گزیده ها 6 آبان - 95

گزیده ها 6 آبان - 95
خبر ويژه 
مردم در ماجراي ترميم كابينه دولت را بلاتكليف مي دانند
«لالايي دولت بدون داشتن برنامه، پس از بيداري مردم، فريب تلقي مي شود».
    
بهارنيوز (از سايت هاي حامي دولت) در تحليلي با موضوع استعفا يا برکناري برخي وزرا نوشت: سياست دولت براي حساسيت زدايي عملابه تزريق بي حسي منجر شد و بعضي موضوعات نيز استعفا يا برکناري وزرا را فرسايشي کرده است؛ چرا که در حدود دو هفته است اين موضوع نقل محافل سياسي و رسانه اي بوده است. متاسفانه اين تلقي در جامعه ايجاد نشده که دولت براي مسائل پيش روي خويش راهکارهاي مدون و جامعي دارد و عمدتا مي توان به اين نتيجه رسيد که چه بسا اين تاخيرها از بلاتکليفي ، ترديد و رايزني هاي سياسي نشات مي گيرد. در واقع با اتخاذ شيوه اي از رويکرد فرسايشي ساختن چالش ها، سعي مي شود تا توجه ها و حساسيت ها در مورد آنها کم رمق شده و سپس در يک فضاي منفعل، نتيجه همه کش و قوس ها و رقابت هاي سياسي متبلور شود.
    
اين رويکرد شايد تا حدي بتواند موج هاي احساسي و هيجاني را کنترل نمايد، ولي از طرفي حس اعتماد و اعتبار نسبت به دولتمردان را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد. مردم همواره انتظار دارند بحران ها و معضلات به شيوه عمل گرايانه تر و روشمندتري مديريت شود، و مسلما از دولت انتظار ندارند که صرفا نقش يک فوق تخصص بيهوشي را ايفا نمايد. چرا که با اين رويکرد عملاهم صلابت لازم در نقش آفريني دولت محقق نمي شود و هم اينکه مسائل کشور وجه المصالحه زد و بندهاي سياسي پشت پرده مي شود.
    
زمان زيادي از عمر دولت يازدهم باقي نمانده و چنانچه راهکار عملياتي و البته ضرب الاجلي در اين زمينه اتخاذ نگردد متاسفانه نه تنها حس اعتماد بين دولت و مردم تقويت نمي شود بلکه با توجه به شعارهاي لوکس و خوش آب و رنگ دولت، نوعي ياس و بدبيني در مورد بسياري از آن وعده ها و مانيفست هاي دولت ايجاد مي شود که مسلما جبران آن هزينه هاي اجتماعي و سياسي به مراتب زيانباري را بر کشور تحميل مي کند.
    
به نظر مي رسد همان گونه که نمي توان هيچ جراحي را بدون يک متخصص بيهوشي آغاز نمود، ولي خوب مسلما عدم حضور و يا تاخير بيش از حد خود جراح نيز مي تواند عواقب جبران ناپذير و يا پرريسکي را به بيمار تحميل کند. پس بهتر است که ابتدا نقشه راه و برنامه هاي جايگزين تدوين شده و سپس به حساسيت زدايي و آرام کردن فضا اقدام نمود. چرا که لالايي بدون داشتن برنامه پس از بيداري، بعدها بعنوان يک فريب تلقي شده و ديکر کارکردش را از دست خواهد داد.
خبر ويژه 
دولت مي خواهد حقوق هاي نامشروع را مشمول مرور زمان كند؟!
«اين موضوع (پرداخت هاي نامتعارف به مديران دولتي) نبايد شامل مرور زمان شود بلکه بايد حتما به صورت جدي پيگيري و نتيجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.» اين مطالبه 120 روز پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي از قوه مجريه است که همچنان مورد توجه قرار نگرفته و کماکان برخي از همين نجومي بگيران در مناصب مختلف دستگاه هاي اجرايي مشغول به کار بوده و طيف ديگر از همين افراد در مصونيت کيفري و قضايي به سر مي برند.
    
