گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم  14 فروردین - 96
سه جنایت پیش از لحظات ‌تحویل سال در پایتخت رخ داد که مأموران پلیس توانستند راز این قتل‌ها را فاش و متهمان را دستگیر کنند.
 نزاع و درگیری منجر به جنایت در خیابان یکطرفه
به گزارش شهروند، شامگاه ١١ اسفند بود که مأموران پلیس در جریان یک درگیری در بلوار فردوس شرق - تقاطع وفاآذر قرار گرفتند.

با حضور مأموران کلانتری در محل مشخص شد مردی به نام «عباس» ٦٢ ساله با یک خودرو سواری پژو پارس سفیدرنگ در جهت خلاف یک خیابان یکطرفه در حال تردد بوده که این موضوع زمینه درگیری او با راننده یکی از خودروهای سواری و در ادامه مجروحیت وی از ناحیه سر شده است.  با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «ضرب و جرح عمدی» و به دستور مقام قضائی دادسرای ناحیه ٥ تهران، پرونده در کلانتری مورد رسیدگی قرار گرفت؛ عباس به علت مصدومیت از ناحیه سر به بیمارستان منتقل و فرد ضارب به نام «ناصر» نیز پس از تأمین قرار قانونی آزاد شد.  این در حالی بود که ٢٨ اسفندماه از بیمارستان به کلانتری ١٣٣ شهرزیبا اعلام شد که عباس با وجود انجام اقدامات درمانی و به علت شدت صدمات وارده جان باخته  است.

دستگیری متهم
ناصر که پس از اطلاع از مرگ عباس از محل سکونت خود متواری شده بود، با انجام اقدامات پلیسی پنجم فروردین ماه دستگیر و به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.  ناصر پس از انتقال به اداره دهم در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «شب حادثه عباس با خودرو پرشیای سفیدرنگ در جهت خلاف خیابان اصلی در حرکت بود که همین موضوع ترافیک شدیدی را در خیابان ایجاد کرده بود؛ با وجود اعتراض تمامی رانندگان به  عقب حرکت نمی‌کرد و این موضوع باعث درگیری لفظی بین ما شد؛ ناگهان عباس از خودرو پیاده شد و در حضور همسر و فرزندانم به من فحاشی کرد؛ من نیز در حالی ‌که عصبانی شده بودم با دو دست ضربه‌ای به سینه او زدم و او را هل دادم، ناگهان به زمین افتاد و از پشت سر به آسفالت برخورد کرد و دچار خونریزی شد و  از حال رفت و با اورژانس به بیمارستان منتقل شد.  با توجه به اعتراف متهم به نزاع و درگیری منجر به قتل، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر شد و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

نزاع و درگیری در بازار دستفروشان شب عید
ظهر ٢٠ اسفند ماه بود که وقوع یک نزاع دسته‌جمعی در فلکه دوم تهرانپارس به کلانتری ١٢٦ اعلام شد.

با حضور مأموران در محل و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد دو جوان به نام‌های «فرهاد» ١٧ ساله و «علی» ١٦ ساله در یک نزاع دسته‌جمعی توسط افراد ناشناس مجروح شدند.  با وجود انتقال فرهاد و علی به بیمارستان و انجام اقدامات درمانی، فرهاد به علت شدت جراحات وارده جان باخت؛ پرونده مقدماتی با موضوع «قتل عمـد» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه ٢٧ تهران پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.  در شرایطی که هیچ اطلاعاتی درخصوص هویت افراد شرکت‌کننده در نزاع و درگیری وجود نداشت، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با انجام تحقیقات میدانی اطلاع پیدا کردند که دو نفر از دستفروشان به نام عرفان  ١٦ساله و مهدی  ١٧ ساله از زمان وقوع درگیری جهت انجام دستفروشی به محل مراجعه نداشته‌اند.  با انجام اقدامات پلیسی این دو جوان به صورت کامل و در ادامه محل سکونت هر دو نفرشان در خیابان استخر شناسایی شدند؛ با شناسایی محل سکونت عرفان و مهدی، هر دو نفر آنها دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.

