چند گزیده 29 مهر -94

چند گزیده 29 مهر -94
یادداشت دریافتیمحمدرضا قاضی‌زاهدی؛ چه خوشمان بیاید، چه بدمان بیاید، بعضی مسائل و مشکلات، توجیهی ندارند. نه می‌شود تقصیر را گردن آمریکا انداخت و نه می‌شود به تحریم ربطشان داد.
دقیقا به سوءمدیریت برمی‌گردد و حالا که قرار است به تدبیر و تلاش مدیران لایق در دولت و دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، مشکلات حل شوند، و سال هم «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام گرفته، بد نیست اشاره‌ای به این مشکلات بشود تا شاید راه‌حلی برایشان پیدا شود.
خبرها را خواندیم. کشته شدن 20 تن و زخمی شدن 10 نفر دیگر در یک سانحه رانندگی. البته هر روز خبرهایی از این دست را می‌خوانیم و آنقدر زیاد می‌خوانیم که جنبه «خبر بودن» خود را از دست داده‌اند.
گویی اتفاقی عادی رخ داده. از اینها که بگذریم، ماجرای فرود اضطراری پرواز کیش و سقوط هواپیمای تهران- طبس و تهران- ایروان و ... علامت سوال بزرگی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند.
قضیه سوانح هوایی را اگر به گردن اشتباهات خلبان یا تحریم‌ها بیندازیم، بی‌شک سوانح جاده‌ای را نمی‌توان به راحتی توجیه کرد.
از سویی یکی از شعارهای سال‌های اخیرمان «حمایت از خودروساز داخلی» شده؛ خودروسازانی که به معنای واقعی، خودروی «بنجل» به خورد مشتریان می‌دهند و خودروهای ساخت داخل با کمترین استانداردهای جهانی عرضه می‌شوند -که خود، مثنوی هفتادمن‌کاغذ است- از سوی دیگر جاده‌ها هم وضع مطلوبی ندارند.
در این میان، وزارت محترم راه، بر سر هموطنان منت می‌گذارد و مراسم افتتاحیه برای بهره‌برداری از جاده‌هایی برگزار می‌کند که داستان جالبی دارند.
بزرگراه‌هایی در کشور داریم که با استانداردهای راهسازی ساخت شده‌اند و الحمدلله کم هم نیستند اما باید واقعیت را بپذیریم که هزینه ساخت و نگهداری آنها مستقیما از جیب مردم و به وسیله عوارض دریافتی نقدی خارج می‌شود، پس شایسته نیست که وزارت راه افتتاح فلان بزرگراه و اتوبان را خدمتی به مردم بداند.
اگر تعداد اتومبیل‌های سبک و سنگینی که از بزرگراه‌ها در یک روز، ماه و سال عبور می‌کنند را حساب کنیم و سپس مقدار عوارض پرداختی را هم ضربدر تعداد پرداخت‌ها کنیم، عددی به دست خواهد آمد که قابل محاسبه نیست و بزرگراهی ساخته می‌شود که مردم تا همیشه باید برای عبور از آن عوارض پرداخت کنند.

در حال حاضر برای رانندگی در اغلب بزرگراه‌های خوب و استاندارد کشورمان، باید عوارض بپردازیم.
این عوارض درباره خودروهای سنگین به مراتب بیشتر است. همین چند اتوبان منتهی به تهران را مثال می‌زنم؛ اتوبان خلیج فارس(محور قم - تهران)، اتوبان تهران ساوه (دارای سه گیت اخذ عوارض!)، اتوبان تهران- قزوین، اتوبان قم- کاشان، کاشان- اصفهان، قزوین - رشت و... ده‌ها نمونه دیگر.
وقتی برای سفرهای بین شهری و عبور از بزرگراه‌ها و اتوبان‌های باید این‌همه عوارض بپردازیم، سوال این است که چرا برای ساختشان بر سر مردم منت می‌گذارند؟
درآمد حاصل از اخذ عوارض در اتوبان‌ها، طی چند سال، اگر به بیشتر از کل هزینه ساخت اتوبان نباشد، کمتر نیست.