روزنامه جوان با اشاره به اين مطلب نوشت: حصار امنيتي - قضايي شکل گرفته براي صاحبان فيش هاي نجومي در حالي است که حقوق هاي خيره کننده مديران دولتي برخلاف قواعد حقوقي مصرح کشور است، به عنوان نمونه برخلاف تبصره يکي از مواد قانون خدمات کشوري است که اشعار مي دارد: «سقف حقوق ثابت و فوق العاده هاي مستمر نبايد از (7) برابر حداقل حقوق ثابت و فوق العاده هاي مستمر تجاوز کند
    
ماده 76 و تبصره مورد اشاره آن به خوبي تاکيد مي کند که نبايد به هيچ يک از کارکنان و حقوق بگيران دستگاه هاي اجرايي شامل دستگاه ها، موسسات دولتي و نهادهاي ديگر عمومي، خارج از سقف مبلغي را پرداخت کرد. ماده 5 قانون تشديد مجازات مرتکبين ارتشا و اختلاس نيز يک گام فراتر از «احراز جرم» مورد نظر قانون خدمات کشوري نهاده و دريافت هاي نجومي را نه تنها يک جرم محرز بلکه مستلزم تعزير مي داند. در ماده 5 اين قانون آمده است: «... مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و شش ماه تا سه سال انفصال موقت و هرگاه بيش از اين مبلغ باشد به دو تا 10 سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتي و در هر مورد علاوه بر رد وجه يا مال مورد اختلاس به جزاي نقدي معادل دو برابر آن محکوم مي شود
    «
مشمول مرور زمان شدن» جرايم شکل گرفته تحت عنوان دريافت هاي نجومي، توسط دولت انتقاد ديگري است که شايد تعمدا منجر به آن شود که با مديران مجرم هيچ گونه برخورد خاص قضايي صورت نگرفته و پس از گذشت يک مقطع زماني حداقل در بخش هايي از جامعه مسئله به فراموشي سپرده شود. مسئله اي که توسط قانونگذارهم مورد توجه قرار گرفته است و در قانون مجازات سال 92 در سه سطح «مرور زمان تعقيب»، «مرور زمان صدور حکم» و «مرور زمان اجراي حکم» ملحوظ نظر قرار گرفته است که در هر سه سطح مورد اشاره دولت دچار کوتاهي شده است.
    
پرسشي که مطرح مي شود اين است، چرا در شرايطي که قانونگذار دريافت حقوق هاي نجومي را در گام نخست «جرم انگاري» کرده و بعد از آن براي دريافت کنندگان اين گونه حقوق ها «مجازات» سنگين و بازدارنده تعيين کرده و همچنين رهبر معظم انقلاب بارها از دولت خواسته تا با اين جرايم برخورد کند، اما همچنان دولت و قوه قضاييه فرصت سوزي کرده و گامي در جهت ترميم اعتماد مخدوش شده جامعه برنمي دارند؟
    
انتظار مورد اشاره از دولت و شخص رئيس جمهور، انتظاري صرفا اخلاقي يا انقلابي نيست، به گونه اي که بخش هايي از اصل سوم قانون اساسي که به وظايف دولت در قبال مردم اشاره دارد، اينگونه وظايف دولت را گوشزد مي کند:
    - 
ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوي و مبارزه با کليه مظاهر فساد و تباهي
    - 
رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امکانات عادلانه براي همه، در تمام زمينه هاي مادي و معنوي.
    
اصل 49 فراتر از اصل 3 مکلف بودن دولت در برخورد با مفاسد اقتصادي را مبني بر «گرفتن ثروت هاي حرام ناشي از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه کاري ها و معاملات دولتي، فروش زمين هاي موات و مباحات اصلي، داير کردن اماکن فساد و ساير موارد غيرمشروع با حکم دادگاه و رد به صاحبان حق» مطالبه مي کند.
خبر ويژه 
مردم با سيلي صورتشان را سرخ مي كنند /دولت آدرس رونق اقتصادي مي دهد
در حالي که مقامات دولتي از «رشد و رونق اقتصادي»، «بهبود فضاي کسب و کار» و «کاهش تورم» خبر مي دهند، حتي روزنامه هاي حامي دولت نيز قضاوتي غير از اين دارند.
    