اعتراف به جنایت
عرفان و مهدی در مراحل اولیه تحقیقات منکر هرگونه مشارکت خود در درگیری منجر به قتل شدند؛ اما با توجه به مشهود‌بودن آثار درگیری روی بدن عرفان به‌ناچار لب به اعتراف گشوده و به مشارکت خود در درگیری منجر به جنایت اعتراف کردند.  عرفان در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: «یکی از دوستانم به نام حسن با من تماس گرفت و عنوان داشت که در محل بساط دستفروشی با چند نفر درگیر شده و از من کمک خواست؛ من نیز به‌ همراه مهدی به فلکه دوم تهرانپارس رفتیم و در آنجا با چند نفر جوان که آنها را نمی‌شناختیم، درگیر شدیم؛ آنها من و مهدی را کتک زدند و من نیز با چاقویی که همراه خود داشتم، دو نفر از آنها را مجروح کردم و از محل متواری شدیم؛ بعد اطلاع پیدا کردیم که یک نفر از آنها فوت کرده است.»

نزاع مرگبار ٤٨ ساعت پیش از‌ تحویل سال
عصر ٢٨ اسفند ماه یک درگیری منجر به جرح در آدرس فردوس شرق-‌خیابان ابراهیمی به کلانتری ١٣٣ شهرزیبا اعلام شد.  با حضور مأموران در محل و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد که فردی به نام  امیر جهت تعمیر آسانسور به آدرس مورد نظر مراجعه كرده و در ادامه با سرایدار ساختمان به نام سامان درگیر شده که طی درگیری هر دو نفر آنها جهت انجام اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شدند.  در حین رسیدگی به پرونده نزاع و درگیری منجر به جرح در کلانتری ١٣٣ شهرزیبا، مشخص شد که امیر به علت شدت جراحت وارد شده ناشی از جسم تیز و با وجود انجام اقدامات درمانی جان باخته  است. 

با ارجاع پرونده به اداره دهم پلیس آگاهی، اظهارات مقتول و قاتل مورد بررسی قرار گرفت؛ در اظهارات اولیه امیر مدعی شده بود که سامان او را با ضربات چاقو مجروح  کرده و سامان  نیز مدعی  بود که ابتدا مقتول وی را با ضربات چوب مجروح کرده  است.  در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی به محل وقوع درگیری مراجعه كردند و در تحقیقات از همسایگان و شاهدان صحنه درگیری مشخص شد که سامان در هنگام درگیری چاقو در دست داشته و ضربات وارده با چاقو از سوی وی (سامان) ایجاد شده است. 

سامان ضمن اعتراف به مشارکتش در نزاع و درگیری منجر به جنایت، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «(مقتول) جهت تعمیر آسانسور به ساختمان مراجعه کرده بود که در آنجا با او درگیری لفظی پیدا کردم؛ امیر ضمن ناسزا گفتن به من و همسرم، با چوب به من حمله‌ور شد و من نیز با چاقویی که در دست داشتم او را هل دادم که ناگهان چاقو به پای وی برخورد کرد.» با توجه به اعتراف متهم به نزاع و درگیری منجر به قتل، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر شد و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
خرید ١٢ هواپیمای سوخو ١٠٠ جدی شد
هواپیماهای روسی امتحان پس نداده اند هواپیماهای سوخو ١٠٠ ارزان تر و با بهره وری پایین تر است.
گویا سرانجام روس‌ها موفق شدند هواپیمای پرحاشیه خود را به ایران بفروشند. دیروز خبرگزاری‌های داخلی و خارجی نوشتند زمزمه‌های وارد شدن هواپیمای روسی سوخو ١٠٠ جدی شده است و حالا بعد از یک‌سال و نیم مذاکرات درحالی روز گذشته وزیر انرژی روسیه از محکم شدن قرارداد خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ سوخو با ایران خبر می‌دهد که مردم هنوز دل خوشی از هواپیماهای روسی ندارند و البته پیش از این مقصود اسعدی سامانی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز به مهر گفته بود هواپیماهای تازه تولید شده روسیه، در قسمت دنباله «دم» مشکل فنی دارند و ایرلاین‌های ایرانی هم به همین دلیل از خرید سوخو ١٠٠ منصرف شده و فعلا اجاره این نوع هواپیما را در دستورکار خود قرار داده‌اند. البته آرمان بیات کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی به «شهروند» می‌گوید: خرید هواپیماهایی که آزمایش خود را به اندازه کافی پس نداده‌اند اشتباه است و سوخو ١٠٠ گرچه ارزان‌تر است اما بهره‌وری پایین‌تری هم دارد.

به گزارش شهروند، گفته می‌شود قیمت هواپیماهای سوخو ١٠٠ حدود ٢٩‌درصد پایین‌تر از مدل‌های مشابه در سایر کمپانی‌های جهان است.

بهره‌وری پایین هواپیمای ارزان
چهارم اسفند‌ سال گذشته روسیه فروش هواپیمای سوپرجت ١٠٠ و ساخت مشترک ایلوشین را به ایران پیشنهاد کرد و سوخوی ١٠٠ حتی یک پرواز آزمایشی، جهت بازاریابی در آسمان ایران را تجربه کرد.

