3 گزیده

3 گزیده  3 آذر -94
    خبر ويژه 
روند جدايي اعتداليون از اصلاح طلبان شدت گرفت
يک روزنامه زنجيره اي که قبلاً درباره «عبور (اصلاح طلبان) از روحاني با رمز اعتدال» هشدار داده بود، معتقد است جدايي حاميان دولت از اصلاح طلبان در حال وقوع است.    روزنامه آرمان با بيان اينکه هشدارهاي انتخاباتي جدي گرفته نمي شود، تيتر زد «جدايي حاميان دولت از اصلاح طلبان» و خاطرنشان کرد: همان طور که در روزهاي قبل گزارشي با تيتر «عبور از روحاني با رمز اعتدال» را منتشر و طي آن نسبت به جدا شدن بخشي از نقش آفرينان 24 خرداد 92 به واسطه انحصارطلبي ها و عدم توجه به طيف حاميان دولت هشدار داده بود، سخنگوي حزب اعتدال و توسعه جدايي حاميان دولت را اعلام کرد. حزب اعتدال وتوسعه همان حزب نزديک به رئيس جمهور است که سخنگو و معاون کل نهاد رياست جمهوري و... دولت از اعضاي آن هستند اما با وجود ارزش اين حزب براي اصلاح طلبان در جهت تحقق خواسته هايشان از دولت، برخي تنگ نظري ها سبب شد که به آن ميزان به اين طيف توجه نشود و آنها تصميم بگيرند ليستي جدا از اصلاح طلبان ارائه دهند. هنوز خطر جدا شدن ها وجود دارد و به نظر مي رسد برخي اظهارات که نسبت به جايگاه حاميان دولت در ساز و کارهاي انتخاباتي اصلاح طلبان شده است موجبات نگراني و دلخوري اين حزب را فراهم کرده است؛ بنابراين اگر اين مشکلات رفع نشود در آينده شاهد کناره گيري هاي ديگر نيز خواهيم بود.    سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در گفت وگو با «آرمان» اين جدا شدن را اعلام کرده بود و براي بار ديگر درباره احتمال ائتلاف اعتداليون با اصلاح طلبان در جريان انتخابات پيش رو، اظهار کرد: تصميم گرفته ايم که رسماً در ستاد انتخابات اصلاح طلبان حضور نداشته باشيم، اما در معرفي مصاديق با آنها تعامل خواهيم داشت. غلامعلي دهقان اظهار کرد: طي ماه هاي آينده شاهد ارائه ليست نامزدهاي انتخاباتي مجلس از سوي چهار جريان اصلاح طلبان، اصولگرايان معتدل، جريان پايداري و اعتداليون خواهيم بود.
    
اين فعال سياسي همچنين درباره احتمال ائتلاف ميان اعتداليون و اصلاح طلبان با اشاره به اظهارات اخير موسوي لاري درباره رقابت با گروه هاي مختلف گفت: آقاي لاري اخيراً اعلام کرده اند با طيف لاريجاني رقابت مي کنم نه شراکت. اين در حالي است که ما اعتداليون معتقديم بايد با طيف آقاي لاريجاني به جاي رقابت شراکت کنيم. به همين دليل تصميم گرفتيم که ضمن ستايش حسن ظن دوستان شوراي هماهنگي و شوراي راهبردي اصلاح طلبان رسماً در ستاد انتخاباتي دوستان اصلاح طلب حضور نداشته باشيم. دهقان با بيان اينکه در معرفي مصاديق کسب 290 کرسي مجلس آينده تعامل زيادي با اصلاح طلبان خواهيم داشت، اظهار کرد: بنا به تعريفي که از اعتدال داريم امروز بخشي از اصولگرايان نيز شامل معتدلين مي شوند.    در همين حال زيباکلام با اظهار نگراني نسبت به روند جدايي در ميان اصلاح طلبان نوشت: اگر اعتدال و توسعه شنبه، حزب کارگزاران يکشنبه، طرفداران آقاي عارف دوشنبه، شوراي هماهنگي اصلاح طلبان سه شنبه، حزب اراده ملت چهارشنبه و پنجشنبه گروه ديگري جدا شود، ديگر نيازي نيست که رقيب تلاشي براي پيروزي داشته باشد. در چنين شرايطي در تهران و ديگر شهرها دو جين اصلاح طلب حضور خواهند داشت. زماني که اصلاح طلبان به دست خود اسباب شکستشان را فراهم کنند ديگر چه نيازي به اقدامات رقيب است؟    وي در عين حال با حذف نام روحاني خواستار تدوين ليست مشترک تحت نظارت هاشمي رفسنجاني و خاتمي شد.
    خبر ويژه 
دولت در افسارگسيختگي ارز طرف مردم است يا دلالان؟!
«بازار ارز دوباره متلاطم شده و دلال ها بازي تازه اي را تحت عنوان نرخ عمده فروشي آغاز کرده اند.»    روزنامه دولتي شهروند با انتشار اين خبر نوشت: بازار ارز دوباره متلاطم شده است. حالابا اتفاق هايي که در هفته هاي اخير رخ داد، برخي فعالان بيش از هر زمان ديگري سردرگم و حيران شده اند و نمي دانند چه در حال رخ دادن است. مروري بر ديدگاه صرافان فعال بازار و کارشناسان هم مويد اين نکته است که تحولاتي در اين حوزه در حال وقوع است اما همه درباره آن نمي دانند. چرا که به تازگي قيمت دلار بر اساس آن چيزي که نرخ مبادلاتي يا دولتي گفته مي شد، ديگر تعيين نمي شود و با کمرنگ شدن اين نرخ، نرخ سنا يا همان نرخي که سايت مورد تاييد بانک مرکزي در بازار آزاد اعلام مي کند، تعيين مي شود. در عمل سايت سنا، مرکز مبادلاتي ارز، حواله صراف ها و بازار آزاد انواع نرخ ها در اين بازار هستند و حالاهم نرخ جديدي با عنوان نرخ عمده فروشي در بازار ارز و خاصه دلار باب شده است. اين نرخ را که اتحاديه طلا، جواهر و سکه تهران در سايت رسمي خود اطلاع رساني مي کند، به عنوان يکي از ابهام هاي تازه اين بازار و چند نرخي بودن دلار ياد مي شود.    سايت هاي مرجع در اين حوزه، اين روزها نرخ هاي متنوعي را ارايه مي دهد و همين باعث تشديد سردرگمي ها شده است. اين نرخ ها شامل ارز مبادله اي، ارز آزاد، ارز عمده، ارز صرافي و ارز سايت سنا در بانک مرکزي است. در اين حوزه چندي پيش هم خبرگزاري مهر از نرخ بانک پارسيان به عنوان يکي ديگر از نرخ هاي رايج نام برد که هنوز در جايي ثبت نشده و بيشتر بر تابلوي صرافي بانک ها از جمله بانک پارسيان نوشته مي شود.    شهروند ادامه مي دهد: با وجود بي اطلاعي مسئولان امر، چه لزومي دارد قيمت عمده فروشي که همه صرافي ها از قانون و ميزان افزايش آن ابراز بي اطلاعي مي کنند، اعلام شود؟ در عمل هدف اين اعلام چيست و چرا نهادهاي رسمي بدان واکنشي نشان نمي دهند! در اين حوزه به نظر مي رسد دخالت برخي بخش هاي غيرمرتبط در بازار و اعلام نرخ هاي متفاوت، اندکي جو رواني بازار را تحت تاثير خود قرار داده و نيازمند بررسي نهادهاي ناظر است. حال در شرايطي که صرافان ارز (مجاز و غيرمجاز) بي ضابطه و قانون فعاليت دارند، هزينه براي افراد يا متقاضيان واقعي ارز بسيار بالامي رود و در نتيجه فعاليت اقتصادي (چه بازرگاني و چه توليد) مقرون به صرفه نخواهد بود. درست به همين دليل، بانک مرکزي چاره اي جز ساماندهي بازار ارز (از دو جنبه قيمت و فعالان) ندارد.    يادآور مي شود در 2 سال اخير قيمت دلار بالغ بر 600 تومان گران شده و در اين ميان برخي دلالان بزرگ نظير بانک «پ» که ارتباط ويژه اي با برخي مراکز دولتي دارد، درآمدهاي هنگفت ده ها ميليارد دلاري به جيب زده اند. گفته مي شود دولت به خاطر افزايش درآمدهاي خود از گران شدن ارز استقبال مي کند و اين در حالي است که گران شدن ارز به معناي کاهش ارزش پول ملي و کاهش قدرت خريد مردم است.
سردار نقدي:تاكنون از كسي شكايت نكرده ايم