روزنامه اعتماد در گزارشي به بسته رونق اقتصادي دولت پرداخت و نوشت: روزي که مديران بانکي در ساختمان بانک مرکزي جمع شدند تا نقدهاي خود را درباره بسته رونق دولت به گوش مسئولان بانک مرکزي برسانند؛ عالي ترين مقام سياستگذاري پولي کشور گماني براي منصفانه بودن اين نقدها نداشت و بر موضع خود که همان پرداخت تسهيلات 16 هزار ميليارد توماني به بنگاه هاي کوچک و متوسط بود؛ تاکيد داشت.
    
نيمه نخست امسال با پرداخت 9 هزار و 800 ميليون تومان از اعتبار پيش بيني شده به 12 هزار و 500 بنگاه توليدي گذشت و مسئولان با اعلام چندباره اين عملکرد، توفيقشان در برنامه ريزي ها را گوشزد کردند. اما در حالي که سياستگذاران خوشحال از اعطاي اين ميزان تسهيلات به بنگاه ها هستند؛ شنيده ها حاکي است؛ بخش قابل توجهي از تسهيلات اختصاص داده شده به جيب طلبکاران اين بنگاه ها رفته است.
    
اگر از وجود طلبکاران هم صرف نظر کنيم؛ با يک محاسبه ساده مي توان تخمين زد که تسهيلات بانکي دريافت شده اگر در بانک ها مجدد سپرده گذاري شود؛ صرفه اقتصادي به مراتب بالاتري براي بنگاه ها دارد تا ورود به چرخه توليد. معاون وزيرکار مي گويد: وقتي سود متوسط توليد در بنگاه هاي کوچک و متوسط 10 تا 15 درصد برآورد مي شود ولي سود سپرده هاي بانکي به حساب هاي ويژه بالاي 25 درصد است؛ هيچ توليدکننده اي حاضر نيست تسهيلات دريافتي را به توليد بيندازد.
    
اعتماد مي نويسد: نگراني از تداوم رکود سال 93 مسئولان را به فکر اجراي طرحي انداخت تا از طريق اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي توليدي کوچک و متوسط چرخ هاي اقتصاد دوباره به گردش درآيد.
    
از زمان مطرح شدن اين سياست از سوي مسئولان پولي کشور، تحليلگران نقدهايي را مطرح کردند و هشدار دادند که احتمال مبتلاشدن سياست مورد نظر به سرنوشت طرح بنگاه هاي زودبازده دولت احمدي نژاد وجود دارد. اين نقد را نه تنها کارشناسان مطرح مي کردند بلکه در بين اعضاي هيئت دولت نيز اين انتقادات وجود داشت که البته جدي گرفته نشد. عيسي منصوري، معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي يکي از اين منتقدان بود که دراين باره به «اعتماد» گفته بود: به نظر مي رسد برخي باورشان اين است چون ما هستيم خوب است؛ گروه مقابل باشند خوب نيست.
    
همين نگاه است که مي گويد پول مي دهم کارخانه مي سازم و وام به بخش خصوصي مي دهم تا رشد اقتصادي اتفاق بيفتد و قطعا با اين رشد شغل ايجاد خواهد شد و فقر هم کاهش پيدا خواهد کرد.
    
در همين حال روزنامه وقايع اتفاقيه با بيان اينکه «هزينه هاي زندگي، حقوق بگيران و کارگران را زمينگير کرده و اين طبقات با سيلي صورت خود را سرخ مي کنند» نوشت: سبد معيشت خانوار در روزهاي تک رقمي شدن نرخ تورم هر روز آب مي رود. با نگاهي به دستمزد حداقل بگيران جامعه سوال ها و فرضيه هاي زيادي درباره چگونگي امرار معاش اين گروه از افراد به ذهن مي رسد، اينکه چگونه آنها از پس هزينه هاي ضروري ماهانه خود برآمده و کالاهاي مورد نيازشان را تهيه مي کنند؟ اينکه چه کالاهايي در ليست هزينه هاي هر ماهه اين افراد جاي مي گيرد و چه اقلامي به ناچار از سبد معيشتي آنها حذف شده اند؟
    
