موشك هاي ايران سامانه هاي دفاعي دشمن را دور مي زنند

موشك هاي ايران سامانه هاي دفاعي دشمن را دور مي زنند
يوراسيا ريويو گزارش داد  12 آبان -94
خالی بندی که مصرف داخلی برای ساندیس خوران بسیجی دارد. چون رژیمی که چوب کبریت و بستنی ومسواک هم از چین وارد می کند .مشخص است که صنعت موشک سازی مونتاژش چگونه است؟ مهمتر اینکه فراموش نشده که چندسال پادگان موشک سازی پاسداران در کرج منفجر شد چون قدرت دفاعی اش آنقدر دقیق بود که به جای ا صابت هدف دشمن به خودی اصابت نمود.
پايگاه خبري تحليلي يوراسيا ريويو در تحليلي نوشت: با وجود تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۳، برنامه هاي توسعه موشک هاي هدايت شونده ايران پيشرفت کرده است.
    
به گزارش فارس، وبگاه تحليلي «يوراسيا ريويو» در گزارشي تحليلي پيرامون «پرتاب موشک عماد و پيام هاي آن» نوشت: ايران اخيرا موشک «عماد» را آزمايش کرد. عماد موشکي سطح به سطح، هدايت شونده با بردي ميانگين 1700 کيلومتر و گنجايش حمل 750 کيلوگرم مواد منفجره است. هر موشکي که بالاي 500 کيلوگرم مواد منفجره حمل کند، موشک با قابليت حمل کلاهک هسته اي در نظر گرفته مي شود. عماد با سوخت مايع کار مي کند و ميزان هدف گيري و مانور آن براي گريز از سامانه هاي دفاعي دشمن ارتقا يافته که موردي بسيار مهم است. عماد مجهز به موتور پيشرانه براي اصلاح مسير است و گفته مي شود اين موشک ارتقا يافته موشک «شهاب» است.
    
يوراسيا ريويو در ادامه اين گزارش به تحليل پيرامون زمان انجام اين آزمايش موشکي اشاره کرده و نوشت: شايد يکي از دلايل اين آزمايش موشکي که درست پيش از تصويب برجام صورت گرفت تاييد اين نکته باشد که تحت هيچ شرايطي توافق هسته اي نمي تواند پيشرفت برنامه هاي موشکي ايران را متوقف کند. با وجود تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از سال 2003، برنامه هاي توسعه موشک هاي هدايت شونده ايران پيشرفت کرده است. اين کشور در اوائل سال جاري موشک هوشمند برد بلند «سومار» را نيز آزمايش کرد.
    
ايران امسال همچنين موشک ارتقا يافته «فاتح» را که اينک بردي معادل 500 کيلومتر دارد، آزمايش کرد. با وجودي که قابليت هاي موشکي ايران از ديد چند رقيب اين کشور تهديد محسوب مي شود اما جمهوري اسلامي مدعي است که اهدافش در اين مسير تدافعي مي باشد.
    
در ادامه اين مطلب با اشاره به پيشرفت ايران در ساخت موشک هاي بالاي دو هزار کيلومتر آمده است: ايران همچنين تمرکز بر موشک با سوخت جامد با برد 2500 کيلومتر سجيل را در دستور کار دارد. اين کشور نه تنها در حال پيشرفت در توليد سامانه هاي موشکي است بلکه موشک هايش قادر به دور زدن سامانه هاي دفاعي دشمن مي باشند. اين امتياز مي تواند سامانه موشکي اروپا، آمريکا موسوم به (EPAA) را تهديد کند. آمريکا نيز بر اين اساس تصميم گرفته اين سامانه موشکي و قطعاتش را به کشورهاي عضو ناتو بفرستد تا با تهديدها از ناحيه موشک هاي بالستيک ايران مقابله نمايد.
    
اين انديشکده در خاتمه با تاکيد بر عدم تاثيرگذاري برجام در برنامه هاي موشکي ايران نوشت: آزمايش موشکي چندي قبل ايران موجي از انتقادهاي بين المللي از ناحيه اسرائيل و آمريکا را موجب شد. در حالي که بسياري از تحليلگران پيشنهاد گنجاندن موضوع موشک هاي بالستيک را در توافق هسته اي داشتند، اما اين موضوع شامل توافق هسته اي نشد. در برجام هيچ محدوديتي بطور مستقيم براي بهبود موشک هاي بالستيک ايران شامل نشده و تنها شوراي امنيت سازمان ملل متحد است که تحريم هايي را عليه ايران در اين زمينه وضع کرده است. بنابر اين چنين آزمايش هاي موشکي نبايد مانعي در مسير پيشرفت برجام که از سوي جامعه بين الملل ستوده شده و واقعا از معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي حمايت کرده است، باشد. اگر قرار باشد برنامه توسعه موشک بالستيک ايران سنجيده شود، بايد چارچوب منطقه اي جداگانه اي در ممنوعيت توسعه برنامه موشکي در غرب آسيا موجود باشد.