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اين سازمان تاکنون از کسي به دليل انتشار مطلب عليه بسيج شکايت نکرده است.    به گزارش فارس، سردار محمدرضا نقدي يکشنبه شب در برنامه تلويزيوني «متن، حاشيه» به تبيين برخي برنامه ها و عملکردهاي بسيج در حوزه هاي مختلف پرداخت و در خصوص نقدپذيري بسيج گفت: علي رغم اينکه انبوه رسانه ها امروز فراتر از نقد، به صورت 24 ساعته در حال تخريب بسيج هستند و بسيج دائم زير رگبار شايعه و تهمت است، تا حالانشنيده ايد يک مرتبه ما از کسي شکايت کنيم اما تعريف براي برخي شيرين و نقد براي آنها سنگين است و اگر نقد بشوند به دل مي گيرند.    نقدي با بيان اينکه وقتي شهداي مدافع حرم را به کشور آوردند، سيل درخواست هاي اعزام بسيجيان به جبهه مقاومت سوريه و لبنان براي حضور مستشاري و انتقال تجربيات چند برابر شده است، افزود: برخي بسيجيان ما در جريان ناامن سازي شرق کشور در حالي که مي دانستند انفجار رخ خواهد داد خود را به عامل انتحاري رساندند و جان مردم بيگناه را نجات دادند. 50 هزار پايگاه بسيج، امنيت را در مناطق مختلف تامين مي کنند.    رئيس سازمان بسيج مستضعفين در بخش ديگري از اين گفت وگو اعضاي رسمي و ثبت نام شده بسيج را حدود 23ميليون و 800 هزار نفر عنوان کرد و افزود: بسيجي شکل و شمايل خاصي ندارد و از هر قشر و قوم و مذهبي در بسيج عضو هستند مگر عده اي که با اسلام و قانون اساسي مخالفند.    وي با بيان اينکه امروز آمريکايي ها مي خواهند القا کنند که معيشت و آب و نان ملت ايران مشروط به ارتباط با آنها و کنار آمدن با ظلم و ستم آنهاست، گفت: آمريکا 2 سال با استراتژي ترور و 8 سال با جنگ نظامي، 10 سال با توطئه سياسي - فرهنگي و 10 سال نيز با توطئه سياسي - رسانه اي عليه انقلاب اسلامي شکست خورد و نهايتا با گرا دادن فتنه گران شکست خورده، تحريم ها را تشديد کرد که متوجه شد آن هم شکست خورده است. نقدي با بيان اينکه راهکارهاي عبور از شرايط تحريم را به دولت سابق توضيح داديم که همين نامه به دولت جديد نيز ارائه شد، گفت: اما دولت قبل لااقل يک خوبي داشت که آقاي رئيس جمهور 3 مرتبه با ما جلسه گذاشت و حداقل حرف ما را شنيد.