علاوه بر هزينه هاي لازم براي تامين مواد غذايي و هزينه هاي تحصيلي فرزندان، تامين مبلغ اجاره بهاي لازم که نيازمند پرداخت مبالغ نجومي تر است، مي تواند مشکلات مالي زيادي را براي پدر خانواده فراهم کند. با اين تفاسير، درآمد کارگران و کارمنداني که هيچ گونه تناسبي با هزينه هاي معيشتي آنها ندارد، باعث شده تا همواره حداقل بگيران و بازنشستگان، بدهکار جيبشان باشند و شکاف درآمد و هزينه هايشان که آنها را به بدهکاراني ناچار تبديل کرده، هر ماه و هر سال بيشتر شود، زيرا در سال هاي اخير، هيچگاه حداقل حقوق کارگران متناسب با هزينه هاي زندگي افزايش نيافته و افزايش آن فقط براساس نرخ تورم اعلام شده از سوي دولت بوده است. اين در شرايطي است که براساس ماده «44» قانون کار، حداقل حقوق کارگري بايد با توجه به نرخ تورم سالانه و سبد هزينه خانوار افزايش پيدا کند اما چند سالي مي شود که سبد هزينه خانوار ناديده گرفته شده است.
    
به نظر مي رسد در کنار حداقل بگيران، بازنشستگان هم ديگر اميدي به افزايش حقوق و مبالغ دريافتي خود نداشته و زندگي را با قناعت بيشتري سپري مي کنند.
بارش نیم متری برف در اردبیل 
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل میزان بارش برف در برخی شهرهای استان را نزدیک به نیم متر عنوان کرد.
«
علی دولتی مهر» در گفتگو با مهر تصریح کرد: طی بارش شدید برف در دو روز گذشته میزان بارش برف در نیر و سرعین متجاوز از 40 سانتی‌متر است.وی افزود: در اردبیل 30 سانتی‌متر، در گرمی 15 سانتی‌متر، در نمین 10 سانتی‌متر و در مشگین شهر پنج سانتی‌متر بارش برف به ثبت رسیده است.مدیرکل هواشناسی استان با تاکید به اینکه به غیر از شمال استان که بارش برف در تمامی مناطق به ثبت رسیده است، متذکر شد: در شمال استان نیز بارش باران با 27 میلی‌متر در بیله سوار و 17 میلی‌متر در پارس‌آباد به ثبت رسیده است.
«
دولتی مهر» ادامه داد: بارش باران در شمال استان کاهش می‌یابد اما در مقابل بارش برف در جنوب استان افزایش خواهد داشت.وی با تاکید به اینکه وضعیت بارش در مرکز استان به شکل سابق است، متذکر شد: از شب چهارشنبه تا اواسط امروز انتظار می‌رود از شدت بارش‌ها کاسته شود.مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به خروج تدریجی سامانه بارش از ظهر امروز، کمترین میزان دمای ثبت شده را با منفی چهار درجه در مشگین شهر و با منفی یک درجه در اردبیل عنوان کرد.
«
دولتی مهر» در خصوص مشاهده پدیده نادر رعدوبرق در هنگام بارش برف نیز تاکید کرد: وقوع رعدوبرق همزمان با بارش برف نادر است و برخی شهروندان از این پدیده دچار هراس شده‌اند.وی افزود: کارشناسان هواشناسی استان اردبیل در حال مطالعه این پدیده هستند.
*
برف راه 50 روستای اردبیل را بست
مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های استان اردبیل نیز گفت: راه ارتباطی 50 روستای بخش‌های ثمرین،هیر و مرکزی شهرستان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف بسته شده که گروه‌های راهداری درحال بازگشایی این مسیرها هستند.
«
علی رحمتی» در جلسه اضطراری ستاد بحران شهرستان اردبیل افزود: گروه‌های راهداری در تمام محورهای اصلی و فرعی برای بازگشایی مسیرها مستقر شده و هم اکنون در راه‌های اصلی بازگشایی شده عبور و مرور خودروها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.وی گفت: هم اکنون 72 راهداری در 10 شهرستان با 232 دستگاه ماشین آلات و با 410 نفر در محورهای مواصلاتی استان اردبیل آماده خدمات رسانی به مردم و بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی هستند.
«