نشست تخصصی ارزیابی الحاق کشور به کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و پسمان‌های پرتوزا برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این نشست از سوی دفتر امور مجلس و دولت معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران و با حضور علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان، معاونین، مدیران و متخصصین این حوزه روز دوشنبه 27 مهرماه جاری در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
در این نشست صالحی با اشاره به تصویب برجام در کشور آن را موضوعی تاریخی دانست که در تاریخ کشورمان ثبت می‌شود و افزود: برجام محصول 12 ساله مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی و مجموعه تلاش‌های چند دولت است که به نتیجه رسید.
صالحی ادامه داد: روز یک شنبه قدم نهایی برداشته شد و شورای وزرای اتحادیه اروپا تمامی قوانین و مقررات مربوط به تحریم ایران را لغو کردند. اوباما نیز اعلام کرد دستورات رییس‌جمهوری سابق را لغو می‌کند و مصوبه‌های کنگره را تعلیق می‌کند. زمان اجرا نیز منوط به انجام تعهدات ما طبق برجام است.
معاون رییس جمهور در خصوص نشست تخصصی ارزیابی الحاق گفت: این کار با مطالعه زیاد و فراگیر انجام شده است در صورتیکه تاکنون ما کمتر روی موضوعی این‌طور غور کرده‌ایم و تمامی جوانب آن را دیده‌ایم. نظرات دست‌اندرکاران و مطلعین در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و الحمد‌لله منجر به دسته‌بندی و نقشه‌راه شد.
صالحی بیان کرد: بحث ایمنی از ارکان مباحث هسته‌ای است و هر وقت از فعالیتی هسته‌ای نام برده می شود، لاجرم ایمنی نیز مطرح می گردد. ایمنی ابعاد گسترده‌ای دارد که در خیلی از بخش‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای منظور می‌شود. اما در اینجا موضوع کنوانسیون ایمنی به دو مقوله سوخت‌های مصرف شده و پسمان‌های پرتوزا اختصاص داده شده است.
رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر جایگاه ویژه ایمنی در تاسیسات هسته‌ای و لزوم رعایت آن، گفت: ایمنی در هسته‌ای اصل است چون اگر حادثه‌ای رخ بدهد، آثار آن فاجعه‌بار است و محدود نیست. با ایمنی نمی‌توان شوخی کرد و ساده اندیشید و در قالب شعار دستاویز سیاسی کرد.
صالحی افزود: اگر ما موضوع ایمنی را در ابعاد مختلف خودش مورد توجه قرار ندهیم، به عنوان مسئولین این عرصه در پیش خداوند، وجدان خود و نزد ملت مسئولیم. لذا باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد و تمهیدات لازم را اندیشید.
صالحی با اشاره به ارزیابی انجام شده این کارگروه در فضای برجام، گفت: اکنون فرصت‌های خوبی پیش آمده است. ژاپنی‌ها پیش‌قدم شده‌اند، نروژ همکاری‌هایی داشته است و کشورهای دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند تا در زمینه ایمنی با ما همکاری کنند. اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده تا در این زمینه مذاکراتی را با نظام ایمنی ما داشته باشد. حسن استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده را باید مدنظر قرار دهیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اساس این کار نیروی انسانی است. باید بهترین‌ها و عالی‌ترین‌ها را جذب کنیم و برای آنها کارگاه بگذاریم و دوره بروند. لازم است در این زمینه کمیته ویژه‌ای متشکل از اداری مالی، حفاظت و امنیت، نظام ایمنی، معاونت امور بین‌الملل و قائم مقام سازمان ایجاد و مسئله تربیت نیروی انسانی با جدیت پیگیری شود. وظیفه ما این است که سازمانی با بنیان مرصوص تحویل بدهیم که ادامه حیات بدهد و نیازهای کشور را در زمینه هسته‌ای برطرف نماید.
