حاميان تروريسم: اسد بايد برود/ ايران: مردم سوريه بايد تصميم بگيرند

اوین نامه ی کیهان 9 آبان -94
حاميان تروريسم: اسد بايد برود/ ايران: مردم سوريه بايد تصميم بگيرند
گزارش كيهان از نشست وين
نماینده ویژه ی رهبر رژیم بانکدار تروریسم جهانی و پدرخوانده ی داعش در اوین نامه ی کیهان مخالفان بشار اسد جنایتکار را که تأکید بررفتن این جنایتکار می کنند متهم به حامیان تروریسم کرده است ورژیم وارونه ی ولایت فقیه که شریک جرم کشتار بیش از 350 هزار سوری است  نماینده ی ملت سوریه  ومدافع بشار اسد جنایتکار چا زده است .

در حالي که حاميان اصلي تروريست ها در سوريه از جمله آمريکا، عربستان و ترکيه در نشست وين 2 خواستار کناره گيري اسد از قدرت شدند، ايران و روسيه تاکيد کردند: اين مردم سوريه هستند که بايد در باره آينده اين کشور تصميم بگيرند.
    نشست وين 2 درباره سوريه روز جمعه با حضور وزراي خارجه ايران، آمريکا، فرانسه، روسيه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکيه، امارات متحده عربي، آلمان، عراق، عمان، لبنان، چين ، نماينده اتحاديه اروپا و نماينده سازمان ملل در امور سوريه در هتل امپريال شهر وين برگزار شد.

    پس از آن که سه شنبه شب اخباري در خصوص دعوت از ايران براي اولين بار به منظور شرکت در نشست سوريه در وين مطرح شد مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه با تاييد اين دعوت گفت: براساس دعوت به عمل آمده از جمهوري اسلامي ايران براي شرکت در اجلاس سوريه، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در راس يک هيئت عالي رتبه سياسي در اجلاس روز جمعه هشتم آبان ماه در وين به منظور بررسي اوضاع سوريه حضور خواهد يافت.

    در اين نشست يک روزه 15 کشور در سطح وزير خارجه و يک کشور در سطح معاون وزير خارجه حضور دارند و علاوه بر آن مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز در اين نشست شرکت کرده اند.

    همچنين لازم به ذکر است که جلسه هماهنگي موضوعات هسته اي و چگونگي اجراي برجام از جمله در خصوص راکتور اراک بين هيئت هاي کارشناسي ايران و آمريکا و نماينده 1+5 به رياست حميد بعيدي نژاد مديرکل امور سياسي و امنيت بين المللي و عضو تيم مذاکره کننده هسته اي نيز روز پنجشنبه در حاشيه نشست وين و در هتل بريستول برگزار شد که تا پاسي از شب ادامه داشت .

    پيش از اين ديدار، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با همتايان آمريکايي و روس خود ديدار و گفت وگو کرده بود.

    آمريکا اعلام کرده است که در اين گفت وگوها تلاش مي کند راه را براي انتقال سياسي در سوريه باز کند. 

    کارشناسان آمريکايي دعوت از ايران به اين نشست را نشانه شکست سياست هاي واشنگتن در سوريه دانسته و مي گويند کاخ سفيد نااميد از عرصه نظامي، مجبور به گفت وگو با ايران و روسيه شده است.

        
مردم سوريه هستند که بايد تصميم بگيرند 
    به گزارش فارس، وزير خارجه کشورمان در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص اين نشست گفت: کساني که در تلاش ها براي حل بحران سوريه شرکت داشتند به اين نتيجه رسيدند که بدون حضور ايران راه حل معقول و منطقي براي سوريه وجود ندارد.

    ظريف در خصوص اينکه با چه شرايطي در اين نشست شرکت کرده ايد، تصريح کرد: ايران يک دولت و کشور ثبات بخش به منطقه بوده و نمي شود براي حضور ايران شرطي را قائل شد و در اين نشست هيچ گاه شرطي براي حضور ايران مطرح نشده و اگر بود ما نمي پذيرفتيم.

    ظريف ادامه داد: جمهوري اسلامي با مواضعي که همواره داشته يعني «تاکيد بر اينکه تصميم گيري درباره آينده سوريه فقط مربوط به مردم سوريه است و ديگران بايد از مداخله در امور سوريه خودداري کنند و ما بايد رسيدن به يک وحدت ملي در سوريه را تسهيل کنيم و همکاري و همراهي همه براي مبارزه با افراط و ترور در اين کشور و منطقه»، به اين اجلاس آمده و ديدگاه هاي خود و راهکارهايي که براي رسيدن به راه حل در اين بحث بسيار خطرناک و ناراحت کننده و آزار دهنده و بدتر از همه اينکه به کشتار مردم سوريه و آوارگي چند ميليون از مردم بيگناه سوريه انجاميده بحث و گفت وگو کنيم.

