنگي سالم و جلوگيري از توليدات مضر فرهنگي را دو وظيفه اصلي مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: در همه کشورهاي دنيا، از محصولات فرهنگي مراقبت مي شود، بنابراين اگر برخي توليدات اعم از نمايشي و مکتوب، با مباني و اصول در تضاد هستند بدون رودربايستي جلوي آنها را بگيريد.

    ايشان با رد کامل رهاسازي فرهنگي تاکيد کردند: عرصه فرهنگ بايد براساس مباني و شعارهاي امام و انقلاب مديريت و خوراک فرهنگي سالم براي جامعه توليد شود.

    رهبر انقلاب اسلامي، اقتصاد را اصلي ترين اولويت کشور برشمردند و چند نکته را در اين زمينه بيان کردند که نکته نخست «پيشرفت توام با عدالت» بود.

    ايشان افزودند: بايد مراقب بود در حرکت اقتصادي، فاصله طبقاتي پيش نيايد و فقرا پايمال نشوند.

    رهبر انقلاب تبديل کار و تلاش به گفتمان عمومي، و تبديل تنبلي و بيکارگي به امري مذموم در فرهنگ جامعه را از جمله نکات مهم در برنامه ريزي ها و اقدامات دانستند و افزودند: ضمن تشويق و تبليغ کارآفريني و توليد ثروت در کشور، بايد ايجاد «مجاري درستِ کار» در دستور کار قرار گيرد و راه هاي جستجوي شغل در رسانه ها به مردم نشان داده شود که برخي برنامه هاي تلويزيون در اين زمينه، خوب است.

    رهبر انقلاب با اشاره به ظرفيت هاي گسترده کشور براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاافزودند: مسئله مديريت بازرگاني و تجارت خارجي خيلي مهم است.

    ايشان همچنين تبادل و تجارت عادلانه و تبديل نشدن ايران به بازار کالاهاي خارجي را مورد تاکيد قرار دادند.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، اقتصاد مقاومتي را موضوع مهمي خواندند که در هرگونه برنامه ريزي بايد مورد توجه کامل دولت قرار گيرد.

    ايشان از گزارش هاي دستگاه ها در اين زمينه تشکر کردند اما گفتند: برخي از کارهاي انجام شده مقدماتي است، برخي مربوط به اقتصاد مقاومتي نيست و برخي هم کارهاي جاري دستگاه هاست که جزو فعاليت هاي اقتصاد مقاومتي آمده است.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي يادآوري کردند: اقتصاد مقاومتي، بسته اي «کامل و منسجم» و محصول عقل جمعي است و براي تحقق نيز به برنامه اجرايي و عملياتي منسجم نياز دارد.

    ايشان افزودند: در اين برنامه بايد سهم اجرايي هر دستگاه مشخص و زمان بندي شود و به موازات رفع مشکلات و موانع، فعاليت هاي دستگاه ها رصد و پيگيري شود.

    رهبر انقلاب افزودند: بعد از طراحي اين برنامه عملياتي، گام دوم در تحقق اقتصاد مقاومتي، تشکيل يک ستاد فرماندهي قوي، هوشمند و نافذالکلمه است تا با پايش فعاليت ها، اقدامات ضربتي براي حل مشکلات، و اتخاذ تصميمات صحيح و به موقع، زمينه اجرايي شدن برنامه را فراهم کند و به مردم گزارش دهد.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به دولتمردان تاکيد کردند: هيچ برنامه اقتصادي غيرمنطبق با سياست هاي اقتصاد مقاومتي در دستور کار قرار ندهيد و برنامه ششم توسعه را نيز سريع تر و بر همين مبنا تدوين کنيد.

    ايشان استفاده از ظرفيت بخش هاي غيردولتي و بهره گيري از اقتصاددانان و فعالان اقتصادي را براي تحقق اقتصاد مقاومتي، ضروري ارزيابي کردند.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان کردند: اگر اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيازمند الزامات حقوقي و قانوني و قضايي نيز باشد، مجلس و قوه قضاييه آمادگي همکاري را دارند.

    ايشان با اشاره به موضوع رکود و گزارش رئيس جمهور مبني بر رشد مثبتِ ۳ درصدي اقتصادي، گفتند: اين رشد نشان دهنده يک جابجايي مختصر در رکود است، اما اگر به طور جدي با رکود مبارزه نشود، رشد فعلي اقتصادي نيز به خطر خواهد افتاد و تورم بار ديگر روند صعودي پيدا خواهد کرد.

    رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بنگاه هاي اقتصادي که به دليل رکود دچار مشکل شده اند، افزودند: برخي از اين مراکز توليدي مشکل نقدينگي دارند که بايد بانک ها در اين خصوص وارد ميدان شوند اما برخي ديگر از اين بنگاه ها، مشکل نقدينگي ندارند و تسهيلات خود را نيز دريافت کرده اند، ولي تسهيلات را در جاي ديگري استفاده کرده اند که بايد با آنها برخورد مناسب کرد.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان کردند: براي حل مشکل رکود، بايد برخي از طرح ها به بخش خصوصي سپرده شود. ايشان با اشاره به برخي آمارها مبني بر وجود چهارصد هزار ميليارد تومان طرح نيمه تمام، افزودند: اگر ده درصد اين طرح ها به بخش خصوصي سپرده شود، چهل هزار ميليارد تومان وارد چرخه اقتصادي کشور مي شود و تاثيرات مهمي در برطرف کردن رکود خواهد داشت.