به گفته آرمان بیات، در ناوگان هوایی مسافری کشور درحال حاضر هواپیمای روسی وجود ندارد و فقط آنتونف ۷۴ و ایلوشین ۷۶ در ناوگان باری استفاده می‌شوند. این کارشناس معتقد است سوخو ١٠٠ بهره‌وری اقتصادی لازم را برای ما ندارد و در منطق مدیریت حمل‌ونقل هوایی تجاری، ناوگانی مناسب‌تر است که حداقل هزینه با حداکثر بهره‌وری را داشته باشد.

حالا بعد از تجربه ورود موفقیت آمیز ٣ فروند ایرباس نو، ناوگان هوایی کشور که ٣٨‌سال در بند تحریم‌ها بوده، رونق تازه‌ای گرفته است. تا جایی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در جمع‌بندی سفر دو روزه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به مسکو که هشتم فروردین ماه پایان یافت، اعلام کرد که مسکو می‌تواند افزون بر سوپر جت ١٠٠، بالگردهای اورژانس هم به ایران بدهد.

گفتنی است حسین علایی مدیر شرکت هواپیمایی آسمان هم پیش از این گفته بود: پروازهای آزمایشی سوخو ۱۰۰ در ‌سال ۲۰۱۶ در تهران انجام گرفته است.

خرید ١٢ فروند هواپیمای روسی جدی شده
«ایرانی‌ها به خرید ١٠٠ فروند هواپیما علاقه نشان داده‌اند.» پایگاه خبری اسپوتنیک، این خبر را به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده و توضیح داده است: «ایران و روسیه مذاکرات خود با یکدیگر را بر سر خرید یکصد فروند هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ سوخو از یک‌سال و نیم گذشته شروع کرده‌اند و درحال حاضر فقط بر سر خرید ۱۲ فروند آن به توافق محکمی رسیده‌اند. طرف ایرانی توافق محکمی را برای خرید ۱۲ فروند هواپیمای سوپر جت ۱۰۰ تأیید کرده و در کوتاه‌مدت فروش ۳۰ فروند هواپیما را در نظر می‌گیریم و این تازه شروع کار است و ایرانی‌ها علاقمند به خرید یکصد فروند هواپیما از این نوع هستند.»

همچنین ایرنا خبر داده که شاروف معاون رئیس بخش ایران باشگاه کاری سازمان همکاری شانگهای گفته است: احتمال می‌رود، هواپیماهای « ام.اس-٢١»، « توپولف٢٠٤» و مدل‌های دیگر هم به ایران تحویل داده شده و داد و ستد هوایی ایران و روسیه به سوخو ١٠٠ محدود نشود.

سایه مدل‌های روسی در دستور مذاکرات
به نظر می‌رسد روس‌ها هم تمایل زیادی به فروش هواپیماهای خود به ایران دارند. ٤ روز پیش حسن روحانی ریاست‌جمهوری برای مذاکره وارد خاک روسیه شد و درحالی‌که تنها دقایقی از پایان مذاکرات می‌گذشت خبرگزاری‌ها به نقل از پوتین اعلام کردند برای فروش هواپیمای سوخو به ایران مذاکره شده است. یکی از موضوعاتی که در این مذاکرات به آن پرداخته شده بود فروش هواپیماهای مختلف روسی به ایران بود که یکی از آنها هواپیمای SSj١٠٠ یک هواپیمای دوموتوره ساخت روسیه است که می‌تواند تا ٩٨ مسافر را تا فاصله ٢هزار و ٧٠٠ مایل حمل کند و ارزش آن ٣٦‌میلیون دلار است.

پوتین همچنین بعد از دیدار با روحانی در مسکو اعلام کرد: احتمال فروش هواپیماهای پیشرفته سوخو سوپرجت و نیز هلی‌کوپترهای خدمات پزشکی نیز به ایران وجود دارد.

ایرنا نوشته است پیش از این الکساندر نوواک رئیس کمیته هماهنگی ایران و روسیه هم در تجارت همکاری اقتصادی گفته بود که ایران علاقه‌مندی خود را برای خرید هواپیمای سوخو اعلام کرده است.