    وزير خارجه کشورمان در خصوص اينکه آيا ايران با طرحي وارد اين نشست شده و اگر با طرحي وارد شده داراي چه مولفه هايي است؟ گفت: ما همواره تاکيد کرديم که راه حل سوريه بايد مبتني بر اصولي باشد که اين اصول مورد پذيرش همه است ؛ عدم مداخله در امور داخلي سوريه، مبارزه با تروريسم، احترام به حاکميت و تماميت ارضي سوريه، احترام به حق مردم سوريه براي تعيين سرنوشتشان.

    ظريف افزود: هر طرحي بايد مراحلي را داشته باشد که شامل توقف درگيري ها، مبارزه جمعي با تروريسم، حکومت وحدت ملي و رسيدن به يک راه حل دائمي، گفت وگوهاي بين مردم سوريه و بين گروه هاي سوري، آمادگي داريم اين موضوعات را در جلسه مطرح کنيم.

        
آمريکا آماده همکاري با ايران و سوريه 
    «آلن اير» سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا به خبرگزاري ترند آذربايجان گفت که براي حل بحران سوريه آمريکا آماده همکاري با هر کشوري از جمله دولت ايران و سوريه است. آلن اير در پاسخ به سوالي درباره تمايل آمريکا براي گسترش روابط با ايران و يافتن راه حل بحران سوريه، يمن، عراق و ديگر بخش هاي خاورميانه گفت «همان طور که اخيرا منتشر شده است، ايران براي شرکت در نشست وين دعوت شده است تا در بحران سوريه مباحثي داشته باشيم

     قبل از آن «جان کري» وزير خارجه آمريکا گفته بود: براي ما مهم است که شرکاي کليدي در اين نشست حضور دارند ؛ آنها [ايرانيان] مي توانند يک شريک کليدي باشند.

        
تعيين تکليف فرانسه براي ملت سوريه ؛ اسد بايد برود !
     لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز که براي حضور در نشست سوريه به وين رفته است در جمع خبرنگاران با تعيين تکليف براي ملت سوريه گفت: «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه بايد در طول مرحله انتقالي از قدرت کنار گذاشته شود.

    «جان کري» وزير خارجه آمريکا هم گفت: مذاکرات وين با سختي ها و پيچيدگي هاي زيادي همراه است اما همه طرف ها تلاش خود را براي پيشبرد آن به کار مي گيرند.

        
بايد فرصت را مغتنم شمرد 
    «استفان دميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه نيز در گفت وگويي با «سي ان ان» اعلام کرد حضور ايران در نشست وين براي رسيدن به يک راه حل ضروري و مهم است.

    وي افزود: بايد اين موضوع که گزينه نظامي راه حل سوريه نيست بلکه ما نياز به يک راه حل سياسي متوازن براي تغييرات حقيقي در سوريه نياز داريم، به دقت مورد بحث قرار گيرد.

    وي در سخنان ديگري همزمان با برگزاري نشست وين گفت: بايد فرصت کنوني را براي حل مسئله سوريه مغتنم بشماريم.

        
صحبت درباره اجراي برجام و اتباع بازداشتي 
    وزارت خارجه آمريکا با صدور بيانيه اي اعلام کرد موضوع ديدار پنج شنبه جان کري وزير خارجه آمريکا با همتاي ايراني اش، چگونگي اجراي برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.

    در بيانيه «مارک تونر» معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا آمده است: پيش از بحث هاي چندجانبه اي که قرار است در مورد سوريه در شهر وين اتريش برگزار شود، وزير خارجه، کري، ديداري دوجانبه با وزير خارجه ظريف داشت تا گام هاي لازم براي اجراي برجام را پيگيري کند.

    تونر افزود: کري همچنين مسئله اتباع بازداشت شده و مفقود شده ايالات متحده را نيز مطرح کرد.

        
رايزني وزراي خارجه ايران و روسيه 
    همچنين در حاشيه اين کنفرانس سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان ديدار و گفت وگو کرد.

    در اين ديدار که با محوريت حل بحران سوريه انجام شد، دو طرف در خصوص ضرورت مبارزه با تروريسم و افراط گرايي، روند سياسي در سوريه، آغاز گفت وگوهاي ملي و عدم مداخله خارجي در آن کشور تبادل نظر کردند و مسائل دو جانبه و روند اجرايي شدن برجام از ديگر محورهاي گفت وگوهاي 2 وزير خارجه بوده است.

    خبر ديگر اينکه وزيران خارجه چهار کشور آمريکا، روسيه، ترکيه و عربستان روز پنج شنبه در شهر وين اتريش ديدار کردند.

    «جان کري»، «سرگئي لاوروف»، «فريدون سينيرلي اوغلو» و «عادل الجبير» هفته گذشته هم در وين ديداري 4 جانبه براي بحث در مورد وضعيت سوريه داشتند.اين نشست اولين ديدار رسمي دور تازه مذاکرات سوريه است که از امروز آغاز شده و فردا با حضور ايران ادامه مي يابد.

