گزیده خبرهای 7 آبان -94

گزیده خبرهای 7 آبان -94
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بارش برف در 24 ساعت گذشته ارتفاعات شهر تهران را سفید پوش کرده است.کبری رفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به وضعیت هوا بارش برف در ارتفاعات تهران امروز نیز ادامه خواهد داشت.وی گفت: براساس گزارش های دریافتی مقدار بارندگی ها در 24 ساعت گذشته در شمیرانات پنج میلی متر، شهریار دو میلی متر، ژئو فیزیک تهران سه میلی متر و ایستگاه مهر آباد دو میلی متر بوده است.رفیعی با بیان اینکه از امروز تا جمعه پنج درجه سانتیگراد دمای هوای استان تهران کاهش می یابد افزود: آسمان امروز استان ابری، بارندگی پراکنده همراه با رعد و برق و و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود.وی گفت: آسمان استان تهران فردا نیز ابری همراه با بارندگی خواهد بود و در ارتفاعات نیز بارش برف خواهیم داشت.رفیعی بیشینه دمای امروز و فردای تهران را به ترتیب 22، 20 و کمینه دمای صبح پنجشنبه و جمعه را به ترتیب 13 و 11 درجه سانتیگراد اعلام کرد.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به اظهارات اخیر رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در زمینه مطرح نشدن موضوع زنان و خانواده در لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت پاسخ دادبه گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: دولت قبل از برنامه ششم قرار شد لایحه‌ای را با عنوان لایحه «احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت » را به مجلس ارایه دهد تا لازم نباشد این احکام هر دوره در برنامه‌های توسعه گنجانده شوند و حتی پس از برنامه ششم نیز اجرای آنها ادامه یابد.وی با بیان اینکه پس از بررسی لایحه، هیئت دولت آن را تصویب و لایحه را به مجلس ارسال کرد، افزود: اما روز گذشته در نشست علنی مجلس، با یک فوریت این لایحه مخالفت و قرار شد این موضوع به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.مولاوردی با اشاره به صحبت‌های فاطمه رهبر در زمینه اشاره نکردن این لایحه به مواد 230 و 227 برنامه پنجم توسعه، اظهار کرد: اینگونه اظهارات جای تاسف و تعجب دارد، چرا که خانم رهبر به عنوان یک نماینده مجلس به عنوان لایحه توجه نکرده‌اند، زیرا این لایحه مربوط به برنامه‌های مالی دولت است و کل برنامه ششم نیست. برنامه ششم توسعه در جای و زمان خود از سوی دولت ارائه می‌شود.وی با بیان اینکه ماده 230 برنامه پنجم توسعه در دو سال اخیر محور فعالیت‌های ما بوده است،‌ گفت: تفاهم نامه‌های امضا شده نیز بر اساس 14 محور همین ماده بوده است. علاوه بر آن اقداماتی نیز در زمینه اجرایی شدن ماده 227 برنامه پنجم توسعه صورت گرفته است.به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ماده 227 برنامه پنجم توسعه درباره تدوین سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی است و وزارت کشور مسئول تدوین آن بود.
وی اضافه کرد: پیش‌نویس این سند اسفندماه ارائه شد و در کمیسیون لوایح به این نتیجه رسیدیم که به علت ارتباط بخشی از این سند به امنیت زنان، امکان تلفیق آن با لایحه تامین امنیت زنان - که معاونت امور زنان و خانواده در حال پیگیری آن است- بررسی شود. در این جهت چندین جلسه برگزار کرده‌ایم و در حال طی کردن مراحل نهایی این امکان سنجی هستیم.مولاوردی در پایان درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در زمینه برنامه ششم توسعه نیز گفت: تمام دستگاه‌ها در حال تدوین اسناد پشتیبان هستند که قبل از احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه باید تصویب شود. معاونت امور زنان و خانواده نیز تا کنون چندین بار کمیته تخصصی زنان و خانواده را ذیل شورای «برنامه‌ریزی فرهنگ و هنر، ورزش، جوانان و ‌خانواده، میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ششم توسعه» تشکیل داده است و بزودی احکام پیشنهادی را ارائه می‌کند تا در کمیسیون تلفیق ستاد برنامه ششم توسعه بررسی شود.
