گزیده خبرهای 2 آبان -94 . قسمت -4

گزیده خبرهای 2 آبان -94 . قسمت -4
 
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران گفت: آتش سوزی نزدیک حرم حضرت علی (ع) در نجف خسارت جانی و مالی نداشته و هم اکنون این آتش که دود زیاد آن شهر نجف را دربرگرفته بود، خاموش شده است.حسن پلارک در گفت گو با ایسنا علت آتش سوزی حرم حضرت علی (ع) در نجف را تشریح کرد و گفت: این آتش‌سوزی در انبار محل نگهداری مواد ایزولاسیون (عایق‌بندی) و بر اثر بی احتیاطی هنگام اجرای مراسم سنتی علمگردان اتفاق افتاد.وی اضافه کرد: شب گذشته این مراسم سنتی عرب‌ها در نزدیکی حرم حضرت علی (ع) اجرا شد که عزاداران مشعل‌های روشن را در جریان اجرای این مراسم به دست می‌گیرند و به عزاداری به سبک خود می‌پردازند، متاسفانه بر اثر بی‌احتیاطی آتش به مصالح ساختمانی و تعدادی از عایق‌های دپو شده طرح توسعه حرم مطهر علوی سرایت کرده و سبب حریق شد.«پلارک» که در راه نجف بود، درباره میزان خسارت مالی وارد شده به حرم حضرت علی (ع)، گفت: این حادثه با وجود آن که دود زیادی داشت و سبب نگرانی هایی شده بود، اما خسات جانی نداشت و فکر نمی کنم خسارت مالی خاصی هم داشته باشد؛ اما پس از ورود به نجف به این مساله رسیدگی می‌کنم.محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: این آتش‌سوزی در انبار محل نگهداری مواد عایق‌بندی در صحن در حال ساخت حضرت زهرا (س) در جوار حرم حضرت علی (ع) رخ داد که خوشبختانه هیچ زائری در آن آسیب ندید و آتش هم خاموش شده است.او همچنین اظهار کرد: زائران ایرانی هم اکنون در سلامت کامل در شهرهای نجف و کربلا حضور دارند و وضعیت شهرهای زیارتی عراق امن است.
نمایندگی ایران نزد سازمان ملل مقاله منتشره در روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده اکثر نمایندگان مجلس ایران از مفاد برجام و جزئیات مربوط به توافق ایران و 1+5 بی خبر هستند را بی اساس خواندبه گزارش فارس، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد مقاله منتشره در روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده بود اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مفاد برجام و جزئیات مربوط به توافق انجام شده بین ایران و کشورهای گروه 1+5 در بی خبری به سر می‌برند را بی اساس خوانددر پاسخ ارسالی از سوی حمید بابایی کارشناس مطبوعاتی نمایندگی کشورمان که در شماره روز پنجشنبه این جریده منتشر شد، آمده است: بر خلاف ادعای نویسندگان مقاله، نمایندگان مجلس ایران متن 150 صفحه‌ای برجام را مطالعه کرده و اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان نیز هر زمان که لازم بوده است توضیحات کامل در خصوص جزئیات موضوع را به نمایندگان مجلس ایران ارائه کرده‌اند. علاوه بر این در طول بررسی برجام نه تنها گزارشات، مقالات و تحلیل‌های متعددی در رسانه‌های گروهی ایران منتشر شد، بلکه در محافل علمی، دانشگاهی، رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی کشور نیز گفتمان و مباحثات داغی در این باره وجود داشته است. از سوی دیگر عموم مردم ایران علاقمند به موضوع بوده و آن را دنبال کرده‌انددر ادامه پاسخ منتشره آمده است: کافی است گفته شود که در جمهوری اسلامی ایران مذاکرات هسته‌ای همواره مسئله‌ای ملی بوده و رسیدگی به این موضوع فارغ از رویکرد حزبی دنبال شده و از سویی این پرونده گروگان زیاده خواهی‌های طرف ثالثی نیز نبوده است. در نتیجه، هفته گذشته برجام با 161 رای موافق در برابر 59 رای مخالف در مجلس ایران به تصویب رسید و اکنون زمینه اجرای کامل آن فراهم شده است. 
           توقيف ترازوهاي قاچاق
    سرويس شهرستان ها: جانشين فرمانده انتظامي شهرستان رباط کريم گفت: ماموران گشت يگان امداد هنگام گشت زني در محورهاي اصلي آزادراه تهران- ساوه به يک دستگاه خودروي سنگين با يک نفر سرنشين مشکوک شده و به راننده آن دستور ايست دادند.سرهنگ روح الله رشيدي افزود: ماموران انتظامي خودرو را متوقف و در بازرسي از آن موفق به کشف يک هزار و 183 دستگاه ترازوي ديجيتالي خارجي قاچاق شدند.    وي ادامه داد: متهم دستگير و در بازجويي هاي انجام شده اعتراف کرد ترازوهاي قاچاق کشف شده را در يکي از استان هاي غربي کشور بارگيري کرده و قصد انتقال آن به تهران بزرگ را داشته که با هوشياري ماموران موفق نشده است.ارزش کالاي قاچاق کشف شده توسط کاشناسان يک ميليارد و 183 ميليون ريال برآورد شد.
