گزیده 6 آذر-94 قسمت -3

گزیده  6 آذر-94 قسمت -3
رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به واقعیت وجود فرآورده‌های قاچاق در حوزه سلامت، نسبت به ورود شیرخشک‌ قاچاق از برخی مرزهای غربی هشدار داد و از مردم خواست از این شیرخشک‌ها استفاده نکنند.
دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم تفاهم نامه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره واردات داروهای مکمل و بدنسازی به صورت قاچاق به کشور گفت: اینکه کماکان فرآورده‌های قاچاق در حوزه سلامت داریم، قابل تکذیب نیست و واقعیتی است که وجود دارد؛ چراکه تقاضا بیش از حد عرضه قانونی است.
دیناروند افزود: البته برخی تقاضاها، تقاضاهایی است که قانونا نمی‌توان به آنها پاسخ داد. مثلا در حوزه بدنسازی، هورمون‌هایی وجود دارد که ممنوع المصرف هستند و فقط بازار پاسخگوی آنهاست. یا برخی حوزه‌ها مانند دوپینگ، مسایل جنسی و مخدرها که بازار قاچاق برای آنها به شدت فعال است و زیرساخت‌های قانونی برای آنها وجود ندارد.
پیگیری سالم‌سازی باشگاه‌های ورزشی
وی افزود: در برخی حوزه‌ها نیز علیرغم اینکه بازار داخلی وجود دارد، باز هم شبکه قاچاق فعال است. مانند مکمل‌های ورزشی. البته از سال گذشته زمینه تامین قانونی آنها را هم به صورت تولید داخل و هم به صورت واردات از منابع معتبر فراهم کردیم و با وزارت ورزش نیز همکاری داریم و به دنبال این هستیم که یک سالم‌سازی در باشگاه‌های ورزشی انجام دهیم تامیزان فرآورده‌های قاچاق بیشتر نشود.
دیناروند با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر بازار 90 درصدی قاچاق در این حوزه گفت: خیر اینطور نیست. درست است قاچاق در این حوزه زیاد است اما نه به این میزان.
کمترین و بیشترین میزان قاچاق در مربوط به کدام اقلام سلامت محور است؟
رییس سازمان غذا و دارو درباره میزان قاچاق در حوزه دارو، مکمل و ... گفت: میزان قاچاق مشخص نیست اما می‌توان آن را تخمین زد. تخمین ما این است که در حوزه سلامت اعم از دارو، آرایشی – بهداشتی، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی میانگین قاچاق حدود 15 تا 20 درصد بازار است که البته این میزان در حوزه‌های مختلف متفاوت است. مثلا کمترین میزان قاچاق در دارو و بیشترین میزان در حوزه آرایشی است که حدود 50 درصد آن قاچاق است. حجم ریالی قاچاق در کل بازار سلامت 30 هزار میلیارد دلار است.
وی درباره میزان قاچاق در حوزه غذا گفت: بازار غذا بسیار متنوع است و تقریبا چهار برابر کل حوزه سلامت است که متاسفانه در آنجا هم شاهد پدیده قاچاق هستیم. برای مثال در فروشگاه‌های تهران و به خصوص در نوار شمالی متوجه می‌شوید که چقدر فرآورده غذایی غیرمجاز وجود دارد.
هشدار درباره شیرخشک‌های قاچاق از مرزهای غربی
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به ایسنا درباره اخباری مبنی بر واردات شیرخشک فاسد، گفت: تقریبا واردات شیرخشک نوزادان را نداریم و تولید داخل است. البته مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود.
وی افزود: متاسفانه مانند سایر کالاهای سلامت که ممکن است در آنها قاچاق وجود داشته باشد دیده شده که از برخی مرزهای غربی ما شیرخشک قاچاق وارد کشور می‌شود. بنابراین هشدار می‌دهیم که مردم از آنها استفاده نکنند؛ چراکه شیرخشک محصولی بسیار حساس است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفاهم با شورای عالی مناطق آزاد، گفت: حسن اساسی این تفاهم‌نامه وحدت رویه‌ای است که در مناطق آزاد ایجاد می‌کند و مسیرهای موازی و منافذ ورود کالاهای تقلبی را در مناطق آزاد ببندد. بنابراین بزرگ‌ترین دستاورد ما در این تفاهم نامه این خواهد بود که فرآورده‌هایی که در مناطق آزاد عرضه می‌شوند، تحت نظارت این مناطق و با رعایت ضوابط وزارت بهداشت هستند. همچنین فرآورده‌هایی که از این مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شوند مجاز خواهند بود و مسیر فرآورده‌های غیرمجاز به مناطق آزاد و سرزمین اصلی بسته خواهد شد.
پرونده آدم ربايی در غرب استان تهران كه در اواسط آبان ماه سال جاري رخ داده بود، صبح دیروز پس از دستگيری دو متهم اصلی برای انجام بررسی های بيشتر، با ارسال به دادسرا و ارد فاز تازه ای شد.