صالحی اضافه کرد: ساخت دو نیروگاه در بوشهر و نیروگاه‌های بعدی تا 5-4 سال آینده، کاری جهادی می‌طلبد.
رییس سازمان انرژی اتمی با تقدیر از تصمیم شایسته کارگروه برای تدوین اسناد ملی در زمینه‌هایی که مقررات ملی نداریم، گفت: امور پرتوزا و پسمان‌های پرتوزا نسبتاً خوب عمل کرده‌اند ولی جا دارد با تهیه پروپوزالی در زمینه سوخت مصرف شده و شیوه نگهداری آن، به دنبال استفاده از تجارب کشورهایی که از دیگران جلوترند و در شرایط کنونی نیز از مذاکره استقبال می‌کنند، باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر سوئد کشوری پیشرفته در زمینه دفن دائمی سوخت مصرف‌شده است که لازم است از تاسیسات آنها بازدید بشود.

صالحی با تاکید بر بررسی عمیق کنوانسیون‌ها، گفت: باید هوشمندانه عمل کنیم و قیدها را به حداقل و منافع را به حداکثر برسانیم، تا اعتماد مسئولین با ارزیابی موثر و توضیحات کافی به دست آورده شود و مورد نظر مثبت آنها واقع شود.
لازم به ذکر است ارزیابی این کنوانسیون از سال 92 در کارگروه قوانین و مقررات دفتر امور مجلس و دولت معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان آغاز شده و با ارسال فراخوان در سطح کشور از نظرات صاحبنظران و دانشگاهیان استفاده نموده است. بر همین مبنا 12 اثر پژوهشی در کارگروه دریافت شد و بعد از ارزیابی 8 اثر منتخب شد و در این نشست ارائه گردید.
همچنین بر مبنای فعالیت‌های این کارگروه با 23 جلسه و 1600 نفر ساعت فعالیت، 230 صفحه گزارش تفصیلی، 12 صفحه گزارش مدیریتی شامل پیشنهادها و گام‌های عملیاتی و 28 صفحه گزارش کمیته ترجمه تهیه شده است.
کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده و پسمان‌های پرتوزا در سال 1997 تدوین شده و تاکنون 69 کشور عضو دارد و 42 کشور آن را امضا کرده‌اند. هدف اصلی از ایجاد این کنوانسیون مدیریت ایمنی سوخت مصرف‌شده حاصل از عملکرد نیروگاه‌های اتمی و پسمان‌های پرتوزای حاصل از آن و دیگر تاسیسات هسته‌ای می‌باشد.
بر مبنای مطالعه کارگروه قوانین و مقررات اهم مزایای الحاق کشور به این کنوانسیون شامل: حفاظت موثر از کارکنان، جامعه و محیط زیست، ساماندهی فعالیت‌های مدیریت ایمنی سوخت در کشور، تعیین حدود مسئولیتی، ایجاد زیرساختارهای حقوقی، ساختاری، سیاستی، نهادی، فنی و ایمنی، ارتقاء ایمنی، ارتقاء سطح همکاری بین‌المللی و تقویت اعتبار بین‌المللی کشور و امکان استفاده از ظرفیت‌های پسافرجام می‌باشد.
در بخشی از این نشست صالحی 12 عضو کارگروه را با اهدای لوح تقدیر مورد قدردانی قرار داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اعصاب و روان داریم که کمتر از ۱۰ هزار نفرشان را می توانیم بستری کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن هاشمی پس از بازدید از بیمارستان روانپزشکی ایران در جاده مخصوص کرج در جمع خبرنگاران افزود: 50 درصد بیماران اعصاب و روان یا متوجه بیماری شان نیستند یا به دلایل اجتماعی به متخصص مراجعه نمی کنند.
وی گفت: مراکز روانپزشکی تعدادشان خیلی کم و مشکلات شان زیاد است؛ در حقیقت مانند خود مریض های اعصاب و روان کمتر به این مراکز توجه شده است.