    رهبر انقلاب اسلامي سپس به لزوم توجه بيش از پيش به بخش کشاورزي اشاره کردند و با تاکيد بر برنامه ريزي براي خودکفايي در کالاهاي اساسي گفتند: بايد ضمن استفاده از فناوري روز در کشاورزي از ظرفيت مهندسان جوان کشاورزي در استان هاي مختلف نيز استفاده شود.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي جلوگيري از واردات بي رويه ميوه را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: بايد بر روستاها و صنايع تبديلي و استفاده از ظرفيت هاي صنايع روستايي، تمرکز جدي تر انجام شود.

    ايشان بخش معدن را از ظرفيت هاي مهم کشور دانستند و گفتند: بازار نفت که با يک اشاره قدرت ها و در پي آن اقدامات عناصر خبيث منطقه، از صد دلار به چهل دلار مي رسد به هيچ وجه قابل اطمينان نيست و بايد به فکر جايگزين مناسب باشيم که بهترين جايگزين، بخش معدن است.

    رهبر انقلاب اسلامي تاکيد کردند: بايد در معدن از ظرفيت بخش خصوصي استفاده و از خام فروشي نيز جلوگيري کرد.

    حضرت آيت الله العظمي خامنه اي موضوع آب و صرفه جويي در آن و اصلاح آبياري کشاورزي را نيز مهم دانستند.

    در ابتداي اين ديدار رئيس جمهور گزارشي از اقدامات دولت در عرصه هاي مختلف، در دو سال گذشته بيان کرد.

    رئيس جمهور ايجاد آرامش در فضاي اقتصادي و اجتماعي کشور را بزرگ ترين دستاورد و سرمايه مهم دولت در دو سال گذشته خواند و گفت: دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به وعده هاي داده شده عمل کند که از جمله آنها کاهش تورم نقطه به نقطه ۵/۱۱ درصد و تورم دوازده ماهه ۸/۱۳ درصد است.

    حجت الاسلام روحاني خروج از رکود را يکي ديگر از اقدامات دولت براي انجام وعده ها برشمرد و افزود: خروج از رشد اقتصادي منفي و رسيدن به رشد اقتصادي مثبتِ ۳ در سال 93، نشانه بارز خروج از رکود است و اميدواريم امسال نيز رشد مثبت اقتصادي ادامه يابد.

    رئيس جمهور با تاکيد بر اهتمام دولت براي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي، افزايش نوزده درصدي صادرات غيرنفتي و ايجاد تعادل نسبي ميان واردات و صادرات را از علايم حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي خواند و گفت: البته دولت در دو سال گذشته با موانع و چاله هاي بزرگي مواجه بوده است که يکي از اين چاله ها پرداخت يارانه هاي نقدي است.

    روحاني با تاکيد بر لزوم حذف تدريجي يارانه ها، مسکن مهر را يکي ديگر از چاله هاي بزرگ پيش روي دولت يازدهم برشمرد و افزود: بدهي هاي دولت که از دوره قبل بجا مانده بود، يکي ديگر از موانع دولت يازدهم بوده است.

    رئيس جمهور در جمع بندي عملکرد اقتصادي دولت، آن را به طور نسبي موفقيت آميز دانست و خاطرنشان کرد: ما در دوران جديد پساتحريم نيازمند طراحي جديد هستيم تا ضمن تاکيد بر درون زا بودن، بتوانيم منابع و سرمايه هاي جديد خارجي و فناوري جديد را نيز جذب کنيم.

    روحاني، اهتمام بر حقوق شهروندي و رعايت حقوق همه اقوام و مذاهب را از ديگر اقدامات دولت برشمرد و با اشاره به رتبه علمي شانزدهم ايران در دنيا افزود: در دو سال گذشته صندوق نوآوري و شکوفايي فعال شده است و امسال ۱۵۰۰ ميليارد تومان وام در اختيار شرکت هاي دانش بنيان قرار مي گيرد.

    رئيس جمهور در خصوص عملکرد دولت يازدهم در سياست خارجي، جمع بندي مذاکرات هسته اي با هدايت هاي مقام معظم رهبري را مهم ترين دستاورد در اين عرصه خواند و خاطرنشان کرد: تيم مذاکره کننده هسته اي، هيچ گاه منفعل نبود و مستقل و شجاعانه از منافع ملي، عزت ملي و قدرت دفاعي کشور دفاع کرد و کار بزرگي را انجام داد.