به گزارش خبرنگار مهر ۲۱ آبان ماه امسال  دختر جوان، حدودا ۲۰ ساله، به همراه خانواده خود به اداره یازدهم پلیس آگاهی رفت و با طرح شکایت آدم ربایی از کاراگاهان پلیس آگاهی درخواست کرد متهمان به آدم ربایی را شناسایی و دستگیر کنند.
اظهارات شاکی
سحر، دختر جوان در اظهارات خود به کاراگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی گفت ، من پرستار بیمارستانی خصوصی در غرب استان تهران هستم، روز حادثه  برای بازگشت به خانه خود که در جنوب تهران قرار دارد سوار تاکسی شدم، ساعت حدودا هشت شب بود، راننده سمند زردرنگ و یک مسافر در جلو، در حال صحبت بودند که یکدفعه سرعت اتومبیل را بی دلیل زیاد کردند و آنها مسیر خود را به اتوبان تغییر دادند و به اعتراض من نیز توجهی نکردند. فردی که کنار راننده نشسته بود به عقب آمد و با چاقویی دو لبه مرا تهدید به مرگ کرد و همینکه من می خواستم جیغ بزنم که با یک لنگه کفش به دهانم زد و دیگر ساکت شدم و کیف دستی ام را به همراه موبایلم به آنها تحویل دادم، در حالی  که می خواستند از اتوبان خارج شوند سعی کردم در ماشین را باز کنم و بیرون بپرم، اما درها قفل بود و آنها نیز در حالی که داشتند محتویات کیفم را جستجو می کردند. من از فرصت استفاده کردم و به سمت در خودرو رفتم همین که در ماشین را باز کردم مردی که چاقو داشت به سمت من حمله ور شد و تا سر حد مرگ من را کتک زد . در همین حال با یک سگ که وسط جاده بود تصادف کردند، من از فرصت پیش آمده استفاده کردم و از ماشین بیرون پریدم، خدا را شکر نتوانستند با من کاری کنند و من که خود را در جاده ای فرعی می دیدم خودم را با پای پیاده به نزدیک ترین کلانتری رساندم.
آغاز تحقیقات پلیسی
بعد از ثبت اظهارات شاکی در کلانتری، پرونده به دست بازپرس امور جنایی، به دستور بازپرس سهرابی ماموران موظف به رسیدگی پلیسی ماجرای آدم ربایی و سرقت شدند .
دستگیری یک مظنون
دو روز بعد از این واقعه، ماموران به یک دستگاه خودروی سمند  زرد رنگ در پارکینگی حوالی نظام آباد مشکوک شده و به راننده آن دستور توقف دادند. راننده که حتی به سن مجاز دریافت گواهینامه نرسیده بود خودرویش توقیف شد و پس از بررسی پلیس راهور مشخص شد این خودرو دزدی است و راننده حتی گواهینامه هم ندارد. پس از بازداشت راننده توسط ماموران، خودرو به پارکینگ کلانتری نظام آباد منتقل شد و در آنجا مشخص شد یک عدد کیف دستی زنانه، حاوی مدارک یک خانم ناآشنا با صاحب اصلی خودرو، نیز در خودروی توقیفی وجود دارد، پس از بررسی و استعلام از سایر واحد ها مشخص شد  این خودرو، همان خودرویی است که زن پرستار به وسیله آن ربوده و مورد سرقت قرا گرفته بود.
رویارویی با شاکی
به دستور بازپرس پرونده، متهم و شاکی فردای آنروز در دادگاه احضار شدند و مشخص شد  این پسر هیجده ساله که به همراه ماشین دزدی دستگیر شده است ابدا ربطی به پرونده دختر جوان ندارد، او در بازجویی های اولیه منکر همه چیز شد و گفت، من حدود یک هفته ای می شود که این خودرو را از یکی از دوستانم قرض گرفته ام و او نیز دیروز بعد از اینکه کرایه ای از من بابت ماشینش گرفت قبول کرد باز هم خودرو پیش من بماند در حالیکه هر هفته به او کرایه ای معین، بابت ماشینش بدهم.
اما در تحقیقات اداره دهم آگاهی مشخص شد.  داستان این پسر ساختگی است و او فقط قصد رد اتهام را دارد، او در ادامه بازجویی ها که تفهیم اتهام شد  بعد از تفهیم اتهام به متهم دستگیر شده مبنی بر ادم ربایی او در اعترافاتش گفت: من نمی دانستم شهروز و صیاد می خواهند با این خودرو دزدی کنند، این خودرو را با همکاری هم دزدیده بودیم تا در صورت فروشش به صورت اسقاطی، پولی در بیاوریم اما باور کنید من در ماجرای آدم ربایی این دختر دخیل نبوده ام و این دو بدون اینکه مرا خبر کنند از این ماشین برای آدم ربایی استفاده کرده اند. بعد از این اظهارات، شاکی نیز اظهار کرد از این پسر 18 ساله، هیچ شکایتی ندارد و آدم ربایان افراد دیگری هستند.