فدراسیون بین المللی فوتبال با حضور هفت نامزد در انتخابات فیفا موافقت کرده است.به گزارش مهر، در حال حاضر هفت عضو برای جانشینی سپ بلاتر در پست عالی ترین مقام اجرایی فیفا تلاش می کنند. داوید ناخید، بازیکن پیشین تیم فوتبال ترینیداد و توباگو، از جمع نامزدان خط خورده است.ناخید در حالی از این فهرست کنار می رود که گفته در زمان مناسب و طبق مقررات اعلام شده برای نامزدی ثبت نام کرده است.هفت نامزد ریاست فیفا به این شرح هستند:میشل پلاتینی، شاهزاده علی بن الحسین، جیانی اینفانتینو، توکیو سیکسویل، موسا بیلیتی، جروم شامپاین و شیخ سلمان.پلاتینی در حال حاضر از سوی کمیته اخلاق فیفا در دوران محرومیت به دلیل تخلف مالی به سر می برد با این حال در انتخابات شرکت داده شده است.انتخابات فیفا در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) برگزار خواهد شد.
در جلسه کمیسیون تعزیرات در مورد حضور مافیا و تخلفات بازار میوه و تره بار تهران بحث شد.به گزارش مهر صبح چهارشنبه در جلسه کمیسیون تعزیرات استان تهران که به ریاست سید حسین هاشمی استاندار تهران برگزار شد یکی از بازرسان اعلام کرد: متاسفانه امروز بسیاری از فروشگاه های پوشاک از مغازه ها خارج شده و به خانه ها کوچ کردند و این تخلفات قطعا آسیب های فرهنگی و اجتماعی خواهد داشت.وی اظهار داشت: چندی پیش براساس اعلام سامانه ۱۲۴ بازرسی وزرات صنعت، معدن و تجارت بسیاری از آدرس متخلفان خانه بوده است که وقتی مراجعه کردیم از فروشنده خبری نبود.در ادامه جلسه محمدی مدیر کل تعزیرات استان تهران گفت: امروز بحث یارانه در نانوایی مشکل ساز شده و گاهی برخی از نانوایی ها برای فرار از گران فروشی کم فروشی می کنند. ما به دنبال پرونده سازی نیستیم بلکه می خواهیم فرهنگ سازی کنیم.وی افزود: اتحادیه های اصناف وظایف خودشان را انجام دهند قطعا تخلف کم می شود اما گاهی به اتحادیه نامه می زنیم که گزارش تخلفات را ارائه دهد اما انجام نمی دهد. همین الان ۵۰ درصد میوه و تره بار تهران مجوز ندارند و براساس مافیا اداره می شود و حاضر نیستند حتی قیمت میوه ها را بزنند و تمامی میوه ها با سبد و کارتن و پالت چوبی وزن می شوند و کارت بهداشت هم ندارند.در ادامه جلسه مدیر کل استاندارد تهران هم گفت: به اعتقاد من باید متخلفان تنبیه اجتماعی شوند و اسامی آنها را منتشر کنیم. سال گذشته ۷۰۰ پرونده به مراجع قضایی رفت و امسال هم ۲۷ هزار مورد آبلیموی تقلبی داشته ایم. همچنین پرونده هایی در مورد ۱۳ هزار تخلف و توزیع سیم برق و پریز غیر استاندارد داریم.استاندار تهران در خاتمه جلسه گفت: باید هر چه زودتر جلسه ویژه ای برای ساماندهی اصناف تشکیل شود همچنین صدا و سیما هم باید کمک کند و متاسفانه الان استان تهران شبکه ندارد در حالی که تمامی استان ها صاحب شبکه تلویزیونی هستند. به اعتقاد شما چگونه باید استاندار و مدیران با مردم صحبت کنند.
