گزیده ها 25 مهر - 96

گزیده ها 25 مهر - 96
    دلالي اروپا براي دور تازه باج خواهي آمريكا از ايران
همصدايي فرانسه، آلمان و انگليس با آمريكا
سرويس سياسي- عليرغم تبليغات گسترده روزنامه هاي زنجيره اي و برخي از دولتمردان درخصوص «ايجاد شکاف ميان اروپا و آمريکا به واسطه برجام»، در روزهاي اخير مقامات اروپايي همصدا با آمريکا مدعي شده اند که بايد برجام از يک توافق مدت دار به توافقي دائمي تبديل شده و مسائلي از جمله توان موشکي ايران و قدرت منطقه اي کشورمان نيز به آن اضافه شود.
    
در هفته هاي اخير روزنامه هاي زنجيره اي و برخي از مقامات ارشد دولت با هياهوي رسانه اي تاکيد کردند که «اروپايي ها روبه روي آمريکا قرار گرفته اند» و «در صورت خروج آمريکا از برجام؛ اروپا در کنار ايران خواهد ماند» و «اروپا عليه تکروي ترامپ ايستادگي کرده است».
    
اما ادعاي «ايجاد شکاف ميان اروپا و آمريکا به واسطه برجام» خيلي زود رنگ باخت. در همين رابطه نشريه پولتيکو در گزارشي نوشت:«امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه در گفت وگو با يک شبکه تلويزيوني فرانسوي در پاسخ به اين سوال که «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا به خاطر مواضع تقابلي اش درباره توافق هسته اي با ايران بيشتر به يک شريک متخاصم براي فرانسه تبديل شده است تا يک شريک محکم گفت: آمريکا متحد ماست. ترامپ، رئيس جمهور قدرت اول دنياست. بنابراين مهم است که وي را در اين مشارکت، در اين رويکرد چند جانبه تثبيت کنيم.
    
ماکرون افزود: به رئيس جمهور آمريکا گفتم که نبايد توافق را پاره کرد و وي نيز در اين زمينه مجوزي نداد و مسائل را به کنگره سپرد.
    
به گزارش ايسنا، وي در ادامه گفت: من به ترامپ گفتم که ما بايد خواستار مذاکره بيشتر با ايران باشيم و به کنترل اين کشور ادامه دهيم و در عين حال ايران را درباره فعاليت هاي موشکي بالستيک، بيشتر پاسخگو کنيم.
    «
فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در جمع خبرنگاران گفت: برجام توافقي است که کارايي دارد و ما براي امنيت خود به آن نياز داريم.از اين رو از وزرا انتظار داريم که به شدت از اجراي توافق به وسيله همه طرف ها حمايت کنند.
    
    
اجراي تعهدات آمريکا
    «
سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه در مصاحبه با خبرگزاري تاس در واکنش به اظهارات وزير خارجه آمريکا درباره افزودن مکمل يا يک اصلاحيه جداگانه به توافق هسته اي تاکيد کرد: مسکو از واشنگتن مي خواهد به جاي تلاش براي اصلاح توافق، همين توافق کنوني را اجرا کند.
    
به گزارش فارس، ريابکوف افزود: چيزي که بايد بهبود يابد اجراي تعهدات آمريکاست نه خود برجام.
    «
رکس تيلرسون» وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه «سي ان ان» گفته بود، «ما حقيقتا به توافقي نياز داريم که گستره بيشتري از تهديدات از جانب ايران را شامل شود».
    
تيلرسون تاکيد کرد که اصلاح ايرادات برجام ممکن است از طريق يک توافق ثانويه صورت گيرد، نه با تغيير در مفاد برجام.
    
    
همصدايي اروپا با ترامپ
    
مقامات دولت ترامپ در هفته هاي اخير به صراحت اعلام کرده اند که بايد برجام از يک توافق مدت دار به توافقي دائمي تبديل شده و مسائلي از جمله توان موشکي ايران و قدرت منطقه اي کشورمان نيز به آن اضافه شود.
    
