گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  10 مهر - 95
سربازجو شریعت نداری در آمل: برجام سكه تقلبي است/ مگر سكه تقلبي چه خصوصياتي دارد كه برجام ندارد!
آمل - خبرنگار کيهان: امروزه جمهوري اسلامي ايران در گذر ايام و با عبور از عقبه هاي سخت و نفس گير به قلعه اي مستحکم با برج و باروي بلند تبديل شده و دشمن طي سي و چند سال گذشته بارها تجربه کرده است که عبور نظاميانشان از اين برج و بارو ناممکن است و از اين روي پروژه نفوذ از دروازه هاي اين قلعه را طراحي کرده و با جديت دنبال مي کند. چيزي شبيه «اسب تروا» که در يونان باستان براي نفوذ به قلعه تسخيرناپذير شهر تروا تدارک ديده بودند.
    
حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه کيهان عصر چهارشنبه در همايش گفتمان انقلابي که با حضور ناظران شوراي نگهبان استان مازندران در حسينيه ثارالله سپاه شهرستان آمل برپا شده بود، گفت؛ ما در احد از تنگه غنيمت شکست خورديم، در صفين از نيزه فريب زخم برداشتيم و در کربلاخواص آلوده و ميهمان کش به اردوگاهمان تاختند و امروز بار ديگر همان بازي به تکرار نشسته است، بازي همان است و فقط بازيگران عوض شده اند با اين تفاوت که در عصر خميني(ره) از همه آن رخدادها تجربه آموخته و بصيرت يافته ايم.
     
مدير مسئول کيهان گفت؛ امروز هم با برخي از کساني روبرو هستيم که مسئوليت خطير خود در نظام را به چشم غنيمت مي نگرند.
    
جريان آلوده اي با تابلوي نانوشته «شيعه انگليسي» و «سني آمريکايي» را در ميدان داريم که پاره هاي قرآن بر نيزه را بهانه اي براي هجوم به قرآن ناطق ساخته اند و شماري از خواص آلوده را پيش روي داريم که هر چند اندک و کم شمارند، ولي زبان دشمن را به کام گرفته اند و با سازي که از آن سوي مرزها کوک مي شود مي رقصند. شريعتمداري با اشاره به عقبه هايي که تاکنون با موفقيت پشت سر گذاشته ايم گفت؛ دشمن براي عبور از برج و باروي مستحکم نظام که محافظان جان برکفي از آن حفاظت مي کنند، به ترفندهاي ديگري متوسل شده است که «نفوذ»، «تفرقه» و «تحريف» از جمله آنهاست. وي در ادامه گفت؛ نفوذ از آن نوع که با هدف حملات تروريستي صورت مي پذيرد، اگرچه هنوز هم در دستور کار دشمن است ولي مسئله اصلي حريف نيست. هدف امروز دشمن، نفوذ در ساختار نظام و کارسازي و جاسازي عوامل نفوذي در گلوگاه هاي تصميم ساز و سياست پرداز نظام است. در اين حالت از کساني استفاده مي شود که اولاً؛ مدتي در مسئوليت هاي حساس حضور داشته اند و ثانياً؛ مردم نيز آنها را با همين ويژگي بشناسند. شريعتمداري افزود؛ افرادي با اين خصوصيات اگر از خط اصلي نظام به هر علت از جمله آلودگي به چرب و شيرين دنيا، بستگان نزديک و قدرت طلبي فاصله بگيرند، آماده شکار شدن از سوي دشمن هستند و چنانچه شکار شوند، به دليل سابقه مسئوليتي که داشته اند، تابلوي خودي دارند ولي از آنجا که به دشمن آري گفته اند، هويت غيرخودي خواهند داشت. مدير مسئول کيهان گفت؛ اين افراد را از مقايسه نظرات و مواضعشان با خط اصلي نظام مي توان شناخت. همانگونه که در فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 به آساني از جانب مردم شناسايي و طرد شدند و مسئوليت هاي قبلي آنها نتوانست مانع از شناخته شدنشان باشد.
    