    خبر ويژه 
تغذيه و فربه سازي روزنامه زنجيره اي از مناطق آزاد
روزنامه اجاره اي شرق براي چندمين بار اقدام به انتشار رپرتاژ آگهي براي مناطق آزاد تجاري کرد.    شرق که در طول سال هاي طولاني مشخصا از حمايت برخي دستگاه هاي دولتي و نفتي و بانکي تغذيه شده، همچنين از عنايت هاي ويژه جريان غالب بر مناطق آزاد تجاري در کيش و قشم برخوردار بوده و به طور سلسله وار اقدام به انتشار آگهي هاي 8 صفحه اي براي اين مناطق آزاد مي کند. اين روزنامه عکس بزرگ صفحه اول ويژه نامه و 2 صفحه از صفحات آن را به محمدرضا يزدان پناه مدير روزنامه زنجيره اي توقيف شده آزاد و مدير منطقه آزاد کيش(72-79) اختصاص داد.    مديريت سازمان عمران کيش، خودروسازي کرمان، منطقه اقتصادي سيرجان، سازمان مناطق گردشگري و روزنامه زنجيره اي آزاد از جمله سوابق يزدان پناه است.    روزنامه شرق از جمله روزنامه هاي غربگرايي است که در طول فعاليت خود مشغول بزک کردن شيطان بزرگ و ترديدافکني در مباني و اصول انقلاب اسلامي بوده است. اين نشريه در عين حال در کسوت ارگان کارگزاران و برخي جريان هاي تجديدنظرطلب مشابه ظاهر شده است.
خبر ويژه 
ادعاي عضو مجاهديني كارگزاران شكست روحاني شكست ما نيست!
عضو مشارکتي و سازمان مجاهديني کارگزاران تصريح کرد، شکست روحاني، شکست اصلاح طلبان نيست چون او نامزد اصلاح طلبان نبوده است.    علي محمد نمازي از اعضاي فراکسيون مشارکت در مجلس ششم و سازمان مجاهدين (انقلاب) است که در تغييرات يک سال اخير کارگزاران سازندگي به اين حزب پيوست. وي در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: ما چک سفيد امضا به آقاي روحاني نمي دهيم.    نمازي در پاسخ اين سوال که شما با اين نگاه که برخي مي گويند شکست روحاني شکست اصلاح طلبان نيست، موافقيد، گفت: بله. به اين خاطر که ايشان کانديداي اصلاح طلبان نبودند. از دو کانديداي اصلي اصلاح طلبان يکي شان تاييد صلاحيت نشد و ديگري هم نيامد. همه مي دانند که آقاي روحاني از ابتدا اصولگرا و عضو جامعه روحانيت مبارز بوده ا ند، اما ما از بين گزينه هاي موجود، «خيرالموجودين» را انتخاب کرديم.
    از نمازي همچنين سوال شده «شما از سازمان مجاهدين انقلاب جدا شديد و به کارگزاران پيوستيد. با توجه به اينکه سازمان در حوزه اقتصادي چپ گرا محسوب مي شود و کارگزاران دنبال کننده سياست هاي اقتصادي دست راستي هستند، چطور بر اين تناقض فائق آمديد؟» که وي پاسخ مي دهد: برنامه هاي اقتصادي در ايران تا به امروز رنگ و بوي حزبي نداشته است. بنابراين نمي توان برنامه هاي دولت هاي مختلف را برآمده از نظر حزب قلمداد کرد. نکته ديگر اين است که تا زمان دولت اصلاحات و مجلس ششم اصولابرنامه اي ارائه نمي شد. از آن موقع اين کار درست و لازم انجام مي شود. تا آنجا که به خاطر دارم در مجلس ششم مواضع سازمان مجاهدين انقلاب و حزب کارگزاران نزديک و مبتني بر همکاري بود و آقاي مهندس نبوي و ديگر اعضاي مجاهدين انقلاب به آيت الله هاشمي علاقه داشتند و احترام کامل براي ايشان قائل بودند. آن قدر مشکلات بود که رئيس جمهور نمي توانست همان برنامه هايش را هم عملي کند. با توجه به اينکه فعلافعاليت هاي سازمان تعطيل است، وقتي از طرف کارگزاران به من پيشنهاد همکاري شد با مشورت آن را پذيرفتم. اميدوارم که هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا يک روز به سمت حزب واحد بروند.    