سوخو ١٠٠بهره‌وری اقتصادی ندارد
درحالی‌که ایرنا نوشته است سوخوی سوپر جت ١٠٠، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «
FLY-BY-WIRE» یعنی به شیوه خودکار و الکترونیک هدایت می‌شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و با توجه به تعداد صندلی‌ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس‌های مختلف می‌تواند در تمامی فرودگاه‌های ایران با وضع جغرافیایی متفاوت تا سقف ٦ پرواز در روز فعالیت کند، آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی به «شهروند» می‌گوید: موضوع اصلی، طراحی، تولید متعلقات، مونتاژ و پشتیبانی‌های بعدی هواپیماست. وارد کردن هواپیمایی که سابقه روشنی ندارد، طلا هم که باشد، اگر بهره‌وری درست نداشته باشد، اشتباهی استراتژیک هست. درحالی‌که نمونه مشابه آن با سوابق روشن و آزمون‌های پس داده شده فنی، عملیاتی و نگهداری، در جهان وجود دارد.
بیات به «شهروند» می‌گوید: غالبا در هواپیماهایی که به تازگی طراحی و تولید شده‌اند، تا آزمون خطا مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرد و سفارش و تحویل به تعداد قابل اتکا برسد، همواره نرخ بهره‌وری تحت‌تأثیر سیاست‌های کمپانی سازنده و نه شرکت هواپیمایی بهره‌بردار است.

از طرفی با بررسی نظام نامه برنامه تعمیراتی هواپیما یا MPD، نکته‌ای مهم عیان می‌شود و آن زمان‌بندی کوتاه و فرآیند زمانی چرخه تعمیر و چک هواپیما در قیاس نمونه مشابه آن است که ضمن افزایش هزینه، نرخ زمین گیری وسیله پرنده را در طول‌ سال افزایش و خود اصلی‌ترین دلیل کاهش نرخ بهره‌وری این هواپیماست. به عقیده این کارشناس در منطق مدیریت حمل‌ونقل هوایی تجاری، ناوگانی مناسب‌تر است که حداقل هزینه با حداکثر بهره‌وری را داشته باشد. چرا که عدم پشتیبانی مناسب مسبب کاهش بهره‌وری و متعاقبا افزایش هزینه‌هاست.

چرا دل‌مان با سوخو ١٠٠ نیست؟
نوسازی ناوگان هوایی هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی است که با همه سنگ‌اندازی‌ها و اما و اگر‌ها تا حد قابل توجهی به وقوع پیوسته است. آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی می‌گوید در روزهای اخیر، شنیده شد که شرکت هواپیماسازی سوخو تحت کنسرسیوم UAC، مدل تجاری جت منطقه‌ای خود با نام سوخو سوپر جت ۱۰۰ را به بازار ایران معرفی و از آمادگی خود جهت فروش این هواپیما سخن گفته است. فارغ از علاقه و شرایط مطلوب ارایه شده از طرف کارخانه سازنده که مهم‌ترین فاکتور مانور تبلیغاتی این هواپیما، قیمت آن در قیاس با نمونه مشابه غربی است. او ادامه می‌دهد: در تحلیل راهبردی هواپیما، صرفا قیمت آن نیست که باید در نظر گرفته شود. گرچه موضوعاتی در هزینه مستقیم عملیاتی و هزینه عملیاتی نقدی هم به بررسی و آنالیز نیاز دارد.

ممکن است طیاره‌ای همچون ١٩٠ ERJ ساخت کمپانی امبرائر برزیل، که در کلاس جت منطقه‌ای سوخو سوپر جت با ظرفیت مشابه است، قیمت کارخانه‌ای حدود ۴۵‌میلیون دلار داشته باشد که قطعا در ارزش بازار با متوسط ۳۰‌درصد تخفیف همراه است، بدون لحاظ پیش پرداخت و در دوره زمانی ۱۰ساله با سود ۳‌درصد در یک‌سال، سالانه ۵‌میلیون دلار قسط بازپرداخت آن در شرایط فاینانس باشد. حال اگر بهره‌وری سالانه هواپیما را ۳‌هزار ساعت در نظر بگیریم، ۱۷۲۵ دلار به ازای هر ساعت، هزینه مالکیت از مجموع هزینه‌های عملیاتی مستقیم خواهد بود.

اگر هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ با قیمت ۳۰‌میلیون دلار با شرایط فاینانس مشابه هواپیمای ERJ١٩٠ باشد، سالانه ۳‌میلیون ۴۵۰‌هزار دلار قسط باز پرداخت فاینانس است که اگر ۲۰۰۰ ساعت بهره‌وری سالانه را در نظر بگیریم، به همان میزان امبرائر تا ۱۷۲۵ دلار هزینه مالکیت از مجموع هزینه مستقیم عملیات یک ساعت، خواهد داشت.