شريعتمداري گفت؛ هر گاه چنين فاصله اي را در افرادي که سابقه مسئوليت داشته اند مشاهده کرديد، ابتدا به آنها با ديده ترديد بنگريد و چنانچه مواضع و عملکرد متفاوت آنان با خط اصلي نظام به تکرار نشست چاره اي جز طرد آنها نيست، مگر طلحه و زبير سابقه همراهي با رسول خدا(ص) و اميرالمومنين عليه السلام را نداشتند؟
    
مدير مسئول کيهان اظهار داشت؛ يکي از بزرگترين موانع دشمن براي فريب مردم و زمينه سازي نفوذ، خط مبارک حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است، و دقيقاً به همين علت است که «تحريف» اين خط نوراني را لازمه نفوذ مي داند. امام مي فرمايند هر چه فرياد داريد بر سر آمريکا بکشيد و رهبر معظم انقلاب با نگاهي مستند و برخاسته از دلايل روشن و غير قابل ترديد به ملت و مسئولان درباره دشمني آمريکا هشدار مي دهند. حريف در اين حالت براي عبور از سد مستحکم خط امام و رهبري، چاره اي جز تحريف آن نمي بيند و مثلاً ادعا مي کند که حضرت امام هم خواستار حذف شعار مرگ بر آمريکا بود. شريعتمداري، درباره تلاش دشمن براي تفرقه گفت؛ بايد توجه داشت که آنچه نبايد باعث تفرقه شود، سليقه هاي متفاوت سياسي است وگرنه وحدت با جريان آلوده و کم شماري که دل در گرو دشمن دارد، ناممکن و نشانه فريب است. وي به عنوان مثال از سران و اصحاب فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 ياد کرد و گفت؛ آنها عده قليلي بودند که با کمک رسانه هاي بيگانه و برخي از غفلت زدگان داخلي، اصرار داشتند خود را در حد و اندازه يک جريان پرشمار قلمداد کنند که در حماسه 9 دي پاسخ دندان شکني دريافت کردند. شريعتمداري گفت؛ وحدت با وطن فروشان، بازي در ميدان دشمن است، با وطن فروشان بايد مرزبندي مشخصي داشت، چرا که آنان يکي از شاخک هاي دشمنان بيروني هستند.
    
شريعتمداري در بخش ديگري از سخنان خود، برجام را يک سکه تقلبي دانست و گفت؛ دولت محترم، منتقدان را به بي سوادي، همراهي با اسرائيل، ناآگاه از سياست خارجي متهم کرد و به جهنم حواله داد، اما امروزه اعتراف مي کنند که دستاورد آن «تقريباً هيچ» بوده است. برجامي که قرار بود فتح الفتوح، آفتاب تابان و بزرگترين دستاورد قرن باشد که حتي آب خوردن مردم هم به آن وابسته است، نه فقط کمترين دستاوردي نداشته است بلکه معضلات ديگري هم به وجود آورده است. شريعتمداري پرسيد؛ مگر سکه تقلبي چه خصوصياتي دارد که برجام ندارد؟
    
مدير مسئول کيهان گفت؛ آمريکايي ها به اين اندازه نيز قانع نيستند و با وجود امتيازات نقدي که گرفته اند و در مقابل فقط وعده نسيه داده اند، هر روز با طرح فريبي جديد امتيازات تازه مي طلبند. آنها قرار بود تحريم ها را لغو کنند ولي به جاي آن تحريم هاي ديگري افزوده اند، قرار بود روابط بين بانکي و تجاري ايران به روال عادي بازگردد ولي FATF را پيش کشيده اند و دولت نيز به گونه اي غير قانوني و بيرون از حوزه اختيارات خود، اجراي آن را تعهد کرده است. 
    
مدير مسئول کيهان در ادامه گفت؛ دوستان دولتي به جاي پافشاري بر وعده هايي که درباره برجام و دستاوردهاي آن داده بودند و به جاي آن که تحقق تعهدات حريف را با جديت مطالبه کنند، صورت مسئله را تغيير مي دهند و مسائل دم دستي را به جاي مطالبات اصلي مي نشانند. لغو تحريم ها جاي خود را به وعده فروش چند فروند هواپيما مي دهد و آفتاب برجام که قرار بود، گشايش اقتصادي و رونق تجاري و توليد به دنبال داشته باشد، با پذيرش FATF به ضد خود تبديل مي شود و نام اين خودتحريمي را، رفع موانع پيش روي مبادلات بانکي مي گذارند! دوستان در دولت گله مي کنند که چرا به دستاوردهاي برجام اشاره اي نمي شود؟ و توضيح نمي دهند که کدام دستاورد قابل اشاره اي را به ارمغان آورده اند؟
    