اين نماينده تندروي مجلس ششم همچنين درباره احتمال حمايت از ناطق نوري و لاريجاني گفته است: آقاي ناطق ابتدا بايد اعلام ورود کند، آن وقت مي توان تصميم گرفت. قطعا اصلاح طلبان مصلحت کشور را در نظر خواهند گرفت. بنده اگر جزو نمايندگان مجلس دهم باشم، تلاش و رايزني خواهم کرد تا با در نظر گرفتن هدف و نفر حداکثري اصلاح طلبان که بستگي به ترکيب اصلاح طلبان ورودکننده به مجلس دارد و با درجه بندي و اولويت گزينه هاي ممکن براي رياست مجلس، عمل کنيم. با اين شيوه فرضا اگر ديديم اولويت اولمان شانس راي آوري ندارد، آن وقت به سراغ گزينه هاي دوم و سوم و بعدي برويم و به آن کس که بيشتر از همه به مصلحت کشور بود و مواضع نزديک تري به اصلاح طلبان داشت، راي بدهيم. فرضا همگان مشاهده کردند که در موضوع تصويب برجام، آقاي لاريجاني موضع بسيار خوبي اتخاذ کردند که شايد کسي تصور اين مواضع از سوي لاريجاني را هم نمي کرد و ايشان اين چنين با رعايت مصالح و منافع ملي و اولويت دادن آن به بحث هاي جناحي، درباره برجام مدبرانه عمل کنند.
شهرهای مذهبی عراق به ویژه استان کربلا در سایه اتخاذ تدابیر امنیتی شدید از سوی نیروهای امنیتی و ارتش این کشور خود را برای استقبال از میلیون‌ها زائر عراقی و خارجی در عاشورا و تاسوعای حسینی آماده کرده‌اندبه گزارش سایت خبری حمرین نیوز، حسن شدهان، عضو شورای استانداری کربلا در این باره تاکید کرد که اوضاع امنیتی در این استان بسیار خوب است و استان آمادگی کامل برای استقبال از زائران امام حسین (ع) را داردوی در ادامه افزود: با وجود اینکه به عاشورا نزدیک می‌شویم اما هنوز راه‌های منتهی به کربلا باز است و سیل زائران در حال ورود به استان هستندشدهان تاکید کرد: نیروهای امنتی در تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های استان کربلا مستقر شده‌اند و هرگونه اقدام مشکوکی از دید آنها پنهان نخواهد ماندامروز که مصادف است با تاسوعای حسینی، میلیون‌ها هزار عزادار در کربلا حضور پیداکرده‌اند و در تمامی و خیابان‌های این شهر به عزاداری پرداختند. هزاران تن نیز در قالب کاروان‌ها و هیئت‌های عزاداری همچنان در حال ورود به کربلا هستند تا فردا نیز در مراسم عاشورا به عزاداری بپردازند.  عضو شورای استانداری کربلا در ادامه افزود: مسئولان حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) با همکاری بخش‌های پزشکی و شورای استانداری کربلا طرح جدیدی را برای هماهنگ کردن رفت و آمد زائران در روز عاشورا ارائه داده‌اند.  شدهان تاکید کرد: پیش بینی می‌شود که تعداد زائران خارجی از کشورهای عربی و دیگر کشورها که از سراسر جهان به کربلا می‌آیند به 5 / 1 میلیون تن برسد.  مسئولان عراقی همچنین تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در بغداد برای استقبال هزاران زائر عاشورای حسینی اتخاذ کرده‌اند.  فرماندهی عملیات بغداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طرحی امنیتی برای حمایت از بیش از چهار هزار هیات در دو منطقه رصافه و الکرخ در بغداد آماده کرده است.  مسئولان امنیتی عراق از شهروندان کشورشان خواستند تا با همکاری با نیروهای نظامی و امنیتی هرگونه فرصت را برای "دشمنان که به دنبال اجرای نقشه‌های شوم خود هستند از بین ببرند."  علی التمیمی، استاندار بغداد نیز عنوان داشت که تدابیر امنیتی برای استقبال از زائران در کاظمین اتخاذ شده است.  طرح‌های امنیتی مسئولان عراقی با حضور هزاران تن از نیروهای ارتش و پلیس این کشور به همراه ایجاد ایست‌های بازرسی در ورودی‌های مناطق مهم صورت می‌گیرد.  علاء‌ الغانمی، فرماندهی پلیس کربلا نیز عنوان داشت: نیروهای پلیس طرح امنیتی خود را برای استقبال از عاشورای حسینی آماده کردند به طوری که تمام نیروها در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی در حالت آماده قرار دارند.