    روحاني حفظ فناوري هسته اي و تجاري سازي آن، لغو قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت در مورد ايران، برداشته شدن تحريم هاي مالي و اقتصادي بعد از اجراي توافق و خروج پرونده ايران در ده سال آينده از شوراي امنيت را از دستاوردهاي مذاکرات هسته اي برشمرد و گفت: اکنون به مرحله اي رسيده ايم که نام آن را بايد «بازدارندگي حقوقي» گذاشت.

    رئيس جمهور همچنين با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در عرصه هاي فرهنگي، اجتماعي و سلامت، برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال را، از مهم ترين مسائل پيش روي دولت دانست و افزود: دولت خود را مقيد به قانون مي داند و براي همه نهادهاي مرتبط با انتخابات، احترام قائل است.

    در اين ديدار پس از سخنان کوتاه جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در گزارشي از فعاليت هاي اين وزارتخانه از رشد 6/7 درصدي حوزه صنعت و افزايش سرمايه گذاري در آن و همچنين رشد ۱۹ درصدي صادرات غيرنفتي خبر داد و گفت: دولت واردات خودروهاي لوکس را ممنوع و واردات کالاهاي غيرضروري را محدود کرده است و تلاش کرده ايم کالاهاي مورد نياز دستگاه هاي دولتي، در داخل کشور تهيه شود.

    آزادسازي ۸۰ درصد اراضي کشور در حوزه معادن به منظور اکتشاف و تکميل زنجيره توليد معادن، دو دستاورد ديگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که آقاي نعمت زاده به آن اشاره کرد.

    چيت چيان وزير نيرو هم در گزارشي چالش هاي عمده اين وزارتخانه را فاصله بين درآمدها و هزينه ها و انباشت بدهي ها، خشکسالي و تغيير اقليم و برداشت بي رويه و غيرقانوني از منابع زيرزميني برشمرد و خاطرنشان کرد: تغيير جهت به مديريت مصرف و مديريت يکپارچه منابع آب، تشکيل جلسات شوراي عالي آب، کاهش مشکلات اجتماعي در حوزه آب، از جمله اقدامات وزارت نيرو در حوزه آب بوده است.

    وزير نيرو افزود: بهره برداري از ۲۹ واحد نيروگاهي با ظرفيت بيش از چهار هزار مگاوات، برنامه ريزي براي کاهش تلفات شبکه توزيع، استفاده از ۱۷ فناوري جديد در صنعت برق با تکيه بر توان داخلي و صادرات خدمات فني مهندسي به ارزش سه و هشت دهم ميليارد دلار از جمله فعاليت هاي وزارت نيرو در حوزه برق بوده است.

    وزير نفت هم برنامه دولت در بخش ميادين مشترک را افزايش توليد خواند و گفت: در ميادين مشترک نفت، برداشت از ۷۰ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه در سال جاري رسيد و در سال ۹۵ به ۲۶۰ هزار بشکه افزايش خواهد يافت.

    زنگنه به افزايش ۱۲ درصدي توليد گاز در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: تکميل ۲۵ فاز از ۲۷ فاز پارس جنوبي تا پايان دولت، گازرساني به ۵/۲ ميليون خانوار در کشور و توقف صادرات ميعانات گازي جزء برنامه هاي وزارت نفت تا پايان دولت است.

    وزير نفت به افزايش ۱۵ درصدي صادرات نفت در چهارماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز اشاره و تاکيد کرد: صنعت نفت جزء اهداف اصلي تحريم هاي دشمنان بود، اما توانستيم برنامه ها و فعاليت ها ي خود را در اين شرايط با قوت به پيش ببريم.

    حجتي وزير جهاد کشاورزي نيز در گزارش خود، به توقف روند کاهشي جنگل هاي شمال و کاهش فشار بر مراتع و پوشش هاي گياهي اشاره کرد و افزود: در بخش توليد و آبياري کشاورزي، برنامه دولت فرهنگ سازي و ترغيب مردم به کاهش استفاده بي رويه از منابع آبي زيرزميني، افزايش بهره وري و کاهش مصرف آب با ترويج سيستم هاي جديد آبياري و افزايش کشت گلخانه اي است.

    وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي آخرين عضو هيئت دولت بود که گزارشي از حوزه کاري خود بيان کرد.

    قاضي زاده هاشمي از رشد علمي در حوزه بهداشت و درمان، پرداخت بدهي ها در بخش سلامت، افزايش دسترسي مردم به دارو و کاهش واردات آن خبر داد و گفت: در حال حاضر پزشکان در همه مراکز بهداشتي در شهرهاي زير بيست هزار نفر به مردم خدمات ارائه مي دهند.

    قاضي زاده هاشمي فراهم شدن خدمات بهداشتي براي حاشيه نشينان، کاهش پرداخت هزينه هاي درمان و تجهيزات و ملزومات پزشکي و بيمه شدن ۱۰ ميليون نفر را از ديگر خدمات وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: چهار هزار پزشک متخصص در مناطق مختلف کشور مشغول فعاليتند و مردمِ نقاط محروم و مرزي نيز به متخصصان دسترسي دارند.

    در پايان اين ديدار اعضاي هيئت دولت نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه کردند.