حال با توجه به سوابق چالش‌برانگیز روس‌ها در پشتیبانی، تأمین قطعه، چرخه تعمیر و.... که خود مسبب کاهش میزان بهره‌وری هواپیماست، می‌توان این رخداد را برای طیاره سوخو سوپر جت نیز به چند دلیل، محتمل دانست. دلیل اول تعداد کم تولید شده (کمتر از ۹۰ فروند که تنها ۷۷ فروند عملیاتی است)بیات دومین دلیل را موتور شناخته نشده SAM١٤٦ نصب شده روی هواپیما می‌داند که نوع توسعه یافته موتور CFM٥٦ است. این کارشناس صنعت هوایی معتقد است سومین دلیل برای نخریدن سوخو تأثیر نگاه کمونیستی در مدیریت پشتیبانی این هواپیما و چهارمین دلیل طولانی شدن فرآیند اخذ تأییدیه‌های این هواپیما است. از طرفی با توجه به عدم سهولت دسترسی به قطعات یدکی پیش‌بینی شده و مصرفی به دلیل تولید کم و فرآیند نظام تعمیراتی طولانی با دوره بازبینی کوتاه دلیل‌های دیگری هستند که باعث می‌شوند سوخو ١٠٠ انتخاب مناسبی برای ما نباشد.

سوپرجت‌های ارزان، اما پر دردسر
از همان ابتدای جدی شدن زمزمه‌های ورود سوخوهای ١٠٠ به ایران خبرهای ضد و نقیضی در باره این روسی‌های دوست نداشتنی به گوش می‌رسید. درنهایت خبرگزاری میزان اعلام کرد سوپر‌جت‌های تازه‌کار روسی دست‌کم ٢٩‌درصد از هواپیماهای مشابه ارزان‌تر است. فارغ از این‌که دی‌ماه‌ سال گذشته خبری مبنی بر صدور دستور مقامات حمل‌ونقل هوایی روسیه برای زمینگیری هواپیمای مسافربری سوخو ١٠٠، منتشر شد؛ باید دید که آیا این ارزانی اولیه برای ما کافی است؟ آیا ناوگان نوپای ایران توان آزمون و خطای این هواپیمای روسی و هزینه‌های احتمالی جانبی پس از خرید آن را دارد؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده ریز حساب‌های مالی کارکنان خود از جمله داماد و دخترش را منتشر کرد و این کار مهر تاییدی زد بر این ادعای مخالفان که مشاوران مرفه، ترامپ را احاطه کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این بین حساب افرادی همچون استیو بانن هم که به‌عنوان استراتژیست ارشد ترامپ در کاخ سفید حضور دارد،منتشر شده است. براساس اسنادی که کاخ سفید از اسناد مالی 180 تن از کارکنانش منتشر کرده، یک نکته قابل‌تامل است و آن اینکه، «در سال گذشته میلادی کارکنان کنونی دونالد ترامپ در کاخ سفید، میلیون‌ها دلار درآمد کسب کردند.» به گزارش نیویورک‌تایمز، بانن در سال 2016 میلادی بین 3/ 1 تا 3/ 2 میلیون دلار درآمد داشته که قسمت اعظم آن از سوی شرکت‌هایی بوده که مورد حمایت یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی جمهوری‌خواه به نام شرکت «رابرت و ربکا مرسر» بوده است.

جزئیات درآمد‌های «جرد کوشنر» همسر ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری آمریکا که اکنون مشاور او در کاخ سفید هم هست، جزو اسناد منتشر شده است. براساس سند منتشر شده، دارایی‌ها و درآمدهای کوشنر و ایوانکا ترامپ در سال گذشته میلادی 741میلیون دلار برآورد شده است. گفته شده که این زوج جوان و پر‌نفوذ در کاخ سفید، پیش از ورود به کاخ سفید و دولت آمریکا بسیاری از دارایی‌های خودشان را فروختند.

در سند منتشر شده کاخ سفید، اعلام شده که دختر ترامپ از ژانویه 2016 تا مارس 2017 مبلغی بین یک تا 5 میلیون دلار از طریق هتل‌داری کسب کرده است.