دستگیری  هر دو متهم
پرونده با اطلاعاتی که سارق ماشین از دو متهم دیگر در دست کارآگاهان اداره دهم نیروی انتظامی قرار داده بود در جریان بود تا اینکه یکی از متهمان اصلی پرونده در زنجان دستگیر و بعد از آن مخفیگاه آدم ربای دیگر نیز کشف گردید. دیروز صبح پرونده برای بررسی بیشتر به دادسرای امور جنایی تهران، شعبه نهم ارجاع شد و بازپرس ویژه آدم ربایی، جناب سهرابی از متهمان بازجویی کرد.

متهمان در بازجویی های اولیه در آگاهی، منکر هرگونه ارتباطی با این آدم ربایی شده بودند و جرم خود را انکار می کردند تا اینکه در دیدار حضوری با شاکی لب به اعتراف گشودند و گفتند ما فقط می خواستیم بعد از دزدی، این خانم را در بیرون شهر پیاده کنیم اما او خودش را از ماشین به بیرون پرتاب کرد بدون اینکه ما متوجه شویم و ماشین نیز برای ما نبود و از یکی از دوستانمان قرض گرفته بودیم.

با تکمیل اظهارات این دو متهم، به دستور بازپرس، پرونده برای تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی دهم منتقل شد و دو متهم دیگر نیز به زندان رجایی شهر منتقل شدند.


وزیر اقتصاد گفت: بر اساس پیش بینی محافل تخصصی بین المللی بالاترین رشد اقتصادی در تمامی منطقه، شمال آفریقا و خاورمیانه از سال آینده متعلق به ایران خواهد بود.
به گزارش ایران، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران که برای شرکت در نشست وزیران اقتصاد و تجارت کشورهای اسلامی در استانبول بسر می برد، این مطلب را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که در شرایط گذر ار تحریم، شرایط اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می کنید، افزود: همان طوری که در سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، اقتصاد مقاومتی اقتصادی است درون زا و در عین حال برون گرا، بدین معنا که ما سعی می کنیم بنیان های تولید را در داخل قوی کنیم و از همه فرصت ها و قابلیت های درونی کشور بهره برداری کنیم و در عین حال از فرصت های موجود در اقتصاد بین الملل باید بهره گیری کنیم و زمینه رشد سریع تر و بالاتر کشور را فراهم کنیم.
طیب نیا اضافه کرد: تجربه سال های اخیر نشان می دهد که بین رشد نرخ اقتصادی با توسعه صادرات و با استفاده از سرمایه گذاری های خارجی ارتباط نزدیکی وجود دارد، حذف تحریم ها در آینده نزدیک فرصت های قابل ملاحظه ای برای ما فراهم می کند، صادرات کالاهای تولیدی ایران به بازارهای خارجی را تسهیل می کند، امکان جذب سرمایه فن آوری های جدید از خارج از کشور را برای ما مهیا می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه تصریح کرد که با حذف تحریم ها این امکان فراهم خواهد شد که از امکاناتی که در خارج از کشور داریم و منابعی که در خارج از کشور داریم و در حال حاضر مسدود است و قابلیت استفاده ندارد، استفاده کنیم.
وی افزود: این امر امکان صادرات بیشتر نفت و در عین حال پیش فروش نفت را فراهم می کند و در زمینه مبادلات بانکی، بیمه ای، کشتیرانی نیز تسهیلات قابل ملاحظه ای برای ما فراهم می کند که هزینه مبادلاتی ما را کاهش می دهد.
طیب نیا اضافه کرد: مجموعه این عوامل قطعا روی رشد اقتصادی ما تاثیر مثبت و معناداری خواهد داشت و مقابله با تورم و شرایط رکودی را برای ما بسیار ساده تر می کند.
وزیر امور اقتصاد گفت: در مجموع محافل بین المللی و کارشناسان آینده روشنی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می کنند و بر اساس پیش بینی محافل تخصصی بین المللی، بالاترین رشد اقتصادی در تمامی منطقه، شمال آفریقا و خاورمیانه از سال آینده متعلق به ایران خواهد بود.
طیب نیا در پاسخ به سئوال دیگری در باره برنامه کار نشست وزیران اقتصاد و تجارت کشورهای اسلامی (کمسک) در استانبول گفت: محور اصلی این نشست دو روزه که عصر امروز (پنجشنبه) پایان می یابد، مشکلات و موانعی است که کشورهای اسلامی در مسیر توسعه با آن مواجه هستند و یکی از مهمترین این مشکلات بحث تامین مالی فعالیت های توسعه است.وی افزود: در این اجلاس و در کمیته های مربوطه مسائل مربوط به توسعه، تامین مالی، مسائل مربوط با مقابله با فقر، مسائل کشاورزی، صنعت و گردشگری مورد بحث قرار می گیرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان گفت: در جلسه دیروز قرار شد که اجلاس گردشگری و سلامت در سال آینده میلادی در ایران تشکیل شود و همین طور کنفرانسی برای بررسی مسال مالی رشد و توسعه برگزار خواهد شد که با توجه به تجربه موفقی که ایران در سالهای اخیر داشته قرار شد از ایران نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شود.