سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری "بحران سوریه و پیروزی نظریه راه‌حل سیاسی "

روزی نامه ی حکومتی  جمهوری اسلامی شنبه 9 آبان ماه سال 1394
سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری اسلامی "بحران سوریه و پیروزی نظریه راه‌حل سیاسی "

اجلاس دیروز درباره بحران سوریه که با حضور آمریکا، انگلیس، فرانسه، مصر، اتحادیه اروپا، ایران، روسیه، اردن، عربستان، قطر، ترکیه، امارات، آلمان، عراق، چین، عمان،‌ لبنان و سازمان ملل برگزار شد، از جهات مختلف دارای اهمیت است.
اول آنکه برای اولین بار همه بازیگران اصلی در سوریه دور هم جمع شده‌اند و این گردهمائی همه جانبه به خودی خود نشانه شکست قطعی راه‌های نظامی و فشار است و سیاست مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، که همواره راه‌حل سیاسی را پیشنهاد کرده و می‌کند، را مورد تایید قرار می‌دهد.
دوم آنکه دعوت از ایران برای حضور در اجلاس وین نشان می‌دهد مخالفان دولت سوریه و عوامل بحران این کشور، به ویژه آمریکا و عربستان، ناچار شده‌اند به نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه اعتراف کنند. سران این دولت‌ها از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودند که بدون ایران نمی‌توانند بحران سوریه را حل کنند ولی تلاش می‌کردند این واقعیت را نادیده بگیرند تا بتوانند اهداف ضد سوری خود را تحقق بخشند. اکنون که آنها خود از ایران برای حضور در گفتگوهای وین دعوت کرده‌اند، کاملاً مشخص شده است که آنها هم مایل هستند به ناتوانی خود در حل بحران بدون مشارکت ایران اعتراف کنند. شدت یافتن تلاش برای یافتن راهکار سیاسی جهت حل بحران سوریه نشان می‌دهد ناتوانی حامیان تروریسم و مخالفان دولت سوریه به اوج رسیده است. برگزاری اجلاس برای حل بحران سوریه توسط مخالفان و حامیان آنها سابقه‌ای طولانی دارد. آنها تحت عناوین دروغینی از قبیل «همایش دوستان سوریه» اجلاس‌هائی در ترکیه، سویس و بعضی کشورهای دیگر برگزار کردند که هدفشان تقویت مخالفان مسلح دولت سوریه و تشدید جنگ در این کشور بود. در این اجلاس‌ها به ویژه اجلاس‌های ژنو 1 و 2 آمریکا و همدستان اروپائیش تلاش کردند امکانات بیشتری در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار دهند، اتحادیه عرب را وادار به لغو عضویت دولت سوریه در این اتحادیه و اعطای کرسی آن به مخالفین نمایند، برای تقویت تروریست‌ها برنامه‌ریزی کنند، راه‌های مختلفی را برای ورود تروریست‌ها به سوریه باز نمایند و برای تامین مالی آنها زمینه‌هائی را فراهم سازند. دولت‌های ترکیه، قطر، عربستان و اردن همراهی‌های زیادی با این توطئه به عمل آورند که در این میان شخص رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر قبلی و رئیس‌جمهور فعلی ترکیه متهم ردیف اول است.
اکنون که توطئه گران اصلی به شکست خود اعتراف می‌کنند و از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس وین و کمک کردن به پیدایش راه‌حل بحران سوریه دعوت به عمل آورده‌اند، می‌توان امیدوار بود که عمر آتش‌افروزی در سوریه رو به پایان است و نظریه «راه حل سیاسی» به عنوان تنها راه پایان دادن به بحران این کشور، حرف اول را می‌زند. در این زمینه نیز اختلاف نظرهائی وجود دارد که عمده‌ترین آنها به ماندن یا نماندن بشار اسد در قدرت مربوط می‌شود. مخالفان دولت سوریه در اجلاس وین تلاش می‌کنند فرضیه «نماندن» را به کرسی بنشانند بطوری که حتی دیروز شایعاتی را به هیا‌ت ایرانی شرکت کننده در این اجلاس نسبت دادند مبنی بر اینکه این هیات با کنار گذاشته شدن اسد بعد از ششماه موافقت کرده است ولی هیات ایرانی بلافاصله این شایعه را تکذیب کرد. بدین ترتیب، به نظریه راه حل سیاسی بحران سوریه اکنون یک پیوست هم اضافه شده و آن اینست که در هر راه‌حلی وجود بشار اسد در جایگاه قانونی خود که با رای مردم به دست آورده نیز باید مورد نظر باشد.
حضور ایران در اجلاس وین و هر اجلاس دیگری که برای مذاکره درباره رسیدن به راه‌حل سیاسی بحران سوریه برگزار شود، یک مخالف جدی هم دارد که رژیم صهیونیستی است. این رژیم نامشروع و جنایتکار، می‌داند که حضور ایران در مذاکرات مربوط به سوریه با تایید راه‌حل سیاسی همراه با این پیوست که بشار اسد باید تا زمانی که رای مردم را دارد در قدرت باقی بماند و در آینده نیز رای مردم باید عامل اصلی تعیین سرنوشت سوریه باشد، مساوی است. درست همین نکته است که سران رژیم صهیونیستی را به خشم آورده و به ابراز مخالفت شدید با حضور ایران در مذاکرات وین وادار کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد کار از کار گذشته و بحران سوریه به نقطه‌ای رسیده که رژیم صیهونیستی نمی‌تواند اراده خود را بر آن تحمیل کند همانطور که در ماجرای برجام نیز علیرغم شیطنت‌ها و مخالفت‌های زیاد نتوانست مانع رسیدن به آن مرحله اجرائی شود.