گزیده خبرهای 14 مهر -94 قسمت -3

گزیده خبرهای 14 مهر -94  قسمت -3
 
پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور کدامند؟ 
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه کاهش نرخ سالمندی در کشور نیاز به برنامه‌ریزی دارد، گفت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان دارای کمترین جمعیت سالمند است.به گزارش تابناک، فرید براتی‌سده با اشاره به جوان‌ترین‌ و پیرترین استان‌های کشور گفت: طبق آماری که هم‌اکنون در اختیار داریم جوان‌ترین استان کشور، استان سیستان و بلوچستان است؛ یعنی نرخ سالمندی در آن پایین است.وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ سالمندی در استان سیستان و بلوچستان حدود چهار درصد است. در این استان نرخ زاد و ولد نیز بالاست. همچنین استان‌های هرمزگان و خوزستان هم جزو جوان‌ترین استان‌ها هستند.رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تصریح کرد: همچنین نرخ سالمندی در استان گیلان بالاست و دارای بیشترین جمعیت سالمند در کشور است. علاوه بر این در استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس و مرکزی نیز نرخ سالمندی بالاست.براتی‌سده با بیان اینکه برای رشد نرخ سن در کشور به اقدامات گسترده‌ای نیاز است که نمی‌توان بدون برنامه به آن دست یافت، گفت: البته اقداماتی در کشور آغاز شده اما این اقدامات نیاز به کار کارشناسی و با اعتبارات مناسب دارد تا بتوان از بحران سالمندی جلوگیری کرد.بر اساس این گزارش، در حال حاضر نرخ سالمندی در کشور 8.2 درصد است. 
خبر ويژه 
مين گذاري تجارت با ايران در توافق وين
«در گردهمايي ايران-اروپا در ژنو به شرکت ها گفته شد به ايران برويد اما تحريم ها را دريابيد چون لغو تحريم ها تا سال 2023 انجام نخواهد شد».    اسکات پيترسون در روزنامه کريستين ساينس مانيتور نوشت: ايران مي گويد از زمان توافق هسته اي در وين بهترين فرصت براي برداشته شدن تحريم ها فراهم شده است... اما بنا به گفته متخصصان، دريافت نقدي آسان نبوده و همراه با ريسک خواهد بود. يکي از بزرگترين مشکلات ادامه تحريم هاي غيرهسته اي آمريکا عليه ايران است، تحريم هاي وابسته به تروريسم و حقوق بشر.     وي مي افزايد: اين اشتياق و نگراني در دومين گردهمايي ايران-اروپا در ژنو در هفته گذشته آشکار بود؛ جايي که مقامات ايراني، رايزن هاي غربي، مشاوران حقوقي و سرمايه گذاران مستعد براي اولين بار از زمان توافق هسته اي ايران گردهم آمده بودند.    چارلز هوليس مديرعامل يک شرکت مشاور سرمايه گذاري در واشنگتن (FTI) مي گويد: ايران بازار پرجاذبه و پرخطري است اما سرمايه گذاران نبايد انتظارات بيش از حد داشته باشند.    وي ادامه مي دهد: فضاي تجارت، مثل ميدان مين است. بنابراين اولين سفارش من اين است که تحريم ها را دريابيد.    کريستين ساينس مانيتور در ادامه اين گزارش مي نويسد: هر چند شرکت هاي مختلف براي سرمايه گذاري در ايران اشتياق فراوان نشان داده اند بايد بدانند که فضاي تجارت در ايران فريبنده است. با وجود اينکه تحريم هاي اروپا و سازمان ملل قرار است که از ابتداي سال 2016 برداشته شوند آمريکا تنها با تعليق تحريم هاي وابسته به مسئله هسته اي ( که شامل تحريم هاي نفتي و بانکي مي شود) موافقت کرده و لغو کامل تحريم ها تا سال 2023 انجام نخواهد گرفت. تحريم هاي غيرهسته اي همچنان به قوت خود باقيست و در صورت تخلف ايران همه تحريم ها دوباره اعمال خواهد شد.    يکي از شرکاي ACL (يک شرکت مشاور سرمايه گذاري و متخصص بازار سرمايه در ايران) مي گويد از ديدگاه ايالات متحده «تغيير بسيار اندکي رخ خواهد داد» و با وجود فشارهاي کنگره جنگ بر سر تحريم ها همچنان ادامه خواهد داشت. بانک هاي بين المللي تا زمان شفافيت کامل به تعامل با ايران تمايل خاصي نشان نخواهند داد. همچنين کمپاني ها بايد از اينکه شرکاي ايراني آنها مستقيما و يا غيرمستقيم مشمول تحريم هاي غربي نيستند اطمينان حاصل کنند.