شريعتمداري گفت؛ ملت نبايد مطالباتي را که از توافق هسته اي داشته اند و دولت قول تحقق آنها را داده است، به فراموشي بسپارند.
امام جمعه موقت قم: جدا كردن عاشورا از سياست و انقلاب ديدگاه شيعه انگليسي است
امام جمعه موقت قم با انتقاد از برخي گفته ها و نوشته ها به منظور سکولاريزه کردن مراسم هاي عزاداري محرم و صفر، گفت: پيام اصلي عاشورا نفي سکولاريسم و تاکيد بر سياست ديني و انقلابي است.
    
قم - خبرنگار کيهان: حجت الاسلام عليرضا اعرافي در خطبه هاي نماز جمعه قم افزود: جدا کردن عاشورا از سياست و انقلاب ديدگاه شيعه انگليسي است که هدف آن فراهم کردن زمينه سکولاريزه شدن جوامع اسلامي مي باشد.
    
وي اظهار داشت: امروز به صحنه بين المللي نگاه کنيد و ببينيد که هر جا فلسفه قيام عاشورا نفوذ کرده اراده مردم را بر نفي سلطه و استبداد و ديکتاتوري و ظلم ستيزي با وجود موانع سخت از جمله شکنجه و قتل عام، معطوف داشته است.
    
مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور با اشاره به وضعيت بحرين، يمن، عراق و سوريه، خاطرنشان کرد: استقلال طلبي و نفي سلطه از آثار و برکات اهتزاز پرچم عاشورا است و ملت ايران همواره پشتيبان ملت هاي آزاده و صهيونيست ستيز و ضدمستکبر خواهد بود.
    
امام جمعه موقت قم با بيان اينکه بايد در برپايي آئين هاي عاشورايي معرفت افزايي، ايثار و اخلاص و دوري از خرافات و هر حرف و عملي که موجب وهن دين باشد سرلوحه هيئات مذهبي قرار گيرد، گفت: عاشورا با امر به معروف و نهي از منکر گره خورده است و حقيقت عاشورا اقامه همين واجب الهي است.
    
امام جمعه موقت قم در ادامه با اشاره به برخي خبرها مبني بر اجراي کنسرت در اين شهر، تصريح کرد: قم پايگاه انقلاب و اسلام و مراجع معظم تقليد است و چنين اقداماتي آنها را آزرده خاطر نموده است، نبايد نسبت به ارزش هاي اسلامي و نظرات مراجع بي توجهي صورت گيرد.
    
وي با بيان اينکه ارزش هاي اسلامي بايد در تمام نقاط کشور مورد احترام همگان باشد، تاکيد کرد: هيچ کس حق ندارد در برابر بي احترامي به ارزشها ساکت بماند و کوتاه بيايد و ما در اين مورد کوتاه نخواهيم آمد.
    
حجت الاسلام اعرافي با تقدير از برخي مسئولان که قول داده اند در موضوع کنسرت ها جبران مافات کنند، گفت: لازم است قاطعانه نسبت به فريضه امر به معروف و نهي از منکر احساس مسئوليت کرد و حرمت مراجع تقليد را نگه داشت.
    
وي در بخش ديگري از خطبه هاي نماز با اشاره به هفته نيروي انتظامي از آنان تقدير کرد و اظهار داشت: اين نيروي زحمتکش با 50 مورد و عنوان خدمتي بار سنگيني بر دوش دارد و لازم است همه دستگاه ها و نيز مردم آنها را در جهت ايفاي مسئوليتشان حمايت و مساعدت نمايند.
    