مقامات اروپايي نيز در هفته هاي اخير در مواضع خود در مورد ايران دقيقا همين رويکرد را اعلام کردند.اظهاراتي همچون:
    - «
زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان (مهر 96): برلين آمادگي دارد فشار ديپلماتيک بر ايران را افزايش دهد اما برجام نبايد آسيب ببيند.
    - «
بوريس جانسون» وزير خارجه انگليس (مهر 96): انگليس تلاش مي کند تا توافق هسته اي را حفظ کند اما ايران هم بايد به سهم خود عمل کرده و نقش منطقه اي اخلالگرانه خود را کاهش دهد.
    - «
امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه (شهريور 96): با توجه به تحولات وضعيت منطقه و فشار فزاينده اي که ايران به منطقه وارد مي کند و با توجه به فعاليت رو به گسترش ايران در زمينه موشک هاي بالستيک، بايد براي محدود کردن فعاليت موشکي ايران و تمديد محدوديت هاي برجام بر غني سازي ايران براي دوران پس از سال 2025، با اين کشور گفت وگو کرد.
    - «
آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «ترزا مي»، نخست وزير انگليس در گفت وگوي تلفني(مهر 96): لازم است جامعه جهاني براي مقابله با فعاليت هاي منطقه اي بي ثبات کننده ايران و بررسي روش هاي رفع نگراني ها درباره برنامه موشکي ايران همراه شود.
    - «
ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه (مهر 96): ما سوالاتي جدي در مورد رفتارهاي ايران از جمله برنامه موشکي داريم.
        
حفظ برجام به هر قيمت!
    
متاسفانه اظهارات مقامات ارشد دولت در روزهاي اخير نشان دهنده اين است که دولت همچنان در پي «حفظ برجام به هر قيمت» است.
    
اين در حالي است که به اذعان دولتمردان، عليرغم سپري شدن 27 ماه از امضاي برجام و همچنين سپري شدن 21 ماه از اجراي برجام، اين توافق نه تقريبا بلکه تحقيقا هيچ دستاوردي براي ايران در پي نداشته است.
    
برجام- از همان روز امضاي توافق يعني تيرماه 94- تاکنون به صورت يکطرفه اجرا شده است. توافقي که امتيازاتش همگي براي آمريکا و محدوديت هايش همگي براي ايران است.
    
واکنش منفعلانه دولت در موضوع برجام، اين پالس را به طرف مقابل مي دهد که تا مي توانيد ايران را تحت فشار قرار داده و تحريم ها را افزايش دهيد و خيالتان راحت باشد که کوچکترين اقدام عملي نيز از سوي دولت ايران دريافت نخواهيد کرد!
ولايتي: آمريكا و اروپا در ماجراي برجام عليه ايران تقسيم كار كرده اند
رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به مواضع ترامپ و پس از آن مقامات اروپايي درباره برجام، گفت: به نظر مي رسد تقسيم نقش صورت داده اند به طوري که برخي عليه برجام سخن مي گويند، برخي برجام را مشروط به حضور منطقه اي مي کنند و برخي در مورد ساخت موشک ها سخن مي گويند.
    
به گزارش فارس، علي اکبر ولايتي در حاشيه مراسم رونمايي از منظومه فکري مقام معظم رهبري در جمع خبرنگاران گفت: توافق برجام به هيچ وجه تجديد نمي شود و مذاکره ثانويه هم نداريم.
    
وي افزود: آمريکا متعهد است که به تعهداتش عمل کند و اعضاي 1+5 نيز بايد در صورت عدم اجراي تعهدات، آمريکا را ملزم کنند.ولايتي در رابطه با سخنان اخير رئيس جمهور آمريکا، گفت: سخنان ترامپ حرف تازه اي نيست و او بدون تعقل سخن مي گويد و هرگاه که سخني مي گويد، اشکالي در آن وجود دارد که پس از صحبتش اطرافيانش مي خواهند آن را ترميم کنند.
    
رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي اظهار داشت: آمريکايي ها چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ به عهدشان وفا نکردند و بارها عهدشکني کرده اند که بايد مورد مواخذه اعضاي 1+5 قرار بگيرند.وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي نيازي به تاييد يا عدم تاييد آمريکا ندارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران متعلق به منطقه است و دليل حضورش در منطقه مشخص است. ولي ما بايد از آمريکايي ها بپرسيم که شما اينجا چه مي کنيد؟
    
ولايتي ادامه داد: آمريکايي ها در منطقه حضور دارند تا کشورها را تجزيه و تضعيف کنند و حضورشان در عراق و سوريه نيز به همين دليل است و به دليل اينکه ايران با اين کارهايشان مخالفت مي کند و دعوت حکومت هاي قانوني منطقه چه عراق و چه سوريه را اجابت کرده با ايران مخالفت مي کنند. اما کار ايران کار مشروعي است و ما حتما دعوت مشروع حکومت هاي قانوني را پاسخ مثبت مي دهيم.
    
رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اگر کمک هاي جمهوري اسلامي به حکومت هاي قانوني عراق و سوريه نبود، امروز در بغداد و دمشق تروريست هاي داعش حکومت مي کردند.
    