        
اقدام نظامي بدون مجوز دمشق غيرقابل قبول است
    از سوي ديگر سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه روز جمعه در پاسخ به سوالي درباره احتمال عمليات زميني ارتش آمريکا در سوريه گفت که اقدام نظامي بدون اخذ مجوز از دمشق غيرقابل قبول است.

    وي در ادامه با اشاره به اينکه آمريکا به جاي پيچيده تر کردن شرايط بايد به همراه روسيه به دنبال راهکارهاي حل بحران سوريه باشد افزود: اين وضعيت براي مدت طولاني است که ادامه داشته است و يکي از موضوعاتي است که به صورت ريشه اي در مورد آن با آمريکا اختلاف نظر داريم.

    ريابکوف گفت: تروريست ها به واقع تلاش مي کنند به انواع تسليحات شيميايي دست پيدا کنند. مواردي وجود داشته است در خاورميانه و در عراق و سوريه که گروه هاي تروريستي بر ضد نيروهاي دولتي از مواد سمي شيميايي استفاده کرده اند به ويژه در سوريه بر ضد غيرنظاميان. اين امر مستلزم واکنش مناسب و اقدام مقتضي از سوي جامعه بين المللي و نيز بازرسان و گروه هاي تحقيقاتي مربوط است.

      
فقط ملت سوريه سرنوشت بشار اسد را تعيين مي کنند
    خبر ديگر اينکه شبکه الميادين در خبري فوري گزارش داد کرملين تاکيد کرده است سرنوشت بشار اسد رئيس جمهور سوريه را فقط مردم اين کشور تعيين مي کنند.

    در بيانيه کرملين آمده است زمان پايان عمليات ما در سوريه(عليه گروه هاي تروريستي)، به وضعيت مبارزه با تروريسم در آن کشور بستگي دارد.

        
امکان رفع اختلاف ديدگاه ها در موضوع بحران سوريه را بررسي مي کنيم
    «فيليپ هاموند» وزير امور خارجه انگليس گفت هدف از نشست وين بررسي امکان رفع شکاف ميان ديدگاه روسيه و ايران درباره سوريه از يک سو و مواضع و ديدگاه کشورهاي غربي در سوي ديگر درباره راه حل بحران سوريه است.

    هاموند وزير امور خارجه انگليس قبل از ورود به هتل محل برگزاري نشست وين درباره سوريه در گفتگو با خبرنگاران گفت ما در اين جا جمع شده ايم تا امکان رفع شکاف ميان ديدگاه روسيه و ايران از يک سو و ديدگاه کشورهاي مقابل را درباره بحران سوريه بررسي کنيم.

        
استقبال بان کي مون از حضور ايران 
    بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل نيز در کنفرانس خبري در مادريد گفت از حضور رهبران سطح بالادر نشست وين دلگرم شده است.

    بان کي مون در ادامه سخنانش از پنج کشور شرکت کننده در گفت وگوها - ايران روسيه، عربستان سعودي، ترکيه و ايالات متحده خواست تا به جاي دورنماي منافع ملي خود رهبري جهاني خود را به نمايش بگذارند.

    همچنين خبرگزاري رويترز نوشت: يک مقام برجسته سياسي در خاورميانه آشنا به موضع ايران روز پنج شنبه به اين خبرگزاري گفت: ايران ممکن است يک دوره انتقال شش ماهه که در پايان آن سرنوشت بشار اسد رئيس جمهور سوريه در انتخابات سراسري روشن شود را بپذيرد.

        
ترکيب نشست وين يک دستاورد بزرگ است
    موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، ترکيب نشست وين را يک دستاورد بزرگ دانست و گفت: همانطور که بان کي مون دبير کل سازمان ملل گفت، بايد طرفها انعطاف پذيري نشان دهند و اجازه دهندکه اين فضاي سياسي گسترش يابد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير امورخارجه کشورمان در وين ديدار و گفتگو کردند.

    ديدار موگريني و ظريف بعنوان بخشي از گفتگو هاي صلحي است که هدف آن يافتن راه حلي بين المللي براي پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه است.

        
دور بعدي نشست وين هفته آينده برگزار مي شود
    خبرنگار شبکه الميادين از وين اتريش گزارش داد دور بعدي مذاکرات مربوط به بحران سوريه، هفته آينده با حضور دو هيئت از دولت و مخالفان سوري برگزار مي شود.

    وزارت خارجه اتريش هم در اين باره اعلام کرد مقدمات برگزاري دور جديد مذاکرات وين در اواسط هفته آينده، از هم اکنون آغاز شده است.

    اين در حالي است که يک منبع غربي گفته بود مذاکرات وين همچنان در نقطه صفر است و تنها چيزي که مي توان پيش بيني کرد دستيابي به يک «تصور مشترک» است.