امام جمعه موقت قم در پايان موضوع تداوم زنداني بودن شيخ زکزاکي با وجود جراحت جسمي و وضعيت شيخ عيسي قاسم در بحرين را مورد توجه قرار داد و گفت: مردم کشور ما و در کنار آنها مراجع و طلاب و حوزه هاي علميه نگراني خود را در اين مورد ابراز مي دارند. وي خواستار پايان سخت گيري ها بر اين دو عالم روحاني شد.
    تلاش عجيب دولت براي واگذاري بازار خودرو به فرانسوي ها
در شرايطي که فرانسوي ها در زمان تحريم، بازار خودرو ايران را تنها گذاشته و فرار کرده بودند، روز گذشته توافق نامه همکاري ميان وزارت صنعت ايران و شرکت فرانسوي رنو با حضور وزير صنعت در پاريس امضا شد.
    به گزارش تسنيم، ديروز در حاشيه نمايشگاه خودروي پاريس دور جديد همکاري هاي خودرويي ايران و فرانسه با توافق نامه ايدرو و رنو آغاز شد. اين توافقنامه همکاري از سوي منصور معظمي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و تيري بلوره قائم مقام شرکت رنو در قالب جوينت ونچر به امضاء رسيد.

    براساس توافق نامه وزارت صنعت و شرکت رنو، اين خودروساز فرانسوي قرار است مراکز مهندسي، توزيع، فروش و خدمات پس از فروش خود را به صورت مستقيم در ايران راه اندازي کند. البته همکاري هاي رنو با دو شريک خود سايپا و ايران خودرو در قالب قرارداد مشارکتي «جوينت ونچر» رنو-پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.

    در همين رابطه محمدرضا نعمت زاده که براي بازديد از نمايشگاه خودروي پاريس در فرانسه به سر مي برد، در حاشيه مراسم انعقاد اين قرارداد گفت: در سرمايه گذاري هاي جديد فرانسه در صنعت خودروي ايران، سهم سرمايه گذاري طرف خارجي ۶۰ درصد و سهم طرف ايراني ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است به نحوي که در فاز اول توليد 150 هزار خودرو در سال و در فاز دوم 300هزار خودرو توليد مي شود در مجموع با احتساب قراردادهاي قبلي مانند ال 90 و ساندرو حجم توليد اين شرکت در ايران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسيد.

    وي افزود: توليد موتور گيربکس و ساير اجزاء نيز در اين همکاري صورت مي گيرد. که بخشي از آن با سرمايه گذاري مشترک و ساير قطعات نيز توسط قطعه سازان ايراني توليد خواهد شد.

    وزيرصنعت بدون اشاره به پيمان شکني اين شرکت در روزهاي تحريم خودروسازي ايران اظهار داشت: در دور جديد همکاري هاي بين المللي شرکت هاي زيادي را مورد بررسي قرار داديم و به اين نتيجه رسيديم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ايران، شريکي ايده آل براي به انجام رساندن اين پروژه است!

    گفتني است، نعمت زاده که به گفته خودش اولين سفرش بعد از برجام را به فرانسه انجام مي دهد در شرايطي پاي قرارداد با فرانسوي ها نشسته که در زمان تحريم نشان دادند شريک قابل اتکايي نيستند.

    به اعتقاد کارشناسان، تجربه 25 سال مونتاژ محصولات فرانسوي به خوبي ثابت کرده است که اين قرارداد هاي مونتاژکاري نه تنها هرگز سودي به حال توسعه خودروهاي برند داخلي ندارد، بلکه مانع آن نيز هست. چرا که سرمايه شرکت هاي خودروسازي داخلي محدود است و با اختصاص سرمايه قابل توجه و خط مونتاژ به محصولات مونتاژي ديگر سرمايه اي براي توليد داخلي باقي نمي گذارد اين در حالي است که همواره دليل اصلي خودروسازان براي عدم توليد پلت فرم، نبود سرمايه لازم بوده است و مونتاژ کاري اين امر را تشديد مي کند.

    به اين ترتيب نه تنها قراردادي همچون قرارداد فوق يا قرارداد اخير سايپا با پژو- سيتروئن، قرارداد چندان سودمندي براي توسعه خودروسازي کشور نيست، بلکه کاملادر جهت مخالف آن و تضييع کننده توسعه خودروسازي داخلي در طولاني مدت و تکرار راهي است که بيش از دو دهه خودروسازي کشور در مسير آن حرکت کرده است و اگر قرار بود توسعه صنعت خودرو سازي کشور از اين مسير بگذرد، 25 سال مدت زمان مناسبي براي اثبات اين امر بود.

