برای نخستین بار با حضور ایران نشست وین 2 درباره سوریه آغاز شد

برای نخستین بار با حضور ایران
 موازی این نشست جان کری نشست دیگری هم با ظریف داشته است که باید گفت نتیجه چنین سیاست مماشات گرانه ای بوده است که منطقه خاورمیانه و شبه جزیره عربستان وآفریقا را ناامن وبی ثبات کرده است .از سوی دیگر چراغ سبز برای حمله ی موشکی به لیبرتی بوده است .مهمتراینکه  وزیرامور خارجه آمریکا بانماینده ی کشوری دیدار و مذاکره محور بحران سوریه می کند ه عامل اصلی بحران سوریه می باشد .
فرارونشست وین با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا،‌ روسیه، عربستان، ترکیه و سایر کشورهای دعوت شده در هتل امپریال آغاز شد.
به گزارش فرارو، دقایقی قبل نشست وین 2 درباره سوریه با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، عراق، عمان، لبنان، چین‌، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهر آغاز شد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیروز بعداز ظهر به منظور شرکت در این نشست وارد شهر وین شد.
وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست با حضور ایران گفت: کسانی که در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه شرکت داشتند به این نتیجه رسیدند که بدون حضور ایران راه حل معقول و منطقی برای سوریه وجود ندارد.
وی عنوان کرد:‌ ما همواره تاکید کرده‌ایم که راه حل سوریه باید بر طبق اصولی باشد که مورد پذیرش همه است.
وی در خصوص اینکه با چه شرایطی در این نشست شرکت کرده‌آید، تصریح کرد:‌ ایران یک دولت و کشور ثبات‌بخش به منطقه بوده و نمی‌شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچ گاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی‌پذیرفتیم.
 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز دیروز پیش از آغاز نشست هماهنگی بار دیگر اعلام کرد به اعتقاد وی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سرنوشت آینده سوریه هیچ جایگاهی ندارد.
وی افزود بشار اسد به عنوان کسی که مسئول اصلی ترین مشکلات در سوریه است ، نمی تواند در رقم زدن سرنوشت سوریه هیچ جایی داشته باشد و برای پایان دادن به جنگ در این کشور و آزاد سازی سوریه ، تغییرات مهمی باید صورت پذیرد.
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد اگر همه طرفهای مربوط بتوانند به توافق برسند ، نتیجه لازم قابل دسترسی خواهد بود.
وی افزود :« اگر همه آماده مشارکت و همکاری برای حل مناقشه باشند ، تلاش های دیپلماتیک موفقیت آمیز خواهد بود. گام نخست در مسیر حل وفصل سیاسی بحران سوریه احتمالا در طول مذاکرات جامع امروز برداشته خواهد شد . البته تا حل و فصل نهایی مسئله فاصله داریم، ولی برداشتن نخستین گام مهم است. »
در همین حال وزیر خارجه کشورمان چهارشنبه شب با ولید معلم همتای سوری خود تلفنی گفت‌وگو کرد و وزیر خارجه سوریه ظریف را در جریان آخرین تحولات سوریه قرار داد.
آمریکا، مصر، فرانسه، اردن، روسیه، عربستان، انگلستان، قطر، ترکیه، امارات عربی، آلمان، ایران، عراق، عمان و لبنان در سطح وزیر خارجه شرکت کرده اند و چین در سطح معاون وزیر خارجه.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست حضور دارند.