وي افزود: اينکه برخي کشورهاي اروپايي گفته اند برجام معتبر است اما برايش تبصره قرار داده اند و آن را مشروط به مذاکره براي حضور منطقه اي ايران دانسته اند، درست نيست زيرا حضور مشروع منطقه اي ما و ساختن امکانات دفاعي به خصوص موشک ها قابل مذاکره نيست و توهيني که به مردم ايران شده نيز پاسخ داده مي شود.ولايتي اظهار داشت: مردم منطقه به خصوص عراق پس از بازپس گيري کرکوک پاسخ محکمي به آمريکا دادند، آمريکايي ها به دنبال تجزيه هستند که اين مسئله با خواسته مردم عراق و سوريه مطابقت ندارد.رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: مردم منطقه پاسخ ترامپ را مي دهند و مانند ويتنام دماغ آمريکا را به خاک مي مالند و ترامپ با ذلت از منطقه خارج مي شود.وي افزود: به نظر مي رسد تقسيم نقش صورت داده اند به طوري که برخي عليه برجام سخن مي گويند، برخي برجام را مشروط به حضور منطقه اي مي کنند و برخي در مورد ساخت موشک ها سخن مي گويند، ايران نه در دفاع از امنيت، استقلال، نه در دفاع از تماميت ارضي خودش و کشورهاي منطقه از کسي اجازه نمي گيرد زيرا اين مسائل به مردم منطقه مربوط مي شود.
    
رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد گفت: گذاشتن نام جعلي بر خليج فارس فقط از کسي که رئيس رژيم صهيونيستي است و به جاي رجل سياسي بايد آن را رجاله سياسي ناميد و دوره گرد منطقه شده است مي تواند، برآيد. افراد صاحب نظر و متين در غرب از دخالت هاي بي جاي او گريزانند و حاميان آن هم راس مرتجعين منطقه هستند که به دنبال احياي عصر جاهليت اند.
خبر ويژه 
11
دليل روزنامه حامي دولت براي عملياتي نبودن طرح اشتغالزايي
يک روزنامه حامي دولت مي گويد: برنامه اشتغال دولت موسوم به طرح اشتغالزايي، عملياتي نيست.
    
دنياي اقتصاد در يادداشتي خاطرنشان کرد: مروري بر طرح اشتغال فراگير نشان مي دهد که هر چند تلاش هايي بسيار ارزشمند براي اشتغال زايي اعمال شده و از جمله آن تفکيک مقوله رشد و اشتغال، ايجاد رهيافت نوين اشتغال زايي بر مبناي توسعه انساني و اجتماعي، توجه به ارتقاي آموزش و مهارت نيروي انساني و توجه به آمايش سرزمين است. اما با اين حال انتقادات زير بر برنامه وارد است:
    
اين برنامه با فرض ثبات اقتصاد کلان تدوين شده است و سياست و راهکار منعطف و مشخصي در صورت تغيير و تحولات اقتصاد کلان ندارد.
    
به رغم انتقادات موجود، رويکرد اصلي اين برنامه نيز تزريق منابع مالي است که در صورت عدم نظارت، انحراف و اتلاف منابع اتفاق مي افتد.
    
ثبات، پايداري و ميزان تحقق منابع پيش بيني شده (تسهيلات بانکي و منابع صندوق توسعه ملي) نيز جاي بحث دارد و منابع مالي پيش بيني شده از طريق تسهيلات تکليفي بانک ها، فشار مازادي بر شرايط کنوني نظام بانکي به حساب مي آيد.
    
اين برنامه فاقد راهکار و سياست مشخص در خصوص بهبود فضاي کسب و کار است.
    
نقش دولت و بخش خصوصي، نحوه تعامل اين دو در برنامه مشخص نيست.
    
در خصوص بهبود تعامل کارگر و کارفرما، از نظر تقنيني و اجرايي راهکار مشخصي ارائه نشده است.
    
مطالعات نشان مي دهد که 80 درصد از اشتغال زايي دو سال گذشته (يک ميليون و 300 هزار شاغل اضافه شده) ناشي از فعاليت بنگاه هاي زير 10 نفر کارکن و بدون هيچ نوع سياست گذاري يا تزريق مالي خاص بوده است. اين در حالي است که در اين برنامه با تزريق 21500 ميليارد تومان منابع مالي، امکان ايجاد 970 هزار فرصت شغلي از طريق دستگاه هاي اجرايي پيش بيني شده است و سياست يا راهکار مشخصي براي اشتغال زايي از طريق بنگاه هاي خرد ديده نمي شود.
    
در نظام نظارت و پايش اجراي برنامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به عنوان ناظر معرفي شده است که اين موضوع از دو جنبه قابل انتقاد است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي خود مجري و متولي تعدادي از طرح هاي ذيل برنامه اشتغال فراگير است و نمي تواند همزمان هم مجري و هم ناظر باشد.
    