    در حالي که ما از 50 سال پيش همزمان با کره جنوبي صنعت خودرو را آغاز کرديم، اين کشور اکنون به يکي از قطب هاي خودرويي تبديل شده ولي مسئولان ما با نگاه واردات محور همچنان به دنبال مونتاژ خودروهاي از رده خارج فرانسوي و چيني هستند. بنابراين اگر قرار است سياست هاي اقتصاد مقاومتي را اجرا کنيم نبايد به سراغ شرکت هايي برويم که احتمال بالاي عهدشکني در بزنگاه هاي حساس را دارند، بلکه بايد تلاش کنيم با تکيه بر توان داخل و استفاده اصولي و سازنده از سرمايه گذاران خارجي در اين صنعت روي پاي خود بايستيم.
نمايندگان مجلس مطرح كردند: پيش بيني هاي دلسوزان درباره برجام به حقيقت پيوست

با سپري شدن بيش از يک سال از امضاي برجام، عهدشکني هاي آمريکا هر روز ابعاد جديدتري به خود مي گيرد.
         
دلواپسي دولتمردان
    حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر در مجلس با اشاره به اذعان وزير امور خارجه به بدعهدي هاي آمريکا و اينکه برجام براي ما دستاوردي نداشته است، گفت: آنچه که پيشتر توسط دلسوزان در مورد برجام و بدعهدي هاي آمريکا مطرح مي شد و اين افراد تحت عنوان دلواپس مورد خطاب قرار مي گرفتند همان مطالبي است که امروز وزير امور خارجه، رئيس سازمان انرژي اتمي، رئيس بانک مرکزي و حتي آقاي رئيس جمهور به آن اذعان دارند.

    حاجي دليگاني افزود: امروز ما شاهد هستيم که آن پيش بيني هايي که دوستان دلسوز ما در حين مذاکرات مطرح مي کردند امروز يکي پس از ديگري عينيت پيدا مي کند.

    نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: امروز آقاي رئيس جمهور در پيشگاه ملت بايد از اين دلسوزان عذرخواهي کند چرا که وقتي آنها از سر دلسوزي نکاتي را در خصوص برجام مطرح مي کردند مورد شماتت و نسبت هاي بي روا از سوي رئيس جمهور و مسئولان دولتي قرار مي گرفتند.

    حاجي دليگاني در پايان خاطرنشان کرد: آمريکا در برجام شرايطي را به وجود آورده که ما براي نجات از وضعيت فعلي به هرچه که آنها مي گويند متوصل شويم و هرچه که اين کار را مي کنيم مشکلاتمان نه تنها کم نشده بلکه بيشتر مي شود و عملابه اهدافمان در برجام دست پيدا نمي کنيم.  

    
لزوم اجراي اقدامات عملي درباره نقض عهدهاي طرف مقابل 
    اکبر رنجبرزاده نماينده مردم اسدآباد و عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به اظهارات وزير امور خارجه مبني براينکه برجام دستاوردي براي کشور ما نداشته است، گفت: دولت بايد اقدامات عملي را در خصوص برجام براي دفاع از حقوق ملت در دستور کار خود قرار دهد و از طريق مراجع حقوقي بين المللي حقوق حقه ملت ايران در برجام را پيگيري کند.

    رنجبرزاده افزود: بدعهدي هاي آمريکا اين دستاورد را براي مسئولين ما به همراه دارد که دولتمردان آمريکا قابل اعتماد نيستند و نبايد بحث اجراي تعهدات و در بحث مذاکرات به آنها اعتماد کرد.

    وي اظهار داشت: دولت بايد از مجراي ديپلماسي و حقوقي حقوق ملت ايران در برجام را پيگيري کند و از فرصت سوزي بيشتر در برجام براي کشور جلوگيري کنند.

    عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: چندي پيش منتقدين بدعهدي آمريکا را گوشزد مي کردند و امروز که چند ماه از اجراي برجام گذشته ما شاهد تحقق اين گفته هاي منتقدان در بدعهدي آمريکا هستيم.    

    
اذعان ديرهنگام به غيرقابل اعتمادبودن آمريکا
    به گزارش فارس، حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس با اشاره به اينکه سخنان محمدجواد ظريف وزير امور خارجه در نيويورک مبني بر عمل نکردن آمريکا به تعهدات خود در برجام، اذعان ديرهنگام به واقعيت پشت پرده لبخندهاي آمريکاست، گفت: پيش از مذاکرات نيز بارها از سوي دلسوزان، خلف وعده آمريکايي ها پيش بيني شده بود.