رحمتی» کمبود ماشین آلات را در کند شدن بازگشایی راه‌ها دخیل دانست و گفت:در صورت تامین ماشین آلات می‌توان در اسرع وقت راههای روستایی بسته شده را برف روبی و بازگشایی کرد.وی اضافه کرد: فعالیت‌های مستمر راهداری مستلزم هزینه است و برای اینکه بتوان راه‌های اصلی و فرعی بخصوص راه‌های روستایی را بازگشایی کرد باید امکانات کافی از قبیل تامین ماشین آلات و دیگر دستگاهای برفروب در اختیار نیروهای راهداری قرار گیرد.همچنین بارش سنگین برف که در بسیاری از مناطق استان اردبیل آغاز شده و تاکنون ادامه دارد؛ صبح دیروز سبب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تاخیر کارمندان و کسبه برای حضور در محل کارشان شده است.آموزش وپرورش استان اردبیل در اطلاعیه‌ای تمام مدارس اردبیل، هیر، نیر، سرعین، نمین، انگوت و گرمی را در نوبت صبح چهارشنبه تعطیل اعلام کرد.همچنن در خلخال و کوثر مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول و در مشگین شهر، لاهرود، ارشق، جعفرآباد، اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی تعطیل شده است.دانشگاه‌های علوم پزشکی، محقق اردبیلی و آزاد اسلامی اردبیل نیز کلاس‌های درس صبح و پیش از ظهر امروز را تعطیل اعلام کردند.به علت شدت بارش برف، خودروها در خیابان‌های شهر اردبیل به سختی تردد می‌کنند و این امر موجب تاخیر حضور کارمندان و کسبه در محل کار شده است.بارش برف سنگین همچنین موجب شکسته شدن شاخه‌ها و تنه هزاران اصله درخت در اردبیل شده است و ماموران شهرداری و دوستداران محیط زیست مشغول پاک کردن درختان از برف بودند.
*
تبریز هم سفیدپوش شد
بارش برف تبریز را هم سفیدپوش کرد.به گزارش خبرگزاری فارس از صبح سه شنبه که بارش برف در بسیاری از مناطق شمالغرب کشور آغاز شده بود، با وجود این در تبریز این بارش‌‌ها به صورت باران بود، اما از شب گذشته مناطق مرتفع تبریز نیز شاهد بارش برف بوده و این شهر نیز رخت سفید بر تن کرد. دمای تبریز نیز در سردترین ساعت به صفر درجه رسید و سرعت باد نیز 25 کیلومتر بر ساعت بود.این برای دومین سال پیاپی است که بارش برف در اوایل پاییز در تبریز صورت می‌گیرد. سال گذشته در آخرین روزهای مهرماه بارش برف تبریز را سفیدپوش کرده بود.در شهرهای سراب، بستان‌آباد، اهر، کلیبر، هریس و ورزقان دمای هوا زیر صفر درجه گزارش شده است.طبق پیش‌بینی هواشناسی استان، کاهش دما نیز در استان ادامه داشته و بارش‌ها همچنان تداوم خواهد داشت.
*
بارش 30 سانتیمتری برف در ارتفاعات آستارا
مسئول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آستارا نیز گفت: با توجه به بارش 30 سانتی متری برف در ارتفاعات و تداوم بارندگی‌ها، راهداران برای تامین امنیت جاده‌ای و خدمات رسانی به خودروها در محورهای مواصلاتی این شهرستان در آماده باش کامل هستند.
«
انور بی‌نیاز» افزود: تیم‌های تخصصی راهداری مجهز به بیش از 10 دستگاه لودر، گریدر، برفروب کامیونی و نمک پاش در مسیرهای اصلی و فرعی شهرستان آستار در حالت آماده باش هستند.وی اظهار کرد: عملیات بازگشایی راه روستای ونه بین آستارا آغاز شده و تردد در مسیرهای مواصلاتی دیگر این شهرستان بدون مشکل ادامه دارد.
«
فردین فرتوت نیا» رئیس اداره هواشناسی آستارا نیز دمای کنونی هوا در این شهرستان را هشت درجه اعلام کرد و گفت: از اواخر وقت امروز شاهد کاهش ناپایداری و افزایش نسبی دما در منطقه خواهیم بود.وی میزان رطوبت هوا را در این شهرستان را 81 درصد اعلام کرد و با اشاره به تداوم بارش برف در ارتفاعات افزود: براساس آخرین اطلاعات موجود، در 24 ساعت گذشته 56 میلیمتر باران در آستارا به ثبت رسیده است.دریای خزر نیز در محدوده شهر آستارا مواج است و ارتفاع موج در برخی مناطق ساحلی به حدود یک متر می‌رسد.شهرستان مرزی بندر آستارا با بارش یک هزار و 200 میلیمتری در سال جزو پربارانترین مناطق ایران محسوب می‌شود.