رویترز گزارش می‌دهد این اسناد نشان می‌دهد که درآمد و دارایی‌های افراد پیش از ورود به کاخ سفید چقدر بوده و پس از اینکه وارد کاخ سفید شده‌اند به چه حدی رسیده است. با این حال رسانه‌های آمریکایی در مورد صحت و دقت این اسناد تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

به عنوان مثال کاخ سفید میزان دارایی گری کوهن، رئیس سابق گلدمن‌ساکس را که هم‌اینک در شورای اقتصاد ملی کاخ‌سفید عضویت دارد منتشر کرده و در آن مشخص شده است که ارزش دارایی‌های وی 230 میلیون دلار بوده است اما درخصوص میزان دارایی‌های وی پس از ورود به کاخ‌سفید اطلاعات اندکی داده شده و در آن تنها به اینکه بیش از یک میلیون دلار بوده بسنده شده است.

در گزارش 54 صفحه‌ای جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمده است که ارزش دارایی‌های وی 741 میلیون دلار بوده است و او تا پیش از ورود به کاخ سفید در 266 شرکت و سازمان حضور داشته که از اول ژانویه از همه آنها استعفا داده است. این در حالی است که درآمد همسر وی، ایوانکا ترامپ پس از ورود پدرش به کاخ سفید تا 5 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

نکته قابل‌توجه در این اسناد این است که اشاره‌ای‌ به میزان دارایی و درآمد ترامپ و معاون اول وی نشده است.

ترامپ که تا پیش از این تجربه سیاسی نداشته و بیشتر به‌عنوان غول مستغلات آمریکا و سلبریتی تلویزیونی در این کشور شناخته می‌شد، بیشتر از مشاوره کسانی بهره می‌گیرد که به‌عنوان میلیاردر و مرفهان جامعه آمریکایی شناخته می‌شوند. برای مثال، دارایی رید کوردیش، یکی از غول‌های مستغلات بالتیمور تا 798 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. وی پیش از ورود به کاخ سفید نیز درآمدی بین 48 تا 55میلیون دلار داشته است.

مشاوران ثروتمند دونالد ترامپ مجبور بوده‌اند تا از موقعیت خود استعفا دهند و با موقعیت به‌دست آورده در کاخ سفید کسب‌وکار خود را پیش نبرند.

یک نهاد مستقل در زمینه این گزارش تاکید کرده است که نمی‌توان با قاطعیت در مورد دارایی افراد درون کاخ سفید صحبت کرد و پرونده‌های مالی آنها بسیار پیچیده است و این به آن معناست که مشاوران ترامپ بسیار ثروتمند هستند.

کابوس روسیه تمام شدنی نیست
در حالی که گزارش مالی ترامپ نتوانسته رسانه‌های آمریکایی را قانع کند، همزمان داستان رسوایی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا وارد فاز تازه‌ای شده است. به گزارش سی‌ان‌ان مساله روسیه هر روز بدتر و پیچیده‌تر از پیش می‌شود. در این راستا سوال‌ها و شبهات درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا ساعت به ساعت در حال افزایش است. ادعای شنود غیر مستند از ترامپ تا رسوایی ارتباط فلین با سفیر روسیه، از جمله این موارد است. اما داستان فلین به این سادگی نیست. پرونده مشاور مستعفی کاخ سفید زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ترامپ کاملا حامی مصونیت قضایی فلین شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه از درخواست احتمالی مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، برای دریافت مصونیت قضایی در ازای شهادت دادن در کنگره در مورد مداخله روسیه در انتخابات، حمایت کرده است.

وکیل مایکل فلین روز پنج‌شنبه گفته بود که او در صورتی در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان حاضر به ادای شهادت خواهد بود که بتواند در برابر «پیگیرد ناعادلانه» ازمصونیت برخوردار شود.

مایکل فلین با آغاز به کار دولت دونالد ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا منصوب شد، اما پس از ۲۴ روز از سمت خود استعفا داد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز جمعه در یک پیام توییتری تحقیقات کنگره درخصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ را آزار و تعقیب دولتش توسط رسانه‌ها و دموکرات‌ها توصیف کرده است.

دونالد ترامپ در پیام توییتری خود نوشت: «در این وضعیت که تعقیب و آزار مشاوران دولت توسط رسانه‌ها و دموکرات‌ها در ابعادی تاریخی در جریان است، مایک فلین باید درخواست مصونیت کند.» در همین زمینه،‌ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری خیلی صریح و روشن خواهان آن است که مایکل فلین در مقابل کمیته کنگره کاملا شفاف برخورد کند.

همزمان آدام شیف، دموکرات و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان روز جمعه گفت که بررسی موضوع درخواست مصونیت برای مایکل فلین بسیار زود است.