    سليمي با تاکيد بر اينکه امروز، ديگر قطعاً ماهيت کريه و غيرقابل اعتماد آمريکا براي وزارت امور خارجه و دستگاه هاي ديپلماسي کشور افشا شده است، تصريح کرد: طبق مصوبه مجلس نهم اقدام متناسب و متقابل دولت در اجراي برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به وعده هاي خود بايد هرچه سريعتر اقدام متقابل از سوي ايران انجام شود.    

    
لزوم انتشار گزارش رسمي کميته نظارت بر اجراي برجام 
    منصور حقيقت پور مشاور رئيس مجلس شوراي اسلامي و عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم با اشاره به بدعهدي آمريکا در اجراي تعهدات خود در برجام با توجه به گذشت 8 ماه از اجرايي شدن اظهار داشت: به نظر بنده کميته نظارت بر اجراي برجام که در شوراي عالي امنيت ملي قرار دارد و همچنين اين شورا بايد نسبت به بدعهدي هاي آمريکا در اجراي برجام نظر قطعي و رسمي خود را اعلام کرده و گزارشي در اين رابطه ارائه کنند.

    حقيقت پور افزود: شوراي عالي امنيت ملي بايد درباره بدعهدي آمريکا و اجراي تعهدات طرف مقابل ضرب الاجل يک ماهه تعيين کند که اگر آنها در اين ضرب الاجل به تعهدات خود پايبند بوده و عمل کردند که هيچ اما اگر عمل نکنند ما بايد به وضعيت ماقبل و گذشته برگرديم.

    وي با تاکيد بر اينکه کميته نظارت بر اجراي برجام که در شوراي عالي امنيت ملي مستقر است بايد درباره بدعهدي آمريکا اظهار نظر رسمي کند، گفت: آمريکايي ها اکنون به شدت درگير مسائل منطقه اي از جمله يمن و سوريه هستند که در اين ميان اگر ما بخواهيم مجددا وضعيت فعاليت هسته اي مان را به شرايط گذشته و ماقبل از توافق برجام برسانيم و شرايط مانند گذشته شود به ضرر آمريکايي ها خواهد بود لذا بايد با استفاده از اين حربه يعني بدعهدي آمريکا بر کوس رسوايي آمريکايي ها را در جهان بکوبيم.

        
خوشبيني دولتمردان به دشمن
    فواد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا در واکنش به اعتراف ظريف وزير امور خارجه کشورمان در شوراي روابط خارجي آمريکا مبني بر بدعهدي ايالات متحده در اجراي برجام گفت: البته سخنان آقاي ظريف در اين شورا همخواني بيشتري با واقعيت ها داشت و همين قدم اول است که واقعيت ها را آن گونه که هست بيان مي کند.

    ايزدي با بيان اينکه هنوز دولتمردان به دنبال درک صحيحي از طراحي دشمن نيستند، گفت: چراکه دولتمردان تمام قد از FATF حمايت مي کنند. دليل طرفداري نيز اين است که هنوز متوجه نيستند آمريکا از اين ابزارها استفاده مي کند تا به هدف خود در قبال ايران که گرفتن اهرم هاي قدرت ايران است، برسد.

    کارشناس مسائل آمريکا خاطرنشان کرد: زماني که شما درک درستي از طراحي دشمن نداشته باشيد و هنوز به طرف مقابل خوشبين باشيد، نتيجه اين مي شود که درک نمي کنيد طرف مقابل متني را مکتوب به شما داده اما آن را اجرا نمي کنند حال به شما قول شفاهي داده و شما نيز انتظار داريد او به قول شفاهي خود عمل کند.

        
عدم تحقق وعده گشايش اقتصادي در پسابرجام
    لطف الله فروزنده معاون پارلماني دولت دهم با انتقاد از تناقض گويي دولتمردان در خصوص برجام گفت: آقايان نبايد در خارج از برجام از عدم اجراي تعهدات توسط طرف مقابل گلايه کنند آن وقت در داخل بگويند برجام دستاورد مهمي بود.    
فروزنده افزود: امروز بحث منافع ملت ايران در مقابل آمريکايي ها مطرح است. تمام شعار و وعده دولت اين بود که از طريق برجام بتوانند مشکلات اقتصادي را حل کنند اما امروز مي بينيم که اين گونه نشده است.