رئیس جمهور مصر و ولیعهد ابوظبی در دیدار با هم ضمن بررسی تحولات منطقه بر راه حل سیاسی بحرانه سوریه تاکید کردند.به گزارش خبرگزاری آلمان، شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی روز گذشته با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که به ابوظبی سفر کرده بود، دیدار کرد و دو طرف به بررسی بحران سوریه و آخرین تحولات مربوط به آن و نیز راهکار خروج از این بحران با هماهنگی قدرت های بین المللی و منطقه ای و همچنین دستیابی به راه حل های سیاسی ضامن امنیت و یکپارچگی سوریه و موسسات آن پرداختند.دو طرف همچنین بدون اشاره به سرنوشت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بر راه حل سیاسی بحران این کشور و نیز بر ضرورت تقویت کانال های ارتباطی، همکاری و گفت وگو با جامعه جهانی به منظور پیدا کردن راه حل های مشترک در زمینه های مختلف و چالش های منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.بر اساس این گزارش، به دنبال نشست چهارجانبه عربستان، ترکیه، آمریکا و روسیه در وین برای بررسی بحران سوریه، امکان دعوت از امارات و مصر برای شرکت در نشست فراگیر بین المللی برای دستیابی به راه حل این بحران بررسی شد.همچنین عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه تاکید کرد که کشورش با این مسئله که بشار اسد در آینده سوریه نقش داشته باشد، مخالف است.این در حالی است که «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجه پیش از این گفته بود که موضع امارات در قبال بحران سوریه از عقلانیت سیاسی برخوردار است.وی افزود: ما در امارات درک کرده ایم که راه حل سیاسی تنها راه حل ممکن است و اوضاع سوریه نگران کننده است.
رئیس فدراسیون جهانی فوتبال با حمله به تمامی کسانی که او به فساد مدیریتی و اختلاس متهم کرده‌اند، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا را آغازگر ماجرایی دانست که آشفته‌بازار فعلی را در فیفا به وجود آورده است.به گزارش تسنیم، سپ بلاتر؛ میشل پلاتینی را به شخصی کردن مسئله فساد در فیفا و حمله شخصی به وی متهم کردبلاتر که مانند پلاتینی از سوی کمیته اخلاق فیفا برای 90 روز حق انجام هیچ گونه فعالیتی در حوزه فوتبال ندارد و متهم است که چهار سال پیش رقمی معادل 2میلیون یورو را به‌صورت غیرقانونی از خزانه فیفا به پلاتینی پرداخته است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری TASS روسیه گفت: من هدف اول همه حملات شدم چون از سه سال پیش و به‌خصوص پس از جام جهانی 2014 برزیل، یوفا دیگر نمی‌خواست من رئیس فیفا باشم. به همین دلیل مسئولان یوفا به من به‌عنوان رئیس فیفا حمله کردند اما سایر کنفدراسیون‌ها همچنان حامی من بودند. فقط یوفا سعی داشت که مرا برکنار کند اما موفق نشد. حتی با سونامی که علیه من به راه انداختند من باز هم به‌عنوان رئیس انتخاب شدم.
وی ادامه داد: آنها سپس موضوع را به اتحادیه اروپا ارجاع دادند و اگر به گذشته نگاه کنید، می‌بینید که اتحادیه اروپا دوبار علیه من قطعنامه صادر کرد و تأکید داشت که بلاتر نباید انتخاب شود اما این مصداق بارز دخالت سیاست در ورزش بود. یوفا به ویروس ضدفیفا که سال‌ها قبل از آغاز ریاست من شایع بود، مبتلا شده است. آنها ویروس آنتی‌فیفا دارند.
بلاتر عنوان کرد: در ابتدا فقط پای یک حمله شخصی در میان بود، جنگ میان پلاتینی و من. او این جنگ را آغاز کرد اما بعد ماجرا سیاسی شد و زمانی که مسئله سیاسی شد دیگر فقط جنگ میان من و پلاتینی نبود. بعد پای کسانی به میان آمد که شانس میزبانی از جام جهانی را از دست داده بودند، انگلیس علیه روسیه (جام جهانی 2018). انگلیسی‌ها جام جهانی را از دست داده بودند، بعدش هم که آمریکا فرصت میزبانی از جام جهانی (2022) را از دست داد و دشمن قطر شد.
رئیس فیفا تأکید کرد: شما اما نمی‌توانید فیفا را نابود کنید. فیفا بانک سوئیس نیست. فیفا یک شرکت بازرگانی نیست. پس کاری که آنها همراه با سوئیس انجام دادند این بود که این حمله را علیه فیفا و رئیس آن ترتیب دادند. شما از خبرگزاری TASS هستید و بهتر می‌دانید که میان کشورتان و آمریکا چه اختلافاتی وجود دارد. جام جهانی یا رئیس فیفا توپی در زمین قدرت‌های بزرگ سیاسی هستند. اگر امتیاز میزبانی جام جهانی (2022) به آمریکا داده می‌شد، ما الآن فقط داشتیم درباره یک جام جهانی خوب در روسیه حرف می‌زدیم و هیچ خبری از افشاگری درباره مشکلات موجود در فیفا نبود. انگلیسی‌ها هم بازنده‌های بدی هستند. درست است که بریتانیایی‌ها این بازی زیبا را خلق و بازی جوانمردانه را هم معرفی کردند، اما فقط یک رأی برای میزبانی انگلیسی‌ها از جام جهانی وجود داشت. آنها در همان دور اول حذف شدند. هیچ کسی نمی‌خواست که انگلیس میزبان شود.
