سفر سليماني به مسكو آمريكا را در سوريه حاشيه نشين تر كرد

خبر ويژه 
سفر سليماني به مسكو آمريكا را در سوريه حاشيه نشين تر كرد  10 مهر- 94
به نظر نمی رسد که روس ها بابازی جدیدی که در سوریه شروع کرده است به تواند به اهداف خود برسد و برنده ی این بازی شود .زیرا پوتین دارد از سیاست مماشات اوباما در سوریه نهایت سو استفاده می کند .زیرا اوباما نه م داخله نظامی در سوریه نکرد که منطقه پرواز ممنوعه ی هوایی برای جنگنده های بشار اسد هم  تإیید و اجرا  نکرد . برای همین روس های فرصت طلب برای حفظ پایگاه دریایی شان در سواحل سوریه وباج گیری از رژیم و ارونه ی ولایت فقیه مجبور شد تاپاسدار تروریست ممنوع الخروج قاسم سلیمانی  را درمسکو به پذیرد تاچگونگی طرح مشترک سپاه قدس وحزب الشیطان لبنان در سوریه با پوشش هوایی جنگنده های روسی را به پیش ببرد .برای همین  جنگنده های روسی  از  بمباران های هوایی برای  کشتن مخالفان سوری با چاشنی مبارزه باد اعش استفاده وآن را توجیه می  کند.

محافل غربي مي گويند بمباران مراکز تروريست ها در سوريه از سوي روسيه و همکاري اطلاعاتي مسکو با تهران و بغداد و دمشق، محصول سفر چندي پيش ژنرال سليماني به مسکو است و تحولات اخير مي تواند آمريکا را بيش از گذشته به حاشيه براند.
    وبسايت شبکه ان بي سي از سفر ماه اوت قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران خبر داده و مي نويسد: سوريه متحدي براي ايران و خطي مستقيم به سمت حزب الله لبنان است؛ همچنان که در کنار درياي مديترانه قرار دارد و براي روسيه کشوري مهم به شمار مي رود. ايران و روسيه در نشستي در مسکو تصميم گرفتند از سوريه حمايت کنند. فعال شدن روسيه، واشنگتن را شرمنده مي کند. واشنگتن در تحولات 4 سال گذشته سوريه، کار فوق العاده اي انجام نداده است.

    اين گزارش مي افزايد: سوريه براي روسيه به يک فوريت بدل شده است. مسکو نمي خواهد شاهد بازگشت جهادي هاي چچني و داغستاني آموزش ديده در سوريه به سرزمين شان باشد. يک مقام برجسته اطلاعاتي آمريکا مي گويد، پيشتر ديدارهايي با مقام هاي امنيتي روسيه درباره تضعيف گروه داعش انجام گرفته است. روسيه بازي تازه اي را در شطرنج با آمريکا شروع کرده است.

    روسيه، نخستين حملات هوايي خود عليه پايگاه هاي تروريست ها را نزديک شهر حمص انجام داد. به گزارش سي ان ان به نقل از يک مقام آمريکايي روس ها نخستين حمله هوايي خود در سوريه را در حوالي شهر حمص در غرب اين کشور انجام داده اند. اين منطقه اي است که ماه ها درگيري شديد را تجربه کرده است، اين مسئله قطعا به تشديد تنش ها بين مسکو و واشنگتن منجر خواهد شد، زيرا ارتش روسيه و آمريکا قرار بود براي جلوگيري از برخوردهاي احتمالي با يکديگر رايزني و گفت وگو داشته باشند.

    روزنامه ديلي تلگراف نيز تصريح کرد: آمريکا در موضوع سوريه به حاشيه رانده شده است. پوتين با حمايت نظامي از همتاي سوري خود بشار اسد، باراک اوباما را مغلوب کرده است. در حالي که رئيس جمهور آمريکا مي گويد نبايد اجازه داد اسد به عنوان رئيس جمهور سوريه باقي بماند، اما رئيس جمهور روسيه شخصا و با استقرار تسليحات سنگين روسي در سوريه، بر سر قدرت ماندن اسد را تضمين کرده است. اگر اين روند را به يک بازي شطرنج تشبيه کنيم مي توان گفت پوتين اوباما را کيش و مات کرده است.

    تلگراف افزود: موضوع نگران کننده تر براي اوباما اين حقيقت است که ايران- که تنها سه ماه از امضاي توافق هسته اي اش با واشنگتن مي گذرد و قرار است نويد دهنده دوره اي جديد در روابط بين دو کشور باشد- در حال حمايت از سوريه است. ايران همانند مسکو، هم پيمان ديرينه اسد محسوب مي شود، کسي که باقي ماندنش بر سر قدرت براي حفظ منافع ايران در منطقه از جمله شبه نظاميان شيعه حزب الله در جنوب لبنان حياتي است. تغيير در موضع ايران درباره موضوعات مهم منطقه از جمله سوريه به خاطر توافق هسته اي بعيد به نظر مي رسد.

    در همين حال خبرگزاري اسپوتنيک در گزارشي نوشت: همکاري و تبادل اطلاعاتي ميان 4 کشور ايران، روسيه، سوريه و عراق موجب نگراني پنتاگون شده است.

    سناتور ارنست از جيمز کلاپر، رئيس سازمان ملي اطلاعات آمريکا درباره پيامدهاي اين توافقنامه تبادل اطلاعاتي، و «پيامدهاي گسترده تر ظهور روسيه به عنوان پيشرو در خاورميانه همزمان با از دست رفتن فرصت آمريکا براي مبارزه با داعش» سوال کرد. کلاپر در پاسخ به اين سوال، به علت کمک نظامي روسيه به بشار اسد، رئيس جمهور سوريه اشاره کرد و گفت روسيه با وجود اينکه همواره گفته است به مبارزه با تروريسم پايبند است، براي تقويت دولت اسد و کمک به وي در جلوگيري از پيشروي داعش، اين کمک ها را در اختيار وي قرار مي دهد.

    سناتور ارنست گفت: «از اينکه نقشمان در خاورميانه و بسياري از مناطق ديگر کمرنگ شده است، بسيار نگرانم. من پيشتر هم به اين موضوع اشاره کرده بودم. اين مايه نگراني شديد همه ماست. من فکر مي کنم ما بايد دراين باره با جديت بسيار بيشتري تلاش کنيم