فارس در توسعه و عمران روستایی از استان‌های پیشتاز است

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان:
فارس در توسعه و عمران روستایی از استان‌های پیشتاز است  14  مهر – 94
روستاها  دارند هرروز  بیشتر خالی از سکنه می شوند  . از سوی دیگر دستآورد جاده ها و سد سازی های غیر کارشناسانه ی پیمانکاران سپاه و بسیج که از دوران  سردار سازندگی رفسنجانی  شروع شد  منجربه به مرگ آفرینی جاده ها و خشک شدن رودخانه ها وتالاب ها ودریاچه شده است . بنابراین مشخص است که ادعای پیشتاز بودن استان فارس  در تو سعه و عمران روستایی نسبت به سایر استان  فقط جنبه ی تبلیغاتی دارد.
شیراز – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس گفت: این استان در توسعه و عمران روستایی از استان‌های پیشتاز است و در تهیه طرح‌های هادی روستایی 10 درصد بیشتر از متوسط کشوری فعالیت داشته است.
عطاءالله زمانی، در آستانه 15مهر ماه که مصادف با روز روستاست با گرامیداشت این روز و با ارج نهادن به روحیه کار و تلاش در روستاها در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز افزود:در دولت تدبیر و امید خدمات گسترده‌ای برای رونق کار و تلاش و تولید در روستاهای این استان صورت گرفته است.
وی بیان داشت: از مجموع چهار هزار روستای استان فارس دو هزار و 376 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند و در بیش از 95 درصد این روستاها،طرح هادی روستایی به عنوان سند توسعه 10ساله روستاتدوین شده وبرای پنج درصد روستاهای باقی مانده نیز تا پایان سال 94 طرح هادی روستایی تهیه می‌شود.زمانی ادامه داد: امسال تهیه 107 طرح هادی در استان فارس دستور کار است و در 449 روستای این استان که نیاز به تجدید طرح دارند یا طرح‌ها نیمه تمام مانده با اعتبار 128میلیارد ریال کار تهیه طرح هادی دنبال می‌شود.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس بیان کرد: در زمینه اجرای طرح هادی نیز استان فارس 39 درصد کار را به پیش برده و در سطح متوسط کشور است و تا کنون در 924 روستا طرح‌های هادی اجرا شده است.
وی اعتبارات اجرا در این بخش برای اجرای 239 طرح جدید و 292 طرح نیمه تمام را 380 میلیارد ریال اعلام کرد.مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، اعطای اسناد مالکیت واحد‌های مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و در روستاها راکار مشترک بنیاد و ثبت اسناد و املاک بیان کرد و گفت: تا کنون برای 255 هزار و 198 واحد مسکونی سند صادر شده و اعطای سند در 15 هزار واحد مسکونی نیز در زمره برنامه‌های سال 94 این بنیاد قرار دارد.
زمانی،اعطای سند به واحد‌های مسکونی روستایی را فرصتی برای ماندگارشدن روستاییان در روستاها وکاهش مهاجرت قانونی شدن معاملات و کاهش اختلافات ملکی بر شمرد و اظهار کرد: به همین سبب بنیاد مسکن واگذاری اسناد مالکیت در 380 هزار واحد مسکن روستایی را در برنامه خود دارد.مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: احداث 30 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در این استان از تعهدات این بنیاد بوده که تا کنون از این میزان 85 درصد آن معادل 25 هزار و 680 واحد به انجام رسید و اتمام چهار هزار واحد آن نیز در دو سال گذشته صورت گرفت.
وی ادامه داد: به این واحدهای مسکونی تا سقف 300 میلیون ریال تسهیلات تعلق گرفت و تا سال آینده همه واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان فارس ساخته و واگذار می‌شود.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین در مورد ساخت واحدهای مسکونی که در سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس (اردیبهشت 87) مصوب شد، گفت: در قالب این مصوبه، پنج هزار و 409 واحد تکمیل شده و احداث 506 واحد در حال اجرا است که به مرور تکمیل می‌شود.
وی ادامه داد: در قالب مصوبه یاد شده مقرر شد 900 واحد شهری با 780 میلیون ریال تسهیلات برای هر واحد در مرحله نخست و دو هزار و 500 واحد در مرحله دوم با 100 میلیون ریال تسهیلات و همچنین یک هزار و 100 واحد روستایی با 30 میلیون ریال تسهیلات احداث شود.
زمانی در قسمت دیگری از سخنان خود بیان داشت: برای احداث واحدهای ویژه خانواده‌های دارای دو معلول در شهرها و روستاهای استان فارس، تفاهم نامه‌ای با بنیاد مستضعفان، سازمان زمین و مسکن، سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلام و انجمن خیرین مسکن ساز منعقد شده است. وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه برای 725 خانواده زمین و تسهیلات و برای 304 خانواده تسهیلات احداث مسکن تامین می‌شود.
این مقام مسوول ادامه داد: در این تفاهم نامه مقرر شده است در نقاط شهری از 150 میلیون ریال کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان، 100 میلیون ریال کمک بلاعوض بهزیستی استفاده شود و با تامین زمین مناسب از سوی سازمان زمین و مسکن و با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین، این واحد‌های مسکونی احداث شود.
زمانی بیان داشت: همچنین بر اساس این تفاهم نامه در نقاط روستایی نیز خانواده‌ها از 100 میلیون ریال کمک بلا عوض بنیاد مستضعفان، 60 میلیون ریال کمک بلا عوض بهزیستی و 20 میلیون ریال کمک بلا عوض خیرین و بنیاد مسکن برخوردار می‌شوند و روستاییان نیز می‌توانند از 150 میلیون ریال تسهیلات مقاوم سازی بنیاد مسکن هم بهره‌مند شوند.