هاشمی بیمارستان روانپزشکی ایران را یکی از مراکز موفق آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برشمرد و افزود: این فضا اصلا برای بیمارستان ساخته نشده و تقریبا خوابگاهی بوده که در گذشته برای ورزش های مختلف استفاده می شده است.
وزیر بهداشت گفت: اینجا بیمارستان نیست و باید بیمارستان جدیدی ساخته شود و طبعا با منابع محدودی که داریم این موضوع در کوتاه مدت میسر نیست.
هاشمی افزود: بارها گفته ام دولت برای روانپزشکی و سوختگی همه نوع حمایت را انجام می دهد و تقریبا چندین برابر تعداد تخت های موجود، نیاز به تخت برای بیماران مبتلا به اعصاب و روان داریم.
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تاسیس بیمارستان گفت: امیدواریم بتوانیم از دیگران کمک بگیریم، به خاطر اینکه امکانات موجود ما پاسخ گوی این نیازها نیست.
وی افزود: امیدوارم نیکوکاران یا بخش هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند پا پیش جلو بگذارند و ما نیز حتما در حد مقدورات مان کمک خواهیم کرد تا در این مجموعه، که از نظر علمی بسیار ارزشمند است و پنج دوره رتبه اول فارغ التحصیلان کشور را داشته است، بتوانیم بیمارستانی را برای مظلوم ترین بیماران که آن هم در چنین منطقه ای از شهر دارند خدمت می گیرند به همراه نیروهای متخصص و کارآمد تاسیس کنیم.
هاشمی گفت: از اصل موضوع ناامید نیستم و ان شاءالله خدا کمک خواهد کرد، ما هم تلاش مان را می کنیم چرا که اینجا زمین خوبی دارد اما از نظر تاسیسات و امکانات برای ارائه خدمت خیلی فقیر هستند.
بیمه مهمترین مشکل حوزه سلامت است    
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدم موضوع بیمه مهمترین مشکل حوزه سلامت است و باید یک روزی حل شود.
دکتر حسن هاشمی پس از بازدید از بیمارستان روانپزشکی ایران درباره قانون تجمع بیمه‌ها افزود: حل شدن موضوع بیمه ها در حوزه سلامت با گفتگو میسر نیست.
وی با بیان اینکه هر تغییری نیاز به اراده قوی و در عین حال پرداخت هزینه دارد گفت: اگر می‌خواهیم تحول و تغییر ایجاد کنیم باید هزینه اش را هم پرداخت کنیم.
هاشمی افزود: همیشه در اینطور تصمیمات یک عده خوشایندشان است و یک عده برایشان نارضایتی ایجاد می شود، آنچه مهم است منافع مردم، منافع ملی و الهام گرفتن از تجربه و دانش بشری است که بالاخره ما کمتر به آن توجه می کنیم.
آمار دقیقی از واردات داروهای مربوط به بیماران روانی ندارم
وزیر بهداشت درباره افزایش چشمگیر واردات داروهای مربوط به بیماران روانی گفت: آمار دقیقی ندارم و آقای دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو می تواند در این زمینه به طور دقیق پاسخ دهد.
هاشمی افزود: بخشی از داروهایی که مورد نیاز هست و تولید داخل هم نیست، فشار زیادی به خانواده ها می آورد زیرا حمایت بیمه ای هم ندارد.
وی گفت: از طرفی بیماران اعصاب و روان هم بیمارانی هستند که 40، 50 و 60 سال دائم باید دارو استفاده کنند، آنطور نیست که برای یک مقطع کوتاه مدت مانند سرماخوردگی یا بیماری گوارشی یا بیماری های دیگر باشد بنابراین از بیماری‌های بسیار پرهزینه است، چون در طول زمان توزیع می‌شود هزینه آن دیده نمی شود.