شیف افزود: در هر تحقیق - و به‌ویژه در این تحقیقات که روز به روز بر ابعاد و گستردگی آن افزوده می‌شود- کارهای زیادی باید انجام شود، بنابراین قبل از اینکه هرگونه بحث درخصوص مصونیت قضایی یکی از شاهدان مطرح شود، باید اسناد و شواهد لازم جمع‌آوری شود.

«وال‌استریت‌ ژورنال» پیش‌تر گزارش داده بود که مشاور پیشین ترامپ تمایل به گفت‌وگو و پاسخگویی به پلیس فدرال آمریکا و مقام‌های کنگره در ارتباط با تحقیقات مربوط به روسیه را دارد، اما در قبال آن خواستار برخورداری از مصونیت شده ‌است.

مایکل فلین بهمن ماه سال گذشته، در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد تماس‌هایش با سفیر روسیه و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه، از مقام خود کناره گرفت.

فلین در نامه کناره‌گیری خود نوشته بود در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، اطلاعات «ناقصی» درخصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است. کاخ سفید آمریکا گفته بود ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در مورد گفت‌وگوهای رد وبدل ‌شده بین مایک پنس و فلین، با معاون خود، مایک پنس، گفت‌وگو کرده و در مورد صحبت‌ها میان فلین و سفیر روسیه «به هیچ‌وجه» اطلاعی نداشته است.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اواخر اسفند ماه، در کنگره تایید کرد که اف‌بی‌آی در حال تحقیق پیرامون «دخالت روسیه» در انتخابات ایالات‌متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران و مشاوران ترامپ و روسیه است. در این ارتباط جرد کوشنر که متهم به دیدار با سفیر روسیه است قصد دارد داوطلبانه در مورد پرونده روسیه با کنگره و نهادهای امنیتی همکاری کند.
چند ساعت به تحويل ‌سال ٩٦ مانده بود كه ثبت‌نام براي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران شروع شد. اين‌بار هم بسياري از چهره‌هاي سياسي، فرهنگي، ورزشي و حتي مطبوعاتي به فرمانداري‌ها رفتند و فرم‌هاي نامزدي شوراهاي شهر را پر كردند آن هم در شرايطي كه در چندسال گذشته، ورود چهره‌هاي غير متخصص به شوراها به‌خصوص در تهران انتقادات زيادي را روانه ساختمان خيابان بهشت پايتخت كرده است.

به گزارش شهروند، امسال در فرصت ٧ روزه‌اي كه براي ثبت‌نام وجود داشت، چهره‌هاي ورزشي و هنري ازجمله «حمید سجادی» قهرمان دوومیدانی، «علیرضا فغانی» داور بین‌المللی فوتبال، «محمد عیوضی» از خوانندگان موسيقي، «حسین دهباشی» مستندساز، «علی قائم‌مقامی» تهیه‌کننده و عضو هیأت‌مدیره خانه سینما و «مهرداد فرید»  فیلمساز و رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان در انتخابات ثبت‌نام كردند.

نكته جالب‌تر در اين دوره از انتخابات حضور پررنگ اهالي مطبوعات مثل ياشار سلطاني، مهران کرمی، زهره آشتياني، آمنه شيرافكن، نسرين وزيري و «حسین عبداللهی» مدیر روزنامه آرمان است.

از طرف دیگر پنجمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا هم از حضور آقازاده ها خالي نيست، مثلا «فاطمه قاسمی» دختر وزیر نفت دولت محموداحمدی‌نژاد از كساني هست که براي انتخابات ثبت نام كردند البته اولي در اردوگاه اصولگرايان است و دومي هنوز گرايش سياسي خود را مشخص نكرده است.پسر موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و مهدی خورشیدی، داماد محمود احمدی‌نژاد از دیگر آقازاده هایی اند که در انتخابات شورا ثبت نام کرده اند. در اين شرايط با وجود افزايش ثبت نام كنندگان براي شوراها رقابت را كمي سخت كرده است به طوريكه سه روز بعد از پايان مهلت ثبت نام ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای سرگشاده با ارایه پیشنهاد راه‌اندازی «کمپین انصراف» خواستار کناره‌گیری برخی از داوطلبان اصلاح‌طلب کاندیداتوری در انتخابات شوراها شدند.موج پرشور ثبت نام برای ورود به شوراها در شهرهای مختلف، واکنش های زیادی را بین کاربران شبکه های اجتماعی هم برانگیخته است.

