به بهانه
حضور میلیونی زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی
یادداشت دریافتی- سیدمیثم لاجوردی؛ یکی
از پروژههای نیمه تمام بزرگراهی کشور، بزرگراه کربلا است. این بزرگراه از تهران
شروع و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه، قصرشیرین، به مرز خسروی رسیده و بعد از
آن با ورود به خاک عراق، نهایتا به کربلای معلی ختم میشود تا زوار عتبات عالیات
بتوانند از این مسیر ترددی سهل و هموار داشته باشند.
بیش از ۴۰۰ کیلومتر از طول این بزرگراه در استان کرمانشاه قرار دارد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است.
در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل محور اسلام آباد غرب ـ سرپل ذهاب تنها قطعه ای از این مسیر است که تکمیل نشده است.
طبق نقشه ی منتشر شده از سوی شرکت ساخت و توسعه ی زیر بناهای حمل و نقل کشور در پروژه ی مذکور، قطعهی 125 کیلومتری اسلام آباد غرب ـ سر پل ذهاب پس از سال ها همچنان در انتظار اعتبار برای تکمیل شدن است.همانطور که در پیوست اول قانون بودجه سال 94 آمده است، برای تکمیل این قطعه از بزرگراه اعتباری بالغ بر 42 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.بررسی ها نشان می دهد ساخت این قطعهی 125 کیلومتری، از سال 85 آغاز گشته و طبق اظهار نظر مسئولین قرار است تا سال 96 به اتمام برسد. این در حالی است به تازگی شاهد تجربهی ساخت آزاد راه قم ـ گرمسار به طول 152 کیلومتر با همکاری بخش غیر دولتی در کمتر از 2 سال بوده ایم.
با در نظر گرفتن این تجربه، می توان گفت اگر این پروژه همانند پروژهی قم ـ گرمسار، در قالب یکی از انواع روش های قرارداد همکاری میان بخش غیردولتی و دولت همانند قرارداد BOT، اجرا می شد علاوه بر تکمیل سریع آن، کیفیت لازم جهت بهره برداری مناسب مسافران متعدد این مسیر را تضمین می کرد.
باتوجه به اینکه این مسیر یکی از اصلی ترین راه ها برای اتصال زمینی به عراق را فراهم می آورد، قطعا زمینه ی تردد بسیاری از وسائل نقلیه ی باری و مسافری به ویژه در ایام زیارتی را فراهم خواهد آورد؛ بنابراین جذابیت های لازم برای مشارکت بخش غیر دولتی با دولت در چنین پروژه هایی وجود دارد.
با توجه به تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر جذب سرمایه بخش غیر دولتی برای اجرای پروژه های عمرانی این وزارتخانه1 ضروری است این پروژه نیز به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی در اولویت واگذاری به بخش غیر دولتی قرار گیرد. استفاده از تسهیلات به جای تزریق بودجه می تواند یکی از راه های جذاب شدن این پروژه برای بخش غیر دولتی باشد.
کیلومتری اسلام آباد غرب ـ سر پل ذهاب پس از سال ها همچنان در انتظار اعتبار برای تکمیل شدن است.بیش از ۴۰۰ کیلومتر از طول این بزرگراه در استان کرمانشاه قرار دارد که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است.
در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل محور اسلام آباد غرب ـ سرپل ذهاب تنها قطعه ای از این مسیر است که تکمیل نشده است.
طبق نقشه ی منتشر شده از سوی شرکت ساخت و توسعه ی زیر بناهای حمل و نقل کشور در پروژه ی مذکور، قطعهی 125 کیلومتری اسلام آباد غرب ـ سر پل ذهاب پس از سال ها همچنان در انتظار اعتبار برای تکمیل شدن است.همانطور که در پیوست اول قانون بودجه سال 94 آمده است، برای تکمیل این قطعه از بزرگراه اعتباری بالغ بر 42 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.بررسی ها نشان می دهد ساخت این قطعهی 125 کیلومتری، از سال 85 آغاز گشته و طبق اظهار نظر مسئولین قرار است تا سال 96 به اتمام برسد. این در حالی است به تازگی شاهد تجربهی ساخت آزاد راه قم ـ گرمسار به طول 152 کیلومتر با همکاری بخش غیر دولتی در کمتر از 2 سال بوده ایم.
با در نظر گرفتن این تجربه، می توان گفت اگر این پروژه همانند پروژهی قم ـ گرمسار، در قالب یکی از انواع روش های قرارداد همکاری میان بخش غیردولتی و دولت همانند قرارداد BOT، اجرا می شد علاوه بر تکمیل سریع آن، کیفیت لازم جهت بهره برداری مناسب مسافران متعدد این مسیر را تضمین می کرد.
باتوجه به اینکه این مسیر یکی از اصلی ترین راه ها برای اتصال زمینی به عراق را فراهم می آورد، قطعا زمینه ی تردد بسیاری از وسائل نقلیه ی باری و مسافری به ویژه در ایام زیارتی را فراهم خواهد آورد؛ بنابراین جذابیت های لازم برای مشارکت بخش غیر دولتی با دولت در چنین پروژه هایی وجود دارد.
با توجه به تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر جذب سرمایه بخش غیر دولتی برای اجرای پروژه های عمرانی این وزارتخانه1 ضروری است این پروژه نیز به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی در اولویت واگذاری به بخش غیر دولتی قرار گیرد. استفاده از تسهیلات به جای تزریق بودجه می تواند یکی از راه های جذاب شدن این پروژه برای بخش غیر دولتی باشد.