گزیده خبرهای 15 مهر -94 قسمت - 4

  گزیده خبرهای  15 مهر -94 قسمت - 4

    
آتش در خوابگاه دانشجويي
    ياسوج- باشگاه خبرنگاران جوان: مديرعامل آتش نشاني ياسوج گفت: آتش زدن زباله و کارتن هاي جنب ساختمان يک خوابگاه دانشجويي دخترانه در ياسوج موجب آتش سوزي ايزوگام بيروني اين ساختمان و سرايت آن به خوابگاه شد.محمد رستمي افزود: اين آتش سوزي پيش از ظهر روز سه شنبه به آتش نشاني ياسوج گزارش شد و ماموران نيز در کمترين زمان ممکن به محل حادثه اعزام شده و توانستند آن را مهار کنند.    وي ادامه داد: با حضور به موقع ماموران آتش نشاني ياسوج هيچگونه خسارت جاني به دانشجويان دختر ساکن در اين خوابگاه وارد نشد.
خبر ويژه 
كسي مي داند دبيرستاد هماهنگي اقتصادي دولت كجاست؟!
در حالي که رئيس جمهور سال 92 و پس از سپري شدن وعده 100 روز اعلام کرد از رکود خارج شده ايم، چرا 4 وزير نامه اي به روحاني مي نويسند و غلط بودن سياست مهار تورم و رکود را گوشزد مي کنند.    شبکه اطلاع رساني دانا با بررسي اين پرسش نوشت: از بررسي اظهارنظر کارشناسان پيرامون وضعيت اقتصادي دولت مي توان دريافت که ناهماهنگي دروني در برنامه اي اقتصادي به وجود آمده است. طهماسب مظاهري رئيس کل اسبق بانک مرکزي و وزير اقتصاد دولت اصلاحات با ارزيابي عملکرد اقتصادي دولت، از کم تجربگي و ناهماهنگي تيم اقتصادي دولت سخن به ميان آورده است. همچنين روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله تاريخ 31 فروردين 93 مي نويسد؛ ناهماهنگي ها و تشتت در تصميم گيري هاي دولت در حوزه اقتصاد به وضعيت نگران کننده اي رسيده است. اين نگراني به حدي است که ناظران و تحليلگران را به اين نتيجه رسانده که در صورت تداوم اين روند، دولت يازدهم هم مانند سلف خود، گرفتار مارپيچ تصميمات متناقض، سياست هاي يک شبه مستمر در بخش اقتصاد شود.»    مسعود نيلي مشاور اقتصادي رئيس جمهور نيز پيرامون اين ناهماهنگي در تيم اقتصادي گفته است: با توجه به اينکه پيشينه افراد مختلفي که در تيم اقتصادي قرار مي گيرند، به لحاظ تجربي و حرفه اي و از نظر نگرش ها و تفکراتي که دارند، مي تواند متفاوت باشد؛ در نتيجه بروز چنين ناهماهنگي هايي اجتناب ناپذير است.    براساس اين گزارش موضوع اقتصاد و حل مسائل پيرامون آن يکي از وعده هاي روحاني براي دوران پسا برجام بوده است که امروز به عنوان مهمترين مطالبه عمومي مطرح مي گردد. محوريت هماهنگي برنامه هاي اقتصادي دولت برعهده دبير ستادهماهنگي اقتصادي است که کمتر کلامي از وي در رسانه ها شنيده و يا حتي ديده شده است.
