۷ توصيه خصمانه انديشكده هريتيج به دولت بعدي آمريكا درباره توافق هسته اي

۷ توصيه خصمانه انديشكده هريتيج به دولت بعدي آمريكا درباره توافق هسته اي  12 مهر -94

انديشکده آمريکايي «هريتيج» در گزارشي عليه جمهوري اسلامي ايران، هفت توصيه خصمانه به رئيس جمهور آمريکا ارائه کرد.
    
انديشکده آمريکايي «هريتيج» با انتشار مقاله اي به قلم «جيمز فيليپس» محقق ارشد امور خاورميانه (غرب آسيا) به رويکرد رئيس جمهور آينده اين کشور براي مقابله با ايران پرداخته است.
    
در اين مقاله ضمن انتقاد شديد از توافق هسته اي و بيان همسان بودن آن با توافق هسته اي با کره شمالي که به دستيابي آنها به بمب هسته اي انجاميد، آمده است: «شکست کنگره در جلوگيري از اجراي توافق توسط دولت اوباما به اين معنا است که آمريکا حداقل در حال حاضر زير بار توافقي بد رفته است. اما رئيس جمهور آينده نبايد منفعلانه توافق مخاطره آميز اوباما با تهران را به عنوان عملي انجام شده بپذيرد.
    
رئيس جمهور آينده آمريکا بايد بلافاصله به هرگونه نقض توافق توسط ايران و يا ادامه حمايت از تروريسم توسط اين کشور و يا ديگر سياست هاي خصمانه به عنوان دليلي براي لغو توافق استناد نمايد؛ دولت بوش نيز در مواجهه با توافق بدي که توسط دولت کلينتون مذاکره شده بود، در نهايت از هر دو توافق (Agreed Framework) [ميان آمريکا و کره شمالي] و پيمان کيوتو [در رابطه با گازهاي گلخانه اي] سر باز زد
    
به گزارش جام نيوز، در ادامه اين مقاله خصمانه آمده است: «رئيس جمهور آينده به جاي تاييد اين توافق خطرناک که اقتصاد ايران را تقويت کرده، تجهيز نظامي اين کشور را تسهيل کرده و راه دستيابي آن به بمب هسته اي را هموار مي کند، بايد تلاش ها براي جلوگيري از نفوذ ايران را افزايش دهد.
    
رئيس جمهور آينده بايد پس از ورود به دفتر کار بلافاصله پايبندي ايران به توافق موجود را مورد بررسي قرار داده و همچنين رفتار اين کشور در حمايت از تروريسم، خرابکاري در دولت هاي همسايه و حمله به متحدان آمريکا از سوي ايران را زير نظر بگيرد؛ هر مدرکي مبني بر تقلب ايران در توافق يا ادامه فعاليت هاي خصمانه عليه آمريکا و متحدانش بايد به عنوان دليلي موجه براي لغو توافق هسته اي مورد استفاده قرار گيرد
    
اين انديشکده آمريکايي پيگيري اقدامات زير از سوي دولت آينده آمريکا را براي مقابله با ايران ضروري عنوان مي کند:
     1.
گسترش تحريم ها عليه ايران: دولت جديد بايد فورا تمامي تحريم هاي ايالات متحده که براساس توافق وين به حالت تعليق درآمده را مجددا اعمال نمايد و با همکاري کنگره براي افزايش تحريم ها اقدام کرده و بر برنامه هسته اي ايران، حمايت اين کشور از تروريسم، برنامه موشک هاي بالستيک، دخالت در سوريه، عراق و يمن، نقض حقوق بشر و نگهداري چهار گروگان آمريکايي در اين کشور تمرکز کند.
    