بلاتر از روند آماده‌سازی روسیه برای میزبانی از جام جهانی 2018 نیز تمجید کرد و گفت: به روس‌ها می‌گویم شما خوب نیستید، شما بهترین هستید چون دارید سخت تلاش می‌کنید و مطمئن باشد که حامی دارید. اگر هم چیزی اشتباه باشد به‌سراغ یک کمیته (کمیته اخلاق) نمی‌روید و آن را شخصاً با رئیس (فیفا) مطرح می‌کنید. می‌دانید چیزی که من در روسیه دوست دارم این است که در شرایط سخت هم رئیس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین از من حمایت می‌کند، این خوب است، من هم در تمام بحث‌ها و در تمام شرایط حامی او هستم.
بلاتر سپس به ریشه اختلافاتش با پلاتینی اشاره و تأکید کرد: چرا پلاتینی از من متنفر است؟ باید از خودش بپرسید تا ما هم بدانیم. دلیلش این بود که او می‌خواست رئیس فیفا شود اما او برای ریاست آن‌قدر شهامت نداشت. فیفا دارد خوب کار می‌کند. فیفا دارد رقابت‌ها و برنامه‌های توسعه فوتبال را برگزار می‌کند. فیفا آن‌قدر خوب سازماندهی می‌شود که حتی رقبای بزرگش در آلمان هم لب به اعتراف گشوده‌اند و می‌گویند که فیفا سازمان‌یافته‌تر از فوتبال آلمان است. از زمانی که من رئیس فیفا شده‌ام، از این سازمان یک شرکت بازرگانی بزرگ ساخته‌ایم و طبیعی است که هر کسی به این موضوع حسادت می‌کند.
بلاتر در ادامه فاسد بودن سیستم اداری فیفا را تکذیب و از تصمیم کمیته اخلاق فیفا برای تعلیق فعالیتش انتقاد کرد.
او گفت: فیفا در بحران نیست. اداره فیفا هم در بحران نیست. فیفا زمانی وارد بحران می‌شود که شما در یک روز از شر رئیس آن، دبیرکل آن و نایب‌رئیس‌‌ها خلاص شوید. مشکل در مدیریت و در سازوکار فیفا این است که رئیسش تنها کسی است که در کنگره انتخاب می‌شود. سایر اعضای فیفا توسط کنفدراسیون‌های متبوعه‌شان انتخاب می‌شوند. پس از این رو من رئیس سازمانی هستم که خودم انتخابش نکرده‌ام و از همین رو اداره کردن فیفا بسیار سخت است.
بلاتر درباره محرومیتش هم اظهار داشت: فکر می‌کنم که این بحران هیچ ارتباطی به فعالیت مجرمانه من نداشته باشد. اگر روزنامه‌ها را باز کرده و اگر تلویزیون نگاه کنید، هر روز گفته می‌شود که بلاتر باید برود، این کاملاً مزخرف است، این عدالت نیست. من این آدم‌ها را مشغول به کار کردم، جایی که الآن در کمیته اخلاق هستند اما آنها حتی شهامت ندارند که به حرف‌های من، دبیرکل فیفا یا پلاتینی گوش کنند. آنها یک تحقیقات مختصر انجام دادند و سه روز بعد مرا محروم کردند. فکر می‌کنم این تصمیم در نتیجه فشار رسانه‌ها بود، فشار آنها برای خلاص شدن از دست رئیس فیفا. متأسفانه پلاتینی هم در همان قایقی بود که من بودم. کمیته اخلاق می‌خواست بگوید که ما در خدمت رئیس فیفا نیستیم و کاملاً مستقل عمل می‌کنیم، این اشتباه است، آنها می‌توانند مستقل عمل کنند اما نیازی نیست که علیه من فعالیت کنند.