خبر ويژه 
نقش بانك ها در ايجاد رانت ارزي
وضعيت بازار ارز به نحوي است که فقط افراد داراي رانت اطلاعاتي، قيمت آينده و راه سود را مي دانند.    در حالي که قيمت دلار به 3450 تومان صعود کرد، روزنامه دولتي شهروند در گزارشي اذعان کرد: درست در شرايطي که توافق هسته اي بازار ارز را به حاشيه برد و نگراني ها براي افت و خيز دلار به حداقل خود رسيد، اين بازار اندکي بعد و در کمال شگفتي دوباره خبرساز شد و در صفحه اول روزنامه هاي کشور خودنمايي کرد. پس از اين رويداد ناآرامي هاي عجيب دلار در بازار ارز ادامه دار شد و به طرح شايعاتي در فضاي مجازي کشيد. اين موضوع در حالي اتفاق مي افتد که مهار بازار سرکش ارز يکي از مهم ترين دستاوردهاي اقتصادي کابينه يازدهم بوده و حالابا رفع تحريم ها، بازار ارز بار ديگر ايراني ها را غافلگير کرده است. به گزارش «شهروند»، اين روزها دلار نوسانات شديد و صعود و سقوط هاي تند روزانه را تجربه مي کند.    همين موضوع گمانه زني هاي زيادي را به دنبال داشته است. عده اي معتقدند دستکاري نرخ دلار از سوي دولت انجام مي شود و کابينه روحاني براي جبران کسري بودجه و کاهش قيمت نفت به کسب درآمد از بازار دلار روي آورده است و عده اي ديگر نفوذ دوباره و البته بي موقع دلال ها به بازار را علت اين پديده مي دانند. با اين حال وزير اقتصاد و بانک مرکزي شايعه دستکاري دولت در بازار ارز را رد کرده است اما با اين حال دلار اين روزها سرکش تر از ماه هاي گذشته عمل مي کند.    اين گزارش مي افزايد: حالت غيرعادي بازار ارز به گفته صرافان، خريد و فروش در اين بازار را بسيار محتاطانه کرده و به معاملات خرد ضروري رسانده است. اين در حالي است که نوسانات غيرقابل پيش بيني، زيان مالي تعدادي از صرافان کهنه کار بازار را نيز به دنبال داشته است.    يکي از فعالان بازار ارز در اين باره به «شهروند» توضيح مي دهد: بازار به حدي غيرقابل پيش بيني شده است که ضرر برخي از صرافان قديمي بازار را به دنبال داشته است. زيرا معمولارافي ها در شرايط نوسان به گونه اي خريد و فروش مي کنند که ريسک معاملات خود را در ساعات يا روز بعد پوشش دهند اما نوسانات تند قيمت در روزهاي اخير باعث شده است تعدادي از صرافان کهنه کار بازار نتوانند ريسک هايشان را پوشش دهند و متضرر شوند.    وي ادامه مي دهد: به عنوان مثال در شرايطي که خود من فکر مي کردم دلار به بيشتر از 3هزار و 500 تومان نمي رسد حجمي از معاملاتم را براي پوشش ريسک انجام دادم اما دلار در روز بعد به بيشتر از 3 هزار و 500 تومان رسيد و ضرر کردم.    اين صراف تاکيد مي کند: شرايط بازار در حال حاضر به گونه اي است که تنها برندگان آن افرادي هستند که از رانت اطلاعاتي برخوردارند و مي دانند قرار است در بازار چه اتفاقي رخ دهد وگرنه صرافان و بيشتر فعالان اين بازار تا حد ممکن از انجام معاملات با ريسک بالاخودداري مي کنند و خريد و فروش ها در حد معاملات خرد ضروري است.    صراف ديگري که در محدوده ميدان فردوسي فعال است، به نقش بانک هاي توزيع کننده در بازار ارز اشاره مي کند و به «شهروند» مي گويد: به نظر مي رسد اين روزها جز بانک هاي توزيع کننده ارز، کسي از اتفاقات چند ساعت آينده بازار خبر ندارد و دخالت آنها در توزيع ارز است که تنش هاي قيمتي روزانه را رقم مي زند.    او با اشاره به اين که يکي از بانک هاي توزيع کننده، [پارسيان] دارنده سهام شرکت هاي خودرويي است، توضيح مي دهد: احتمالاآنها مي خواهند هزينه بهره وري پايين شرکت هاي تحت مالکيت خود را از بازار ارز تامين کنند.
