جلب توجه سیاسی!

اصر ایمانی در گفتگو با فرارو تحلیل کرد
جلب توجه های بداخلاقانه

فرارو– "آمیختن بداخلاقی سیاسی با تمایل به جلب توجه در آستانه انتتخابات سبب شده است که برخی از هواداران دولت های نهم و دهم همه خطاها و تخلفات دوران خود را فراموش کنند." یک کارشناس مسایل سیاسی با بیان این مطلب تاکید کرد که هواداری ها از دولت احمدی نژاد در حد اظهار نظر شخصی است و از سوی جریان های سیاسی کشور پذیرفته نیست.
تورم گسترده و نوسان لحظه ای قیمت ها در دولت های نهم و دهم چیزی نیست که کسی به سادگی فراموش کند و یا برای باور آن نیاز به استناد به آمار و ارقام باشند. مساله برای مردم آنقدر ملموس بود که نیازی به ارئه عدد و رقم نیست اما به نظر می رسد که برخی از هواداران دولت سابق خیلی زود اوضاع و احوال آن روزها را فراموش کرده و طوری از رفاه مردم در آن زمان صحبت می کنند که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است. از آن روزهایی که مرغ  5 هزاتومانی در عرض چند روز به هشت هزار تومان رسید و یا روزهایی که آقای رئیس جمهور به مردم توصیه می کرد از محله آنها گوجه بخرند هنوز آنقدر نگذشته که بتوان به سادگی به مردم گفت شما در آن زمان رفاه داشتید و حالا یادتان رفته است.

اظهار نظر اخیر روح الله حسینیان نماینده تندروی مجلس مبنی بر اینکه مردم تنها در دولت احمدی نژاد رفاه داشتند مثل این است که به مردم بگوییم شما تنها تصور اشتباهی از رفاه دارید و نمی دانید که در چه شرایط زندگی می کردید. مثل این است که به فعالان اقتصادی بگویید آن روزهایی که صبح ارز و طلا یک قیمت داشت و عصر قیمت دیگر؛ اوضاع خیلی عادی بود و شما اساسا نمی دانید که از اقتصاد کشور باید چه توقعی داشته باشید.
وقتی رئیس جمهور دولت های نهم ودهم نیز وعده رفتن مال مردم خورها را می دهد، مثل آن است که به مردم بگویید فساد سه هزار میلیاردی را خواب دیده بودید یا بگویید آن آقایانی که اکنون به لطف قوه قضاییه در زندان هستند معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور پیشین یا یار و رفیق دولتی ها در امر دور زدن تحریم، نیستند.
به نظر نمی رسد که همه این ها سوء تفاهم باشد لذا باید دید که چه عاملی سبب می شود خاطیان امر به جای پاسخگویی، دست پیش گرفته و این طور اظهار نظر کنند. این رویکرد از کجا نشات گرفته و قرار است تا کجا پیش رود؟! اگرچه برخی از کارشناسان  مسائل سیاسی این حرف ها را تمایل به جلب توجه در آستانه انتخابات و آمیخته شدن این موضوع با بداخلاقی ها سیاسی می دانند.
ناصر ایمانی کارشناس مسایل سیاسی از جمله همین کارشناسان است که در گفت وگو با فرارو،این صحبت ها را اظهارنظر شخصی برخی افراد دانست و گفت: این به هیچ وجه رویکرد جریان هواداران احمدی نژاد نیست. این نظر شخصی بسیار نادر برخی از افراد است که به نظر من اصلا نباید به آن اعتنا کرد.وی افزود: وقتی از رویکرد حرف بزنیم منظور این است که یک جریان، نحله، حزب و ... یک رویکردی داشته باشند. در صورتی که هیچ گروهی چنین رویکردی ندارد. مجموعه اصولگرایان که تکلیفشان مشخص است و دولت احمدی نژاد و به خصوص دولت دوم او را مورد انتقاد می دانند. انتقاداتی که حتی در زمان او هم بسیار مطرح بود.
این کارشناس مسایل سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه خود احمدی نژاد و برخی از دیگر چهره های جریان تندرو هم همین شیوه را در پیش گرفته اند، گفت: حتی جبهه پایداری هم که در زمان احمدی نژاد تشکیل شد و هوادار او هستند اکنون انتقادات بسیاری دارند و حاضر نیستند که در انتخابات آتی احمدی نژاد و نزدیکان او را بپذیرند لذا نباید به این حرف ها خیلی بها داگد.
ایمانی در پاسخ به اینکه چرا برخی از افراد نظرات شخصی خود را که به قول شما بر خلاف اغلب گروه های سیاسی کشور است، در این مقطع زمانی طرح می کنند؟ گفت: به اعتقاد من این کارها به خاطر جلب توجه سیاسی است. حتما می دانید که آقای حسینیان در موارد دیگر هم نظراتی می دهند که مجموعه اصولگرایان آن نظر را قبول ندارد اما اعتراضی هم نمی شود چون هر فردی می تواند نظر خود را بیان کند. مساله این است که اظهارنظرهای فردی را با رویکرد یک جریان اشتباه نگیریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قصد خود احمدی نژاد هم از اظهارنظرها اخیر جلب توجه است، گفت: داستان احمدی نژاد فرق می کند، او حتما از عملکرد خود دفاع می کند. این یک برخورد طبیعی است و هر کسی که چند سال رئیس جمهور بوده است حتما از دولت خود دفاع می کند.
ایمانی در مورد اینکه چرا احمدی نژاد از مرز دفاع از دولت خود فراتر رفته و از شیوه اتهام زنی به دولت کنونی استفاده می کند، گفت: متاسفانه ما به طور کلی در جامعه مشکل اخلاق سیاسی داریم. این موضوع صرفا به احمدی نژاد مربوط نیست و همه ما عادت داریم که به جای پاسخ دادن به انتقاداتی که به ما شده است، با فرار رو به جلو به طرف مقابل اتهام می زنیم و از پاسخگویی طفره می رویم.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از انتقاداتی که می شود در برخی موارد به دولت فعلی هم وارد کرد این است که وقتی به او انتقاد می شود به جای پاسخ دادن به موضوع می گوید شما همان کسانی هستید که در دولت قبل فلان کردید. در حالی که اگر به انتقاد مطرح شده پاسخ دهند یک پاسخ خیلی درست و قانع کننده داشته باشند اما این نحوه پاسخگویی در جامعه ما اپیدمی است یعنی عموما شخصیت های سیاسی ما اعم از روسای دولت ها و ... به جای پاسخگویی به سمت اتمام زدن به دیگران حرکت می کنند.این کارشناس مسایل سیاسی در مورد اینکه آیا وضعیت فعلی را باید ناشی از بداخلاقی های سیاسی و تمایل به جلب توجه بیشتر تلقی کرد، گفت: به این دو عامل باید، نزدیکی به انتخابات را هم افزود. در این مقاطع زمانی خیلی حرف ها زده می شود که بعد از انتخابات فراموش می شود.