هاشمی افزود: حمایت های بیمه ای نیز از این بیماران خیلی کم است، البته اخیرا بیمه ها برای مدت زمانی که بستری می شوند تسهیلاتش را ایجاد کرده اند که جای تشکر دارد ولی واقعیت این است که برای حمایت مالی در بخش هزینه های سرپایی که عمدتا داروست خیلی ضعیف عمل می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: شورای عالی بیمه بتواند امکاناتش را برای حمایت بیشتر از این عزیزان هم در بخش دارو و هم در بخش بستری مزمن فراهم کند و در عین حال دولت و سازمان های مردم نهاد و خیریه ها هم کمک کنند.
هاشمی گفت: بیماران اعصاب و روان خیلی از بابت حمایتی که بیمه‌ها از آنان می کنند مظلوم واقع شده اند.

پس از آنکه روسیه اعلام کرد به دنبال ایجاد ستادی برای تبادل اطلاعات علیه داعش میان ایران، عراق، روسیه و سوریه است واشنگتن از اینکه متحد عراقی‌اش را در جرگه متحدان اسد ببیند خشمگین است.
به همین دلیل، آمریکا نسبت به همکاری بغداد با مسکو بدبین بوده و نارضایتی خود را از این مساله ابراز داشته است. به گزارش الشرق‌الاوسط، در سفری که 11 روز پیش ژنرال جان آلن، فرمانده ائتلاف آمریکایی ضدداعش، به عراق داشت به العبادی اعلام کرد که واشنگتن از اتحاد اخیر بغداد و مسکو در مبارزه علیه داعش «بسیار نگران» است. یک منبع که این خبر را به الشرق‌الاوسط داده است، می‌گوید: «جان آلن، العبادی را مطلع کرد که اوباما در حال بررسی نقش خود در این زمینه است که چرا دولت عراق هیچ تشکری از آمریکا نکرده است
الشرق‌الاوسط می‌نویسد نیروهای آمریکایی از ژوئن 2014 در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور یافته‌اند. این در حالی است که کارشناسان آمریکایی برای آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش در عراق حضور یافته بودند. منبع مذکور به شرط فاش نشدن نام به الشرق‌الاوسط می‌گوید ژنرال آلن که قرار است در ماه نوامبر به پست دیگری گمارده شود از عبادی خواسته تا همکاری با روسیه را متوقف کند به‌ویژه که مسکو از 30سپتامبر در سوریه حضوری نظامی یافته است.
این منبع می‌گوید: «عبادی به آلن قول داد که این امر [همکاری با مسکو] رخ نخواهد داد و بغداد در صورت حرکت در چنین مسیری با ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هماهنگ‌هایی انجام خواهد داد.» فشار آمریکا به دولت عراق برای قطع همکاری بغداد- مسکو اما روی دیگری هم دارد. بسیاری از خبرگزاری‌های عربی مانند المسله، النشره و ... اعلام کردند که سفیر روسیه در بغداد در دیدار با حیدرالعبادی نامه‌ای از جانب پوتین به وی تحویل داده است. دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که العبادی روز دوشنبه در دفترش میزبان ایلیا مورگونف،‌ سفیر روسیه در بغداد بود.
در این بیانیه فقط به محورهای کلی اشاره شده و از اشاره به جزئیات نامه خودداری کرده است. براساس بیانیه دفتر العبادی، مورگونف در این دیدار بر تمایل مسکو به افزایش روابط دوجانبه با عراق در زمینه‌های مختلف به ویژه ابعاد تسلیحاتی و تبادل اطلاعات در راستای مقابله با گروه تروریستی داعش تاکید کرد. نخست‌وزیر عراق نیز با تاکید بر اینکه امروز عراق با نبردی سخت علیه گروه تروریستی داعش مواجه است و برای رهایی از این معضل به هر گونه حمایت بین‌المللی نیازمند است، گفت: اکنون ما با مسکو در مورد اهمیت مقابله با تروریسم اتفاق نظر داریم. دولت عراق نیز به جزئیات نامه پوتین اشاره‌ای نکرد. برخی از گمانه‌زنی‌ها بر این است که پس از آنکه روسیه، عراق، ایران و سوریه اخیرا ائتلافی را برای مبارزه علیه داعش شکل داده‌اند این اقدام اسباب نگرانی و خشم واشنگتن شده است. با این حال، الشرق‌الاوسط می‌نویسد العبادی در داخل عراق و در میان احزاب شیعی تحت فشار است تا به روسیه علیه داعش بپیوندد.