دولت آينده بايد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را به عنوان سازماني تروريستي خارجي معرفي کرده و هرگونه شرکت غيرايراني را در صورت تجارت با آن تحت تحريم هاي گسترده قرار دهد.
     2.
تقويت نيروهاي نظامي آمريکا براي ارائه بازدارندگي بيشتر مقابل گريز هسته اي ايران: بايد گفت که در نهايت هيچ توافق نامه نمي تواند مانع از گريز هسته اي ايران شود. بهترين بازدارنده در مقابل دستيابي ايران به تسليحات هسته اي، چشم انداز حمله نظامي پيشگيرانه آمريکا است. اين تصادفي نيست که پس از حمله آمريکا به افغانستان و عراق و سرنگون کردن دولت هاي متخاصم، ايران بسياري از جنبه هاي برنامه تسليحات هسته اي خود را در سال 2003 متوقف کرد.
     3.
تقويت روابط آمريکا با متحدين به ويژه اسرائيل: توافق هسته اي تاثير مخربي بر روابط دوجانبه آمريکا با متحدان مهم خود در خاورميانه به ويژه کشورهايي که تهديد بيشتري از جانب ايران احساس مي کنند مانند اسرائيل و عربستان سعودي داشته است. دولت آينده به جاي قرباني کردن منافع متحدان به اشتياق در آغوش کشيدن ايران، آنچنان که دولت اوباما عمل کرد، بايد اولويت را به حفاظت از منافع امنيتي حياتي آمريکا و متحدانش اختصاص داده و با جلوگيري و مهار ايران، توازن مطلوب قدرت در منطقه را حفظ نمايد. 
     4.
اختصاص اولويت بالابه دفاع موشکي: نيروي موشک هاي بالستيک ايران که بزرگ ترين قدرت موشکي خاورميانه است، تهديدي روز افزون براي همسايگان اين کشور است. واشنگتن بايد براي تقويت دفاع موشکي اسرائيل و کشورهاي شوراي همکاري خليج [فارس] به آنها کمک کند تا يک ساختار دفاع موشکي يکپارچه و چند لايه براي کند کردن تهديد موشکي ايران ايجاد نمايند.
     5.
جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي: در طي مدت پنج دهه، واشنگتن با گسترش فناوري هاي حساس هسته اي از جمله غني سازي اورانيوم حتي براي متحدانش مخالفت کرده است. در واقع دولت اوباما با استثنا قائل شدن براي ايران که اقدامي نابخردانه بود، برنامه غني سازي غيرقانوني در کشوري سرکش را تصديق کرد و شرايطي بهتري از آنچه فورد و کارتر در غني سازي اورانيوم در اختيار شاه ايران در دهه 70 قرار دادند در اختيار جمهوري اسلامي گذاشت. دولت آينده براي جلوگيري از مسابقه تسليحات هسته اي در خاورميانه بايد به تمامي کشورها اطمينان دهد که براي جلوگيري از دستيابي ايران و بازداشتن تهديد نظامي ايران عليه منافع آنها به اقدام نظامي متوسل خواهد شد.
     6.
گسترش توليد نفت و گاز داخلي و لغو ممنوعيت صادرات نفت آمريکا براي کاهش قيمت هاي جهاني: اين اقدام نه تنها براي اقتصاد آمريکا و موازنه تجاري ما سودمند خواهد بود بلکه همچنين قيمت جهاني نفت و درآمدهاي ايران از صادرات نفت را مقداري کاهش داده و در نتيجه قدرت حکومت ايران براي تامين مالي تروريسم، خرابکاري و توسعه نظامي را پايين مي آورد.
     7.
مذاکره براي دستيابي به توافقي بهتر با ايران: دولت اوباما در مذاکرات با قدرت ظاهر نشد و اينگونه به نظر مي رسيد که او بيشتر از تهران خواهان توافق هسته اي است. اين موضوع اهرم چانه زني را در اختيار ايرانيان قرار داد که آنها هم زيرکانه از آن استفاده کردند. دولت اوباما شرايط موجود را با کم اهميت جلوه دادن گزينه نظامي بدتر از پيش کرد و با کاهش تحريم ها پس از توافق موقت، انگيزه ايران براي ارائه امتيازات بيشتر را کاهش داد.
         
پايان مخالفت هاي ادعايي نتانياهو با برجام
    
به گزارش فارس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي نوشت: مقام هاي ارشد دولت آمريکا سخنراني روز پنجشنبه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در صحن مجمع عمومي سازمان ملل را به منزله اعلام آمادگي وي براي پايان دادن به مخالفت هاي ادعايي با توافق هسته ي ايران و آغاز رايزني درباره دوران پسا «برجام» تعبير کرده اند.
         
ديدار ظريف و کري در نيويورک
    
به گزارش خبرگزاري ها، جان کري، وزير خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در نيويورک ديدار کردند. وزارت خارجه آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد دو طرف در اين ديدار درباره روند اجراي برجام رايزني کردند.
    
رويترز نيز در گزارشي به نقل از يک مقام ايراني اعلام کرد: کري و ظريف درباره بحران سوريه و حملات هوايي مسکو در اين کشور نيز گفت وگو کرده اند.
    
تايمز اسرائيل در گزارشي نوشت: جمهوريخواهان و آيپک در حال بررسي حمايت از لايحه افزايش نظارت کنگره بر اجراي برجام هستند.
    
لايحه مذکور در صورتيکه ايران در تروريسم نقش ايفا کرد]ادعاي اين رسانه صهيونيستي درخصوص نقش ايران در تروريسم، به دليل حمايت از محور مقاومت، مقابله با رژيم غاصب صهيونيستي و دفاع از تماميت ارضي کشورهاي همسايه مي باشد[ اعمال تحريم ها عليه اين کشور را سرعت مي بخشد.
    
اين رسانه صهيونيستي افزود: گزارش جامع درباره فعاليت هاي ايران، افزايش قدرت تحريم هاي غيرهسته اي رئيس جمهور و تقويت همکاري اطلاعاتي و امنيتي بي سابقه آمريکا با اسرائيل گام هايي هستند که توافق هسته اي را تقويت مي کند.
    
بحران سوريه آزموني براي ايران است! 
    «
فدريکا موگريني» در يک مصاحبه با تکرار ادعاهاي غربي ها درباره بحران سوريه، خواستار فشار ايران و روسيه براي ايجاد دولت انتقالي در سوريه شد.
    
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: اگر ما خواهان آمدن رژيم(سوريه) به ميز مذاکره براي يک دولت انتقالي هستيم بايد بر روي آن از طريق آنهايي که روي آن نفوذ دارند فشار بياوريم که آنها همان روسيه و ايران هستند. موگريني افزود: بحران سوريه آزموني براي ايران است.
    
مقامات غربي در پي آن هستند تا به بهانه برجام، سياست هاي سلطه جويانه خود در منطقه را تشديد کنند.