مثلا «حسین» در این باره نوشته است: «این همه آدم ثبت نام کرده اند اما در شهرستان‌های دیگر، به جز تهران، در زمینه‌ کودکان یا افراد کم‌توان، حتی حرف هم زده نمی‌شود. باب مطالبه از کاندیداهای شورای شهر را باز کنیم.» «سعید» هم نظرش را در این باره اینطور نوشته: «این روزها اگربا افرادی ناشناس مواجه شدید که به شما زل زده، سلام و پیشنهاد عکس بالای کوه می‌کنند جا نخورید اینها منصوب شده های شورای شهر هستند.»

«شیرین» هم نوشته است: «کاش کنار شوخی هایتان با داوطلبان ورود به شورای شهر، اطرافیانتان را هم آگاه کنید که به ورزشکارها و بازیگرها رای ندهند چون دانش مدیریت را ندارند.»  حضور اين افراد در شرايطي است كه نگاه بسياري از تشكل‌هاي دانشجويي و کارشناسان شهری به انتخابات شوراي شهر، ورود افراد متخصص با تحصيلات مرتبط شهرسازي است؛ مثلا کوروش دست‌پاک، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی تهران، معتقد است: «نمایندگان مردم در این شورا باید تحصیلات مرتبط و تجربه حضور در ارگان‌های مرتبط با مدیریت شهری را داشته باشند.» آرش زمانپور، دبیر تشکل اسلامی تدبیر و امید دانشگاه شهید باهنر کرمان هم اگر چه به تخصص مرتبط با مسائل مديريت شهري تاكيد دارد اما در این‌باره گفته است:  «داشتن تخصص به این معنی نیست که فقط معمارها یا شهرسازها صلاحیت نمایندگی شوراها را دارند بلکه متخصصان علوم انسانی ازجمله جامعه‌شناسی و همچنین مهندسان ترافیک شهری با حضور در شورا بسیار می‌توانند کارساز باشند.»

پرهام لطفی، دبیر سابق تشکل اسلامی نسل نو دانشگاه قم هم حضور افراد متخصص در حوزه مسائل شهري، با تجربه و با قدرت مديريت بالا را در افزايش قدرت شوراها موثر می‌داند.  در اين ميان گيتي اعتماد، معمار و جامعه‌شناس شهري در گفت‌وگو با «شهروند» با حضور افراد از حوزه‌هاي مختلف مخالفتي ندارد: «اگر شخص تخصص‌هاي لازم را هم نداشته باشد، مي‌تواند از كارشناسان مشاوره بگيرد اما مسأله مهم وجود احساس مسئوليت و اخلاق‌مداري است كه مي‌تواند از بروز فساد در مجموعه مديريت شهري جلوگيري كند.»

او با نقد شوراي فعلي و افراد متخصصي كه در آن حضور دارند اين سؤال را مطرح كرد: «بايد ديد آنهايي كه در دوره‌هاي قبلي با تخصص وارد شورا شدند چه كردند و چگونه فساد را ريشه‌يابي كردند؟ آن هم در شرايطي كه تازه‌ترين رده‌بندي موسسه معتبر مرسر نشان مي‌دهد که کیفیت زیستن در ۱۹۸ شهر جهان بهتر از تهران است.»سولماز حسينيون هم كارشناس شهري ديگري است كه در اين‌باره به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه آگاهي عمومي نسبت به نقش شوراها در ميان مردم كم است و حتي فاجعه‌اي مثل پلاسكو هم كه توجه‌ها را به مديريت شهري افزايش داد هم باز به صورت سوال و ابهام ماند بنابراين در انتخابات پيش رو هم مردم به كساني مثل داور و بازيگراني رأي مي‌دهند كه اسم‌شان به گوش‌شان آشناست. از سوي ديگر افراد متخصص در حوزه شهري هم تخصص لازم را ندارند و گاه مي‌بينيم امضاي اين افراد پاي بسياري از پروژه‌هاي ناموفق شهري است.

بنابراين تنها تخصص كافي نيست و داشتن كارنامه حرفه‌اي موفق، تعهد و اخلاق حرفه‌اي هم بايد براي انتخاب بهترين فرد براي شورا شرط باشد.» او تعهد، اخلاق و مسئوليت‌پذيري را مهم‌تر از تخصص می‌داند: «مثلا افرادي از سازمان مهندسي ميان ثبت‌نام‌كنندگان هستند؛ در حالي كه اين سازمان خود جزو غير شفاف‌ترين نهادهاست.» در كل ٦‌هزار و ٧٥ نفر در حوزه شهری و چهار‌هزار و ٣٤١ نفر در حوزه روستایی استان تهران داوطلب انتخابات شوراها شده‌اند كه یک‌هزار و ٣٣٧ نفر از داوطلبان زن و ٩‌هزار و ٧٩ نفر هم مرد هستند.