در اين برنامه نقش نظارتي ساير دستگاه هاي نظارتي از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بازرسي کل کشور و ديوان محاسبات و قوه مقننه در نظر گرفته نشده است.
    
باتوجه به اينکه بخش مهمي از اجراي برنامه اشتغال فراگير به رسته فعاليت هاي منتخب برمي گردد؛ در حالي که هنوز مطالعات شناسايي رسته هاي منتخب در تعدادي از استان ها صورت نگرفته است، اين امر موجب مي شود مجريان برنامه در برآورد منابع مورد نياز و همچنين بهره گيري از زمان با مشکلاتي مواجه شوند؛ بنابراين پيش بيني مي شود که اجراي بيشتر طرح هاي پيشنهادي به پايان امسال نيز نمي رسد و لازم است در لايحه بودجه سال 1397 تامين منابع آن منظور شود.
    
با توجه به انتقادات فوق، نمي توان انتظار داشت که به رغم عنوان برنامه «اشتغال فراگير» از بطن اين برنامه، راهبرد کلان و بلندمدت مشخصي براي اشتغال زايي احصا شود؛ بلکه فقط بايد به توفيق اجراي چندپروژه عملياتي آن هم به شرط تحقق منابع مالي بسنده کرد.
خبر ويژه 
عضو افراطي مجلس ششم نامزد استانداري اصفهان
نامزد استانداري اصفهان از عناصر تندروي متحصن در مجلس ششم است که نامه خيانت بار موسوم به جام زهر را امضا کرد.
    
به گزارش رجانيوز، در حالي نام «ابوالفضل-ر» به عنوان يکي از گزينه هاي استانداري اصفهان مطرح شده که يکي از عناصر تندرو در مجلس ششم بود. سال 1381، برخي نمايندگان مجلس ششم تمام فعاليت هاي قانوني مربوط به حوزه نمايندگي را رها کرده و سرگرم بازي هاي سياسي شده بودند. براي اين شيطنت سياسي هم حاضر بودند شرايط عادي کشسور را بحراني معرفي کنند و با استدلال اينکه خطر حمله آمريکا به ايران نزديک است(!) تمام اصول انقلاب را به قتلگاه بفرستند و با نامه تعارف جام زهر جاي پايي براي آمريکايي ها در کشور باز کنند.
    
امروز با اينکه تعداد زيادي از اين نمايندگان در انگليس و فرانسه و آمريکا عليه ايران و به نفع جريان ضداسلامي موضع مي گيرند اما تعدادي از آنها نيز در کشور حضور دارند.
    «
ابوالفضل-ر» از نمايندگان مجلس ششم است که در کارنامه خود علاوه بر امضا کردن نامه موسوم به جام زهر در سال 1382 جزو نمايندگاني بود که نزديک به يک ماه در مجلس تحصن کرد. او همراه با تعداد ديگري از نمايندگان تندرو عليه نظارت قانوني شوراي نگهبان دست به حاشيه سازي زد که خوشحالي دشمنان را در پي داشت. نکته جالب اينکه وي در انتخابات نمايندگي سال 94 خودش عضو هيئت اجرايي انتخابات تهران بود و در رد صلاحيت افرادي چون حميدرسايي در هيئت اجرايي نقش داشت!
    
انتصاب عنصر تندرو براي مردم انقلابي و ولايي استان اصفهان خبر خوبي نخواهد بود، چرا که نه تنها اين انتصاب، به وضوح خلاف شعار اعتدال گرايي دولت روحاني است و گزينه مذکور محبوبيتي بين جريان هاي فعال و طيف هاي فکري اين استان، حتي اصلاح طلبان ميانه رو ندارد بلکه انتخاب مهره اي که به حاشيه سازي هاي فراوان معروف است موجب عقب گرد اين استان و افتادن در ورطه سياسي کاري مي شود.
    
به نظر مي رسد همين سهم خواهي ها همراه با دوستي ديرينه نامبرده با جهانگيري باعث شده تا وي به عنوان گزينه جدي اين مسئوليت معرفي شود. سابقه اين رفاقت به زماني برمي گردد که اسحاق جهانگيري مسئوليت استانداري اصفهان را برعهده داشته و نماينده يکي از شهرستان هاي اين استان بود.
    
نامبرده که از فعالين ستاد انتخاباتي موسوي در سال 88 بوده، با حکم جهانگيري به «معاون توسعه روستايي و مناطق محروم کشور» منصوب شده و تاکنون در همين مسئوليت است. مسئوليتي که نتوانسته در حوزه مناطق روستايي و محروم تحول ايجاد کند.