    
محمدعلي نجفي اين روزها يک سمت مهم در دولت دارد، سمتي که اين مقدار بي سر و صدا بودنش در ايام پس از برجام که به قول دولتي ها قرار است دوران شکوفايي اقتصادي ما باشد عجيب است. نجفي اين روزها دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت است ولي ظاهرا هنوز دلش هواي سياست دارد، اين را مي توان از حضورهايش در جلسات کارگزاران و البته عدم حضور رسانه اي در سمت دولتي اش به خوبي حس کرد.    تلقي از رسانه اي شدن 4 نامه وزير به روحاني اين است که ناهماهنگي هاي پشت پرده چنان لبريز شده که چاره اي جز انتشار چنين نامه اي را باقي نگذاشته است. ظاهرا اين 4 وزير محترم دولت يازدهم پيش از اين بارها روحاني را مورد خطاب قرار داده و از اين ناهماهنگي به وجود آمده که تعيين دبير ستاد هماهنگي اقتصادي نيز مزيدي بر علت گشته است، گله مند بوده اند که ظاهرا عدم توجه به مطالبه و گله مندي آنها باعث فوران موضوع به رسانه ها شده است.    دبير ستاد هماهنگي اقتصادي کشور در مدت يک سال و چند ماهي که از مسئوليتش مي گذرد تنها يک نشست خبري برگزار کرده و غير از آن ديگر هيچ خبري از او نيست؛ البته جز همين اواخر که در جمع هم حزبي هايش حاضر شده و از وضعيت بد! ماه هاي آينده کشور گفته است.    نجفي در دولت يازدهم روند جالبي را طي کرده است؛ با معرفي به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بر سر زبان ها افتاد، وقتي که راي نياورد معاون روحاني شد و بعد از چند ماه قلب درد را بهانه کرد و استعفا داد؛ ولي باز هم روحاني از او دل نکند و وي را دبير ستاد هماهنگي اقتصادي کرد.    اين روزها و در حساس ترين شرايط اقتصادي کشور اين سوال مهم ايجاد مي شود که نجفي دبيرستاد هماهنگ کننده دستگاه هاي اقتصادي دولت کجاست؟
خبر ويژه
چرا 4 وزير اصرار داشتند نامه به روحاني را علني كنند؟
نامه وزراي اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به روحاني ادامه هشدارهاي کارشناسان اقتصادي به دولت است.    وبسايت الف در تحليل نامه آقايان طيب نيا، نعمت زاده، ربيعي و دهقان به روحاني نوشت: سرعت و «ميزان» کاهش تورم طي يکسال ونيم گذشته - که دولت همواره به آن افتخار مي کرد- موجب رکود فراگير شد؛ به طوري که وزراي مربوطه از آن به عنوان «بحران نزديک» ياد مي کنند. اين موضوع را اقتصاددانان زيادي به دولت آقاي روحاني گوشزد نمودند که کاهش بدون برنامه تورم به رکود فراگير منجر مي شود. زيرا در شرايط اقتصاد ما که تورم توام با رکود است، کاهش تورم و سرعت آن، بايد متناسب با شاخص هاي ديگر اقتصادي باشد؛ در غير اين صورت رکود وسيع که بدتر از تورم است، دامان کشور را خواهد گرفت و همين رکود، مجددا به تورم مي انجامد.    نکته ديگري که در نامه چهار وزير به آن اشاره شده، عدم تقاضاي کافي در بازار به دليل انتظار در کاهش قيمت هاست. اين نکته مهم نيز طي دو سال گذشته همواره از سوي دلسوزان به رئيس جمهور تذکر داده شد. تاکيد ايشان و برخي دولتمردان درخصوص آثار اقتصادي مثبت و سريع توافقنامه هسته اي بر کشور، چنان انتظار را در مردم بوجود آورد که جامعه بعد از امضاء توافقنامه هسته اي انتظار کاهش شديد قيمت ها را داشتند و از خريد کالاخودداري نمودند. کمپين هاي مطرح شده براي «نخريدن» يکي از آثار اين انتظار کاهش قيمت ها بود.    در ادامه اين تحليل خاطرنشان شده است: اين نامه بصورت علني نگاشته شده و به رسانه ها داده شده است. چرا اين نامه بصورت محرمانه به رئيس جمهور داده نشد؟ و چرا اين وزرا در يک جلسه با رئيس جمهور، نقطه نظرات خود را مطرح نکردند؟ و يا چرا در جلسه کابينه در مورد مفاد آن توسط چهار وزير بحث نشد؟ چرا اين چهار وزير تصميم گرفتند که نامه خود را به رسانه ها بدهند؟ آيا اين که گفته مي شود وزرا به سختي به رئيس جمهور دسترسي دارند، علت نگارش اين نامه بصورت علني بوده است؟ شايد هم وزراي مربوطه خواسته اند که نقطه نظرات خود را با افکار عمومي مطرح نمايند تا تبعات وضعيت اقتصادي به پاي آنها نوشته نشود. به هر حال از اين مهم نمي توان غافل شد که اين نامه، نوعي اعتراض علني به سياست هاي اقتصادي دولت است و وزراي مربوطه از پيگيري نظرات خود در مجاري معمول خود در داخل دولت، نااميد شدند... وزير اقتصاد با اين نامه پاي خود را از تصميمات اقتصاد کلان دولت کنار کشيده است و تلويحا مي گويد که تصميمات اقتصادي در جاي ديگري در دولت گرفته مي شود! آيا اين گزاره صحيح است؟ اگر هست اين مرکز تصميم ساز کجاست؟
محمد قنادی مراغه (رییس سابق پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای) طی حکمی از سوی دکترعلی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان'قائم مقام' این سازمان منصوب شد.به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران، دربخشی از این حکم آمده است: یقین دارم از رهگذر بهره مندی از تجارب و اندوخته های گرانبهای خود ضمن شتاب بخشیدن به فرآیند تحقق اهداف بلند نظام اسلامی در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای، روند رسیدگی به اجرای موفقیت آمیز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نیز تسریع در انجام فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه را در پرتو تدبیر و دور اندیشی به انجام خواهید رساند.همچنین در حکمی دیگر از سوی دکتر صالحی، دکتر حسین خلفی به عنوان رییس جدید پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای منصوب شد.دراین حکم آمده است: انتظار می رود از رهگذر بهره مندی از تجارب و اندوخته های پیشکسوتان و پژوهشگران حوزه علوم و فنون هسته ای و نیز استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران، ساز و کار و سامانه ای کارآمد و توانمند را به منظور ارتقاء بخشیدن به فرآیند اجرای امور تحقیقاتی و پژوهشی پدید آورید.