منبعی که خبر دیدار مقام‌های آمریکایی با العبادی و اعمال فشار بر او جهت توقف همکاری با مسکو را داده به الشرق‌الاوسط می‌گوید: «اکنون نخست‌وزیر در میان قیچی گیر افتاده است: از یکسو در داخل تحت فشار است که دست روسیه برای حمله به داعش در عراق را باز بگذارد و در واقع، با این کشور وارد یک ائتلاف شود. از سوی دیگر، چاره‌ای ندارد جز آنکه در بسیاری از موارد با واشنگتن کنار بیاید و همکاری با این کشور را متوقف نکند
راه موصل از حلب می‌گذرد
اگر بخواهیم مساله داعش را بررسی کنیم نمی‌توانیم فقط به عراق یا سوریه بپردازیم. این دو کشور را باید در کنار هم در مبارزه با داعش مورد بررسی قرار دهیم. با بمباران مواضع داعش و سایر گروه‌های ضداسد از سوی جنگنده‌های روسی، ائتلاف غرب هم جبهه درگیری با روس‌ها را شدت بخشیده است. به گزارش رویترز، با تشدید نبرد شورشیان سوری با نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی شهر کلیدی حلب، شورشیان سوری روز دوشنبه (۲۷ مهر، ۱۹ اکتبر) اعلام کردند که بخش دیگری از محموله تسلیحات ساخت آمریکا، از جمله موشک‌های ضدتانک، به دست آنها رسیده است. رویترز به نقل از شورشیان می‌گوید ارسال محموله تسلیحاتی جدید در واکنش به حملات گسترده ارتش سوریه به مخالفان صورت گرفته است.
رویترز می‌نویسد انتقال موشک‌های ضدتانک ساخت آمریکا به شورشیان سوری در حلب و برخی نقاط دیگر در سوریه، نخستین واکنش «دولت‌های مخالف اسد» به مداخله نظامی روسیه است. عربستان سعودی، ترکیه و قطر از این اقدام حمایت کرده‌اند. با این حال، رهبران شورشیان می‌گویند با توجه به حجم درگیری‌ها و میزان حملات متحدان اسد، ارسال این تسلیحات جدید به تنهایی کافی نیست، چرا که همزمان با حملات هوایی روسیه نبرد زمینی هم در چند جبهه در جریان است. آنها می‌گویند به ده‌ها موشک از این نوع نیاز دارند و چند موشک نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جدی آنها باشد. روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارش ۲۷ مهر ماه می‌نویسد گروه‌هایی از شبه نظامیان عراقی برای زمینگیر کردن نیروهای داعش وارد سوریه شده‌اند.
 
برخی از اعضای این گروه‌ها به این روزنامه می‌گویند «فرقی ندارد، در عراق یا سوریه. ما مشغول نبرد با دشمنی واحد هستیم.» با این حال، این دیدگاه در میان عراقی‌های اعزامی به سوریه پدید آمده که سوریه «ریشه» اساسی فعالیت داعش است و برای از میان بردن داعش باید به مقر فرماندهی آن‌که در سوریه است حمله برد. چنین است که نیروهای اعزامی عراق می‌گویند: «راه آزادی موصل از حلب می‌گذرد.» محمد منصور در پایگاه «الفکره» با اشاره به حضور روس‌ها در سوریه می‌نویسد ممکن است سناریوی افغانستان برای آنها در شامات رخ دهد. او می‌نویسد احتمالا این آخرین ماجراجویی پوتین در خاورمیانه خواهد بود.منبعدنیای اقتصاد