*
جاده کرج -چالوس لغزنده است
رئیس پلیس راه البرز، وضعیت جاده «کرج – چالوس» را لغزنده اعلام کرد واز رانندگان خواست با احتیاط حرکت کنند.سرهنگ «رضا اکبری» در گفت و گو با ایرنا، افزود: بارش برف از روز سه‌شنبه تاکنون سبب لغزندگی جاده «کرج – چالوس» شده است.وی در عین حال گفت: تردد درجاده «کرج – چالوس» روان است.
«
اکبری» اضافه کرد: اکنون وضعیت جوی در این محور نیمه ابری است و باتوجه به فصل پاییز و بارش‌های متناوب برف وباران دراین محور کوهستانی، رانندگان هنگام تردد ضمن رعایت سرعت مطمئنه و نکات ایمنی، از سلامت برف پاک کن و بخاری خودروی خود اطمینان حاصل کنند.وی درخصوص وضعیت ترافیک در راه‌های استان البرز گفت: اکنون ترافیک در خط جنوبی آزاد راه کرج -قزوین ازمحدوده ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس و درآزادراه تهران - کرج از محدوده پل فردیس تا کلاک و درادامه درانحرافی مترو سنگین است.
«
اکبری» گفت: درخط شمالی آزادراه تهران - کرج -قزوین ترافیک عادی گزارش شده است.وی خاطرنشان کرد: اکنون بارش خفیف برف درارتفاعات و بارش خفیف باران در راه‌های استان البرز سبب لغزندگی جاده‌ها شده است.رئیس پلیس راه استان البرز گفت: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن 88255555 به صورت شبانه روز پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.
*
برف، راه 40 روستای آذربایجان شرقی را مسدود کرد
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی گفت: بارش برف، راه ارتباطی 40 روستای این شهرستان را بست.
«
بهمن پورابراهیم» در گفت و گو با ایرنا، افزود: جاده‌های اصلی باز و تردد در آنها جریان دارد، اما راه‌های ارتباطی مناطق کوهستانی و برفگیر بسته است که تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.وی خاطرنشان کرد: به دنبال بارش برف، در برخی جاده‌ها از جمله مسیر اسکانلو به سمت خمارلو ریزش سنگ از کوه روی داد که براثر برخورد با یک خودروی عبوری خسارت ایجاد کرد.
«
پورابراهیم» ادامه داد: نیروهای راهداری مشغول مسیرگشایی و پاک سازی جاده‌ها هستند.
*
بارش برف در برخی استان‌ها و افزایش دما در نوار شمالی کشور
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: از امروز تا پایان هفته، دمای هوا در نوار شمالی کشور افزایش می‌یابد.
«
احد وظیفه» اظهار کرد: بر اساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (6 آبان)، با ادامه فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب کشور و سواحل غربی و مرکزی دریای خزر ابرناکی، بارش باران، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود همچنین مناطقی از غرب کشور، دامنه‌های البرز مرکزی و غربی، استان گلستان و تهران بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.وی با اشاره به اینکه به تدریج از شدت بارش‌ها ومیزان ابرناکی کاسته می‌شود، گفت: از امروز تا پایان هفته، دمای هوا در نوار شمالی کشور افزایش می‌یابد.
«
وظیفه» در مورد وضعیت هوای استان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (6 آبان)، کمی ابری، گاهی وزش باد همراه با غبار صبحگاهی با حداکثر و حداقل دمای 22 و 12 درجه سانتیگراد و در روز جمعه (7 آبان)، صاف، گاهی وزش باد، در اواخر وقت افزایش ابر با حداکثر و حداقل دمای 24 و 14 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.