علی اشراقی،نوه امام خمینی (ره) با حضور در منزل مرحوم هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس درباره مرگ ناگهانی اش گفت: اگر فشارها بر تیم برداشته نشود ممکن است سایر بازیکنان هم به مشکل بخورند اما پرسپولیس تیم خوبی است و به امید خدا روند نتایج تغییر خواهد کرد.به گزارش باشگاه پرسپولیس علی اشراقی با بیان این مطلب، افزود: پنجشنبه همراه سید حسن آقا بودیم که این خبر را شنیدیم و به شدت ناراحت شدیم. به همین دلیل وظیفه خودم دیدم که برای عرض تسلیت به خانواده کاپیتان با اخلاق پرسپولیس، در منزلش حضور پیدا کنم.وی ادامه داد: پرسپولیس تیم پرطرفداری است و نتیجه نگرفتن تیم، فشار زیادی روی بازیکنان می آورد که به طور قطع این فشار برای کاپیتان تیم مضاعف است. البته نباید نادیده گرفت که پرسپولیس در این فصل هیچگاه تیم ضعیفی نبوده و بازی های ضعیفی انجام نداده است.اشراقی در ادامه تصریح کرد: پرسپولیس تیم خیلی آماده ای نشان داده و فوتبال خوبی ارائه کرده است شک ندارم در ادامه بازی ها روند تیمی تغییر کرده و نتایج خوبی کسب خواهد شد.وی دراین ارتباط به هواداران این تیم توصیه کرد:اگر گاهی نتیجه حاصل نمی شود، از قوائد فوتبال است بچه های تیم زحمت خود را می کشند البته هواداران پرسپولیس باید به هوش باشند و به این مسایل توجه وی‍ژه داشته باشند.نوه امام (ره) خاطرنشان کرد: گاهی شما بهتر هستید اما توپ داخل دروازه نمی رود. اگر پرسپولیس بد بازی می کرد ناراحت و نگران می شدیم ولی پرسپولیس خوب بازی می کند و این باعث می شود کاملا به آینده امیدوار باشیم.اشراقی در ادامه گفت: اگر این فشارها برداشته نشود مممکن است مشکلاتی نظیر آنچه برای هادی نوروزی پیش آمد برای سایر بازیکنان نیز روی دهد. هواداران باید مراقب این مساله باشند و به امید خدا با توانی که در تیم دیده می شود، پرسپولیس هوادارانش را خوشحال خواهد کرد.
وزارت بهداشت اظهارات وزير بهداشت که در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما تعداد مفقودان وجانباختگان ايراني حادثه منا را ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود تصحيح کرد.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، روابط عمومي وزارت بهداشت در تصحيح اظهارات وزير آورده است: وزير بهداشت ساعتي پيش در مصاحبه با شبکه خبر و خبرگزاري صدا و سيما اعلام کرد: آمار 465 نفري که تحت عنوان جان باختگان پيش تر اعلام شده بود، صحيح نيست و اين تعداد مربوط به مجموع جان باختگان و مفقودين است و با توجه به تحويل 300 نفر از اجساد از سوي عربستان به ما، تا زماني که به تعداد افراد باقيمانده اجسادي تحويل نشود، آنها را جزء مفقودين مي دانيم.دكتر هاشمي پيشتردر مصاحبه با خبرنگارخبرگزاري صدا و سيما گفته بود: طبق اطلاعيه اي که چند روز پيش روابط عمومي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت اعلام كردند؛ 465 متوفي اعلام شد كه از نظر دولت، لحاظ عبارت متوفي درست نيست و اينها مفقودي هستند يعني ممكن است بين 465 تا 500 نفر باشند.