    خبر ويژه 
100 
تحريم جديد در 2 سال اخير/ آمريكا: به تحريم ايران ادامه مي دهيم
يک مقام آمريکايي با تاکيد بر تداوم تحريم ها عليه ايران پس از اجراي توافق وين تاکيد کرد، آمريکا ظرف 2 سال اخير بيش از 100 شخص حقيقي و حقوقي را در ارتباط با ايران مورد تحريم قرار داده است.    خبرگزاري رويتر در گزارشي نوشت: پس از توافق، تحريم هاي آمريکا که در رابطه با ادعاي نقض حقوق بشر در ايران و حمايت تهران از گروه هاي شبه نظامي اعمال شده اند و نيز تدابيري در باب ممنوعيت اتباع آمريکايي از تجارت با ايران به قوت خود باقي خواهند ماند. هر چند تحريم سازمان ملل متحد در خصوص تسليحات متعارف طي پنج سال برچيده مي شوند و تحريم سازمان ملل در خصوص موشک هاي بالستيک نيز طي هشت سال لغو مي شود، اما با اين همه قوانين و مقررات چندگانه آمريکا همچنان مانع از صدور کالاها و فناوري آمريکايي به ايران مي شود به ويژه هر چيزي که به مسائل دفاعي ربط پيدا کند.    رويتر اضافه مي کند: مقامات دولت اوباما مي گويند، در طول مذاکرات سرسختانه به اعمال تحريم ها ادامه مي دادند و هنوز هم اين کار را مي کنند و پس از اجراي توافق هسته اي نيز سرسختانه و با اقتدار کامل تحريم هاي باقيمانده بر ضد تهران را به مورد اجرا در خواهند آورد.    مارک رايموندي سخنگوي وزارت دادگستري آمريکا اعلام کرد، اين وزارتخانه همچنان به پيگرد قانوني افرادي که درصدد نقض تحريم هاي ايران و نيز کنترل هاي صادراتي برمي آيند ادامه خواهد داد. وي افزود: موارد متعددي از اين پرونده ها وجود دارد.    يک مقام بلندپايه وزارت بازرگاني آمريکا نيز اعلام کرد، دفتر صادرات اين وزارتخانه همچنان به اعمال تحريم ها و اجراي آنها بر ضد ايران متعهد خواهد بود.    اليزابت بوراسا سخنگوي دفتر مبارزه با تروريسم و جاسوسي مالي وابسته به وزارت خزانه داري آمريکا نيز به اين خبرگزاري گفت: «اين وزارتخانه از زمان اعلام دستيابي به توافق هسته اي با ايران در ماه آوريل تاکنون با همان سرعت گذشته که طي يکسال و نيم قبل تحريم ها را اجرا مي کرد، به اجراي مجازات ها و تحريم هاي ايران ادامه مي دهد.»    دفتر کنترل دارايي هاي خارجي وابسته به وزارت خزانه داري آمريکا نيز دامنه متنوعي از تحريم ها را فراتر از موضوع منع اشاعه هسته اي شامل تدابير مالي، تروريسم و نفتي به مورد اجرا درآورده است.    بوراسا افزود: «از زمان آغاز دوره مذاکرات اين دفتر بر ضد بيش از يکصد شخص حقيقي و حقوقي مرتبط با ايران تحريم هايي را اعمال کرده است، بيش از 20 مورد اقدام قانوني را در ارتباط با ايران منعقد ساخته است و تقريباً 525 ميليون دلار جريمه مالي براي نقض تحريم هاي مرتبط با ايران وضع کرده است 
رئیس‌جمهور پیشین کشورمان نسبت به درگذشت کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس واکنش نشان داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود احمدی‌نژاد پس از حضور در مراسم ترحیم هادی نوروزی در خصوص درگذشت این بازیکن اظهار داشت: جوان پاک و خوبی را از دست دادیم، هادی نوروزی از فوتبالیست‌های خوب کشور ما بودوی ادامه داد: من همیشه بازی‌های پرسپولیس و استقلال را می‌بینم و می‌دانم که نوروزی از بازیکنان خوب و مستعد فوتبال ما بود. باز هم درگذشت او را به خانواده‌اش و جامعه فوتبال تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای او آرزوی مغفرت دارم.رئیس‌جمهور پیشین کشورمان تصریح کرد: امیدوارم تمامی ورزشکاران در رشته‌های مختلف از این پس منش و اخلاق پهلوانی هادی نوروزی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
کالیفرنیا به ۴ ایالت دیگر آمریکا پیوست که مرگ خودخواسته با نظارت پزشک را برای بیماران لاعلاج مجاز می دانند. جری براون فرماندار این ایالت روز دوشنبه این قانون را امضا کردقانون مرگ خود خواسته تا حدودی با الهام از وضعیت یک زن کالیفرنیایی پا گرفت که برای دستیابی به مرگ خودخواسته به ایالت اورگان رفتامسال دست کم در دوازده ایالت آمریکا طرح هایی برای کمک به بیماران لاعلاج جهت پایان دادن به زندگی پررنجشان ارائه شده است اما تا کنون هیچ کدام به قانون تبدیل نشده اندجنبش "حق مرگ خودخواسته" زمانی در کالیفرنیا جان گرفت که بریتانی مینارد، بیمار مبتلا به سرطان در این ایالت برای پایان دادن قانونی به زندگی اش عازم ایالت اورگان شد. خانواده بریتانی، از جمله مادر او در حمایت از این قانون صحبت کرده اندگروه های مذهبی با این قانون مخالفند و می گویند مرگ خودخواسته مخالف اراده خداوند است. کلیسای کاتولیک نیز از فرماندار کالیفرنیا خواسته بود این طرح را وتو کند. حامیان حقوق کم توانان جسمی و ذهنی نیز نگرانند که بیماران لاعلاج برای پایان دادن به زندگی شان تحت فشار قرار بگیرند.